[Bouwverslag] E-Vibe Fifty 10S

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Lazerbeak, 28 aug 2009.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het zwaartepunt naar achter kan in het ergste geval met een klein beetje lood op de staartvin nog gered worden.
     
  2. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Tjonge jonge Roy! Alweer een geweldig en o zo simpel plan! Tja ik ben ook geen werktuigbouwkundige die dagelijks met dit soort dingen bezig is.

    Steven, het is moeilijker om sleufgaten te maken in de motorplaat dan in het frame. Dus jou plan blijft lekker in het schelpenzand liggen!

    Mensen, allen erg bedankt voor het meedenken! Wordt gewaardeerd!

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  3. SanderNijland

    SanderNijland

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg mooi gedaan, zonder twijfel! Enige wat mij ook een punt van kritiek lijkt is eventueel het zwaartepunt. Ik zou zeggen, probeer het een beetje uit te rekenen. Kracht x arm = kracht x arm. Misschien slim om te kijken of het een beetje in de buurt komt? Erg precies is het natuurlijk niet te bepalen zo 1,2,3 maar het zal wel een redelijk goede indicatie geven lijkt me.
     
  4. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Goed plan om er even aan te rekenen, dan heb je een idee.
    De tip van Roy is een hele goede, dat heb ik in mijn nieuwe ontwerp ook zitten waardoor de motorplaat in het frame blijft. Als je dit nog doorvoerd lijkt het dat er voldoende sterkte behaald is.

    De sleuven kunnen beter in het frame blijven omdat dit makkelijker is wat betreft afstellen. De schroeven voor bevestiging zitten dan mooi aan de zijkant en niet ergens in het frame waar je na de bouw bijna niet bijkomt.

    Nou succes weer en het resultaat zien we wel weer over een paar dagen ;-)


    Greetz,

    Michiel.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    hela,

    Dit is een goede reden om het een knakenplan te noemen. Bij deze ligt ie in het schelpzand.

    shakin' stevens
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi werk Tjerk :).
    Ziet er strak uit.

    Eric
     
  7. nwolsink

    nwolsink Guest

    Zal ik je eens voortstellen aan een heli fabrikant, teken nivo mis nl zeer hoog te noemen!!

    Waarom heb je er voor gekozen om de voorzijde vh frame "open" te laten qua constructie, dit kost je nl veel stevig en stijfheid
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 sep 2009
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Er zit nog een haaks geplaatste Carbon plaat tegenaan (wel over de zwakke as van de plaat).
    Het blijkt bij Michiel toch sterk genoeg te zijn Nick.
    Ik heb ooit dezelfde opmerking gemaakt, aan de hand van zijn ontwerp destijds.
    Maar is ondertussen wel meer dan bewezen sterk genoeg in vlucht lijkt me, weet alleen nog niet hoe het bij een crash uit zou pakken.
    Maar je bouwt ook iets om te vliegen uiteindelijk.
    De 3D applicaties van tegenwoordig leveren prachtige plaatjes op, heerlijk om mee te werken :).

    Als je echt alles in 3D hebt staan, de juiste parameters aan je modellen hebt gehangen en je applicatie het ondersteund dan kan je theoretisch het zwaartepunt automatisch laten berekenen in de samenstelling van alle parts (solid works, Inventor etc)

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2009
  9. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Constructie technisch zit het ontwerp goed in elkaar. Het achterdeel van het chassis zorgt stijfheid in vrijwel alle richtingen echter is niet torsiestijf. De plaat aan voorkant zorgt hiervoor en de plaat wordt in de richting waarin hij zeer stijf is (links/rechts) belast en natuurlijk ook op trek/druk, maar ook in deze richting is de plaat zeer stijf. De richting (voor/achter) waarin de plaat niet stijf is wordt dus opgevangen door de achterbouw en zo is het circeltje rond.

    Zoals Eric ook al zegt ik gebruik dit ontwerp nu een jaar en heeft zich bewezen in Dutch 3D en 3D Masters 2009 edities.

    Helaas is het door Tjerk gebruikte Sketchup geen "echt" CAD programma en kan dus helaas geen massa's en/of zwaartepunten berekenen.

    Greetz,

    Michiel.
     
  10. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Hey Tjerk,

    Hoe gaat het met de e-vibe? Nog wat vorderingen kunnen maken?

    Gr, Roy
     
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dag Roy,

    Ik heb besloten layout optie 4 te laten voor wat het is, ik kom gewoon niet weg met de linkage met de motor on-top. Zeeeeeer binnenkort jou idee eens even uitwerken.. We noemen het maar even optie 5.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Hey Tjerkieieieie!

    heb je deze al gezien?
    Vibe E8 - Vibe 50 Elektro - World-of-Heli
    Dat gaat je een boel werk schelen hoor. En geld misschien ook wel.

    Enne let es effe op de vetgedrukte zin:

    "Mit 10S wird das Modell zum richtigen Dampfhammer."

    [​IMG]

    Groenten en kazen,
    Zteven
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2009
  13. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Whahahah!


    Jah dat lelijke ding heb ik gezien! Wat een WAARDELOZE conversie! Als je zwaartepunt niet goed is ben je de sjaak.. Er valt niks te schuiven met die packs.


    Laat ik deze conversie maar niet esthetisch gezien beoordelen.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    het is al een tijdje stil , heb je nog een update tjerk ?

    Bas
     
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bastiaan en anderen,

    Nee het schiet voor geen meter op hier. Nadat het layout 4 ontwerp "flopte" heb ik er niks meer aan gedaan. Ik ben heel even bezig geweest met het verbrede subframe zoals een trex 450 het heeft, maar uit het oogpunt van esthetica kon geen fatsoenlijk ontwerp verzinnen. Praktisch is geen probleem, maar het moet ook mooi zijn! (met in achterhoofd de mogelijk tot verkopen ombouwkits)

    Ik ben momenteel erg druk met allerlei zaken en het heli-vliegen staat op een erg laag pitje. Ik hoop haar op tijd voor de eerste wedstrijd af te hebben, anders doe ik vanzelfsprekend niet mee. Alle nitro heb ik er doorgevlogen en ga geen nieuwe meer aanschaffen.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  16. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik geef het op, de Vibe fifty leent zich niet om zicht te laten ombouwen.
    Of ik kom met een pack tegen de motor, of ik raak met een pack de canopy.

    Enige oplossing zal nog optie 1 kunnen zijn met de packs naast elkaar,
    maar dit wil ik uit principe kwestie niet.

    Erg jammer, dan maar wachten op de logo 700 en de 5S packs proberen te ruilen met FlightPower voor 6S.
     
  17. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Hey Tjerk,

    Jammer om te horen dat je er mee stopt.
    Met ontwerpen is het vaak zo dat dingen noodgedwongen anders eindigen dan hoe je ze in het begin in het hoofd had. Vaak ontstaat dat al uit het verschil tussen schetsen en gericht tekenen.
    Uit principe iets niet willen herken ik wel, maar soms moet je van nieuwe inzichten ook de eventuele voordelen willen zien. Ik doel dan niet specifiek op jou optie 1 maar bij ontwerpen in het algemeen.
    Als je nu geen oplossingen ziet dan zou ik het gewoon parkeren. Stel dat je op een onbewaakt moment een helder idee krijgt, dan zou je als je wilt het project altijd nog weer nieuw leven in blazen.

    Gr, Roy
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat zijn de mindere berichten Tjerk. Weet je zeker dat het een L700 moet worden?
     
  19. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Ja jammer. En is nog maar de vraag of de L700 komt? 600 is in iedergeval ook makkelijk om te bouwen. Zolang je geen 2200 rpm draait ook veilig.
     
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Sja..ontwerpen is soms huilen, vooral als je aan bestaande maatvoeringen vastzit van bepaalde componenten.
    helemaal opnieuw beginnen wil wel eens helpen als je vastloopt, of even laten rusten en goed om je heen blijven kijken, soms valt ineens het kwartje.
    de L700 zou wel een ultieme elektro 90' er zijn zeg :)
    Op helifreak lijken ze er wel vertrouwen in te hebben toch...hopen dat hij er wel komt.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009

Deel Deze Pagina