Rfm miserie

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door val, 7 mrt 2010.

  1. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Vandaag pech gehad met een rfm prop, bij het remmen zijn de beide bladen er van gevlogen.

    [​IMG]

    Het is nog altijd met mijn Kontronik en cc180 dat ik vlieg. Met 5 voorverwarmde cellen ongev 3000 watt, Spinner = 5° en prop was rfm 18x19 'verstärkt'
    Ik heb deze bladen nog maar enkele weken, en vond het al vreemd dat er geen zwarte boutjes bij zaten die naar ik verneem sterker zijn. nu ben ik daar toch mee beginnen vliegen omdat ik geen 5 - 6 Kw vlieg. Vandaag was het 5° en een ijzige wind... De start ging goed, recht omhoog gestuurd,en na 2 seconde stop ik de motor en een vreemd geluid maakte me duidelijk dat er iets verkeerd was. gelukkig een mooie landing gemaakt. Het is duidelijk dat de rem veel te hard inslaat(voor deze bladen dan), en het belangrijkste dat de bladen van een lage qualiteit zijn. Er zijn enkel rovings te zien op de buitenkant en binnenin lijken zelfs luchtbelletjes te zitten. saai dat mijn romp zelfs een beetje beschadigd is. Je kan het niet zien maar aan de andere kant van de foto loopt er een barst, half rond het spant. Tijd voor mij om de Eflight prop te plaatsen. en dan ga ik gelijk mijn romp op 36mm zetten (want dit waren de enige die ze de laatste tijd in stok hadden.)
    Mijn ervaring van de dag. Het combatten was leuker achteraf ;)

    Val
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2010
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, bekend verhaal.

    RFM breed = troep

    Jos
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  3. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Wat betreft de spinners ben ik het met Jos volledig eens, waardeloos. De propellers blijken nu ook niet altijd de huidige vermogens meer aan te kunnen. Voor beide zijn er nu gelukkig betere alternatieven, wel iets duurder, maar dan heb je ook wat....Er is ook nog de 18*19 Strat+ een deftige spinner ....
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    als ik even mag inpikken op dit draadje.
    wat zijn dan wel goeie spinners en props? van betaalbaar tot duur...

    en wat zijn die versatzts spinners? ik lees dat de prop dan ook dichter aansluit op de romp. maar wat wil die aantal graden dan zeggen?

    zo een middenstuk moet denk ik zelfs haalbaar zijn om op de cnc te maken...
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Het is een lang verhaal maar als je een veilige prop wil dan moet je aan de RFM 15x16, 16x16S, 16x17S en de Stratair 17x19 denken. Allemaal op een rechte normale spinner zonder fratsen.

    Die speciale spinners met verzet gaan kapot (zwak ontwerp) en ook de RFM 17x18 en RFM 18x19 props gaan stuk (te veel blad gewicht).

    Ik heb die van mij allemaal terug gestuurd naar RFM en geld terug op volgende aankoop.

    Jos
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, dus die dure spinners(27 a32euro)neem je best niet. ik kan me voorstellen dat die van hobby citty (5tal dollar) ook wel niet voldoen?(al heb ik er eentje op mijn lift of xxs zitten die het zeer goed doet)

    qua props zijn die graupner cam props en aeronauts ook niet te best voor grotere maten schat ik...

    bedankt voor de info! jammer dat die props zoveel geld kosten, dan moet je proberen de juiste te vinden, want veel verschillende testen wordt een duur grapje:)
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Chris,

    Er zit een groot verschil tussen een hotliner aandrijving met 1500W (zoals die mega waar je naar keek) en pure F5B aandrijvingen met 3kw en meer.
    Ook de ingestelde remkracht is van grote invloed op de belasting op het materiaal. Voor hotline vliegen kun je dit allemaal net iets milder instellen dan voor F5B vliegen, scheelt een hoop belasting op je materiaal.

    Groet,
    Gerben
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke weer wat bijgeleerd over dat remmen...
     
  9. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik heb RFM spinners ook al zien kapotgaan met 10 nicads, zo'n 200A, dus nog geen 1000 watt in. Was ook wel met een 17 inch propeller. Met 16 inch schijnt het inderdaad allemaal wel te houden.Persoonlijk gebruik ik bijna enkel Meyer , en nu Reisenauer, "klemm" middenstukken + plastic of GFK/Carbon spinner. Ook nog een paar Graupner en Aeronaut "precision" spinners met zelfcentrerende "collet" bevestiging. Enkel voor pylon gebruik ik de Graupner precision spinner met 1 inbus schroefje.Voor het betere werk (>17inch) zou ik de voorkeur geven aan de geïntegreerde oplossingen van flight en Avionic zoals ik al zei. Mijn Strat 17*19 op Meyer klemstuk heeft al meer dan een jaar probleemloos gewerkt, maar dat is maar zo'n 2000 watt maximaal bij mij...

    Nu ja, de meesten gebruiken de RFM spullen zonder al te veel problemen....
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ja, je moet je met een hotliner setup niet te veel zorgen maken.

    Echter, de rechte spinners van RFM (dus niet die special spinners) zijn prima.

    Ook de aan gegeven propellor bladen houden alles vol.
     
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    De graden zijn de verdraaing van de "asjes" van de prop, die staan dan niet meer onder een hoek ban 90° met de langsrichting van het middenstuk , maar 85°/95° bij +- 5° verdraaide middenstukjes. Bij Aeronaut kan je die kopen, niet "versatzt", met van -5 over -2;5 0 +2.5 en 5° , zodat je een eventueel niet vlot verkrijgbare maat toch kan benaderen.je krijgt dan een prop met meer of minder pitch.

    De verdraaiing in F5B is meestal ook gebruikt om de propbladen beter te laten aansluiten. Dergelijke propellers moeten dan samen met het passende middenstukje gebruikt worden. Fickenscher had geloof ik wel 19° verdraaiing.Versatz of geen versatz maakt weinig uit voor de maat van de prop. De bladen staan dan wat dichter bij mekaar (37 ipv 40 mm of zo bij RFM), waardoor diameter een klein beetje en pitch nog veel minder afneemt, maar in dit geval verwaarloosbaar. Een grotere afstand (50mm bijvoorbeeld) geeft dan niet alleen een grotere diameter, maar ook meer pitch. Kan je mooi aflezen in de Aeronaut tabellen....
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmm okez, bedankt, dus voor een hotliner hawk +- 800/1200watt (15/16inch prop) is rfm enzo niet echt nodig,welke merken zijn dan wel ook nog goed? en hebben die rfm's geen beter rendement en stiller omdat ze carbon zijn? of is dit bij zulke toestellen niet zo?
     
  13. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo,
    Ik heb het voorbije weekend ook enkel tests gedaan met RFM props.
    Bv. 17x18 rood 7° spinner en de 18x19 / 7° spinner .
    Dit bij 5800W piek, en geen problemen gehad.
    Schroef ging direct en perfect dicht bij het remmen.
    Ik moet wel zeggen dat ik deze props op een Sergey spinner heb gemonteerd.
    Ik denk dat je juist een slechte hebt gehad.
    Als je die foto's naar Rudy stuurt krijg je zeker een nieuwe opgestuurd.
    Het is altijd mogelijk bij het maken van die props dat er luchtbellen ontstaan.
    Willy heeft dat ook al voorgehad.
    Daar heb ik er ook al van zien exploderen.
    Dat zijn nu eenmaal de risico's van F5B hotliners.

    grtz,

    Luc
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Luc en anderen,

    Met de P180 regelaar kan je bij v1.55 en nieuwer de opstart snelheid instellen "responce speed" en opstart vermogen "startup power. Bij v1.23 valt dit nog onder "startup power" als een enkele manier van instellen.

    Mijn conclusie is dat als je de opstart snelheid op 8 of zelfs 10 zet de breede bladen van de RFM serie altijd kapot gaan. Je ziet eerst hele kleine barstjes en dan breekt het hele blad af. Als je pech hebt breekt er maar 1 blad en schuurd vervolgens de hele neus van je model af en heb je 95% zeker een total loss.

    De smallere bladen hebben dit niet vanwege zoals ik al zij minder massa in de bladen. Deze zijn dus veilig in elk geval.

    Als je de opstart snelheid op "5" zet dan blijft het ook allemaal wel heel. De rem is niet zo krachtig als de start, geloof het of niet.

    Maar ja, dan heb je nog die verdraaide RFM spinners die uit elkaar spatten......

    Jos
     
  15. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik ben er niet kapot van, Ben al blij dat bijde bladen er tegelijk af vlogen. We hebben ze trouwens niet meer terug gevonden, ik heb alleen nog een klein stukje wat in de spinner vast zit.

    De reden dat ik het hier geplaatst heb, is omdat ik alleen nog maar gelezen had van brekende middenstukken en boutjes. Brekende bladen zijn weer eens iets anders.:eek:

    Hij vloog anders wel goed zo, Vrij stil (wat voor mij zeer belangrijk is) en ongeveer de zelfde snelheid en trekkracht als met de 16x16 of 16x17 op 6cellen.

    Val
     
  16. bernard d

    bernard d

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    10
    Val,

    Volgens mij heb je een geheim wapen en vlieg je met een turbine in de neus.
    Al de rest is om de 'snelle' mannen te misleiden.

    Bernard
     
  17. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Ik vlieg voor de moment met een Kontronik FAI 18 regelaar met 6S en de opstart staat op 5 ingesteld.
    .
    grtz,
    Luc
     
  18. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ja Bernard :) We zullen wel zien.

    Ik ga in ieder geval ook die opstart en rem wat temperen. Dat kan de rest van de aandrijving ook wat sparen.

    Val
     
  19. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Net een nw rfm prop gemonteerd. nw spinner 7 graden, 18*19 versterkt (geen zwarte boutjes meegeleverd gekregen). Ga maar eens snel uitzoeken wat opstart ""5"" betekent in vs1.23 of toch beter naar vs1.55 dan?
     
  20. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    net even gekeken ik vlieg met vs 1,51 en je hebt daar de keuzes: immediate, Very fast, fast, medium en nog enkele tragere.

    Ik had hem op fast gezet om een en ander te sparen... misschien moet je naar medium of zelfs slow instellen als je het wil proberen. Ik heb trouwens nooit barstjes zien komen, Het was direct patsch en weg.

    Val
     

Deel Deze Pagina