fokker G1 project in 1/5 schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 31 dec 2007.

  1. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,
    zonder raampjes moet je ook afplakken ,wel niet zo secuur zodat de binnenkant schoon blijft
    en na het lakken de raampjes plakken ,zit je met lijmresten rondom
    dus daarom zo maar

    thx


    groet jacques
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    nog wat verder.

    [​IMG]
    alle raampjes zitten er in
    [​IMG]
    de sluitingen gemaakt ,werkt ook nog :)
    [​IMG]
    en zo ziet het er nu uit

    zoals hij er nu bijstaat zit het gewicht op 20,3 kg

    komt alleen nog spul bij voor het zwaartepunt ± 1kg

    en nu maar afwachten hoeveel lood er nog in moet

    groet jacques
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Daar zit wel wat in:yes:
    Ik heb goede ervaringen met Maskol voor het afdekken.

    Prachtige kist :cool:
    (ik val in herhaling geloof ik)
     
  4. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ben nu met de motoren opbouw begonnen

    ik was eerst van plan de motoren op 0° te plaatsen
    maar na overleg besloten om linker 2° naar links rechts 2° naar rechts
    dit zou beter zijn wanneer er een uit zou vallen tijdens de vlucht (is me ook maar verteld :confused:)
    [​IMG]
    dus nog een tripl. plaatje onder de steun 2° afgeschuind
    [​IMG]
    beide aangepast.
    [​IMG]
    ook met de steunen voor de motorkap begonnen
    beetje uitproberen , gemaakt van 2 x 10 mm strip ziet er wel goed uit
    en het past ook nog :eek:
    [​IMG]

    [​IMG]
    dacht dat het zo wel kan
    nu de motoren monteren en verder afwerken

    groet jacques
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Daar zijn de meningen over verdeelt denk ik. In Scale fibel van V. Mourik staat links op 0, recht op 2° naar rechts. Zal het zo nog eens na lezen.
    Op m'n Beechcraft heb ik beide motoren op 0 staan. De linker motor 2° naar links lijkt me niet juist, aangezien je de motor altijd al 2 graden naar rechts zet om het draaimoment op te heffen. Zet je de motor dan 2 graden naar links, heb je een verschil van 4 graden. Ik zal ook nog eens een artikel van Greg Hahn erbij pakken. Daar staan ook nog goeie tips hierover in.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, hier kun je denk ik een hele leuke discussie over voeren.

    De 4 graden verschil (dus 2 naar links) lijken veel maar vergeet niet dat als de rechtermotor uit valt je veel weerstand aan die kant hebt en alleen maar trekkracht links.

    Met die 2 graden naar links zal de kist minder de neiging hebben om weg te draaien over rechts (ik zeg minder hij zal het heus nog wel doen ;-) ).


    Moet zeggen dat op onze Nomad het ook zo zat, rechtermotor op 0 en linker 2 graden naar rechts.
    Vloog perfect op 1 motor (en dat heb ik redelijk wat gedaan ;-) ) maar daar had ik ook een lekker groot kielvlak tot m`n beschikking ;-)


    Op onze Hercules zie ik dat veel minder (maar dat zou ik dan eens na moeten meten om dat zeker te kunnen zeggen).


    Voordeel van deze kist is dan wel weer de dubbele staar, je kan lekker tegensturen met richting om in geval van 1 motor uit te compenseren.


    Misschien anders eens vragen aan Jan (Hermekens) zijn P61 is ook een dubbelstaarter en jager + hij heeft hierin heel veel ervaring.
     
  7. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    het laatste dit jaar van de g1,
    de motoren beide op 2° l-r zou volgens de geleerden beter zijn
    over de rechter zijn jullie het eens , maar de linker op 2° links is bij uitval van rechts beter omdat het vliegtuig dan minder naar rechts zou trekken en dus beter bestuurbaar is met richting ( zeggen de geleerde) :confused:
    ik zou het niet weten :confused:

    maar goed , de beide motoren met motorkappen zitten er nu op
    [​IMG]
    nu nog op zoek naar een paar dummy's

    verder eenieder een happy new year
    en net zoveel starts als landingen bij verschil tussen beide is er een probleem :rolleyes:

    groet jacques
     
  8. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hey Jacques,
    Het einde komt inzicht.
    nog effe over de zijwaarts stelling op de beech staat de linker op nul en de rechter op 2-3 graden. het verhaal klopt wel als 1 motor uit valt MAAR, volgens mij gaat de kist nu naar links trekken tijdens de start ,door het motor koppel+de zijwaardsstelling.
     
  9. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Prachtig Jaques!!
    Wanneer mogen we de maiden verwachten ?
    Tot zondag in posterholt ;)

    Grtz Danny,
     
  10. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,
    dus toch nog een bericht

    daar zit natuurlijk wat in , bij de vorige g1 stonden de motoren op 0°
    deze ging goed rechtuit , dus zoals ze nu staan gewoon eens uitproberen
    ik kan de motor zonder probleem op 0° zetten alle bevestiginsgaten hiervoor zitten er al in



    dat zal wel niet voor april/mei gebeuren (verhoeven moet eerst nog goed oefenen zodat 't niet fout gaat :D )

    groet jacques
     
  11. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Niks ervan! Zelf oefenen, en zelf vliegen :D

    Grtz
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Jacques, wat ziet dat er weer wreed gaaf uit! :p

    Heb er nog 2 van Topflite voor je, diameter 15cm, te klein zeker? :(

    Ralf Petrausch heeft wel mooie in verschillende diameters

    Ralf Petrausch Modellbautechnik

    Goede jaarwisseling

    Groeten, Ralf
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik heb al redelijk wat 2mot geoefend , maar dat telt niet zeker ??;);)

    ps rose heeft nog 2 dummys voor zijn beech (misschien mag je er eentje lenen om er gips in te gieten dan heb je zelf een mal)

    groetjes en de beste wensen

    Eric
     
  14. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    ik oefen genoeg maar bij zo'n model heb ik altijd flutter op de roeren
    en dan gaat 't te gauw mis :(

    thx ralf , maar 15cm is echt te klein 25 is beter

    zal eens kijken bij petrausch

    dat telt zeker eric je hebt genoeg ervaring ,we moeten maar eens met bart overleggen of hij niet bij jouw in de leer gaat :D
    en anders doe je het hem maar eens voor hoe het echt moet :D

    groet jacques
     
  15. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Jacques,

    Dat schiet al lekker op, heel mooi, vooral die raampjes. :p
    Kwam onlangs in een stapel MFI's ook een 1/5 Fokker G-1A tegen, sept. 2001 blz 50 t/m 55
    Specs: Sw=343, L=211 cm. en volgens het verhaal woog deze incl. brandstof 19,7 kg.
    Gebouwd door ene Herbert Holzer.

    Gr. Ronald
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    vraag het anders van die motoren eve aan yke na hoe ze stonden
    hij is er ongelovelijk veel mee aan het testen geweest
    heeft i mij verteld
    en welke kleuren ga je gebruiken om hem te spuiten
    ik vind jouw G1 echt waanzinig mooi worden
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2010
  17. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    jeroen ,

    bij de vorige stonden de motoren op 0°

    groet jacques
     
  18. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ik ben wat aan het rommelen geweest met de lucht bediening van de g1

    maar eerst even een bok gemaakt zodat ik hem wat makkelijker kan opbouwen
    [​IMG]
    [​IMG]
    zo gaat het een stuk makkelijker
    [​IMG]
    het hele systeem eens aan gesloten (moet wel nog wat gefatsoeneerd worden )

    de lucht tank op 10,0 bar gezet en na 45 min nog altijd 10.0 bar :D
    via reduceerventiel werk druk op 6,5 bar

    en zo zou het dan moeten werken

    Cvb1WYM5URk[/media] - retrack fokker g1 1/5 scale

    en maar hopen dat het straks ook gefunctioneerd zoals bedoeld is
    we zien wel

    groeten jacques
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    het zou me niks verbazen als dat dan ook de beste opsteling is voor dit model
    zoals ik al vermeld had is yke er een vlinke poos mee aan het ecsperimenteren geweest
    en hij kon hem op 1 motor goed voor vliegen zonder meteen te hoeven landen
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit Jaques, ook de snelheid is netjes :yes:
     

Deel Deze Pagina