FVK Backfire

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door snauwaertj, 8 jan 2010.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik nog even mag storen...


    Als je 2 kilowatt wilt (bijvoorbeeld)

    Op 4S zit je dan op 153 Ampere
    op 6S zit je op 95 Ampere
    Je belast je regelaar dus minder.
    Het makkelijkst om veel vermogen te halen is hoge spanning, lage stroom.

    Als demokist zou ik zeggen, 6S.

    En even een ander vraagje.. hoezo Neu?
    Plettenberg is niet veel duurder dan een F5B Neu motor, een Neu F5B is met wisselkoers, zonder verzendkosten 306 euro.
    Een Pletje is maar iets duurder.

    GJ
     
  2. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Je stoort zeker niet, ik ben blij dat jullie je ervaring willen delen en hoop dat ik jullie niet verveel met m'n gezaag.

    De neu 1509/1Y/6.7/S mit NeuGetriebe 6.7:1 zou aan 282 € komen bij eflight zonder kosten
    De pletty F5B (welk type???) komt volgen mij aan 388 € zonder kosten

    Op die laatste € komt het inderdaad niet voor mij maar aangezien de Italianen
    Met Neu en cc werken dacht ik dat dit misschien de beste waren.

    Kan ik uit 6s niet meer vermogen halen dan uit 4s of kunnen die lagere kv motoren die amps niet aan
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Lees mijn laatste post nog eens.

    Wat betreft Hacker niet performant genoeg, George Shering hier in Engeland vliegt met zijn Hacker motoren anders wel naar de 2de plek in het Engelse F5B klassement, en dat met zijn 60 jaar plus leeftijd. Hij heeft nog geen uitval gehad.

    Je zit met de B50-6L nog steeds boven het F5F vermogen en maar net onder F5B vermogen. Als je echt gek wilt doen kan je altijd de B50-5L nemen, dan heb je het zelfde als de Pletty en Neu uit je eerst post.

    Nog wat meer info, ik ben op dit moment bezig om zelf over te stappen naar 2 polen motoren en dan wel de Kontronik KIRA maar met een Neu vertraging. Dit omdat ik hoop dat ik dan wat minder regelaars kapot maak. Dit jaar heb ik er bijna 10 gesloopt. Moet je dat eens optellen wat dat kost. Vaak dat als de regelaar brand je ook de motor moet opsturen voor reparatie en dan een gat in je romp en zo. Dan is de lol er snel van af.

    Dit is geen katte pis waar je het nu over hebt. Het gaat hier om 5 of meer paarden krachten!
    735W = 1PK
    5KW = 6.8PK

    Niet te vergelijken met wat je in een Exite of een Voodoo schroeft. Leuk als mensen van een F5D achtig rag bakje over willen naar iets wat nog meer vermogen heeft als een F5B. Dit terwijl F5B zelf al hoogst gevaarlijk en onbetrouwbaar is.

    Neem het niet persoonlijk, het is een algemene waarschuwing niet te ver te gaan met dit soort dingen.

    Jos
     
  4. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Kun je me eens een site geven waar de B50-5L beschreven staat merendeel beginnen maar aan B50-6L .
    Dus deze B50- 5L loopt op 4S?

    Roken alle merken van regelaars op?
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik de Neu doorreken dan zit ik op 306 euro (als je op wisselkoersen.nl kijkt heb je de middenkoers, de bank berekend een andere koers).

    De Pletti staat in de prijslijst inderdaad op 400 euro, maar hij is wel voor 330 euro te krijgen.

    Neu en CC gaan goed samen.
    Plettenberg en CC zouden soms problemen kunnen geven.
    Je hebt dus de combi Plettenberg/Schulze en Neu/CC om zonder gedoe iets te kunnen doen.
    De CC moet eigenlijk de Castle link bij hebben, dat is dus 20 euro extra.

    Bij de Plettenberg en Schulze is het gewoon de motor aan de regelaar plakken en het werkt.

    Bij beide setjes is de 6S een beetje de kritische grens.
    De allernieuwste lipo's leveren een te hoge spanning onder belasting (voor de regelaar).

    Ik hoor van weinig vliegers dat regelaars oproken, maar Schulze geeft wel die waarschuwing.


    GJ
     
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    De Italianen vliegen met motoren die ze zelf eerst helemaal uit elkaar hebben gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Zij draaien die dingen met 90.000 RPM terwijl een normale net over de 60.000 aan kan.

    Zij vliegen met hun eigen ontwerp prop die speciaal is gemaakt voor die hogere toeren.

    F5B helaas nog niet op het moment aangekomen dat iedereen gewoon zijn dingen kant en klaar uit de winkel haalt. Slechts een enkeling komt daar mee weg.

    Wat betreft 4S vs 6S....... maakt geen drol uit.

    Met 4S en een 4800KV motor krijgt je 4x3.3vx4800= 63360 toeren
    Met 6S moet je dan dus 63360/3.3/6 een KV hebben van 3200 om het zelfde vermogen te trekken.

    Amps x Volts = Watts

    Hoe jij de verhouding indeeld is aan jou.

    Wat je uit een Lipo kan halen ligt aan het gewicht en de kwaliteit, niet aan de capaciteit of het aantal cellen.

    De regelaars die in aanmerking komen schijnen meer gelimiteerd te zijn in Watts dan in Amps. Dit in tegenstelling tot wat ik eerst dacht en waar GJ het net over had.

    Moeilijke keus dus.
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hoellein?!

    Misschien alleen in FAI versie.

    Ja, alle merken gaan kapot.
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, ik heb het maanden geleden gehad over dat regelaars gelimiteerd waren in wattage.
    Daar is een hele discussie over geweest en dat was niet zo... werd er door anderen gezegd.
    Maar nu is het bij jou bekend dat dat wel zo is?

    Vertel!
    Klopt het?

    GJ
     
  9. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    De B50-5l is inderdaad een prachtige motor. Dus deze draait een 17.5x17.5 op 4s?
    hoeveel watt ongeveer geeft deze denk je met deze opstelling?

    Dus dit is evenveel power als de pletty en neu die ik in het begin vermeldde, zonder een aanslag op de regelaar te plegen, omdat die rustiger kan schakelen met 2 polen ?
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is die Hacker nog wel te leveren?
    Volgens mij niet meer...

    En het schakelen van 4 polen zou geen probleem moeten geven, dat moet de regelaar wel bij kunnen houden.
    6 polen en 50000 rpm kan problemen gaan geven.

    En hoeveel de Hacker kan leveren?
    Ligt eraan hoe lang de inschakeltijd is.
    Ik denk wel dat je bij Hacker meer koeling moet hebben want hij heeft geen metalen huis en kan denk ik zijn warmte minder goed kwijt.
    Of je moet hem zoals die Italianen open zagen.

    GJ
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ja en nee.

    In principe is het correct om te zeggen dat als je het voltage maar zo hoog mogelijk houd, dat je dan minder ampair hoeft te trekken voor het zelfde vermogen.

    Als een electrisch component een bepaalde weerstand heeft en door die weerstand warm wordt en dit na een paar klim vluchten te heet wordt dan is er dus sprake van een restrictie in het aantal ampaire. Het voltage staat hier buiten want dat zorgt niet voor warmte.

    Dus als een regelaar gelimiteerd is op 200A en 6S dan haal je er dus het meeste uit met 6S en 200A en niet 4S en 200A. Als je 4S en 300A gebruikt dan gaat hij kapot.

    Helaas blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn. Mijn regelaars worden dan wel niet heet met 6S maar ze gaan wel kapot. Zucht. Daarnaast zie ik mensen met 4S het zelfde vermogen trekken met het zelfde resultaat. Met andere woorden, we zitten bijde aan de zelfde limiet te tasten.

    Ik heb niet genoeg info om te zeggen dat de Schulze's beter zijn dan CC's die ik gebruik. Ook kan ik niet met zekerheid zeggen of 4S nu wel of niet beter is dan 6S. Het komt waarschijnlijk allemaal op het zelfde uit. De grens is niet helemaal duidelijk maar F5B zit aan die grens op dit moment. Meer is gewoon niet mogelijk.

    Ja, een grotere regelaar is de oplossing maar die zijn er niet beneden 6S. Dus zul je naar hogere voltage regelaars moeten. Maar ja, dat past dus niet in dit geval.

    Mijn advies is daarom; Neem iets wat bekend staat dat werkt. Als het niet hoefd (geen competitie) dan blijf er net wat onder wat betreft vermogen. Zorg dat je alles veilig in bouwd en bedenk ook even wat je zou doen als het toch stuk gaat.

    Ook stel ik voor dat je komt kijken op een F5B dag. Als je namelijk nog nooit een echte F5B bak hebt gezien dan is het misschien ook niet helemaal duidelijk waar je mee bezig bent. Er dan de mogelijkheid om te kijken wat andere mensen zoal gebruiken en hoe lang dit al goed gaat.
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dit wordt even te technisch om in dit draadje te reageren.
    Maar een lagere stroom bij een hogere spanning levert minder weerstand op.
    Dus een hoge spanningmotor zou beter zijn, daarom zitten ze in de speedcup allemaal met 8-12S te spelen en ze willen nog hoger.
    Die 5 seconden die wij gebruiken kan de regelaar en motor wel hebben.
    Die speedcupjongens zitten op 20 seconden, dan gloeit alles gewoon weg.

    Maar weer even over de Backfire:

    Jos heeft gelijk, niet om lullig te doen maar je kan beter even komen kijken op een F5B dag.
    Je hebt geen idee wat je overkomt.
    Ik weet niet wat je gewend bent maar ik denk dat je jezelf kapot schrikt als je een beetje F5B modelletje ziet vliegen.
    En helemaal als je hem vast hebt en gas geeft, het is echt een levensgevaarlijk ding!
    Het is helemaal niet moeilijk om je een 5 kilowatt aandrijving voor te rekenen maar het wordt dan een bloedlink ding!

    Faszination Modellbau is het weekend dat we de eerste F5B meeting hebben, ik wil er zelf ook naartoe maar de meeting moet maar even voorgaan.
    Je zou ook Juri (FVK) kunnen vragen de kist mee te nemen naar Dortmund, dan kan je wel op de F5B dag zijn en kijken wat er nou allemaal te koop is.

    Eflight staat niet op de Messe, Plettenberg en CC kan ik wel wat goedkoper krijgen, dus das geen probleem.

    Waar woon/vlieg je eigenlijk in de buurt?
    Er zijn wel wat mensen in het land die wel een demo met een kistje willen geven zodat je weet wat het is.

    GJ
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Onzin gemixed met waarheid.

    De wat scherpere hersens binnen F5B hebben opgemerkt dat de CC regelaars minder problemen hebben met de Hacker motoren. De rem werkt goed en ze gaan naar het schijnt niet kapot.

    Hier in Engeland vliegen George #2 en Nigel #1 met die combinatie en dat gaat goed. Nigel heeft in het verleden ook Neu gebrobeerd en had veel problemen. George vliegt slechts met P125 regelaars op 5S en 6S en dat gaat ook heel goed.

    Het gaa niet zo zeer om wat de regelaar maximaal kan, hij kan wel 240.000 toeren draaien met 2 polen, en 120.000 met 4 polen. Echter het gaat om of het op den lange duur heel blijft.

    De Hacker B50L serie heeft net zo weinig moeite met F5B dan de ander motoren. Ze worden niks warmer. Met carbon of alu buitenkantje, het maakt weinig uit.

    Setup;

    17.5x17.5 prop
    B50-6L (ja 6)
    CC P180
    4S 4100mah

    Denk aan zo een 4 tot 4.5 KW piek en 30 seconde looptijd tot 50%.

    Met de 5L en de boven genoemde Pletty en Neu zit je op 5.5 KW piek en 25 seconde loop tijd.

    Dat is dus 350 en 420 ampair respectievelijk. Geen kattenpis.

    Zo verschrikkelijk goed zijn die Lipo's van tegenwoordig!!!

    Eigenlijk, als ik er nog eens over na denk dan adviseer om niet meer dan de 6L te nemen. Denk meer aan een 7L.

    Ik ben met 2.5KW in F5B begonnen, toen naar 3.5KW voor een hele tijd.

    Met dat laatste beetje extra vermogen gaat hij misschien 10% harder. Dat merk je dus niet.

    Jos
     
  14. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik vlieg in Belgie in Moorsele, dat is al een heel eindje voor jullie, ik heb al f5b's bezig gezien, iemand in onze club heeft er een van de vorige generatie.
    Deze heeft vanaf de worp ongeveer 3 seconden nodig om zich bij helder weer aan het zicht te onttrekken. Mn exite trekt tussen de 90A en 100A op 4s op de grond en meet op onze speedgun (snelste passage) 318kph.
    Dus ik hoop dat ik in staat ben om zoiets aan te kunnen.
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zal wel goed komen.

    Overdrijft het gewoon niet.

    De Backfire is een F5F, niet bedoeld voor F5B.

    Jos
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb hier nog een hele mooie nieuwe Neu 1509/1Y liggen.

    Slechts 3 keer mee gevlogen, als nieuw.

    Te heet voor 6S en F5B, 5S zou kunnen maar dat wil ik niet. Dan moet ik weer 5S packs gaan kopen.

    Zou een hele goede keus zijn voor jou met 4S en een P180. Dan zit je denk ik op 3.5-4KW met de eFlight 17.5 prop.

    Wat dacht je van 200 euro plus post.

    Het is maar een idee.
     
  17. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Jos
    Om geen collectie verbrande regelaars te moeten aanleggen ga ik voor de hacker B50-5L of 6L op 4s

    Kan de cc p 180 beiden aan?
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de CC180 kan beide aan.
    Heb je de Hacker al ergens te koop gevonden?
    Ik heb het idee dat ie niet meer te koop is.

    GJ
     
  19. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Hij staat inderdaad nog bij Höllein, maar is er ook niet op stock.
    Op de officiele hacker site is hij niet meer te vinden.
    Dit maakt de keuze dan makkelijker he :)
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hacker maakt ze nog gewoon hoor. Beter zoeken op de website.

    GJ, er is echt niks mis met Hacker's.

    De 1509/1Y op 4S kan de P180 wel hebben voor een paar jaar.

    Jos
     

Deel Deze Pagina