GEZOCHT: 66mm compressor wiel

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Tadango, 27 sep 2009.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine

    En Herman wat heb je zo al verbeterd om tot dit resultaat te komen.
    Het janken van mijn motor 2 heeft denk ik te maken met het blijven hangen van het voorste lager, passing was een beetje strak polijsten en maar eens weer proberen.
    Motor 2 gaat denk ik in de formost omdat deze veel koeler is . en het lijkt er op minder brandstof gebruikt
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Eigenlijk aalleen de brandkamer is aangepast:
    - Rij gaten achterin gemaakt
    - Voorste rij verbogen
    - Swirls gemaakt.

    De compressor zit wat dichter op de intake wat het rendement iets omhoog gooit.

    Smering is nog niet goed nu, hij gaat nog weer kleven :( Toch nog eens kijken wat daaraan te doen is....
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Wat is jullie mening over teveel luchtkoeling door de tunnel? Kan dat voor problemen zorgen? Er zat vroeger altijd 1 gat van 2mm in. Nu 2 gaten van 3mm.
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Je zal niet zo snel téveel gaten hebben, is alleen verlies van vermogen. Als je op de originele tekeningen van de KJ66 kijkt zit er een centrale gat van 4,5mm. Daar heb ik toen in het begin ook nog eens twee gaten bijgeboord voor iedere nozzle die op de lager spuit van 2mm en daar vliegt deze eerste motor nog steeds erg goed mee. De JG100 van Artés had aan de voorzijde 4x 3x1mm sleuven omdat ze daar ook problemen hadden om het brandstof/lucht mengsel naar achteren te transporteren. Het werkte maar was een beetje overkil. Ik heb de helft weer dicht gemaakt en werkt prima. 2 gaten van 3mm zal geen probleem zijn.

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik had wel het idee dat de grotere gaten voor een hogere egt zorgen. Dichtmaken laat ik nog even zitten dan. Smering moet eerst opgelost worden. Eens goed nadenken wat nog zinnig is om te proberen......
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Tadango, 't is zomaar een idee, maar heb je al eens geprobeerd om, als je turbine kleeft, de rotor eventjes met de hand achteruit te draaien ? Mijn turbine kleeft soms ook en als ik dan even in omgekeerde richting draai is hij direct los.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik snap wat je bedoeld maar dat is het niet. Wat jij bedoeld ken ik wel van mijn andere. Die zit dan even vast maar los loopt hij prima. Dat komt omdat ik de motor met teveel toeren uitzet (goed voor de koeling) maar dan spoel je wel alle olie eruit. De kogels gaan dan even klemmen.

    Wat ik met deze motor heb is dat het achter lager echt drijft in de olie. De boel loopt gewoon soepel maar erg zwaar. Met minder smering bleef het zwaar maar nu met meer smering is hij na een paar keer met de hand draaien weer redelijk soepel. Hij start dan ook goed. Minder smering leek meer en dikkere olie achter te laten.

    Het gekke is dat de motor altijd goed liep en eigenlijk opeens het probleem kreeg. 1 ronde later waren de lagers aan kort. Ik dacht dat de smeer leiding dicht was gaan zitten maar alles is vervangen en schoon en nu blijft het kleven nog steeeds. Iets is anders maar wat :) De originele smeerleiding kan ik ook weer proberen terug te zetten want die heeft een dun buisje, soort nozzel, aan het uiteinde. Wellicht sprayt die iets wat het verstuiven sterk verbeterd op het voorste lager. Ik heb de begrenzer nu extern gemaakt en het buisje totaal het lager groter zodat ik extern de smering kan aanpassen. Dat is wat handiger dan de hele motor open maken :(
     
  8. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Ik heb eerst ook met gaten in de tunnel geexpirimenteerd bij mijn KJ maar steeds problemen gehad met de smering,ik had wel stalen lagers.
    later heb ik een dichte tunnel gebruikt met de olieleiding bij het voorste lager en een gat van 4,5 mm geboord in de diffuser achter de compressor(dit na aanleiding van een artikel van de GTBA)
    dit heeft tot nu toe goed gefunctioneerd.

    ik had bij mijn laatste proefloop met nu ceramishe lagers last van vonken achter en een blauwe vlam uit de uitlaat.
    Nu bleek er 1 verdamperbuisje los te zitten.
    omdat ik er met het puntlasapparaat niet bij kan zonder de hele kamer te slopen wou ik het hardsolderen met zilver of koper.
    weet iemand of dit gaat ?

    Mvg Eric
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    hard solderen

    Ik heb altijd de sticks met messing hard gesoldeerd geen probleem.
    Er is er wel eens één los gaan zitten maar dat was bij een motor die achter in brande.
    Zilver heeft een lager smeld punt .
    Er is ook hard soldeer speciaal voor hogere temperaturen , ik heb zelf gewoon standaard draad gebruikt , gr Gerrit Jan
     
  10. mosquito

    mosquito

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    5
    Hardsolderen verdamperbuisjes

    Ha gerald

    Solderen met zilver (is mooi en makkelijk) blijft ca 3 minuten heel
    met koper zal mischien gaan maar soldeert moeilijk ( niet vloeien etc )
    Demonteren en pontlassen is meer werk maar wel het beste denk ik
    grtn
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hard soderen

    Hard solderen met messing draad gaat niet moeilijk en wil ook wel vloeien je moet er voor zorgen dat er geen oxide laagje op je materiaal komt door dat je het materiaal te warm stookt en voldoende vloei middel gebruiken.
    punt lassen lassen oke maar hard solderen gaat prima geloof het maar.

    gr Gerrit Jan
     
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    hardsolderen

    Beste Gerrit Jan,
    Kun je iets duidelijker uitleggen hoe en met wat je hardsoldeerd?
    Ik ken wel de methode met zilver hardsoldeer.

    Maar met messing ken ik niet, ben wel benieuwd.

    Ik denk dat messing geen toevoegmateriaal kan zijn, daar de zinklegering eruit verdwijnd bij het heet stoken.

    mogelijk bedoel je iets anders????

    mvg Rene
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Die brandkamer van eerder (met dat gat) was zelfd hardgesoleerd..... lijkt me niet handig bij hoge temperaturen.... In mijn kamer zitten de swirls gesoldeerd. In de jetjoe kamer zitten 2 sticks gesoldeerd. Die zitten nog steeds prima. De plug ring zit vaak ook gesoldeerd.
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hardsolderen

    Hallo Rene . vroeger werd hardsolderen veel toegepast. mig en tig bestonden niet .
    Hardsolderen met messing draad is niets anders dan solderen met zilver alleen de temperatuur is hoger om het te laten vloeien . een beetje ruimte stick gat verbrandings kamer word goed op gevuld en maakt het wat sterker.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik zit net de brandkamer eens goed te bekijken en zie dat er 1 stick compleet af is. Onderkant is een stuk weg. De overige 4 lijken nog zeer goed. Er moet toch een andere kamer in denk ik. Dit zal nooit heel lang goed gaan draaien als het al goed genoeg is. Dat verklaart de vlammen aan 1 kant en de onverdampte kero overal.
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik denk.....dat verklaar zo'n beetje allesssss...:rolleyes:
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Zoiezo de hoge temperaturen volgas. De lager problemen verklaart het echter niet. Daarom heb ik nu een dubbele smeerleiding ingebouwd zodat het achter lager ook directe smering krijgt. De leiding komt achter precies voor de kogels uit op nog geen 5mm afstand.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    De motor is weer klaar om te draaien. Was nog wel een gepiel met de smeer leiding achter. De as is vrij dik en hij loopt maar net vrij. Leiding zit zo wel precies goed. Achter is de leiding een beetje geknepen zodat voor iets meer smering moet zijn dan achter.
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    kamer

    hoge temperaturen hebben de lagers moeite mee . ik zou eerst de brander kamer in orde maken testen en dan kijken wat voor problemen er nog zijn . het zou best kunnen dat de lager problemen hier ook mee op gelost zijn het beste is inconel sticks RVS moet je in de gaten houden gaan niet lang mee. gr Gerrit Jan
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dat hij nu kleeft kan niet komen door hoge temperaturen ;) Hij heeft de laatste paar runs max 640 gezien en meestal niet meer dan 600. Als dat nog te heet is kan kan ik het maar beter opgeven ;)
     

Deel Deze Pagina