Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    St.Anthonis
    Bij deze saito is het alluminium lager. en ik ga inderdaad eens even kijken of er geen pit op de krukas zit.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij de Benziners hoort een bronzen lager in te zitten volgens de gegevens .

    Mvg Johan
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    St.Anthonis
    nope zowel de oude als nieuwe is aluminium
     
  4. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    St.Anthonis
    Heb besloten de motor maar een terug naar saito Japan te sturen (heb er helaas geen bon van, dus krijg er hier in Nederland ook geen service op). Iemand een toevallig het adres van Saito Japan waar ik de motor heen kan sturen. Iemand ook nog tips hoe ik dit het beste doe?
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Nee, ik ben geen brandstofchemicus.

    Het is geen onzin, maar een feit. Shell bevestigt dit zelf ook.

    Hoe ik erbij kom.. er wordt bij ons gevlogen met benzineheli's, voornamelijk met de 23cc Zenoah erop. Daarnaast zijn er mensen met generatoren.

    Wat blijkt: de generator wil niet goed lopen op Fuel safe. Dit betreft 2 types generatoren. Ook de Zenoah's moeten het spul niet.

    Daarop heeft het clublid die er last van heeft, gemailed met Shell, en Shell bevestigt dat de nieuwe fuel safe brandstoffen (benzine) NIET geschikt zijn voor oudere motoren of kleine benzinemotoren, zoals de Zenoah of de Saito.
     
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    St.Anthonis
    hmm ik bedenk me net dat ik inderdaad brandstof van de shell heb. Is dit allemaal al automatisch fuelsave? Of een apparte pomp? mocht dat als standaard fuel save zijn, dan heb ik dus inderdaad fuelsave. Zou dit ook het probleem kunnen zijn van slecht smerende drijfstangen?
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee , olie is het smeermiddel niet de benzine .
    Dat de verbeterde benzin van shell in een keer niet geschikt zou zijn voor de kleinere motoren is onzin .
    Ik ga er natuurlijk van uit dat je genoeg olie bij gevuld hebt .

    Dit was allang een thema in de "motorist" geweest dan .
    Dat is het maandblad voor de "kleingeraete mechaniker" in Duitsland .
    Hondertduizende motoren in de groene sektor lopen er op.;)

    Dit thema hadden we ook al met Aspen gehat .

    Maar waarom de drijfas geen bronzen lager heeft is mij niet bekant.
    Overal is te lesen dat de benzin uitvoering een bronzen lagerring heeft op de krukaskant .

    Mvg Johan
     
  8. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Het zou zo maar kunnen dat de chemische samenstelling van Fuelsave de smerende werking van de toegevoegde olie teniet doet.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat dat je probleem is. Met fuelssafe krijg je een ander ontstekingspunt.

    Maak de motor goed schoon en vervang eventuele membranen en gooi er dan een andere brandstof in, ik durf te wedden dat ie dan goed werkt :)
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Johan, onzin. In duitsland wordt nog geen fuelsafe verkocht. Nederland had de primeur op dat gebied, helaas. Knap dat die duitsers een brandstof gebruiken die daar nog niet verkocht wordt :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
  11. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland

    Leg dat eens uit! Als dat waar is zouden alle auto motoren die op Fuelsave rijden dus opnieuw afgesteld moeten worden?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Alle moderne auto's stellen zichzelf ook opnieuw af..

    Het exacte hoe en wat, weet ik er ook niet van. Wat ik weet dat Shell naar aanleiding van vragen daarover door iemand van onze club, heeft geantwoord dat Fuelsafe niet geschikt is voor in generatoren, bosmaaiers, enzovoort.
     
  13. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Ja dat van die moderne auto's klopt inderdaad. Dus het advies wat Shell geeft zegt dus: Niet geschikt voor motoren die via de brandstof hun smering verkrijgen. Dus tweetakt en de motoren die wij gebruiken cq mengsmering.

    ps

    Je had het trouwens weer over "wedden" ik zet geen krat bier in hoor. :-D
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2009
  14. hezik

    hezik Guest

    Ook dit klopt al niet. In Fuelsafe zit wel degelijk een smerende component, dat is een van de verbeterpunten van fuelsafe. Er zit een ander 'reinigingsmiddel' in en dus wel degelijk een smeermiddel.

    Het idee zou ook zijn dat een motor die eerst op andere brandstof (langdurig) gelopen is, eerst niet zuiniger loopt maar dan langzaamaan zuiniger gaan lopen, omdat de brandstof de motor reinigt en smeert.

    Daar komt ook de 'verbeterde werking' vandaan; de motor wordt beter gesmeerd en schoner gehouden.

    Dit alles wordt letterlijk zo door shell verteld, heb ik dus niet verzonnen.

    Nogmaals, ik weet ook het fijne er niet van. Wat ik mij zo kan indenken, bv. onze viertakten (zoals een Saito FG20) moeten het voor smering hebben van olie die langs de cylinder komt. Stel nu dat er in fuelsafe zo'n goedje zit wat een laag polymeren aanbrengt en daarmee de passing beter maakt, wordt de smering van zo'n motor dus slechter.

    Wat betreft lagers.. als Saito je een drijfstang met een bepaald lager levert, lijkt het mij onzinnig om te gaan beweren dat dat lager niet goed is. Me dunkt dat Saito nog steeds het beste weet welk lager er in hun motor hoort..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De Shell benzine in Duitsland is precies dezelfde als in Nederland .

    Het heet alleen geen fuelsafe , in duitsland heet het Fuel-Economy-Formel . :D

    Vorteile - Shell in Deutschland

    En je krijgt zeker geen andere ontstekings tijdpunt door de verbeterde benzine .

    Mvg Johan
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Johan, dit is niet waar. Nederlandse euro 95 (fuel save) is andere brandstof dan de euro 95 in duitsland. Wederom een feit wat gewoon op de website van Shell staat, daar hoeven we dus geen discussie over te hebben.

    In duitsland en andere landen wordt nog de vorige generatie verkocht, wat hier 'v-power' heette.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
  17. hezik

    hezik Guest

    nu.nl/economie | Shell introduceert zuiniger benzine



    Het is in April dit jaar voor het eerst op de markt gekomen, in Nederland. Verder wordt het nu nog niet verkocht in andere landen. Dus tenzij die honderdduizenden gebruikers waar jij het over hebt, allemaal in Nederland hun benzine halen, wat mij stug lijkt, gebruiken ze dus geen fuelsave.
     
  18. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Hezik toch!!! En jij trapt in de verkoop praatjes van Shell?
    Mag je mij uitleggen waar die "extra" smering zijn werk doet bij een viertakt motor, waar deze brandstof dus voor gemaakt is.
    Zuigers...nee
    Drijfstang lagers...nee
    Krukas lagers...nee
    Enigste die van de toevoeging (smering) profijt zou kunnen hebben is de klepsteel van de inlaatklep.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ik trap nergens in, ik vind het hele verhaal ook stierenpoep, tot 1 liter op een tank van 50l, dat is een besparing van lik-m-vestje en nog eens totaal oncontroleerbaar ook.

    Wel geloof ik dat ze de samenstelling van de brandstof veranderd hebben en dat men met name de reinigingstof en het smeermiddel veranderd hebben, dat vind je ook overal terug en dat is ook wat shell hard durft te bevestigen. Daarnaast is het een feit dat er bij ons op de club gebruikers van benzinemotoren zijn die problemen hadden met fuelsave en shell bevestigd heeft dat dit door die brandstof komt.

    Of dat bij deze specifieke motor de oplossing is? Ik weet het niet, maar gezien de problemen, lijkt het mij de moeite van het proberen waard.

    Overigens wel ironisch wat je zegt, omdat Shell inderdaad aangeeft dat het voornamelijk de kleppen zijn die er baat bij zouden hebben...
     
  20. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Dus hou ik het er op dat de additieven die in deze brandstof zitten waarschijnlijk voor een "iets" effectievere verbranding zorgen waardoor het rendement "iets" omhoog gaat en er een "ietsje" minder verbruik is.
    Het smeer verhaal is gewoon lariekoek.

    Wat Shell dus toegeeft: Niet gebruiken in motoren met mengsmering.
     

Deel Deze Pagina