Oproep aan 8ight E eigenaars: Probleem met remafstand en achteruit schakelen

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Turbokeu, 31 mrt 2010.

  1. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Ik heb een Losi 8ight E buggy kit gebouwd sinds maart 2009 (was oorspronkelijk een Nitrokit maar door de winkel geleverd met een electro conversion kit met Losi Xcelorin 1700KV BL motor en Xcelorin ESC kit en ontdaan van alle nitro onderdelen).

    Ik rijd de auto met 4S1P/5000mAh Flightmax Zippy Lipo's en de juiste vertanding voor 4S en 1700KV.
    De acceleratie is perfect, (ongewenste) wheelies zijn schering en inslag, de topsnelheid is naar mijn normen snel (niet gemeten maar ik schat 50-60km/u?), echter het (elektrisch) remmen is echt ondermaats.
    Aan 10km/u heb ik al gauw een meter remweg nodig, aan topsnelheid loopt dit op tot ettelijke meters.

    Hoe heb ik nu vastgesteld dat mijn 8ight echt slecht remt?
    Wel, een (nu verhuisde) vriend van mijn zoon had exact dezelfde 8ight kit uit dezelfde winkel maar uitgerust met een (duur!) origineel Losi 5S1P LiPo pack.
    Deze vriend remt vanuit lage snelheid op centimeters, en vanuit topsnelheid op enkele meter (blokkeren van de 4 wielen is totaal géén probleem).
    Ik heb uren gespeeld met het instellen van de remcurves van mijn Xcelorin ESC, zonder resultaat.

    Ook zit ik continu te vloeken wanneer ik de rijrichting van de ESC wil veranderen (vooruit naar achteruit of omgekeerd).
    Normaal gebeurt dit door, na een paar seconden stilstand, even de throttle hendel voluit in de andere rijrichting te duwen.
    Bij mij lukt dit 1 keer op 5 gemiddeld, echt een bron van ergernis.
    Mijn zoon's vriend kon hier niet over meespreken omdat zijn ESC ingesteld was zonder achteruit.

    Heeft het remgedrag van mijn 8ight te maken met het verschil in LiPo (4S/5S)?
    Ik ben van plan bij HK één of twee 5S1P 5000mAh LiPo's aan te schaffen ter test maar deze zijn meestal uitverkocht/niet voorradig.

    In het slechtste geval keer ik met de 8ight naar de winkel terug en dat ze hun plan maar trekken om het op te lossen... (er is nog een jaar waarborg op mijn 8ight)

    Zijn er hier (schijnbaar niet dik gezaaide) 8ight E owners die dezelfde euvels ondervonden hebben?
     
  2. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Te weinig rem en met het losi pack wel: te lage C waarde van je accu ?
    Het niet achteruit willen rijden is meestal oorzaak dat je wagen toch een lage puls voorruit krijgt. Gebruik je spektrum of frequentie en wat voor zender (plaatje).

    Ook kan je kijken of je de deadband iets ruimer in kan stellen op je regelaar dit wil ook wel eens helpen.

    Overigens als je naar 5S gaat zal je nog meer wheelies trekken het lijkt erop dat je wagen undergeared is (lees te kleine pinion) gearen voor 60-65 km/u is prima normaliter.
     
  3. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
  4. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Hallo Turbokeu,

    Het zal niet aan je accu liggen dat je 8eight B niet remt.
    Ik zelf heb een 8eight Truggy, zelf ombouw nog voordat er een "standaard" kit verkrijgbaar was.
    Neu motor met MGM regelaar, remmen, accelereren en snelheid = super.
    Enige nadeel van deze regelaar is dat er een vertaging in zit van 0,5 tot 1 seconde. Nu heb ik een Tekin regelaar besteld, helaas was deze dfect bij aankomst en is weer terug naar de states.....

    Ken mensen met een buggy en remmen doen deze gewoon goed, mag geen probleem zijn, bij topsnelhei ( gemeten 79,8Kmh ) en remweg van 5 m....:D
    Ik zou eens van nul beginnen, zender alles 100% zetten, zender ontvanger binden, regelaar fabrieks instelling terug zetten.
    Als dit allemaal juist is en goed functioneert, dan naar wens gaan afstellen.

    Ken helaas de Xcelorin niet en kan je dus niet to the point helpen...hopleijk lukt het met de "algemene aanpak"
    Ik zal bij gelegenheid bij de Xcelorin mannen navragen hoe in te stellen.
     
  5. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik heb zelf ook de excelorin 1/8 ESC en ik krijg ook af en toe wat jeuk van dat ding. Hij loopt het lekkerste in forward only mode. Wanneer je achteruit gaat en je gas los laat springen de metaalschilvers van je drivetrain af omdat hij vol in de rem schiet. Na de laatste firmware update is het beter worden.

    Turbokeu, heb je laatste firmware er opgezet? Deze

    ----
    Firmware version 2.3 has been released for the Xcelorin 1/8th Scale Brushless ESC (LOSB9516). This version fixes braking problems linked to custom throttle profiles and running in reverse. Right click on the link below to save the file to your computer. Then use v3.0 of the Xcelorin Setup Software to update your ESC.

    http://www.losi.com/Content/Support/...re/F010123.LSC

    ---

    Hierna waren een hoop problemen weg.

    Remmen kost overigens een berg energie dus kijk ook goed naar de C waarden van je accu (misschien nog 1 lenen en proberen?). Ik heb de 4s 5000mah/30C en 4 blokkerende wielen.
     
  6. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Bedankt mensen voor de vele reacties!

    Ik word er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van...
    De Losi 8ight E is voor mij een kwasi perfecte wagen:
    Sterk, snel en van kwalitatief hoogstaande onderdelen gemaakt, alleen die enkele kleine probleempjes...

    Flightmax 30C 4S1P pack, de Losi packs zijn 25C.

    Futaba T3-PM 40MHz FM zender met R203 HSR ontvanger en Ace DS1015 digitale stuurservo.

    Staat standaard op 3, ik zal eens hogere waarden uitproberen.

    Losi raadt de 15-tands motorgear aan voor 4S en 1700KV motor (meegeleverd 14, 15 en 16 tand).

    Bedankt, ik ga dat Losi forum eens doorlezen.
    EPA heb ik al 10-tallen keer gecontroleerd, ESC heeft de laatste FW (van zodra deze uitkomt).
    Alleen sturing heeft exponential curve om het sturen bij hoge snelheden te vergemakkelijken.

    Dacht ik ook, maar je weet nooit...

    Hij gaat enóórm snel, dat is zeker.
    Dat de 8ight bij anderen wèl goed remt geeft me i.i.g goede hoop dat het ooit zal goedkomen.

    De Futaba T3-PM heb ik tweedehands overgenomen van iemand hier op het MBF forum.
    Mijn eerste handeling na ontvangst van de zender was alle modelgeheugens terug op de fabrieksinstellingen te zetten.
    Kan natuurlijk nog eens proberen.

    Dat zou tof zijn!

    Edit:
    Yep, versie 2.3.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2010
  7. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Volgens mij kost remmen helemaal geen energie, eerder omgekeerd. Aan de accu zal het dus zeker niet liggen.

    Ik zou ook het eerste zeggen; kijk naar je zender, als dat niet werkt dan de Firmware van de ESC vernieuwen, maar aangezien je dit al gedaan hebt zou je eens kunnen proberen een andere zender/ontvanger te nemen. (Kun je vast wel van iemand lenen, of misschien heb je zelf nog een andere zender en ontvanger)
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    lijkt mij eerder een probleem in je zender dan in de regelaar. Om dit punt uit te sluiten eens wisselen van zender/ontvanger (winkel/baan/vrienden, etc).
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ff een heel simpel vraagje .. Maar wat voor ontvanger type heb je ingesteld op de regelaar :?:

    Zat net ff te bladeren door de gebruiksaanwijzing en standaard staat de regelaar ingesteld op 2,4Ghz niet op 40Mhz.... Dat kan ook nog voor de nodige ellende zorgen ;)

    Als ook de HRS ontvanger mogelijk roet in het eten gooit....
     
  10. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Remmen kost ter degen (veel) energie van je accu.
    De enige manier dat het minder energie kost is als je mechanische remmen gebruikt ( zoals de nitro versie).
    Je moet het zo voorstellen, je auto gaat vooruit en de motor draait dan linksom, op het moment dat je je gas loslaat kost het geen energie maar gaat de motor als generator werken en gaat stroom opwekken.
    Dit geeft een heel ander probleem, namelijk dat je terug gebrachte spanning (V) hoger kan worden dat dat je regelaar in sper aankan waardoor je regelaar opgeblazen wordt, gelukkig is dit bij de nieuwere generatie regelaars vele malen beter en komt niet meer zo heel veel voor, maar dit ter zijde.
    Op het moment dat je gaat remmen zal er een machnetisch veld opgewekt moeten worden dat de linksom draaiiende bewegeing gaat tegen werken.
    Nu zal dus eerst de richting die de generator opwekt omgekert moeten worden en dit is eigenlijk energie die puur in warmte verloren gaat.
    Zie de stroom die door de draden loopt als een slang waar water doorgaat een een schoeppenrad aandrijft........

    Kortom remmen kost energie = capaciteit van je accu.......dus.......

    Niet teveel remmen en proberen rollend een bocht door te komen.
     
  11. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Volgens mij niet hoor... Ik heb metingen gezien, waar men vol afremt op de motor, en dan werkt deze als een soort generator. Bij die meting kwam er een negatief getal uit, toen er geremd werd, wat betekende dat er stroom van de motor, naar de regelaar, naar de LiPo ging. Een brushless motor wordt afgeremd door een soort kortsluiting die de ESC maakt voor zover ik weet.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Regeneratief remmen ;)

    Was bij sommige brushed regelaars idd wel te vinden , daar werd de opgewekte energie bij het remmen terug in de accu gestopt. Heb hier nog een MRT VX Pro liggen die het heeft..

    Of de brushlessregelaars al zover zijn weet ik niet ... Maar ben het voor zover ik weet nog niet tegen gekomen.
     
  13. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Volgens mij wel, maar kan het niet met zekerheid zeggen. Wat ik wel voor 90% zeker kan zeggen is dat er bij het remmen stroom van de motor naar de ESC gaat, en niet van de accu naar de ESC naar de motor.
     
  14. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik dacht ook dat door het regeneratief remmen tov mechanisch remmen meer rijtijd zou opleveren. Toch blijkt het in de praktijk zo te zijn dat brushless auto's met mechanische remmen een langere rijtijd hebben.

    De huidige brushless regelaars (mmm) zijn wel regeneratief maar de efficiëntie is erg laag.
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat de efficiëntie lager ligt bij brushless is ook niet vreemd natuurlijk .....

    Waar dat verschil vandaan komt merk je al zodra je de ankers van de 2 met de hand rond draait ;) Het eigen magnetisch veld van een borstelmotor is een stuk sterker als dat van een brushless waardoor er meer stroom wordt opgewekt bij het remmen.
     
  16. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Dat verschilt ook per brushless motormerk. De assen van bijv. Lehners en echte Neu's zijn zeer soepel met de hand te draaien..
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De meeste brushless motoren gaan zeer soepel met de hand....

    Dat is ook precies wat ik bedoelde met het vergelijk tussen borstel en borstelloos ;)

    Energie opwekken gaat makkelijker met een borstelloos omdat daar van nature een veel grotere magnetische werking is.

    Bij brushless moet het magnetisch veld opgewekt worden d.m.v. electriciteit.
     
  18. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    waarin zit'm dan het verschil tussen een echte neu, die zeer soepel met de hand te draaien is en een cc-neu die zwaarder met de hand te draaien is? beide zijn brushless.
     
  19. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zo en natuurlijk de kenners zelf even gemaild hoe het nu zit met remmen & 1:8 .....

    Tekin geeft aan dat hun motor genoeg energie oplevert om bij het remmen alleen de spoelen te "kortsluiten" dit levert voldoende remvermogen op en vraagt dan ook geen energie van de accu. Waar nodig springt de regelaar bij (wordt dus gemeten) maar het is dus beide mogelijk en hangt van de efficientie van de regelaar & motor af en er zijn merken regelaars die dus wel energie gebruiken bij het remmen omdat er teveel problemen zijn met het "kortsluiten" van de spoelen.
    (Natuurlijk is het geen echte kortsluiting maar alle opgewekte stroom wordt naar een andere spoel geleid en de sroom loopt wel door de regelaar heen.)
     
  20. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    @drkdgglr de manier hoe de spoelen gewikkeld zijn ... sommige motoren zijn de wikkelingen alleen van koper en sommige motoren hebben wikkelingen op stalen schijven of hoe het ook heet. De laatst genoemde reageert natuurlijk op de magneet en draait daardoor anders.
     

Deel Deze Pagina