Het Walkera CB100 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Cybot12999, 26 dec 2009.

  1. snowflakes

    snowflakes

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Doetinchem
    Vreemd vlieggedrag

    Hallo mede cb100 vliegers,

    Ben nu een paar weken aan het vliegen met deze heli, waar het buiten te koud is voor het grote spul, kun je met deze heli lekker binnen bezig!

    Lekker stabiele heli die doet wat je 'm opdraagd, veel meer 'control' dan bv. de 4#3 vind ik zelf.

    Anyway, ik wil het volgende aan jullie voorleggen:
    Wanneer ik m'n cb100 stevig van me af stuur, en dan de stick weer naar achter trek, dan heeft de staart moeite met deze laatste manouvre: Hij draait doodleuk 90' tegen de klok in.
    Dit gedrag zie je niet wanneer je rustig stuurt, maar wanneer je 'm vanuit een voorwaartse beweging in de achteruit dwingt, dan slaat de staart 90' :(

    Iemand dezelfde ervaring? oplossingen zijn natuurlijk nog beter :D
     
  2. snowflakes

    snowflakes

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Doetinchem
  3. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Misschien niet specifiek CB100 gerelateerd, maar welke kabel heb je nodig om met de meegeleverde zender te kunnen oefenen met een simulator.
    Lees soms dat dat via een audio kabeltje kan, zowel in de zender als in de uitgang van de geluidskaart van de computer.
    Nou lijkt me de uitgang van de audiokaart niet een communicatiepoort?

    Heeft iemand ervaring met deze zender in combinatie met een specifieke kabel/aansluiting en programma's?

    Peter
     
  4. Cybot12999

    Cybot12999

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb precies hetzelfde. De staart slaat dan ineens de andere kant op bij vol gas naar voren. Lijkt wel of de gyro inspringt?

    De megeleverde zender kun je niet aansluiten op een computer. Er zit namelijk een stuk plastic voor de simulatorjack...
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2010
  5. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    @cybot12999 Heb je de zender open gehad om te kijken of het contact aangesloten is?
    Er zit wel een metalen contact waar een stekkertje inpast.

    Gaat deze zender nogal snel door de batterijen heen?
    Heb de zender amper aangehad en deze staat nu op 11,1 volt i.p.v. 12.

    Verder zijn elevator en aileron bij mij 'reverse' om de juiste werking van de helikopter te hebben. Klopt dat, of moet ik iets veranderen.

    Heb het gebroken linkje inmiddels vervangen (onderdelen waren mooi vlot binnen!) en ben maar begonnen met het schema van Radd's School of Rotary Flight.

    Hoop dat ik nu wat vooruitgang ga boeken zonder een constante stroom onderdelen nodig te hebben:(.

    Peter
     
  6. Cybot12999

    Cybot12999

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb de zender niet opengehad nee. Maar op de stukjes plastic staat CHG en DSG. Denk dat dat voor Charge en Discharge staat? Heb je misschien een foto van waar de simulator-jack zit?

    Bij mij heeft de zender nu nog 10.5 volt. Bijna 3 weken heb ik 'm al. Maar gaat inderdaad erg snel leeg, per vliegbeurt zowat 0.1 volt. Misschien beter Duracell-batterijen kopen de volgende keer....

    En dat reverse, bij mij staan ELEV, AILE en RUDD op reverse. Zelf heb ik ook nog BUZZ op OFF gezet, mooi geen last meer van dat irritante gepiep.
    Misschien heb je daar iets aan met het oefenen? Zo heb ik het gedaan namelijk, en de nose-in lukt nu ook al aardig :D
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2010
  7. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    @Cybot12999
    Op dit youtube filmpje maken ze de zender open en zie je dat de DSC contact daadwerkelijk is aangesloten (linker kant van de zender van onderen gezien):
    g6VQwUUa5HY[/media] - HeliPal.com - Walkera WK-2402 Transmitter Change Mode From Mode 1 to Mode 2

    Deze aansluiting heeft naar mijn idee niets met ontladen te maken.
    De kabel aan de andere kant (zwart/rood) is de verbinding van het battary-pack met de zender.

    Heb nog van niemand teruggehoord die daadwerkelijk de DSC aansluiting voor de simulator heeft gebruikt. Fysiek past een (mono) audio jack van de computer hier in.
    Alleen de verbinding met de computer is me niet duidelijk. USB lijkt mij veel meer voor de hand liggen dan de audio-uitgang van de audiokaart.

    Bij jou staan de elevator en aileron ook op reverse, maar ook rudder begrijp ik. Bij mij staat hij nu op normaal.
    Zal dat bij de volgende oefening controleren; de neus van de helikopter moet naar links draaien als de stick naar links gaat (waarbij de staart dus naar rechts gaat).

    Het laden van de lipo's duurt wel erg lang; meer dan een uur voor het lampje groen wordt! (zal het de volgende keer timen).

    In ieder geval heb ik weer voldoende tips om verder te oefenen!

    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Cybot12999

    Cybot12999

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Raalte
    Als ik hem op normaal zet, gaat als ik de stick naar links duw, de staart ook naar links. Als ik hem zoals gewoonlijk op reverse heb staan, gaat de staart naar links als ik de stick naar rechts duw. (zoals jij zegt)

    Dus ik neem aan dat rudder wel gewoon op reverse moet staan?
     
  9. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Je moet bij het sturen van de heli naar de neus kijken, niet naar de staart.
    Als je dus rudder naar links drukt, moet de neus ook naar links gaan. En dat geldt voor rechts natuurlijk ook :D:D

    De zender is niet echt zuinig met stroom. Ik heb er accu's in zitten van de Aldi. Wanneer die leeg zijn haal ik ze eruit, stop ze in een snellader en vlieg anderhalf uur later vrolijk weer verder. Is een stuk goedkoper dan gewone batterijen.

    Willem.
     
  10. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Weet iemand of de main blades van een 4#3B op de CB100 passen?

    EDIT: Deze zijn namelijk een stuk goedkoper dan die voor de CB100. Of zijn ze minder van kwaliteit?
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2010
  11. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Die zullen wel passen. Zijn dezelfde. Zouden dus ook niet duurder moeten zijn... Bij RC Hellevoet zijn ze even duur.

    Willem.
     
  12. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Niet meer gevlogen met de CB100. Laat hem draaien op een wat gladdere plaat op bed zodat je beter kan zien wat hij 'wil' doen.
    Oefening is staart recht houden.

    Heli glijdt langzaam naar links en ietsjes naar achter (heb de plaat waterpas gelegd).
    Hij start altijd met een soort 'huppeltje' ; de rotor komt altijd plotseling in beweging waardoor de staart altijd even uitbreekt.
    Waarom kan ik de rotor niet heel gelijdelijk laten starten?
    Tailrotor start wel eerst.
    Staartrotor draait niet mooi stationair maar maakt een onregelmatig geluid.
    De staart gaat wat heen en weer zonder dat ik aan de besturing kom.

    Is er iets fout of is dit gewoon de manier waarop de CB100 werkt?

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2010
  13. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Zolang de heli nog op de grond staat zal die anderr reageren dan wanneer die in de lucht hangt. Op die grond heeft die namelijk last van turbulenties van de grond. Uit trimmen op de grond en dan ook niet zo veel zin.

    Ik heb mijn CB100 vrijdag binnen gekregen. Vliegt inderdaad heel goed.
    Wel hoor ik af en toe een ander geluid. Net als of er iets slipt. Iemand enig idee wat dat kan zijn?
     
  14. Afterburner

    Afterburner Guest

    staart rotor

    Hallo,

    Sinds kort ben ik ook met de CB100 aan het vliegen (hooveren) en uiteraard al diversen crashes gemaakt. Omdat de staart rotor onregelmatig draaide heb ik het motortje maar eens vervangen, maar helaas heeft dat geen resultaat gegeven.

    Als ik de cb100 bij de tail boom vast houdt en gas geef hoor ik ook de onregelmatigheid in de nieuwe motor. Zou de regelaar defect zijn of ligt het aan iets anders? Wellicht ergens een slechte verbinding.

    Willy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2010
  15. Cybot12999

    Cybot12999

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Raalte
    Wat bedoel je met onregelmatigheid? Bij mij heeft de motor op een laag toerental ook last om constant te draaien, dan gaat het wat meer met 'schokken'
     
  16. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Klopt! Dat doet de (headlock)giro. Als je de heli draait om de rotoras zal de giro proberen deze draaiing tegen te gaan door de hekrotor aan te sturen. Dat veroorzaakt een geluid alsof die onregelmatig loopt. Maar dat doet dus de giro voor je... Mooi systeempje he?
     
  17. Cybot12999

    Cybot12999

    Lid geworden:
    8 feb 2008
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Raalte
    Had je dat nog gecontroleerd? Stond jou rudder nou ook op reverse?
     
  18. Afterburner

    Afterburner Guest

    staartmotor

    Met de onregelmatigheid bedoel ik dat je het toerental een beetje hoort afnemen en dan weer gewoon op toeren loopt. Als de heli 'stil' in de lucht hangt dan zie je de staart hele korte uitslagen maken. De uitslagen zijn maar kort, maar hij wordt er wel onrustig van.

    Willy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2010
  19. Afterburner

    Afterburner Guest

    Ik heb nog zeer weinig ervaring en kennis van dit soort systeempjes, maar wat ik wel weet is dat de CB100 dit in het begin niet deed. Ik heb ook al wat aan de stelschroef van de gyro gedraaid, maar ook dat helpt niets.

    Willy
     
  20. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hij staat nu op reverse en dat klopt met de beweging die de helikopter moet maken. Had met het rommelen het menu waarschijnlijk op normaal gezet.
    Lijkt raar dat je het op reverse moet instellen ten opzichte van normaal, maar maakt in principe niet uit, als het maar werkt zoals het met de stickbeweging moet.

    Peter
     

Deel Deze Pagina