Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    wauw, goede input! De meeste bedenkingen waren er over wat de accu's zouden doen bij 200 cycles, maar het lijkt er goed uit te zien!
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zo ben nu voor de eerste keer aan het laden,, het valt me op dat 1 paket voor 70% vol zit en de andere 36%
    ben nu rustig aan het laden:) morgen eerst even rustig met de pyranha vliegen,, als het weer wat beter word.

    GRt
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Let wel dat deze accu's minimaal rond de 800 cycles moeten halen, wil de claim waar zijn.

    Ik heb een Zippy 8s 5000mAh pakket nu op 170 cycles en die gaat ook nog zonder problemen door. Laden doe ik met 1.5~2c, meer kan mijn lader niet.

    Wil het economisch gesproken uitkomen, zou een hyperion al minimaal 800 cycles moeten halen.. dat zie ik vooralsnog niet gebeuren..
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Waar dat met sommige accu's idd voorgeschreven is, doe het toch alsjeblieft niet met de G3. Snel laden, snel laden, snel laden! Van langzaam laden gaat de dynamische Ri omhoog...
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Fout gelezen! De claim was een 4x langere levensduur bij gelijke belasting in vergelijking tot traditionele accu's. Dus 1C laden.

    edit: niet fout gelezen. Ze claimen dat inderdaad!
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2009
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Belasting, das ontladen!
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik laad hem nu met 5A
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    inderdaad, ik had fout gelezen.

    Om even te citeren uit de startpost:
    Vergeleken met de gemiddelde accu die het laatste jaar op de markt te koop was hebben ze 4x langere levensduur onder dezelfde ontlaadcondities.- aldus Hyperion
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    okee, naja ik hoop dat ze wel wat meer vermogen leveren voor de pyranha:)
     
  10. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik kan nu het eerste pakket in de vuilnisbak gooien, 6 weken in de maïs kunnen ze niet tegen. Ik heb een reanimatie poging gewaagt, maar dat lukte niet, 1 cel zat op 4.2 V, 1 op 3.8V en 1 op 0V.
    Het is gelukkig maar een goedkoop pakketje van 850 mAh en $ 20,-
    Ik ga de volgende keer maar niet vliegen met windkracht 6 en een RBC delta-tje.
     
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hezik,
    > Let wel dat deze accu's minimaal rond de 800 cycles moeten halen
    Hoe ver vlieg jij ze leeg, ik ga bijna altijd tot 90%.
    Ook de gemiddelde ontlaadstroom moet je meenemen, ik zit op 8.5C gemiddelde ontlaad stoom
    Het thema van vandaag is dus, geen appels met peren vergelijken.

    > Wil het economisch gesproken uitkomen
    Om net zo veel te vliegen als ik heb jij 2 accuslader(sets) + 3 sets accu's
    nodig, daar zit zo ie zo de grootste winst.
    ik koop niet anders meer, en ik heb geen korting of zo.

    Als ik twee accu's heb kan ik bijna onafgebroken vliegen, heb je net nog even de tijd om te pissen en te drinken :)

    Nog iets om over na te denken bij 3D vliegers.
    Heb ook een naar de Zippy's gekeken alleen in 30C variant 3300mAh weegt bijna 100 gram meer, als je maar tot 80% durft
    te gaan met de Zippy's moet je naar 3600mAh en heb je dus bijna 150 gram meer in het vliegtuig van 2.5 kg

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2009
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat ik hier boven dus wil uitleggen is.

    Als je lipo's met elkaar wilt vergelijken zul je dat eigenlijk in de zelfde kist met de zelfde setup met de zelde piloot moeten doen, anders krijg je geen goede vergelijking. Zelfse de piloot heeft heel veel invloed op de levens duur van de lipo, ik kannamelijk makelijk 12 minuten vliegen met mijn 58" extra maar dan is het niet leuk, bij mij is het dua nijna altijd op voordat ik bij de 7 minuten ben.

    ik heb deze lipo's trouwens al twee keer to 3250 mAh leeg gevlogen, dat is dus echt leeg, en toch nog de resultaten die ik nu met deze lipo haal :)

    Bart,
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik tussen de 80 en 90%

    Ik op zo'n 10C

    Nee hoor. Ik heb maar 2 accu's en 1 lader. Over de afgelopen 4 maanden heb ik een gemiddelde van 2.6 vluchten per dag gemaakt, oftewel zo'n 18 vluchten per week. Let wel: dat is het gemiddelde over die periode.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2009
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    10C betekend 5 minuten vliegen met starten en landen er bij met 80 tot 90% laden .

    bart
     
  15. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    quote gevonden van XPS:

    Ron101, how do these compare to our packs? We are suppose to have the 50C samples in next week. Our factory is already talking about 75C for next summer. Things are moving so quickly!

    (best vet)
     
  16. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    nog een:

    Thanks for the info, Vic.

    We will be offering 6800mAh packs in the near future. These are going to be "bent" for the jet fuselages, like the Electra, Maverick, Byron F-86, Starfire, etc.
     
  17. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    75C !!!, dan zit je bij 20C bijna op 4 volt per cel.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Heel iets meer, maar klopt inderdaad. Een F3A programma duurt dan ook niet veel langer dan 5~6 minuten.

    Let wel; ik weet dat de Hyperions wel 1 voordeel hebben tov. zippies, het feit dat ze een hoger nominaal voltage hebben. Dat kan best wel schelen, stel het scheelt 0.15 volt per cel (en zoiets scheelt het wel), dan is dat over een 8 cellen pakket wel 8*0.15 = 1.2v. Dan zeggen mensen 'ja, maar 1.2v', maar bedenk je wel, als je bv. met een 270kV motor vliegt, zoals ik, is 1.2v wel even 324 toeren meer.

    Hoe dan ook; dat is dus zeker een voordeel. In hoeverre dat voordeel stand houdt tegen de nieuwe Turnigy pakketten (die je ook met 5C mag laden), weet ik (nog) niet.

    Als je echter qua vermogen voldoende hebt aan zippies, dus die laatste 324 toeren niet nodig hebt, blijven de hyperions het afleggen, economisch gesproken.

    Het 5C laden verhaaltje doet mij, voor de grotere pakketten, denken aan een oude computer-cartoon. Staat een manager heel trots bij een nieuw apparaat "meneer, deze printer print wel 10.000 woorden per minuut". Waarop de directeur heel droog antwoord "zet dan maar een advertentie in de krant voor iemand die 10.000 woorden per minuut kan lezen".
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan doen die Zipppy's het toch beter als ik op ander plekken gelezen heb.
    Kan het natuurlijk nog steeds aan de gebruiker liggen :)

    Ik laad mijn 5000mAh op 20A is dus 4C en 17 minuten kan ik weer vliegen.
    Wacht nu trouwens op een nieuwe scorpion motor voor mijn extra want ik heb geen zin meer in die AXI. Dus de grote doen helemaal niks op het moment, daaom gaan die 3300mAh zo snel, ik vlieg alleen mar in het weekend.

    Bart,
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Wat ik er van zie op de club en collega F3A vliegers hoor is dat ze het inderdaad erg goed doen. Voor volgend seizoen sta ik ook (weer) voor een F3A accu investering en zie nog niet veel argumenten om de duurdere Hyperion te prefereren boven een HC variant.
     

Deel Deze Pagina