Met het oog op gewichtsbesparing vroeg ik me af of het verstandig is om gebruik te maken van een BEC systeem in een F3A vliegtuigje. Heeft iemand ervaring hiermee, i.c.m. een 10s lipo? En wat is de kwaliteit van onderstaande BEC? Castle Creations | CC BEC and CC BEC Pro#
Er zijn al heel wat piloten die een accu hebben verloren tijdens de vlucht. Die hadden dus anders hun model verloren....En dan heb ik het nog niet eens niet over slechte kontakten of los gesoldeerde verbindingen. Bovendien, wat scheelt dat aan gewicht, een 2s 350 mAh akku weegt 20 gram en is goed voor theoretisch 7 vluchten, als je dus elke vlucht even na laad is dat volkomen veilig.
BEC systemen zijn gelimiteerd wat stroom betreft. Als je het over een echt F3A toestel hebt (je spreekt tenslotte over 10s lipo's) dan zou ik nooit een BEC nemen. Een BEC neemt ook plaats in en heeft zijn eigen gewicht. Je doet er volgens mij geen winst mee wat gewicht betreft. Een vriend van mij vliegt F3A inter A in België en geen enkele piloot gebruikt dit systeem. Waarom zou je dat willen doen? Die F3A kisten zijn heden tendage ook uitgerust met digitale servo's die flink wat stroom vreten. Je mag ook niet gedroomd hebben dat te midden een figuur tijdens een wedstrijd de BEC aanslaat. Dan slaat je motor af te midden de figuur om je servos te blijven aansturen. Er bestaan heus betere oplossingen dan een BEC bij F3A toestellen, de meeste programma's duren 10 minuten, dan kun je beter lipo's voorzien met voldoende capaciteit om de 10 minuten rond te komen dan een BEC die na 8 minuten in werking treed, kortom een slecht idee volgens mij. Stevo
Ik zou het zeker niet gebruiken, los van het feit dat je een aandrijfaccu kan verliezen, kan er nog meer misgaan waardoor de spanning op je ontvanger+servo's verdwijnt. Een klein 2s lipootje met spanningsregelaar (bijv de magneetschakelaar van emcotec) weegt ook bijna niks....
dát valt wel mee; stroomverbruik per vlucht (7 minuten) is ongeveer 35-40mAh. Dat is een flink verschil met brandstofvliegen overigens. Verder sluit ik me aan bij wat Alexander schreef (2S met Emcotec). Volkert
Klopt, f3a vliegtuigen hebben maar betrekkelijk kleine roeren met erg kleine uitslagen, zelfs met de dikste digitale servo's (heb zelf ook 20kg servo's gehad in mijn evolution) is het stroomverbruik heel laag. Ik blijf altijd onder de 50mah voor een F3A-B vlucht van ruim 6min.
en als de regelaar nu een bec heeft wat dan? deze gebruiken of juist niet? of zou het mogelijk zijn deze bec te gebruiken en tevens een losse ontvanger accu via een schakelaar of schakeling aan de ontvanger te koppelen?
ook voor de misswind, maar ik heb in een biglift een turnigy bec en 10 cellen en ben een piper aan het opbouwen van 245 cm met ook 10 cellen waarin ik ook een bec wilde leggen. indien als een soort bec-up(ha) een accu bijgezet zou kunnen worden zou dat weer veiliger zijn en makkelijker dan 2 lipo met emcotec enz..
Er zijn wel apparaten waarmee je een backup accu naast een BEC kunt zetten, maar daar zou ik eerlijk gezegd niet aan beginnen, evenals het gewoon inpluggen van een accu naast een BEC. Je krijgt dan onvoorspelbare combinaties, het kan goed gaan, maar het kan bv. ook zijn dat je BEC dan je ontvangeraccu aan het bijladen is, of zaken elkaar tegenwerken, etc. In een kist als een Big Lift zou ik dan nog eerder een Dualbat DPSI zetten. Daar kun je 2 ontvangeraccu's op aansluiten. Als er dan 1 uitvalt, is de ander reseve. Voor het gewicht hoef je het in zo'n kist niet te laten. Ik heb zelf bij mijn WindS beide gevallen meegemaakt; een aandrijfaccu die uitstapte, en een ontvangeraccu die uitfikte. Het eerste kostte mij geen kist (omdat ik geen BEC gebruik), maar het 2e wel. Ik gebruik nu de dualbat DPSI micro. Het apparaatje zelf is net zo zwaar (of licht, hoe je wil) als een normale DPSI. In totaal scheelt het misschien 20 gram tov de normale setup. Ik vloog met een 1000mAh 2s pakket, nu met 2x 500mAh. Qua gewicht is dat nagenoeg gelijk, maar je hebt dan wel extra zekerheid. Op dat formaat kisten zou ik NOOIT een turnigy BEC vertrouwen. De specs van Turnigyspullen zijn vaak wat positief, ik zou zo'n BEC nooit 'aan het werk' durven zetten. Overigens; even voor de goede orde, je kunt ergens niet een BEC in leggen. BEC staat voor battery eliminator circuit, kern is dus dat je een batterij minder nodig hebt. Een BEC zit dan ook altijd op de regelaar en de aandrijfaccu. Het andere apparaatje, wat heel vaak ten onrechte een BEC genoemd word, is een VR (voltage regulator).
dit is het dingetje wat ik in de big lift heb. HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly $19.95 eigenlijk is dat gewoon gemakzucht..de lipo laden en onderhouden ipv een ubec aanzetten is meer werk en de accu(s) zijn altijd leeg als je weg wilt. ik heb zelfs drie regelaars vervangen door regelaars met bec om deze reden, overigens wel in 6 cellen setups.
Het is even mierenneukerij, maar in dit soort discussies is het van belang termen goed te hebben. Hoe het ding genoemd moet worden, hangt in dit geval af van hoe ie aangesloten is. Sluit je 'm op de aandrijfaccu aan, is het een BEC. Bij aansluiting met een aparte accu, is het een VR. Hobbyking zet het dan ook in de catagorie UBEC/VR. Hoe dan ook, dat is nu wel helder denk ik. Ikzelf zou toch niet besparen op dit soort apparaten, bij een crash van een 2m F3A model enige tijd geleden (niet Fred), was de kleine broer van die Turnigy die jij hebt, de hoofdverdachte. In alle eerlijkheid, voor een kist als een Big Lift of een 2m34 piper, zou ik uberhaupt niet met lipo's werken, maar een flink NiCD sub-c pakket gebruiken, als je die nog kunt krijgen. Anders een Eneloop pakket. De reden hiervoor is dat voor beide kisten gewicht niet in die mate van belang is. Een piper en/of big lift hebben een gigantisch vleugeloppervlakte (relatief dan) en er worden verder geen (wedstrijd)eisen aan gesteld. De investering in emcotecs, DPSI's, en wat dies meer zij, is dan wel leuk, maar je voegt er uiteindelijk alleen maar onnodig risico mee toe, ipv dat je risico's wegneemt. Immers, je voegt meer techniek toe, meer wat kapot kan. Ik zou dan 'gewoon' een ouderwets 4 cellen pakket gebruiken, óf een setup die in z'n geheel al op een 2s accu kan (spektrum + HV servo's)
inderdaad mee eens, uiteindelijk gaat het mij niet om besparen maar om het gemak en dan zo veilig mogelijk.. in de lift en piper is gewicht zeker van belang, alle gewicht wat erinzit kan er niet achter of onder hangen. als een dpsi het veiliger maakt en daarvoor moet ik lipo laden dan is dat ok en schaf ik graag dat dingetje aan. juist de opmerking die je maakt dat het allemaal kapot kan was de reden dat ik andere mogelijkheden bekeek. met nicad en methanol ben ik klaar.
Of 2s a123 direct, dat kan heel vaak ook. (of 2 tegelijk, gewoon rechtstreeks, als je het super veilig wilt doen) En bij voorkeur zonder schakelaar en met meerdere stekkers naar de ontvanger. Hoewel ik wel van het gemak van een bec hou, de CC bec pro bijvoorbeeld voor een 10s setup.
heb de dpsi dualbatt besteld en tevens de emcotec sps, deze staat tussen de accu en regelaar en zorgt voor een veilige aanschakeling en voorkomt vonken. schakelen dmv die tankdopswitch.. gaaf spul.