Enigma/Alex/???

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Kimble_Schmitz, 23 mrt 2009.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb ergens op het rc-network of rcgroups gelezen dat er regelaars zijn die niet met de toeren sensor overweg kunnen. Heb even snel gezocht maar kon het zo niet vinden. Morgen kijk ik nog wel even verder.

    De - draad heb ik wel van een 2mm stekker voorzien. De bus zit onder de krimpkous van de regelaardraad in het verlengde v/d 6mm bus. Heb ik destijds zo gedaan om de sensor ook in een ander model te kunnen gebruiken.
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Val.

    Min kan je gewoon op de min van de accu (regelaarkant) aansluiten.
    Toerentalsensor sluit je aan op 1 van de 3 motordraden.
    En Bec met een backup accu?
    Ik zou hoe dan ook geen Bec gebruiken bij dat soort stromen.
    Je kan geen BEC en accu gebruiken, dat gaat niet goed.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Gelderland
    Draadje inmiddels gevonden Problem mit dem Brushless Drehzahlsensor von SM - RC-Network
    Lijkt alleen om CC en Markus te gaan. Weet niet of het nog een probleem is met nieuwere firmware.

    Kontronik regelaars kunnen voor zover ik weet (in ieder geval de Jazz80) wel met een extra "buffer" accu en bec werken. Wordt zelfs in de handleiding aanbevolen.
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, Bec en accu??
    Nou, ik zou het niet durven, en BEC is bij dat soort stromen (alles boven de 40A) niet aanbevolen.

    Markus heeft geen problemen met de toerentalsensor, dat kan ik uit ervaring zeggen.

    GJ
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Bedankt voor de opzoeking,Johanvg

    Toerenteller ga ik voorlopig nog niet gebruiken, questie van mogelijke storingen toch uit te sluiten.
    Deze deed het goed in het draadje: der steller (jive 80+HV) ist nach dieser messung btw. immer noch ganz.

    Bij jullie gaat het dus goed als de min op de regelaar zijde zit. Zou dit draadje
    ook een antispetterfunctie hebben, omdat ze dit op de batterij zijde tekennen?

    GJ, Bec of niet dat ga ik gewoon op de grond testen. als de spanning stabiel blijft dan ga ik ervoor. In de helikopter wereld hebben ze geen probleem met de capaciteit van deze bec. ik zelf en andere gebruiken regelaars met een Ubec al lang tot 120 Ampere.
    Kontronic adviseert hun bec parrallel met een puffer accu (denk aan 350Mah nimh) Op die manier heb ik 2 voedingen.

    Val
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een normale regelaar zou er , als je BEC en accu tegelijk gebruikt, rook uit de regelaar komen.
    Ik heb mijn 85A Markus regelaar op 174A gevlogen, met BEC.
    Dat ging goed, spanning aan de ontvangerkant varieerde van 5.00 tot 5.1 volt.
    Maar bij rapport uitbrengen naar Markus werd me dit toch zwaar afgeraden, BEC niet hoger dan 40A.
    Dat het meestal wel goed gaat is geen garantie dat het niet een keer fout gaat.
    En ik wil niet mijn kist van 1800 euro vliegklaar de grond in prakken door op BEC te vliegen.

    GJ
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Gelderland
    De unilog heeft geen anti vonk functie. De Kontronik bec vlieg ik ook ruim boven de 40A, maar in de F5b kisten vlieg ik toch liever met een aparte ontvanger accu. Je zit toch ruim boven de specs van de regelaar en soms accu te vliegen. En het extra gewicht aan de achterkant was toch nodig, zware jongens die Neu motoren.
     
  8. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, lees dit draadje;

    6 servos bird will need separate receiver battery or normal esc will be fine? - RC Groups

    Even geen water bij de wijn. Als ik in Nederland zou wonen en de F5B wedstreiden zou organiseren dan zou ik als veiligheids eis stellen dat mensen een losse ontvanger accu hebben en een OPTO naar de regelaar toe.

    Ben er druk mee bezig om dit via de CIAM en de FAI ook in de regels te krijgen voor het WK.

    Doe nou geen domme dingen en probeer het wiel te veel op nieuw uit te vinden. Er zijn goede redenen waarom dingen nu op een bepaalde manier gedaan worden. Vaak uit ervaring opgedaan.

    BEC = vragen om problemen

    Zonde van een Enigma/Alex als het een total loss wordt.

    Jos
     
  10. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Hey, niet zo bezorgd zijn Ik vind niets uit ik verwacht enkel dat als ik iets koop en er zit een f5b mode op dat het dan ook zal werken zoals bedoeld. Ik ga het nu ook wel overwegen om een apparte voeding te voorzien, want het belangrijkste is dat die ecs eigenlijk van je Watt/limit afsnoept.

    Ik ben ook nooit van plan geweest om tegen de limit te gaan met deze combi, omdat ik er om te beginnen nog weinig over gevonden heb op het net. De motor die ik heb ga ik ook niet belasten zoals jullie doen 1000w/kg is voldoende voormij om te beginnen 140A. als ik extra poleer wat bekend is van een 600/38 dan vermoed ik dat de limiet voor een 600/30 op 180Ampere ligt bij 6s 3800watt, 7s zou misschien kunnen en meer vermogen geven maar dat valt buiten de regels.

    GJ als je tegen de 24e van die Markussen binnen hebt hou dan een aan de kant voor mij.


    Over de Enigma Deze is bijna klaar nog stangen op de flaps en servobedrading en ik ben klaar.
    En dan nog dat stomme vleugel bevestigingsgat die een paar mm verkeerd zit.

    Ik zou nog willen weten hoe je kan verhinderen dat de flaps vast raken als ze voorbij de afdichtingslip komen.

    grtz
    Val
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Val, op RCnetwork staat al het een en ander over de 600-30 F5B motor.
    En anders even een mailtje naar Kontronik, die weten al lang wat die motor doet.

    Markus regelaars gaat lastig worden, ze liggen nogal dwars, ik wil duidelijkheid over garantie.
    En dat geven ze niet.
    Ze zeggen ook dat de 300A regelaar niet meer dan 300A kortstondig mag leveren, anders gaat ie stuk.
    Ik heb nu een Schulze voor mezelf, die geven me zwart op wit dat ik mijn setup kan gebruiken en dat de regelaar dat aan kan.

    Lopen je flaps vast?
    Dan kan je proberen met een schuurpapiertje op een tongspatel of iets dergelijks de huid aan de kant van de vleugel wat dunner te schuren.
    Dus niet de lip maar de kant waar de lip in valt.
    Dat helpt vaak wel.


    GJ
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb dit aan één zijde van de vleugel gehad. In dit geval geen flap, maar ailleron.
    Links rechts geen gelijke uitslagen op de down richting. 1 liep er vast in de down.

    Ik heb van de goed gangbare met de schuifmaat, de breedte van de witte slab nagemeten en vergeleken met de andere.
    Die was gewoonweg te breed.
    De gangbare kon keurig open, zowel up en down, stuk verder dan de maximum uitslag nodig voor het vliegen. De goed gangbare had een smallere slab, waarlangs ik ook nog eens in de opening/sleuf kon kijken. Bij de andere zijde kon ik dat niet. Ailleron wilde maar 1 mm down.

    Ofwel de slab voor de slecht gangbare ailleron was gewoonweg te breed en liep daarmee vast in de sleuf.

    Dus.... heb ik de maten overgezet en met een scherpe scalpel de breedtes gelijkwaardig gesneden. Daarbij heb ik de vleugel zelf als lineaal gebruikt, door de ailleron iets in te klappen.

    Snijwerk niet in één keer maar in vele rustige halen versneden, rustig het mesje het snijwerk laten doen, een handeling eigenlijk niet anders, dan dat je een fotopassepartout snijdt.

    Daarna kon de ailleron al een stuk verder dicht, maar nog steeds niet gelijk als aan de andere zijde.
    Echter doordat de slab nu ook een stuk smaller was geworden, kon ik bij ver openklappen nu ook hier in de sleuf turen... en ja hoor, ik trof... een flink aantal morsige epoxy klodders aan, waar de zaak op stuikte.

    Omdat ik daar inmiddels nu keurig bij kon, heb ik met een mini-tandartsboortje/freesje, de klodders keurig weg kunnen freezen.... daarmee was het klusje geklaard.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2009
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Komt zelfs bij Avioniks en Surprise'es nog wel eens voor dat de roeren niet helemaal gelijk zijn of dat de servo's niet helemaal gecentreerd zijn ingebouwd. Niet echt een probleem.

    Als je ergens niet uit komt is het toch wel het beste om even een kennis aan te spreken die er wat meer van af weet. Liefs in persoon met model in de hand. ;)

    Jos
     
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Bec voor mij = nooit problemen. Ontvanger accu = veel problemen.(25 jaar ervaring) Je vliegt trouwens zelf met een BEC.
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim,

    Ik vlieg helemaal niet met een BEC !

    BEC staat voor Battery Eliminator Circuit.

    Ik vlieg met een >>seperate<< RX accu + kleine regulator om het voltage stabiel op 5.5 volt te krijgen.

    Tja, jij zou onder mijn regels dan illigaal vliegen. :)

    Niet dat dit wat uit maakt want het schijnt dat deze regel niet nodig is voor in het FAI regelement omdat niemand met BEC vliegt op hoog niveu. Waarom zou dit nou zijn?! ;)
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Of je het nu regulator of BEC noemt maakt voor mij niet uit...Waarom? Omdat ze niet durven/niet beseffen dat er niet meer risico dan anders is als je weet wat je doet.Van mij hoeft niemand BEC te gebruiken.Maar ik wil niet anders... Ik haat ontvangeraccus...
     
  17. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Hmmz voor zeg nog geen 15 euro kan je je vliegtuig heel houden door een aparte rx accu te gebruiken.
    Waarom zou je dan moeilijk lopen doen met bec en je kist van a zeg 1000 euro de grond in werpen en mensen onnodig in gevaar brengen.

    Ik zou het wel weten voor dat geld.
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik al eerder schreef, ik heb mijn 85A regelaar met 174A continu belast.
    Ik heb toen op BEC gevlogen, dus, de ontvangervoeding kwam via de snelheidsregelaar in mijn ontvanger.
    Ik heb de ontvangerspanning gelogd.
    Er was bijna geen verschil in spanning bij een vol belaste regelaar of een regelaar die uit stond.
    Iets van 0,1 volt maar hij bleef altijd boven de 5 volt.
    De fabrikant raadde het gebruik van BEC af.

    Nou heb ik een goede regelaar gebruikt maar als je een "mindere" regelaar gebruikt kan, omdat ie doorbrand, wel eens alle spanning wegvallen.
    Ik geef dan ook altijd het advies, gebruik geen BEC boven de 40A.

    Met een ontvangeraccu kan weinig fout gaan.

    Maar het is ook zoals Wim zegt, als je weet wat je doet.
    En er is een hele hoop mensen die niet weet wat ie doet.....

    GJ
     
  19. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Jouw goed recht. Ik heb er in die 25 jaar veeeeel meer met een ontvangeraccu ( 1 cel kapot,losgekomen en uit de stekker geraakt, draadje afgebroken, vergeten te laden etc etc)zien in de grond gaan...zelfs met "kapotte" regelaars geen problemen. Een uitgebrande regelaar zoals Jos had ik nog nooit. Met een "losse" bec is trouwens ook daar het risico hetzelfde. De slechtste oplossing is voor mij BEC+accu
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2009
  20. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    De flap is in orde gekomen. Ik ben er met een schuurpapiertje langs gelopen en de kant van de vleugel is nu wat afgeschuind. Enkel bij doorbuiging zou het nu nog vast kunnen geraken, gelukkig heb je daar bij de landing geen last van. wat er allemaal niet kan mis lopen :rolleyes:
    Ik zag bij jou Jos dat je kapton tape op de lip geplakt had, Maar dit was zeker omdat er een te grote spleet tussen zat.

    Dit hebben julie wel al gezien toen je het gat boorde voor de flap stang, dat je dan gewoon door de spar gaat die zich daar bevind :-?

    Val
     

Deel Deze Pagina