Bouwverslag 2 x ziroli 1/5 JU-87 B1 stuka

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 7 dec 2009.

  1. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    Ju 87 Sirene

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Paul Stalenberg

    Paul Stalenberg

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Noord Holland
    houten Poot

    :)[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    [​IMG]

    Heb gisteren en vandaag de hulsen voor de vleugels gelamineerd.
    We maken de vleugels deelbaar(op de tekening wordt aangeven om de vleugel in zijn geheel te bouwen............doen wij dus niet:D)
    Eerst een hoesje van plastic folie om een gordijnroede(deze dient voor om de vleugel helft te verbinden met het middenstuk van de romp) van de Gamma gedaan en de uiteinden vastgeplakt met crapetape om verschuiven te voorkomen.
    En daarna twee lagen droge glasdoek aangebracht met 24uurs epoxy.
    Als alles is uitgehard,schuif je de epoxy buis van de alu gordijnroede...............en voila je hebt een goedkope en sterke oplossing om je vleugels deelbaar te maken.
    je moet natuurlijk we alles op maat zagen voor de gewenste lengtes.
    Let op wel de speciale gordijnroede(legering) kopen(kost ongeveer 11euro) en geen normale alu buis(slappe hap als het op krachten aankomt) gebruiken!!!!!!!!!!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2010
  5. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
  6. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    [​IMG]

    En dit is het eindresultaat:-D

    Deze is voor ronald.
    Succes verder met de vleugel Grootheid!!

    Gr Jasper
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    eindelijk! Stuka's

    1 van mijn favoriete toestellen.
    Ga ik zeker volgen.
     
  8. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hoi Peter,

    Veel lees en kijkplezier toegewenst.
    er zullen nog vele fotos van Ronald en mij volgen.

    Groet Jasper
     
  9. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Dank je Jasper. Nou vandaag weer verder met het midden van de vleugel. Jaspers buizen passend gemaakt 24 uurs epoxy met balloons aangemaakt en ze vast gelijmd.
    Ook een begin met de vleugel gemaakt. Omdat ik alleen ribben heb moest ik de neutraallijn op de ribben aangeven. Door de ribben nu met een waterpas recht te zetten en d.m.v. een drupje sec. lijm een dun balsa latje aan de rib te lijmen was het mogelijk alle ribben in eerste instantie op 1 lijn te krijgen. Ik heb de laatste 6 ribben daarna stapsgewijs 1 mm hoger geplaatst waardoor de tipverdraaiing ontstaat in de vleugel. Misschien niet de snelste methode maar hetr werkt wel. Ik heb nu de ribben op de onderste ligger vastegelijmd met bruislijm (PU contructielijm). Als morgen de lijm is uitgehard ga ik de bovenste ligger verlijmen. De foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2010
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Ziet er goed uit jasper
    Nog bedankt voor de hulp aan yke
     
  11. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Nog wat foto's van de vleugels. Hoek ingesteld en W6 vastgelijmd aan de rest van de vleugel. Ook de tipverdraaiing gecontroleerd door de vleugels met de achterkant van de ribben op een vlakke ondergrond naast elkaar te leggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Vandaag beide vleugels aan de bovenkant beplankt. Ik heb het met constructielijm gedaan. Fantastisch spul en schuimt mooi in de naden op zodat alles lekker stevig vast komt. Je hebt voldoende tijd om het hele vleugeloppervlak vast te zetten met kopspelden en een paar uur later zit alles al vast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. hoffmarcel

    hoffmarcel

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Emmen
    He wass ist los? Wie geht es mit dem Stuka's
     
  14. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Ja sorry Marcel we hebben een klein dipje gehad :) Hierbij nog wat foto's van gisteren. Vleugels aan de onderkant ingedekt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Heey bouwerdt,

    Ie goat as un spere!!!!!!!!!!!!

    Ik bin oak alweer an de gang heur!

    Toetie
     
  16. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Flaps rolroeren en vleugeltips.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Verder met de ailerons en de flaps. ik gebruik 2mm staal en messing buisjes voor de scharnieren. Ik heb eerst de messing buisjes op de ailerons en flaps gelijmd en daarna drie lagen 3mm balsa eroverheen aangebracht. Op deze manier kun je een goed scharnierend roer krijgen zonder dat het te zwaar wordt. Plastic buis had natuurlijk ook gekund alleen had ik dat niet liggen. Daarna teken je de plek af waar de voorlijst moet worden doorgezaagd. Dit gaat prima met een schijfje op de dremel. Je zaagt dan meteen de messing buis door op het scharnierpunt. Dit zorgt ervoor dat de buisjes mooi zijn uitgelijnd. Ook de flap servo bevestiging in het middenstuk van de vleugel gelijmd. Omdat ik de vleugels afneembaar maak heb ik ervoor gekozen de flap servo's in het middenstuk te plaatsen. Het is dan de bedoeling dat er een constructie komt die ervoor zorgt dat de splitflap de hoofdflap zal meenemen. Dit kan met een buisje/satéprikker of binnenkabel van de fietsrem.
    Maar nu de foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Vandaag heeft Razor voor mij het landingsgestel gelast. Vier plankdragers van de Gamma (5,-), twee gasveren van de sloop (5,-), 4 moertjes en een stukje 6mm verenstaal is alles wat je nodig bent. de bevestiging op de W5 rib ga ik waarschijnlijk met een u-profiel doen. Gewicht per poot zo'n 245gr.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Poten ingekort en van veren voorzien.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    MMMMMM ik haal mestal gewoon stale stip das nog goedkoper dan 4 gamma beugols verzagen per set
    en ik gebruik voor een vrij dragende poot nooit de orginele binenstaf van de gasveer
    dees gaan naar verloop van tijd buigen
    ik draai altijd een nieuw sluitstuk en monteer een binnenbuis rond 14
     

Deel Deze Pagina