Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En een dag later in duitsland :D
    Komt ja van rotterdam


    Niet onder de naam fuelsafe misschien.


    Mvg johan
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Volgens Shell helemaal niet.

    Maar goed, het is een tip van mijn kant, probeer het of probeer het niet, ik gebruik zelf geen benzinemotoren dus maakt het mij niet uit.

    Ik wordt dan wel als eigenwijs neergezet, en dat ben ik ook, maar jij zegt nu eerst dat Saito niet het juiste lager in hun drijfstangen gezet heeft en daarna dat Shell geen gelijk heeft als ze over hun eigen product zeggen dat het alleen in NL te koop is...

    Verder gaat de discussie wel erg offtopic zo, ik stel voor dat we het hierbij laten, topicstarter kan zelf kiezen of hij wat met deze discussie wil of niet. Laten we anders een apart topic starten over fuelsave, als je die discussie nog voort wilt zetten, alhoewel ik niet zie wat dat voor zin zou hebben :)
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hij heeft een gebruikte saito FG-20 gekocht waar een drijfstang uit aluminium in zit zonder een bronzen lager .
    Dat heet nog lang niet dat dat orginal saito is .

    Overal is te lesen dat er een bronzen lagerbus in zit omdat het een benzin motor is .

    En shell schrijft nergens dat het alleen in nederland te koop is .
    Nederland was de eerste schrijven ze . :-D

    Mvg johan
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Hobbyin is Saito importeur. Hij heeft dus bij de Saito importeur een nieuwe drijfstang gehaald, en die is volgens jou niet goed.

    Verder zegt Shell wel degelijk dat het momenteel alleen in Nederland verkocht wordt.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Saito FG-20, 20ccm Benziner

    Daar staat oa: robustes, aus hochfestem Aluminium geschmiedetes Pleuel, wegen des Benzinbetriebes ist das untere Pleuelauge mit Phosphorbronce ausgebüchst
    Dus hoort er een bronzen lager in te zitten.

    En dan heeft Hobbyin hem het verkeerde verkocht .

    Mvg Johan
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Tsja, Dennis heeft er ook al geen verstand van natuurlijk, dat snap ik :hammer:

    Ik denk dat als je bij de Saito Importeur een Saito drijfstang haalt, dat je dan best kans hebt dat je de juiste geleverd krijgt.

    Los daarvan; er staat niet dat als dat lager niet van forsforbrons zou zijn, dat dan je drijfstang doormiddenbreekt. Die link heb je verder ook nog niet gelegd..

    Hoe dan ook, ik weet niet wat waarheid is in deze. Het kan zijn dat het de drijfstang is. Ik geef alleen aan dat de brandstof ook een optie zou zijn om eens mee te experimenteren. Ik ben nieuwsgierig of topicstarter dat ook wil proberen, en wat daarvan dan de uitkomsten zouden zijn.

    Verder staak ik deze discussie, want we gaan er niet uitkomen :)
     
  7. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zowel de originele als de nieuwe die er in zit hebben toch echt een alluminium lager. Ik ga eerst eens even de motor terug naar Japan sturen, mogen ze het daar eens lekker uit gaan zoeken. Een motor van dik 400 euro mag dit soort kuren niet vertonen. En zodra ik de motor terug heb ga ik zeker eens andere benzine proberen niet van de shell en dan laat ik zeker weten wat de uitkomst is. Maar iemand enig idee naar het adres waar ik de motor in Japan naar toe moet sturen En hoe ik dit het beste aanpak?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    En waarom niet via de Saito importeur van Nederland .

    Een importeur heeft toch betere kaarten als een privatman .;)

    Mvg Johan
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Helaas hij komt van kampen in overijssel maar de vorige eigenaar is de bon verloren. En zonder bon geen service en wil de hobby in niets voor me betekenen (en terrecht) kwa garantie. Daarom zelf maar rechtstreeks naar japan sturen.
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Service en garantie zijn wel 2 aparte dingen .

    Als een importeur je niet wil helpen om de motor naar Saito te krijgen geeft hij geen service . :confused:

    Garantie is heel wat anderes, daar toe is hij verplicht maar dat valt bij mij niet onder service .

    Service is iets wat je doet buiten de regels om .;)

    Mvg Johan
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Heb je al geprobeerd om gewoon met de motor langs te gaan? Opsturen naar Japan is echt de laatste optie, mogelijk dat Dennis 'm zo wel goed voor je kan krijgen.

    Kan mij niet voorstellen dat ie dat niet doet, handel is handel. Goed, geen garantie, dat is logisch, maar ja, een niet werkende motor of tegen redelijke kosten een werkende.. dan wist ik het wel :)
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dennis,

    Van de hobby in gaat hem voor me naar japan sturen. Goede service dus weer van de hobby in.
     
  13. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    fosfor brons heeft een aluminium kleurig uiterlijk, wordt ook wel witmetaal genoemd.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.520
    Locatie:
    Woerden
    Fosforbrons heeft GEEN geen aluminium kleur en wordt ook niet witmetaal genoemd.

    Fosforbrons is een mengsel (een legering) van koper (89~96,5%) en tin (3,5~10%) en een kleine hoeveelheid fosfor (maximaal 1%).
    Dit metaal heeft een gelige kleur en is erg taai en slijtvast. Daarom wordt het veel voor dit soort zaken gebruikt.

    Witmetaal is niet één legering, daarvan bestaan een aantal verschillende mengsels. Enkele voorbeelden:
    Tin 90% en koper 10%. Tin 89%, antimoon 7% en koper 4%. En nog een derde: lood 80%, antimoon 15% en tin 5%.
    De laatste legering is van oudsher de meest gebruikte. In de steeds sterkere en zwaarder belaste moteren van tegenwoordig is dit niet altijd de beste keuze vandaar dat er dus andere legeringen zijn ontwikkeld.
    Voor onze modelmotoren is witmetaal niet erg geschikt omdat ze daarvoor te hoge toeren draaien. Witmetaal is eigenlijk voor lage toeren en grote zware machines. Denk er ook om dat je goede en voldoende olie gebruikt. Zonder olie is een witmetaal lager binnen de kortste keren weggesleten.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    [knip]

    weggehaald, zou de brandstofdiscussie laten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2009
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Even over een wat andere boeg gegooid.
    Je bent toch niet begonnen met draaien met een kurkdroge carterruimte mag ik aannemen?
     
  17. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Nee eerst netjes een flinke hoeveelheid tts olie er in gegoten en toen pas gaan draaien. Ga de motor vandaag bij Dennis langsbrengen dus als het goed is gaat die deze week op de post. Ik vermoed dat Saito Japan me een nieuwe terug stuurt.
     
  18. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Goed nieuws mijn motor is weer onderweg terug uit Japan en zou volgend week weer in Nederland moeten zijn, eens kijken hoe het dan gaat.
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest
    Even tussendoor een vraag over het broertje van de fg20:

    Ik heb hier een FG36 staan op mijn sukhoi. Echter heb ik zelf nog nooit een benzinemotor gestart/aageraakt. Wat mij als eerste opviel was dat er geen naalden te zien zijn op de carburateur. En verder zie ik geen aansluiting voor uitlaatdruk. Wel zit er een nippel in het achterdeksel voor carterdruk. (wat heb ik hier van nodig??)

    Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste tewerk kan gaan om deze motor tot leven te laten komen en hoe alles afgesteld moet worden?
    Voor de motor heb ik een 19/8 prop en een kan met 1:20 benzine met klotzolie.

    Martijn
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest

Deel Deze Pagina