Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 27 aug 2009.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja,

    je jet brevet haal je alleen maar als je een "coole blik" hebt tijdens het opbouwen/starten/vliegen en landen van je jet, je niet meer naar Methanol stinkt maar naar Kero of petro ruikt, alleen nog maar praat in 100.000 tallen en konstant met een blusser onder je arm rondloopt :rolling:
     
  2. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704

    Motorbrevet is om aan te tonen dat je veilig met 'n motorkist kan omgaan (starten/vliegen/bouwen etc.)

    Jet-brevet 't zelfde, maar dan voor jets. Ik ben dr wel voor, is toch een iets andere techniek. ;)

    Grtz
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest


    Vliegen? absoluut niets, is zelfs simpeler (geen 3 slagen of vrille vlucht noodzakelijk).
    Het randgebeuren zoals de verhoogde vereiste veiligheid eromheen is belangrijk, enne natuurlijk weten wat de specifieke risiko's zijn van het omgaan/vliegen met een turbine kist natuurlijk.
    Enne als je voorbij je grenzen gaat vliegen met een jet ben je dus niet goed bezig.
    Juist met turbine kisten moet je heel erg oppassen, zijn vaak zwaarder met gemiddeld 10 kilo takeoff en je wilt niet weten hoeveel kinetische energie dat is met +/- 300 km/u, jij heb ook crashe's genoeg gezien waarbij een mooie paddestoelwolk van rook en vuur bij ontstaat.

    Oke Patrick, duidelijk genoeg?

    Groet Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2010
  4. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel

    ik denk niet dat je het helemaal begrepen hebt:rolleyes:

    Ger zijn uitleg lijkt mij iets beter;)
    maar ik ga er van uit dat het helemaal goed gaat komen aangezien jij Ger goed kend.

    @ Patrick

    En onze voorzitter stelde deze eis , omdat als er iets ooit zou gebeuren dat de club heeft laten zien dat ze er alles aan hebben gedaan om het zo veilig en goed mogelijk te doen (verzekerings technisch)
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2010
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai, dan moet ik mezelf even laten omscholen.

    Naja, als de penningmeester het geld heeft maar eens kontakt met Ger opnemen.
    Hij is door de hoofd instructeur aangewezen als mijn toestellentester/keurder etc. :)
     
  6. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    Hoi allemaal,
    Ik kom niet meer op de site van de knvvl (inloggen) ivm dat ik daar geen lid meer ben bij de knvvl,
    wie kijk er even op naar de brevetten voor motor en jet wat zij daar schrijven en wel verschil er bij staan er over !!

    Als het enige verschil is het over de "veiligheid "gaat (als het beschreven staat), kan een elektro kist net zo gevaarlijk zijn als een jet kist.

    Ik hoop dat iemand dit kan opzoeken.

    Ik hoor het graag.

    gr vosje ;)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.433
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk maar uit dat Ger de zender nog wel terug geeft dan:D:D:D
     
  8. Sandor

    Sandor Guest

    a ja in Limboland zijn ook al 3 "jet"instructeurs die knvl brevetten mogen afnemen..
    klinkt ieder geval interessant
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Ha, die krijgt ie niet eens in z`n handen.

    Bij beide maidens (Formost en deze) mocht ie er alleen maar naast staan en commentaar geven ;-)



    Mhhh, en wat moet je doen om jet instructeur/examinator te worden?!?!?
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee Patrick,

    het staat niet helemaal logisch op de site van de KNVvL maar iik heb het gevonden :D
    http://www.modelvliegsport.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=235&Itemid=64

    De verschillen zijn in dikgedrukt rood aangegeven:

    Veiligheidsbrevet A Motormodellen

    1. Start met rechte stijgvlucht
    2. Procedure turn
    3. Twee lussen achterover
    4. Vlakke acht
    5. Tolvlucht of spiraal 3 slagen
    6. Circuit met go-around
    7. Gesimuleerde noodlanding met motor stationair
    8. Circuit met aansluitend landing
    9. Landing binnen 30 meter diameter cirkel
    10. Algemene veiligheid van vlucht en model


    Veiligheidsbrevet A Jetmodellen

    1. Start met rechte stijgvlucht
    2. Procedure turn
    3. Eén lus achterover
    4. Vlakke acht
    5. Eén rol
    6. Circuit met go around
    7. Landingspoging met motor stationair
    8. Circuit met aansluitend:
    9. Landing
    10. Algemene veiligheid van vlucht en model
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  11. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hmm, wie zijn dat dan?

    Grt,
    Hans
     
  12. Sandor

    Sandor Guest

    Ron en ikke
     
  13. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Haha, cool ;)
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Da's mooi, Sandor en Ron, proficiat (scheelt mij een extra ritje naar Limboland :wink: )

    Groet Ger.
     
  15. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    Hoi berto, goed dat je het gevonden hebt.
    Maar ik zie geen enkel verschil of je dit met een motor model doet of met een turbine kist doet !!!
    Er staan geen duidlijk verschil voor een turbine aangedreven model of een gewoon motor model !!
    Bij mij zijn ze bijde een verbranding motor !!!

    Dus ik vindt dit geen duidelijke zaak van een jet brevet.
    Goed ik ga er mee stoppen in de discussie van Berto.

    gr vosje :)
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    turbine vliegen

    hoi berto.
    Het is een beetje stil ik hoor geen turbine geluid meer van je .
    hoe gaat het, af en toe is er best wel te vliegen toch .
    Gr Gerrit Jan
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee Gerrit Jan,

    nop, het is weinig turbine vliegen momenteel :-(

    Was afhankelijk van een gastveld waar ik nu lid van ben geworden en het is dan ook de bedoeling om nu toch vaker te gaan, minimaal 1x per maand.
    Afgelopen donderdag was de planning maar dat is nu weer een weekie opgeschoven.

    Hoop dus komende donderdag weer een paar vluchten te maken om de kist echt even aan de tand te voelen (en mezelf ;-) ).
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.960
    Locatie:
    Zeewolde
    waterturbinevliegtuig?!?!?!?

    ai :-(

    Dit is een Off week.

    Vandaag dus een dagje Rozenburg gepland om de kist even door te krijgen, na 1,5 karren stond Ger al op me te wachten.

    Alle uit geladen, opbouwen, even geel water lozen en gaan met die F-15.

    Motor starte direct de eerste keer dus hoppa,
    kist naar de hoek van het veld getaxied, en take off, lichte cross wind maar goed te doen.

    Lekker m`n rondjes gedraaid en de kist even gevoeld, paar keer lekker rollen en dat gaat toppie zo.
    Low pass ook mooi.

    Lekker hoor ben helemaal in m`n nopjes.

    Gear uit en oefencircuitje, kwam direct goed uit, even door gaan voor een echte landing en toen gebeurde het.

    Op downwind (over de waterweg van rechts naar links) was de motor uitgevallen, ik moest nog wat hoogte kwijt en had het dus niet direct door maar toen de kist iets te ver doorzakt en niet op gas reageerde meteen in gedraaid maar zo`n F-15 remt hard maar komt niet vooruit.

    op grashoogt was de snelheid er errug uit en ben de kist gaan afvangen voor een nette landing.
    Die eindigde alleen achter de dijk, de zender ging meteen pipern, alles neer gegooid en het op een lopen gaan zetten.

    2 hekken over, op het dijkje damn, waar is ie?
    fietspad over en daar lag ie, een half metertje uit de kant in het water.

    Was een echte turbineboot, de startmotor draaide volop dus de eerste nederlandse waterturbine is een feit ;-)

    Kist gepakt, natte schoenen en broek but who cares, akku`s losgetrokken en terug naar de pits.

    Daar alle elektronica er direct uitgehaald, alle behuizing eraf en onder de kraan gehouden, daarna in het zonnetje laten drogen.
    Turbine eruit en ook alles spoelen.

    Na een uurtje of wat even de turbine en ontvangers etc. getest en laten lopen en dat werkt allemaal zover.

    Well wat schade aan de kist maar over 4 weken weer vligeklaar :cool:

    Hier wat foto`s:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Naja, komende 3 jaar ben ik hier dus gevrijwaard van ;-)

    Wel lekker 1ste keer als officieel lid op het veld en ik maak meteen kennis met hetgeen waardoor ik het veld altijd wat minder vondt ;-)

    Maar gaat helemaal goed komen, zoals ik zij over 4 weken weer vliegklaar :yes:


    O ja, oorzaak?

    Waarschijnlijk, eigenlijk vrijwel zeker leeggevlogen.
    De hopper was helemaal leeg echter in de maintanks zat nog wel wat kero, maar als 1 slang lucht aanzuigt dan maakt dat natuurlijk weinig uit.

    In eerste instantie dachten wij hier niet aan daar ik met de Formost 8 minuten kan vliegen met 2 liter.
    De F/15 heeft ruimt 3,5 bij zich.

    Maar!!!!!! deze P80 maakt veel meer toeren en gebruikt dus meer kero EN ik vlieg veel meer 3-4 tot volgas.

    En dan gaat het een stuk sneller :-(

    Ach aldoende leert men ;-)
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2022
  20. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Berto


    Tja triest voor je Berto, maar je hebt je kist nog wel, was anders geweest als ti midden in de Maas was gekomen, gewoon vergeten deze dag, plakken die handel en weer gaan vliegen.

    Gr Japioooooooooo
     

Deel Deze Pagina