5 Packs 2s Lipo's tegelijk laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door cheb60, 3 dec 2009.

  1. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ja, als ik alle accu's redelijk gelijk heb leeggetrokken dan werkt het best goed. Ik vind het ook niet erg als het laden van 4 packs 2 uur duurt, ik hoef er niet bij te blijven en het is nog altijd 2x sneller dan 4 packs achter elkaar laden.....
    Dit systeem gaat bij sneller laden dan 1C ook steeds minder goed. 5C laden op deze manier is echt niet te doen.
     
  2. JiB

    JiB Guest

    onuitgesproken excuses aanvaard :)
    Je had je misschien niet gerealiseerd dat met een microcontroller er bij, het laadprobleem voornamelijk een software probleem is geworden. En een MCU met 8 of meer analoge ingangen is niet zo vreemd meer tegenwoordig, en daar kan je zonder veel poespas al 6 cellen mee monitoren. Als de lader het dan toch fout doet, dan is dat waarschijnlijk een software fout. En ruzie gaan maken over welke software beter is.., je doet er verstandiger aan wat rustiger naar huis te rijden in de auto.

    Dus ja, lithium cellen hebben hun beperkingen, je mag ze niet te diep ontladen, ze mogen niet te heet worden en je mag het maximale voltage per cel niet overschrijden (wat overigens ook lijdt tot oververhitting). Aan de ontlaad kant hebben we esc's met een microcontroller die het voltage in de gaten houden, aan de laad kant hebben we ook microcontrollers die het voltage en de laadstroom in de gaten houden. Dus al met al worden lipos al voor een groot deel door software beschermd, het enige ontbrekende gat is nu nog de stroom & temperatuur tijdens het ontladen (vliegen/rijden/varen).

    Het glas is halfvol. (of: waarom is dit glas te groot gedimensioneerd?)
     
  3. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Ik zou sowieso altijd bij je lipo's blijven tijdens het laden. "ongelukje" zit in een klein hoekje.

    Als je alle lipo's 100% vol wilt hebben is een hoge laadstroom inderdaad onzinnig. Als het verschil 600mAh is en je balancer heeft een balance stroom van 300Ah dan ben je hoe dan ook 2 uur aan het laden welke laadstroom je ook kiest. (wel een laadstroom boven de 0.5C uiteraard).

    Moest zojuist in eens weer denken aan het feit dat lipo's een speciale manier van laden hebben. Dwz: aan het begin is de stroom het zelfde en gaat het voltage langzaam omhoog tot ongeveer ~4 volt per cel. Daarna blijft het voltage redelijk gelijk maar zakt de laad stroom.

    [​IMG]
    Lipo laad curve

    Stel (extreem geval):

    Je hebt 4 1 cel lipo's met 5000 mAh waarvan 3 echt leeg zijn ( 3 volt) en 1 is 90% vol (~4,2 volt). Totaal is dan 13,2 volt oftewel 3,3 volt per cel. Deze laad je met een snelheid van 1C. Normaal zou de 90% volle lipo met nog maar 1A geladen worden maar omdat de lader denkt dat alle cellen op 3,3 dus laad met een snelheid van 5A. Is dat schadelijk voor de lipo, of zelfs gevaarlijk? Of is het dat dan zo dat de lipo met "5c" geladen wordt aangezien de laad snelheid 5x zo hoog is als die zou zijn bij 1c laden en kan het dus helemaal geen kwaad zolang de lipo een c rating heeft voor laden van 5 of hoger.

    Overladen lijdt niet tot oververhitting. Ze worden pas heet zodra de verpakking scheurt ;) .
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.543
    Locatie:
    Groningen
    @Jib, wat jij wil :) Even goede vrienden.

    Ik wil het gewoon duidelijk houden voor mensen die er niet zoveel vanaf weten nog. Simpel in serie laden gaat meestal fout. Daarom is het beter om het niet te doen. Enkele laders kunnen er goed mee overweg MITS je alles netjes aansluit met gekoppelde of interne balancer.

    Voor de meesten teveel maren dsn dus beter niet doen. Je huis affikken is het echt niet waard en dat kan echt gebeuren.
     
  5. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Ook externe balancers kappen het laden toch af zodra 1 cel boven de 4,2 volt komt?

    Als het laden van meerdere lipo's in serie zorgt dat de kans groter is dat je huis afbrand dan mag je toch vragen bij jezelf gaan stellen.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.543
    Locatie:
    Groningen
    Ja, als je die er juist tussen zet wel. De lader stopt dan dus het is niet bruikbaar. Als de lader terug regelt totdat het balanceren klaar is dan is het wel bruikbaar (zonde van alle energie wat je de balancer in pompt maar goed :)0
     
  7. JiB

    JiB Guest

    ieder zijn meug. De meeste laptops hebben er tegenwoordig toch ook een lipo van een paar Ah, en de ongelukken die dat met zich mee brengt vallen ook wel mee. Nog altijd een veel grotere kans om een auto ongeluk te krijgen.

    Oh, is dat zo? Toch worden de uitgebreide laders van tegenwoordig met een temperatuur probe aangeboden. Als die te hoog wordt is het zeker fout. Het zou kunnen hoor, dat de druk stijgt vanwege de gassen die worden geproduceerd, en dat daarmee de temperatuur ook omhoog gaat.

    Wat trouwens ook uitmaakt, is de chemie van de lipo. Op rcgroups staat een mooi flimpje van een grote heli die crasht, waarbij ook de lipo klapt. In plaats van fik, levert dit alleen een hoop stoom/rook op, de gassen waren in dat geval niet ontbrand, terwijl het zo te zien wel een groot pakket was dat veel stroom kon leveren (in ieder geval veel cellen). Die brandgevaarlijkheid van de gassen zou wel eens zo'n groot probleem kunnen zijn (niet voor ons modelbouwers, maar voor de 'think of the children' consumenten). En dat dat met chemie is op te lossen, dat kan ik best geloven.
     
  8. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij zijn dat geen lipo's maar li-ion mangaan accu's. of 123 cellen accu's.
     
  9. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    In laptops zitten over het algemeen a123 cellen aka LiFePo4, deze kunnen niet ontploffen of ontbranden. Als je laptop accu zijn beste tijd gehad heeft is het dus best de moeite waard het omhulsel eens voorzichtig open te maken, voor het zelfde geld zitten er a123 cellen in. Als je een beetje kan solderen heb je zeer goedkoop een "nieuwe" accu.

    Die temperatuur sensor is voor NiMh en NiCd, daarbij kun je tijdens het laden via de temperatuur bepalen wanneer een accu vol is.

    Daarnaast NiMh accu's hebben een vrij hoog verlies bij het laden waardoor ze warm worden, ze mogen niet te warm worden want dan gaan ze kapot. Zeker bij snel laden kunnen de temperaturen aardig oplopen.

    Lipo's hebben een heel laag verlies tijdens het laden en zullen daarom ook niet echt warm worden tijdens het laden. Zodra je ze overlaad gebeurt er uiteraard iets anders... alleen de energie wordt niet omgezet in warmte, maar in een reactie waarbij gas vrij komt. Of de interne weerstand moet dan heel erg toe nemen wil je dat de accu warm wordt... of een hele heftige en snelle exotherme reactie... en die krijg je ook, maar pas wanneer het omhulsel scheurt.

    Uiteraard zal de chemie van de lipo accu uitmaken met hoe heftig hij zal ontploffen, maar prik eens in een lipo met 30% lading en 1 die bommetje vol zit. Is een wereld van verschil.

    Edit: Ga a.s weekeind paar van die dingen uitproberen met lipo's (zie ander topic). Zal kijken of ik een temperatuur sensor kan regelen, maar ik weet bijna 100% zeker dat de temperatuur niet zal stijgen. Zal dan meteen een volle en een bijna lege lipo doorboren en filmpje van maken.

    Wat auto ongeluk betreft heb je wel gelijk, 1x auto ongeluk 0x lipo brandje ;) Nooit Duitsers inhalen die in een te grote auto rijden ;) .

    En hanskez had al geantwoord toen ik aan het typen was.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2009
  10. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    maakt niet uit ixyzxyi, het staat er .

    lol
     
  11. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Sommige mobieltjes gebruiken overigens wel LiPo batterijen waaronder de iPhone

    Andere mobieltjes gebruiken Li-ion batterijen met een nominaal voltage van 3.6 volt. Heb geen idee wat dat precies voor batterijen zijn maar volgens mij vallen heel veel combinaties van lithium accu's onder Li-Ion met hun eigen voltage. Die in mobieltjes hebben ook een omhulsel van folie in het algemeen, dus kunnen ook ontploffen bij overladen.

    A123 cellen kunnen overigens ook ontploffen als er bijvoorbeeld op het ventiel gesoldeerd is waardoor tijdens overladen de druk niet weg kan. Bij doorboren komt er ook een behoorlijke steekvlam uit... maar beide dingen zouden niet moeten kunnen gebeuren in een laptop.
     
  12. JiB

    JiB Guest

    Dat er laptops met Li-ion cellen zijn weet ik, maar volgens mij waren alle terug roep acties (oa sony laptops?) voor Lipo accus. Waarom zou je jezelf als laptop ontwerper beperken tot een oudere technologie? Die accu gaat toch kapot, maar dan is de computer meestal al uit de garantie of zit er geen garantie op de accu. En voor de specs maakt die paar honderd gram gewicht zeker uit.
    Maar waar mijn argument over ging is dat er heel veel apparaten met Lipos zijn uitgerust, en dat eigenlijk nauwelijks fout gaat. Terwijl veel mensen wel eens een auto ongeluk hebben meegemaakt.
     
  13. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Of lipo een nieuwere techniek is weet ik niet, maar a123 moet ook niet onderschat worden. Het gewicht per wattage inhoud is niet veel hoger als je het vergelijkt met lipo. Helaas heb je bij a123 maar een heel beperkt assortiment wat capaciteiten betreft.

    A123 batterijen hebben ook een veel hogere levensduur in vergelijking met lipo! Meer als 80% van de capaciteit over na 1000 cycles met sneller laden en ontladen als er bij laptops gebeurt. Die 1000 cycles is bij 10 c ontladen.. Mijn laptop doet het 2 uur op een lading dus 0,5 c. Lipos halen dat nooit. De batterij van de iphone houd het zo'n 500 ladingen uit dacht ik. Heb hem nu een jaar en begin wel te merken dat hij het minder lang vol houdt tijdens het internetten.

    Over autos gesproken.. In de toyota prius zitten a123 cellen en in de tesla roadster (volledig electrische auto) zotten ze ook dacht ik.
     
  14. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Pruis heeft Nimh cellen 200V 6,5A om precies te zijn :) (rij er zelf mee)
    [​IMG]
    Een detail van de nieuwe NiMh accuset.

    De Tesla: This paper provides details about the design of the Tesla Roadster’s lithium-ion (Li-ion) battery
    pack (otherwise known as the ESS, or Energy Storage System)
     
  15. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Bij een kennis zit er toch wel degelijk a123 in. Ligt een grote grijze metalen kist in de achterbak met "A123 Systems" er op. Heb het zojuist nagevraagd aan een vriend van mij (prius is van zijn pa) en die zei dat er eerst een andere accu in gezeten heeft, dus het zal wel een optioneel pakket zijn.

    Wat de Tesla betreft: A123 = LiFePo4 = Lithium ion. Gebruikt in een 11S 9S 69P configuratie.

    Maar gaat niet meer bepaald over het originele topic ;)
     
  16. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Om de discussie nog wat nieuw leven in te blazen heb ik gisteren een graupner balancer adapter (ja gewoon een originele) gekocht waarme je 2 x 2s of 2 x 3s tegelijk kunt laden. Heb in de winkel het zien werken en wil dit gaan gebruiken. Er zijn twee soorten:

    Graupner Online-Shop

    Graupner Online-Shop


    Tja het is wel geen 5x 2s, maar als dit kan dat, dan zou in theorie 5x 2s op een 10s balancer ook moeten kunnen.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.543
    Locatie:
    Groningen
    Ook hier ALLEEN als de packs gelijk gebruikt zijn. 1 lege en 1 volle gaat vele uren dure.
     
  18. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Klopt, gebruik ook de infinity 3, maar dan met een 6s balancer. Hoe meer de eerste cel naar de max. spanning gaat, des te lager de laadstroom. Wanneer ik één 2s volledig laad en laat balancen (via mijn 300mah balancer) duurt het laatste beetje ook het langste.

    Mijn lader geeft per cel het voltage aan (zal eens nameten in hoeverre dit eigenlijk klopt), misschien is het handig (zoals ook al eerder aangegeven) om eerst te kijken wat het verschil per cel is voor je gaat laden, want hoe groter het verschil hoe langer het laden zal duren door de lagere laadstroom.

    Dan ben ik eigelijk wel benieuwd, wanneer er een groter verschil per pack is, of er dan verschil zit als je het pack met het minste voltage eerst zet. Zal deze zal dan het meeste laadstroom als eerste opnemen? Ik heb hetgeen over water gelezen, de moeilijke theorie begrijpelijk uitgelegd gekregen en bedenkt met nu het volgende:

    Lege bak water, volle bak water, pijpje tussen de bakken het niveau tussen de bakken te reguleren. Gooi de volle bak voller, hij gaat overlopen. Gooi de lege bak voller, kans op overstromen is veel kleiner, de regelaar (pijpje) zal eerst de niveaus gelijk proberen te krigen. Dus van vol naar leeg, maar wanneer je de lege bak tegelijkertijd vult zal het gedeeltelijk (of gelijkmatig?) dit effect opheffen. Wanneer de bakken gelijk van niveau komen zal je niet meer water in één van de bakken moeten gooien dan de regelaar aankan. Of te wel, is mijn lader zo intelligent??

    Ben benieuwd of ik het goed begrijp en wat jullie mening hierover is. No hard feelings, het blijft gevaarlijk, het is gewoon theorie, probeer er ook wat van te leren??
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.543
    Locatie:
    Groningen
    Als het verschil groot is zal een goede lader de laadstroom laag houden totdat het verschil klein genoeg is om door de balancer verwerkt te kunnen worden. Een andere lader kan bv stoppen en een foutmelding geven. Weer een andere lader kan beginnen te laden op vol vermogen totdat 1 cel boven de 4.2v uit komt en stopt dan. Dit kan zelfs weer verschillen per software versie. De cellen hebben hier niets over te zeggen. Ze staan in serie dus laden allemaal identiek op. Dus allemaal nemen ze dezelfde hoeveel mAh in lading tegelijk op.
     
  20. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Moet je dan geen laad systeem hebben die laad via de balance kabels? Anders moet je nog een serie adapter maken, en uit andere schema's haal ik dat je accu aan de +kant van de lader 3 van de balancer kabels moet gebruiken, en aan de -kant maar 2. Zit er dus een "links" en rechts" aansluiten in?
     

Deel Deze Pagina