Rfm miserie

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door val, 7 mrt 2010.

  1. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik ken geen versie 1.51 maar ik denk niet dat dit een geadviseerde versie is. Neem versie 1.23 of versie 1.56 en laat de rest voor wat het is.

    Bij v1.23 neem je de middelste van de 3 opstart mogelijkheden, er is hier verder niets in te stellen.

    Bij v1.56 neem je zoals gezegd beter 5 voor de responce speed en verder maakt het opstart vermogen dan weinig uit, hier hun je mee spelen om een mooie vloeiend verloop te krijgen op de Unilog als je heel ver in gaat zoomen.

    Je zou eventueel nog wel naar 6 of 7 kunnen gaan maar dat mag jij dan zelf proberen. Ik heb genoeg RFM props gesloopt. ;)

    Je kunt ook alles op maximaal zetten en dan met de zender een vertraging inprogrameren zodat het signaal bij de ontvanger over een periode van maximaal 0,5 seconde vertraagd is van 0% naar 100%. Dit kun je met de Unilog goed bekijken al voor je met de setup gaat testen en vliegen. Echter de meest vloeiende grafieken heb je als je het met de regelaar doet en niet via de zender.

    Luc, met de Kontronik FAI18 vloog ik op standje 4. Dat ging best prima. Pas toen ik met de zender de opstart 0,5 seconde vertraagde kwam er na een paar vluchten weer rook uit. De 1ste regelaar ging zonder vertraging over de zender wel 50 vluchten mee. Wat een feest.

    Jos
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    die rfm propellors dit zijn toch ook diezelfde als de freudenthaler??

    en wat is het verschil tussen bv de 15x13 en de 15x13s (ik denk smallblad??) en welke is er dan de beste oplossing?
    en dus qua spinner, is dat een groot verschil met of zonder koelopening vooraan?ik denk te bestellen bij lindinger(moet ik toch nog wat bestellen.
    greetzz
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
  3. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    alles op een rijtje

    Samengevat (klopt dit?):
    - CC125/180 controller oke, maar modificaties nodig voor F5B (zie eerdere posts jjmouris)
    - Gemodificeerde CC125/180 werken goed in combinatie met Neu, Hacker of kontronik motoren (BL/Fun/FAI, de Kira's voorzichtig aan)
    - Plettenbergs werken goed in combinatie met Schulze controllers, geen modificaties nodig
    - Prop: e-flight komt als beste uit de bus tot nu toe. Stratair prop scoort ook goed op levensduur. RFM smal blad op rechte RFM spinner ook prima.
    - Power: hou het op < 5KWatt peak
    De ice200 controller is een nw optie, moet nog ervaring mee worden opgedaan. Kontronik FAI18 controller is goed voor het wat lichtere werk (~200A peak).

    MM, ik zondig al aardig zie ik. :D
     
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  6. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Die reisenauer middenstukken zijn anders ook niet van de beste. Bij 1200 watt schuiven ze van de as. en als je de bouten te hard aanspant draaien de moertjes door in het aluminium.

    Jos,
    Ik weet ook niet meer waarom ik vs 1.51 staan had, maar de throttle stond daar ook op 5.
    En breken jullie props doorgaans bij de start misschien? Bij mij was dit toch zeker tijdens de rem.

    Mijn vermoeden is groot dat het een slechte produktie was, dus zal ik rf daarover mailen.

    Val
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2010
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Bij het remmen heb ik inderdaad nog nooit een prop zien breken eerlijk gezegd. Wat betreft die moertjes: klopt, ik heb er al een moeten vervangen, Bij meyer onlangs trouwens ook , maar die was al een flink stuk ouder. Bij een RFM spinner heb je na een probleem nog 1 schroefdraad over, daarna is het weggooien , ik vervang dan liever een moertje...De nieuwe lijken van een betere kwaliteit te zijn. Ik gebruik zo'n 2000 watt in en heb geen problemen.Er zijn mij gebruikers met > 5000 W bekend...Je moet wel een mooie, zo glad mogelijke en vetvrije as hebben....Dit gezegd zijnde, mijn laatste middenstukje heeft een wat rare vorm voor de uitsparing van de as, daar moet ik eens wat meer over zien te weten te komen...Wat betreft het van de as schuiven, Als je een corresponderende vertraging van Reisenauer gebruikt met een "ovale" as blijft alles mooi zitten zolang de motor draait, zelfs zonder vastknellen!
     
  8. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    ik heb 5700W en geen exploderende props of loskomende spinners.
    Ik heb enkel 1 platte kant op de aandrijfas.
    Het zit hem ook in de inbus vijsjes die je gebruikt.
    je hebt die met verschillende vormen.
    deze moet je nemen:STELSCHROEVEN MET BINNENZESKANT EN KRATEREIND.
    Deze houden altijd goed vast.

    grtz, Luc
     
  9. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Heb je een micrometer? ik zou het verschil wel willen weten van zo'n ovale as.

    En vastknellen daar heeft die rfm adapter anders wel last van. Ik vrees dat ik egens een mini poli-trekker nodig ga hebben om hem eraf tekrijgen.

    Mijn as heb ik schuin ingeslepen zadat de ene imbus die ik gebruik zich vaster zet naarmate hij zou verschuiven. Ook heb ik de originele vervangen door een 2mm langere met een groef op de kop, ipv plat, zodat deze zich ook beter vastbijt.

    Val
     
  10. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    A Luc,
    ik had jou post nog niet gelezen. ik bedoel ook een imbus met een kratereind. Stom dat dit er niet standaard inzit.

    Ik vroeg me af of jullie de spelling wegnemen van de bladen in de spinner?
    zelfs bij die eflight (waar iedereen zo vol lof van is) zit bij mij op een blad spelling op het andere niet.

    Ik kan me ook voorstellen dat mensen een rfm veel te dicht toetrekken waardoor de alu vanzelf al onder spanning staat...

    Val
     
  11. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    de bladen van Sergey zitten als ze nieuw zijn zelfs een beetje te vast, zonder speling.
    Die heb ik enkele avonden me zitten bewegen zodat ze los zouden komen.

    we zien mekaar wel op de eerste meeting op 27 maart.
    grtz, Luc
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, een RFM moet je niet dichtknijpen met de blad bouten. Daar waarschuwd Rudy ook terecht voor. Hier maak je idd het risico groter op een breuk in van een van die aluminium armpjes.

    Wat betreft de Sergey props, Luc, ik heb mij door Sergey uit laten leggen dat die frictie juist wenselijk is. Ook ik heb mijn eerste twee Sergey props los zitten maken avonden aan een achter de TV. Echter nu doe ik dat niet meer, gewoon vliegen. Het idee is als volgd, die ~20 graden verdraaing en de centrifugale krachten zijn genoeg om de bladen te openen als de motor start. Bij het afremmen werkt die verdraaing omgekeerd en probeerde de prop dicht te klappen. Dit gebeurd met een hoop geweld en als het goed is staat de prop stil met de bladen dicht geklapt. Daarna voorkomt die weerstand dat de bladen weer open gaan, bijvoorbeeld als 1 blad aan de onderkant van de romp zit en naar beneden gaat zitten bungelen door de zwaarte kracht. Vooral tijden de duurtaak kan dat handig zijn wanneer de vliegsnelheid laag is.

    Jos
     
  13. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ja, de Sergey kan het goed uitleggen, en 't is natuurlijk geen dommerik. Stef De Hauwere heeft ook uren voor zijn TV gezeten... Heeft trouwens geen problemen meer met zijn RFM spinners sedert hij maar 1 schroefje meer gebruikt (geleerd op WC York, klassering volledig naar de botten na verlies prop ...). ook niet meer met kapotgaande 17*18 nadat hij iets wijzigde. Ik weet wel niet meer wat, maar nu gaan zelfs zijn niet versterkte props niet meer kapot met zijn (30? 33? s) setup.

    Die kraterdingetjes (grubscrews) maken wel je as kapot. Niet zo'n probleem als je een diep genoeg vlak stukje hebt, maar indien niet krijg je in bepaalde gevallen het middenstukje er niet meer in een stuk af...

    Als je de rubberen ring gebruikt met het Reisenauer middenstuk blijft je prop ook mooi tegen de romp zitten als ie "los" zit...
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2010
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, dat zal dan wel de opstart tijd zijn van de regelaar die Stef heeft verandert. Het maakt een verschil van dag en nacht. Ik had een gloednieuwe RFM 17x18 rood na 2 keer static burst al vol met barstjes zitten met responce speed 8 op de CC regelaars. Met responce speed 5 heb ik het niet weer gezien maar ik vertrouw nu de twisted yokes niet meer.
     
  15. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik heb hem er af gekregen. de spinner heb ik wel een beetje opengebroken, onder de prop. Maar dan met 2 staven kon ik het boeltje er af lichten.

    Die eflight van 36mm ziet er niet zo'n goed idee uit, questie van aansluiten op de romp, ik had niet gedacht dat die 2mm zoveel scheelt, Ik heb rondomrond de verf afgeschuurt maar zou moeten sterkte toevoegen aan de binnenkant, om het te doen passen. 2de optie is om de bladen aan de wortel wat af te nemen.

    Hoeveel scheelt het als je van respectievelijk responce speed 8 naar 5 of nog lager gaat?

    Val
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, had je een 38mm moeten bestellen, die heeft een breder middenstuk. Ga nu niet all je moeie speelgoed opkloten en bestel de 38mm alsnog en verkoop de 36mm of houd hem voor later.

    Het verschil tussen 8 en 5 heb ik al geschreven in een van mijn vorige posts. Moet je maar even lezen. Iets van 0,01 second naar 0,3 seconde.

    Jos
     
  17. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Weet je hem ergens op stock dan? Het is al maanden dat ze niet leverbaar zijn, daarom heb ik nu een 36.

    Enne de neus ziet moet ik nu toch herstellen. door die wegvliegende bladen was de barst achter het motorschot dieper en eigenlijk rondomrond.
    Ik toon nog wel foto's als ik wat verder ben.

    Val
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, klinkt alsof je veel geluk hebt gehad dat de motor niet is weg gevlogen met 1 blad nog aan de spinner!!!

    Ja idd, ze zijn nooit in stock.
     
  19. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Heb net de thread gelezen op rcg heeft iemand een 36mm nodig?:sad:

    De bladen zijn er allebei tegelijk afgevlogen, gelukkig maar ander had ik wellicht meer scha.

    Ben nu bezig met de neus te herstellen, alles vrij geschuurt en ik heb een patch aangebracht tss het spant en de romp om deze op te vullen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hierna heb ik carbon snippers van een paar cm kris kras aangebracht met daaromgeen enkele lange rovings, en 3 lagen glasweefsel van 50gram.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Alles heeft op de warmte mat 2 dagen liggen harden
    [​IMG]
    Vandaag vraag ik me af waarom ik geen scheurweefsel aangbracht heb :confused: dat wordt efkes schuren. Volgende stap wordt uitplamuren.
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Je hebt nog een kleine 10 dagen!

    :)

    Mooi hoefd het niet te zijn. Vliegen met die bak.
     

Deel Deze Pagina