Revell Fan

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luc Biemans, 20 okt 2009.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hallo allemaal,

    Alhoewel ik nog met mijn kop in de Hr. Ms. Tromp zit (check bouwverslagen schepen) en mijn zomervakantietussendoorprojectje nog niet af heb (check modelvliegtuigen/raketmodelbouw) moest ik toch ook beginnen met dit model dat ik van een goede collega heb gekregen.
    Juist omdat dit een speciaal project voor mij wordt dus een bouwverslag.

    Het model is van Revell en is reeds een ruim 20 jaar oude modelbouwdoos met een voorgestansde onderdelen in diverse houtsoorten.
    De Tromp is mijn eerste echte schip en dit dus mijn eerste echte vliegtuig.
    Ik heb de tekening maar een paar keer gekopieerd dus kan deze intensief gebruiken tijdens de bouw. Een overzicht van wat het ongeveer moet worden :
    [​IMG]

    En dan verder met het plakken van de onderdelen waarvan het eerste deel de motorsteun en de onderbouw van de cockpit waarin de electronica moet gaan zitten.
    [​IMG]
    En verder met de volgende onderdelen :
    [​IMG]

    Elke dag een stukje want de droogtijd beperkt de voortgang.
    Maar goed ik heb dus nog een schip en raket onderhanden dus ik kan mijn aandacht verdelen. Enig probleem blijft het gebrek aan vrije tijd.

    wordt vervolgd

    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    vervolg

    en omdat de herfstvakantie voldoende tijd biedt, lekker verder gebouwd met het volgend resultaat :
    [​IMG]
    Tot nu toe is de handleiding redelijk accuraat maar met de bekabeling blijft het opletten.
    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtige kist. Ik heb de Hegi-Revell Tom. De hoogdekker variant. Nieuw in doos. Is de mooiste kist in m'n verzameling bouwdozen.
    Zonder kras of deuk, smetteloos in de originele crèpe tape. Ik geloof +30 jaar oud?

    Enige tijd geleden ging een nette Fan-doos voor een flink aantal euro's over de e-baai toonbank. Dat is altijd weer grappig.

    Ik had een replica gebouwd? Alle malletjes heb je immers?
    Ik zou hem maar heul mooi bouwen! Maar dat gaat vast lukken naast die andere projecten. (Raket)

    Ga je draadje wel volgen... gaaf is hij zeker... en... maak hem electrisch?... heb je geen last van vet aan dat antieke balsa. Maar ik begreep dat je dat al van plan was.

    Het vleugelprofiel is zowat gelijk aan de Robbe Puma II

    De vleugeluitsparing (zadel) in de romp moet nog uitgesneden worden? Meestal doe je dat voordat je de romp in elkaar plakt. Heb je dat met een bepaalde reden gedaan?
    Het kan ook naderhand met een malletje uit karton afgetekend worden.

    Heb de Tom gedigitaliseerd. Dus...
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2009
  4. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Deze doos heb ik gekregen en hij had ruim 20 jaar of langer in een schuur gelegen. Dat was ook wel te zien maar alles was compleet en alleen de zijkanten en het houten frame dat de zijkanten vasthoudt was kromgetrokken.
    Goed natmaken en dan voorzichtig weer rechtbuigen en dan onder spanning laten drogen heeft de boel weer rechtgekregen.
    Ik bouw 'm exact volgens de handleiding (tenslotte mijn eerste vliegtuig) en daar staat in dat ik de vleugeluitsparingen pas moet uitsnijden als het achterse deel van de onderkant er ook op zit. Dat heb ik overigens ondertussen al gedaan en dan ziet er ook wel logisch uit. De uitspringen heb ik al uitgezaagd in het onder de huid (van balsahout) liggende frame. Dat snij je dus heel makkelijk weg. Ik ben van plan daar nog even mee te wachten tot ik ook de vleugels zover heb dat precies kan nagaan of ik niet te veel weg snij.

    Je opmerking over electrische aandrijving begrijp ik maar er zat ook een bezinemotor bij dus ik weet nog niet wat doe. ik maak alles wel klaar om te kunnen vliegen maar servo's, regelaar en accu's koop ik voorlopig nog niet want ik weet nog niet of ik met dit model wel wil vliegen.
    Ik heb nl. de originele onderdelen gebruikt dus even makkelijk later een reparatietje doen is dan wel lastig. Niet onmogelijk natuurlijk.

    Ga nu verder met de motorkap die erg mooi is aangeleverd door Revell in de vorm van een vierkant blok balsa en 2 doorsnede tekeningen. Hetzelfde verhaal bij de onderste motorkap. Kortom zagen en schuren maar ipv een voorgevormd onderdeel. Gelukkig dat ik dat normaal gesporken altijd moet doen wan tik kan me voorstellen dat het enthousiasme van andere behoorlijk afremt.
    maar goed, ik ga d'r maar eens een avondje voor zitten.


     
  5. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    stapje verder

    Veel vrije tijd gehad en dus lekker verder gegaan met al het onderhanden werk : HMS Tromp, de maanraket en dit projectje.
    Heb me druk gemaakt met de motorkap waarvoor een heel blokje balsa beschikbaar was. Tja, en dan ga je fouten maken want we doen dit er even bij en tussendoor. Dus niet goed kijken op de tekeningen en de Duitse aanwijzingen niet helemaal goed interpreteren en dan gebeurt er dit :
    [​IMG]
    Het blokje had er schuin op gemoeten en niet helemaal recht. Afijn, je bent modelbouwer of niet en dan heb je dus zelf ook een voorraadje balsahout liggen. Beetje freezen met de dremel en bijplakken met wat stukjes bals en alles zit weer zoals die moet.
    Volgende keer toch maar twee keer naar de tekening kijken. Bespaart weer een hoop moeite.
    O ja, en de zijkanten worden nog afgewerkt met een dun stukje balsa van 2 mm en dan glad geschuurd. Maar dat pas nadat de motor goed is ingepast.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Er wordt voorspoedig doorgetimmerd. Huh? Niet vliegen?
    Echt iets voor deze aanstaande meeting.
    de-bmc-oldtimer-fly-inn-24-04-2010-a

    Over dat neusje... balsa is zo weer bijgeplakt met welke lijm dan ook om zich vervolgens inschikkelijk te laten (her)modelleren.

    In deze fase is het eigenlijk al de bedoeling dat je de motor monteerd, en de kap er omheen bouwd. De motor wel goed afdichten tegen stof, met crèpetape bijvoorbeeld.

    Zeer prettig plakkend is de PU-wellijm van de bouwmarkt. Schuimd, en hecht zich daardoor in ieder hoekje en kiertje. (Tast ook geen piepschuim aan)
    Na gedroogt laat het zich met balsa prima schuren, bewerken. Nog beter dan CA-lijm

    Als je balsa flink vochtig maakt met ammonia, kan je er zowat een knoop in leggen.. bij wijze van...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Ja ik weet het. De motor had erin gemoeten maar ik ben nu eenmaal een eigenwijs baasje dus wil eerst even weten hoe de rest van het model zich gaat vormen voordat ik de (benzine)motor plaats. Dus eerst aan het richtingsroer en hoogteroer gewerkt (foto's volgen nog) en nu met de vleugel bezig.

    Tja, en de discussie over vliegen heeft vooral te maken met het feit dat dit mijn eerste vliegtuig is, ik nog geen goede zender heb (alleen een 40 Mhz FM) en echt geen crash wil meemaken met dit modelletje.
    Heb overigens al wel een tekening binnen voor een Corsair F4u en al een aankoop via Marktplaats gedaan voor een brushless motortje met regelaar.

    Overigens wel een leuke bijeenkomst dus die hou ik even in gedachten.

    Luc
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik bedoelde met bouwfase... motor passend in het neusje voordat je gaat foliën c.q. afwerken.

    Vliegen? Als de sodeju Calmato trainer ARF aanschaffen! (neem voor een motor een OS 46 AX, goed en zonder sores) Foamie kan, maar eigenlijk niet echt geschikt om mee te lessen. Je zou voor elektrotrainer kunnen kijken naar een grotere Multiplex kist. Magister (uit productie) of Mentor. De Mentor is een voorbeeldige leskist... en geen vette tengels...
    Dan... Spoed les nemen... ik heb er ook geen spijt van gehad... vliegen mag ook met 40 Mhz! Een moderne computerzender geeft natuurlijk bijzonder veel voordelen.... Maar met het oude 40-bakkie en een Calmato gaat het prima.

    Vervolgens zal je ervaren dat de bootjes met de tijd een beetje naar de achtergrond verschoven zullen gaan worden... was althans bij mij het geval. Dat vliegen is serieus leuk. Helemaal top.

    Ga er maar van uit dat de FAN een rap kistje zal zijn. Hoe kleiner des te nerveuzer. Zoiets wil je zeker heel houden. Want... een muurbloempje is maar een kwart van het plezier....

    Zo maar weer? Bouw ze!
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Leuk toestel :) Denk alleen dat je beter eerst de motor kan inpassen en dan inslagmoeren aan de onderkant van de motorplank plaatsen, achteraf wordt dat wat lastig. Motor vastzetten met houtschroeven lijkt mij een heel slecht alternatief.
     
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Motor plaatsen

    Hoi,

    Even ingaand op onderstaande opmerkingen.
    Ik heb ondertussen een mooi brushlessmotortje met een bijbehorende regelaar op de kop getikt. Volgens de specificaties kan die een vlieggewicht van 1 tot 2,5 kg aan en heeft 8 -14 cellen Nio Mh of 3 - 5 cellen Li-poly nodig.
    Nou ben ik met het scheepsbouwen ook gewend zo licht mogelijk te bouwen dus dat moet geen probleem worden.

    Is dat nou niet veel handiger als zo'n bezinegeval met alle ellende en herrie van dien of hebben die dingen veel meer power ?

    Ondertussen hebben al mijn projecten wegens omstandigheden forse vertraging opgelopen. Langzaam aan weer aan het opstarten en maar verder gewerkt aan de vleugel.

    Eerst de vorderingen tot vorige week :
    hoogte- en richtingsroeren, de scharnieren zijn voorzichtig uitgesneden zodat ze vlak liggen in de roeren.
    [​IMG]

    En dan natuurlijk ook de staartvleugel en het stabilo, ook hier de scharnieren netjes glad weggewerkt.
    [​IMG]

    En dan is er ondertussen wel wat gedaan dus de laatste stand van zaken betreft een groot deel van de versterkingen van de vleugel op het bouwblad dat netjes onder de juiste hoek is afgesteld.
    [​IMG]

    Met het bijbehorende foutje dat ik later opgelost heb. Dit is tussen de linker en rechtervleugel aan de achterzijde. Dat had dus netjes aan elkaar moeten zitten maar ik had teveel weggesneden. Gelukkig heeft een beetje modelbouwer een ruime voorraad balsa dus dat was snel weer opgelost. Op de foto is de lijm nog uitgeschuimd dus het ziet er nog niet glad uit.
    [​IMG]

    groeten,
    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Even iets wat mij erg opvalt !!! zie dat je de scharnieren OP het hout lijmt, normaal worden ze dmv. een gleufje IN het hout gezet. Verwacht dat ze op jouw manier niet vast blijven zitten :( Over overstappen op electro zou ik zo zeggen doen, het vermogen van electro ligt in deze maat al snel boven dat van een brandstofmotor. Hoe kleiner de toestellen hoe aantrekkelijker het wordt. "Probleem" is nu alleen dat je dan moet zorgen dat je goed cq makkelijk bij de accu kunt komen, dat zou nu betekenen dat je bovenop de romp nog een luik zou moeten maken. De overweging is nu dus, wil je dat nu nog doen of ga je verder op de ingeslagen weg?
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee dat met die scharnieren gaat verschrikkelijk fout.
    Die moeten in het hout in gelaten worden.
    Staat dat ook niet in de bouwbeschrijving?

    Losnemen! Jammer, die informatie had je op het forum kunnen vinden... of even op het forum kunnen stellen.
    Voor bouwadviezen kan je altijd een van ons vragen. Je krijgt altijd antwoord.
    Verder vind je via Google alijd informatie.
    Herstellen kan, beter is het nu om vers balsa te nemen, anders wordt het prutswerk. Nu kan je er nog goed bij. Straks niet meer.

    Waarom is deze bouwwijze fout? Scharnieren kunnen zich makkelijk loswerken.
    Zou je met het toestel zo willen vliegen, kom je bij ons er niet mee door de keuring... en anders is het met een paar vluchten einde oefening.

    Zelfs in het hout gestoken borgt men zelfs deze scharnieren nog extra met een tandenstoker of afgeknipte speld dwars door de lijmvlakken van het scharnier.

    Scharnieren in het algemeen, worden op de hartlijnen van de stuurorganen en de achterlijsten waar ze inpassen gecentreerd gemonteerd.
    Er zijn meerdere scharnier-oplossingen mogelijk, maar in dit geval is deze het beste.

    De inkepingen of ook wel slots genoemd maak je met een scherp mesje.
    Breekmesje kan, maar het gaat ook goed met een aardappelmesje.
    Scalpel type gaat nog beter, daar deze mesjes loeischerp zijn.
    De slots moeten alle even hoog gecentreerd en lineair kaarsrecht gelijnd zijn.
    Ook voor het maken van de sleuven zijn weer truckjes, malletjes zelf te maken, of in de handel verkrijgbare oplossingen van het merk Robart... of Du-Bro.
    Verder bestaat er zoiet als een slotmachine van Great Planes.
    Dat is een electrische versie.
    Ook op de sites van Robart, Du-Bro en Great planes straat info over het monteren van scharnieren. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden.

    De sleuf opruimen kan met een dunbladig houtzaagje. Van de hobby winkel, van het type dat je in een houdertje vast kan zetten.

    Er is voor scharnieren zelfs een speciale lijm (epoxy gaat ook)
    Dat heet Hinge Glue van het merk Pacer. (Op te halen bij Hobby In of andere zaak)
    Het lijkt een beetje op Alipatic Resin van Deluxe Materials
    (Deluxe Materials). Ik had dat flesje weer toegezonden gekregen van Blackburn models in Engeland.

    Voor het lijmen olie je het scharnier op het asje. Let op... lijmvlakken vetvrij houden... zodat de lijm niet aan het scharnier zelf hecht.

    Moet ik een plaatje plaatsen hoe het wel moet?
     
  13. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Ontzettend bedankt voor de tips :schrik:. Dat staat nl. niet in de Duitse bouwbeschrijving en de tekening liet nogal wat interpretatie over. Dit keer dus de verkeerde. Het kan natuurlijk ook aan mijn Duits liggen, ik kom nl. nogal wat termen tegen die in een normaal woordenboek niet zijn te vinden. :teacher:

    Zoals ik al zei, balsahout heb ik in vele maten voorhanden dus slopen we dat er gewoon weer af. Verzinken de boel goed, nieuw balsa erop en de hele boel even plakken met epoxy dan komt het nooit meer los. Zo nodig klein beetje glasvezel maar dat is denk ik niet nodig. Handige tip trouwens over dat asje.

    En dan voor de motor. Ik denk ook dat electro fijner is in de praktijk. Laat ik nou ervan uitgegaan zijn dat ik de vleugel later gewoon kan losmaken om in het ruim te komen. Of onderlangs met een deksel te kunnen werken. Je moet tenslotte toch ook servo's kunnen vervangen en die zitten daar ook in. Even checken dus, want anders rest er niet anders dan een deksel o.i.d. aan de bovenzijde te maken. Met een paar versterkingen kan dat ook goed maar het is meer werk. Niet dat dat erg is want het blijft een hobby.

    Zal ik ook nog eens goed naar het vleugelontwerp kijken. Daar komt in het midden een servo en daar zou ik dan ook niet meer bij kunnen later.
    Heb daar een miniservo in gedachten met 12 Ncm. Is dat voldoende voor de rolroeren of moet er een zwaardere in ?

    En nogmaals bedankt voor de tips !
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Luc,
    Als je scharnieren gaat lijmen, doe dit dan pas in het folie-stadium.
    Nu kan je allen nog netjes inpakken. Met alles op z'n stek kom je er vele malen lastiger bij.
    Wat je nu doet is alles goed passend maken. Net als bij de motorophanging alles voorbereiden.

    De vleugel wordt bij dit toestel niet vastgelijmd.
    Vast zetten gaat met elastieken of met boutjes.
    Bij elastieken gaan er twee rondhoutjes door de romp (Zie tekening?)
    Anders met boutjes, posititie ter hoogte van achterlijst, binnen de breedte van de romp. Op de neuslijst komen dan 1 of twee stiften (rondhout) ingeboord te zitten, die op in het spant voor de vleugel locken.
    Ook dat alles moet goed gecentreerd en recht staan.
    Devies is ook hier eerst de vleugel goed afbouwen volgens tekening, en alles ingedekt met balsa wat ingedekt moet zijn.

    Het is beter om met twee vleugel-servo's te werken. Ik heb twee dure digitale servo's verknalt, ook centraal gemonteerd. Bij onvrijwillige landingen totaal aan flarden gemept. Extra schade aan romp en vleugel.

    Je kan servo's uit China nemen, HobbyKing etc, echter de Dymonds D60 van Staufenbiel in Duitsland zij ook prima en betaalbaar. 2kg trekkracht en slechts 9 gram in gewicht.. geschikt om zelfs boven de 6v nog goed te werken, je kan dus deze op een 2S Lipo aansluiten... als de ontvanger dat ook aankan...
    Zo duur zijn de mini-servo's ook niet meer.

    Ik ben op het moment twee servo's aan het inbouwen in de vleugels van een 500 grs e-Hawk-1500 (Thundertiger) zwevertje. De servo's worden verpakt in krimphoes, en dan gelijmd op een dun multiplex plaatje. Het plaatje zit weer met 4 schroefjes vast tussen 2 vleugelripjes. Bekende conventionele oplossing, en voldoende sterk en licht.
    Tussen de ribjes zijn 4 balsa klosjes gelijmd. Daar steken de schroefjes in.
    Schroefgaten zijn versterkt met CA lijm...

    Hier onder nog even een voorbeeld van een Calmato montagepunt voor de vleugel, in romp het plaatje met slagmoeren, waar de boutjes door de achterlijst van de vleugel heengestoken, in vast worden gedraaid.

    [​IMG]

    Foto van de voorlijst heb ik even niet, maar op de site hieronder....

    Want... ik zat zo te denken.... neus eens op de site van Hans Meij.
    Ik zie dat hij net alles heeft verplaatst... heck!!!!

    Deze linkt werkt...
    Calmato-XL Vleugel

    Bouw van een vergrootte Kyosho Calmato trainer. Hij heeft ook een schitterende vergrootte Robbe Puma gebouwd. (klassiekertje uit de 70 /m 90er jaren)
    Schrandere bouwer.

    Veel van dit soort sites bezoeken! De wereld staat er vol mee!
    De plaatjes die bij dit soort sites staan geplaatst zijn vaak inzichtelijk en leerzaam.

    Buitenlandse sites kan je makkelijk laten vertalen met Google. Dat lukt niet altijd voor 100% door het popie-jopie taalgebruik... maar vaak goed genoeg om de draad goed op te kunnen pikken.

    Zou zeggen, herstel de scharnierpunten. Maak de vleugel goed af.
    Zorg dat de tips ten opzichte van elkaar even recht als hoog ten opzichte van de bouwplank staan, conform de tekening. Goed meten. Anders nog even met stoom voorzichtig richten. Alles mooi recht en symetrisch.
    Controleer op de tipverdraaiing als die staat aangegeven op de tekening.
    Dan de vleugel indekken.

    Als dat klaar hebt, dan tip ik je nog even verder over hoe het beste het vleugelzadel in de romp te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi,

    Langzaam aan verder gewerkt. Het tempo is wegens omstandigheden evenzoek maar gestaag verder is ook goed.
    Eens heel goed de aanwijzingen in het vorige bericht doorgenomen en daarbij ook de tekening nog eens grondig uitgevlooid.
    Eerst de scharnieren verwijderd incl. alle lijmresten, verder uitgediept zodat de scharnieren nu in het midden van vleugels komen. Daarop komt dan wederom een nieuw stukje balsa wat in zijn geheel samen met het scharniertje wordt ingepakt in epoxy dus dat komt nooit meer los.

    Ben verder gegaan met het bouwen van de vleugel :
    [​IMG]

    En nog eens goed naar de wijze waarop de vleugel moet worden ingebouwd gekeken :
    [​IMG]

    NU bezig met het afwerken met balsahout in het midden van de hoofvleugel. En dan komt inderdaad uit dat het helemaal niet handig is om met een centrale servo te werken. Nu had ik al een paar miniservo's in voorraad voor scheepbouwprojecten dus die komen mooi van pas.
    Die bouw op gelijke wijze in als heer Busking (voornaam?) aangaf. Op die plek kan dat ook bijna niet anders. Wel maak ik de balsa-dekplaat op die plek afneembaar want ik wil er later wel bij kunnen.

    En dan nog een vraag : De vleugel moet worden afgedekt met folie (Oracver oid. begreep ik). Dat geldt dus voor de hele vleugel, ook waar het balsahout zit ?
    En de romp wilde ik gewoon beschilderen of moet-kan die ook met folie worden bekleed. In het laatste geval moet ik je inderdaad ander werken met het plaatsen van de scharnieren.

    MVG
    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Luc,

    lang lang geleden heb ik dit model ook eens gebouwd vanaf tekening.
    Had niet de bouwdoos dus alles zelf zagen, snijden knippen plakken maar het model vloog wel heel leuk :yes:

    Wat betreft verven zou ik dat meteen vergeten.

    Het hele model dus romp en vleugels gewoon bespannen Dat is de beste manier :yes:
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoezo, wat is er dan precies tegen het beschilderen? Geeft nl. veel meer mogelijkheden tot patronen etc.
    Of is dit vanwege het gewicht dat je het afraadt ?
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Eerder het feit dat de verf op den duur opgevreten gaat worden door de olie die uit je uitlaat komt.

    Daarnaast zal het zwaarder worden dan folieen en dat is op zijn klein kistje al snel teveel.

    Je moet namenlijk eerst het hout heel goed gaan bewerken zodat het niets in zich opneemt.
    Bijvoorbeeld glassen oid, dan kan je pas de kist schilderen met 2k lak.

    Als er echter hier of daar maar 1 opening in de verf zit zal op de duur de vuiligheid eronder kruipen en de verf los doen laten/oplossen.
     
  19. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik snap het. Alleen was ik in dit geval van plan hem uit te rusten met een brushless motor dus dan zou het niet uit moeten maken. Behalve het gewicht dan natuurlijk.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.948
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, kijk dat shceelt dan al, geen vieze troep meer.
    echter probeer de afwerking dan wel zo licht mogelijk te houden.
     

Deel Deze Pagina