van een lamav3 naar een Trex 500

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Toejeerd, 24 okt 2009.

  1. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    Stel je voor,..

    je begint met een lamav3, die heb je ondertussen helemaal afgevlogen! Ook op de sim vlieg je lekker. Je wilt verder met de mooie hobby! Is de keus dan naar een Trex 500 een goeie of juist een hele slechte!??
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vind dat een hele goede keuze, de T500 is lekker stabiel en kan alles zo standaard uit de doos.
     
  3. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Je zal niet de eerste zijn die die stap maakt, ik ken twee andere die het hebben gedaan, allebei succes verhalen.
     
  4. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    Dus het is geen slechte keus, waar moet ik op letten mbt onderdelen zoals esc, servo's, gyro enzz of gewoon beginnen met een standaard kit? Want ik wil hem graag dan zelf bouwen en met hulp de zender ed afstellen..

    mgv Tjeerd
     
  5. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    He Tjeerd,

    coole stap ! Is wel een enorm verschil een lama vs een 500 :) Maar alleen maar tof !
    Het is wel een lijstje wat je moet aanschaffen ;
    - zender / ontvanger
    - gyro / staartservo
    - overige servo's
    - lader + balancer
    - accu's

    Heb je hier al wat van ?

    Standaard kit bevat meestal alleen de heli / motor / controller

    gr

    Sebas
     
  6. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Dat lijkt er aardig op, maar als je op dit moment een T-rex 500 zou willen kopen, ga dan voor een 500ESP super combo, die komt compleet met swashservos en alle upgrades. Als je goed zoekt vind je hem zo rond de 400 euro (dus heli + motor + esc + CF bladen + 3 swashservos + bijna alle aluminium upgrades). 300-400 euro in Hong Kong, 400-500 euro in de UK en 500-600 in ons eigen landje.
     
  7. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    hey Vin,

    De ESP zou indd voor mij al een mooi begin zijn!

    Dus jullie zeggen importeer een 500 uit Hong Kong! Nou is mijn volgende vraag dan ook,.. hoe zit het dan met garantie e.d. En je zult de heli dan ook moeten aangeven bij de douane wat toch extra kosten mee brengt. Hoe doen jullie dit? Ik neem aan dat er meer heli's zo binnen vliegen hier?!?

     
  8. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    ik zou voor die 100-150€ méér de heli hier kopen bij een goede en betrouwbare zaak.
    gewoon omdat het je eerste 3D heli is die je zelf bouwt en je misschien wel eens hulp kan nodig hebben met afstellen en wie weet met bouwen ook...

    als je dan met een heli aankomt die je daar gekocht hebt zijn ze al wat makkelijker bereid je te helpen.

    de ESP is een fijn ding maar sla alvast maar minstens één setje voorste én achterste torque tube gears in voorraad want één tikje tegen de grond en je tandwielen zitten erdoor(meestal de voorste).

    er zijn zelfs veel mensen die de ESP ombouwen naar riemaandrijving gewoon omdat het goedkoper is en een riem in feite efficiënter is voor 3D te vliegen.
     
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg

    Dat van die die riem mag je even uitleggen :rolleyes:? Ik dacht dat juist altijd de TT efficienter was, helemaal bij grotere formaten zoals 50'ers en 90'ers.

    En tandwieltjes breken, kan gebeuren hoewel ze toch ook wel behoorlijk wat kunnen hebben hoor. Doen die 500, ideale heli om alles mee te leren!
     
  10. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    het lijkt mij dat een directe aandrijving efficiënter is dan een riem. Vergelijk baar bij een motor met ketting of cardanas. De ketting (riem) heeft rek en de mogelijkheid om een uitslaande beweging te maken wat dus verlies is. Een cardanas hier dan de tube is een meer statische aandrijving dus efficiënter in mijn ogen.

    mvg Tjeerd

     
  11. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Je kunt inderdaad de trex 500 ESP kopen, die heeft alle upgrades en heeft de servo`s voor de swash plus motor en esc.

    Plus, deze helis van Align komen met een uitermate goede manual.
    Het hele bouwgebeuren en uitleg hoe je de heli moet afstellen staan hierin.

    Bekijk je nu ook nog de heli video`s van Finless Bob op helifreak.com dan kom je een heel eind op weg.

    Als je een 500ESP koopt vanuit bijvoorbeeld Hong Kong, ga er dan standaard van uit dat je invoerrechten hierover moet betalen.

    Ik heb er al 2 laten overkomen vanuit HK, de ene koste 350 Euro, de andere bijna 400 Euro. Bij allebei kreeg ik gemiddeld 80 Euro douanekosten eroverheen.

    Ook dit gaat makkelijk. jouw paket word door een of andere reden eruit gepikt, (kan aan groote of weet ik wat liggen) Dan krijg je een brief thuis met de vraag of je de originele rekening van Paypal of een andere wilt opsturen. Dan komen ze bij je aan de deur met het paket en moet je het extra geld nog betalen.

    Overigens, de 500ESP is echt een superheli, en de TT gears gaan echt niet zo heel makkelijk kapot.

    groetjes

    remon
     
  12. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    Ik heb deze gevonden gewoon hier in Ned.

    4RC (For Radio Control modelbouw)

    deze prijs zou dus gunstig zijn vergeleken met 400 (+ 80 extra kosten)

     
  13. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    ik weet de juiste uitleg ook niet meer over die riem maar een riem heeft bij een vast toerental een betere efficiëntie en een TT niet(daar kwam het op neer).

    een TT was ook zwaarder op de staart én die tandwielen zijn echt kwetsbaar hoor, ik heb het zelf al 4X meegemaakt en dan zwijg ik nog over de andere mensen die ik ken met een 500 ESP.
    effe op een onvlak stuk landen, tailrotor lichjes tegen de grond en 'krak' tandwieltje kapot.
    met een riem is dit totaal niet van doen tenzij je je tailrotor letterlijk de grond in boort maar dan gaat alles stuk als je al zo gek hebt moeten doen.
     
  14. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Die is zeker goed geprijsd, en nog bij een goede shop ook.

    TT of belt, ieder z'n ding lijkt het. Ik ben zelf een voorstander van de TT: Geen gezeur met afstellen van de beltspanning, geen gezeur met statische electriciteit. TT gears zijn inderdaad kwetsbaar, maar ik vlieg zelf nog met eerste setje (toch al zon kleine 60 vluchten achter de rug, even afkloppen trouwens, *knok knok*). Kwa efficientie zal het elkaar (mits goed afgesteld) wel niet ontlopen. De topmodellen van Mikado gebruiken ook 'gewoon' een belt.
     
  15. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    Geeft verder ook niks, ik denk dat ik toch voor de TT ga. En het landen was ik toch van plan om op een mooi strak ondergrondje te doen. En indd alles kan kapot!

     
  16. Toejeerd

    Toejeerd

    Lid geworden:
    19 okt 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Wijchen / Nijmegen
    Jah ik ben al wat vaker bij 4rc geweest,. (wel wat rommelig) maar hoor er goede dingen over!
    Wie weet is me 13de maand wel een Align Trex 500, toch nog een beetje een sinterklaas/kerstman gevoel!!



     
  17. @win

    @win

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb niet veel ervaring met rc winkels, maar ik heb bij 4 rc een trex 450 gekocht en nadat ik hem zelf in elkaar geknuteld had hebben ze hem voor me afgesteld. Hier namen ze rustig de tijd voor. Ik ben daar prettig geholpen. En wat die rommel betreft dat is het bij mij thuis ook.

    Ik kan mij voorstellen dat er meerdre goede rc winkels zijn.waar je prima een helietje kan kopen. Het kopen van een heli in honkong voor dat beetje goedkoper vind ik de moeite niet waard.
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Beetje? Scheel al snel meer dan 100 euro op een kleintje! Vind ik genoeg ;)
     
  19. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    wel vanuit jouw en mijn standpunt vind ik dat ook dé reden om in het buitenland te bestellen maar als ik mijn eerste CP heli zou bouwen/invliegen zou ik dat ook met de hulp van een persoon met ervaring doen, zeker als die persoon mij ook nog eens snel aan stukken kan helpen zodat ik in het begin kan blijven doorvliegen ook al kost het me een arm en een been.

    zodra die fase voorbij is(voor mij al enkele maanden geleden) kan je je rekening leeg laten plunderen door de chinezen door daar heli kits te bestellen omdat je nu dan toch bouw/vlieg ervaring hebt.

    dit is één van de vele redeneringen, de één zegt 'zus' den andere zegt 'zo' dus iedereen moet voor hun eigen maar uitmaken wat voor hun het best is. ;)
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Mijn eerste CP heli(toevallig ook een trex500) kwam ook uit het buitenland, zo'n trex 500 kun je zelfs zonder het boekje bouwen als je de filmpjes van bob finless erbij pakt.

    Als je dan nog hulp nodig hebt ga je gezellig naar een leuke club toe. Tenzij je favo RC zaakje om de hoek ligt, is bijv. in Limburg minder van toepassing ;)
     

Deel Deze Pagina