En nu eerst maar heel hard hopen dat de rode versie op tijd in NL is, anders valt er sowieso niets te snappen
Tja, zodra er iets beters is dan al het andere word dat direct de nieuwe standaard... Helaas niks kunnen vinden dat <50g, <0,08s en >5kg is. Hoewel het moet kunnen als je kijkt wat er wel gehaald word. het is ook vaak ~30g, en dan gelijk 55g+ Is al bekent of mks servo's aan f3a eisen voldoen? 'Men' is er namelijk zeer tevreden mee, maar 'men' stelt meestal niet de hoge eisen van bv. f3a vliegers. BLS-970 0.04 sec/60° 4.46 kg.cm @6v 58 g (spec's in de vergelijkings tabel zien er iets beter uit. En logischer, helft van de snelheid word dubbele kracht.) HV-787 0.033 sec/60° 8.44 kg.cm @7,4V 67.6g maar 10g meer dan de vorige, wel wat gedoe om de bedrading goed te krijgen. Maar zeer mooie spec's. Edit, gelijk met Bert over dezelfde servo gepost .
Sebart mailde mij eerder vandaag dat hij de bestelling aan Hobbyin verstuurd heeft. Helaas ging hij niet in op mijn voorstel mij een WindS pro te leveren voor de prijs van een WindS 110. Dit ondanks dat ik aanbood dat ie er met grote letters Sebart op mocht zetten < 50g De BLS 153 voldoet bijna aan die specs. Die is 30 gram, doet 6kg op 6v en 0.09/45 (=0.12/60 graden). Wat betreft de andere opmerking ('zodra er iets beters is'), heb je natuurlijk gelijk in, anders zouden we allemaal nog met een 10CC op een 1m60 kist rondknallen, maar je moet er naar mijn mening voor waken dat je een pointless jacht op specs krijgt, maw je moet je imo wel afvragen hoe zinvol iets echt is. Het kan best dat Futaba morgen een servo uitbrengt die 0.0001s doet over 100 graden en 50kg trekkracht kan leveren, in een 30 gram form factor. De vraag is dan of het echt noodzakelijk is om fors in die, natuurlijk extreem dure, servo's te investeren, of dat iets minder ook zou voldoen. Hoe dan ook, die discussie is al ERG vaak gevoerd en het blijft een kwestie van meningen. Waarbij de mening van de regerend kampioen (of diens 'bouwer') uiteraard zwaarder gewogen moet worden
Ik wil helemaal niks.... Henri wil geloof ik enkel (eventueel) de aileronservo's vervangen. (toch?) Wat ik daar bedoelde te zeggen, dat om die servo's optimaal te gebruiken er wel 2 draden van de input van de bec naar de ailerons moeten worden getrokken. En het dus niet zomaar een plug en play vervanging is. Nu maakt het allemaal niet echt wat uit, omdat het toch weer een nieuwe kist is, maar ik wou het (kleine) nadeel er wel even bij vermelden. Fasst heeft nu ook 1 2s ontvanger, indoor. De rest zal volgen. En daarnaast heb ik ook nog assan, net als henri. Ik vraag me wel af wat je regelaar van die hoge spanning vind.
Raar, nu de standaard voor servo's 2s lijkt te gaan worden, om ontvangers te hebben die dat weer niet aan kunnen. (De Spektrums van mij kunnen 9V hebben.)
Ik ga toch echt geen Spektrum vliegen Gewoon een klein regelaartje voor de spanning naar de ontvanger en klaar ben je
Tegen de tijd dat de standaard daadwerkelijk 2s lipo is, komen die ontvangers er ook wel. Op het moment is het nog niet de standaard. Ik vlieg niet met FASST, maar met Assan. Of die ontvangers 7.4 volt kunnen hebben weet ik eigenlijk niet eens. Hoe dan ook, ik ga niet experimenteren met TGY servo's op mijn WindS. Daarvoor heb ik teveel servo's voorbij zien komen die qua specs leuk lijken, maar in de praktijk toch niet geschikt zijn. Zoals bv. ook de Graupner DES lijn.
Let wel dat die niet geschikt zijn op rudder met een relatief groot/zwaar rudder en pull/pull.. dan gaan ze oscilleren. Daarnaast hebben ze relatief veel speling, of nochtans, diegene die ik gezien heb, wel. Dat kan ook het gevolg geweest zijn van die oscillaties. Of ze op ailerons ook oscilleren, ongetwijfeld niet gezien de andere vorm van aansturing daar. In Amerika heten ze DS 8417 en bij Graupner DS8822
Als je het goed doet is dat juist een van de sterke punten van deze servo: Hij blijft mooi stilstaan bij pull-pull zowel op hoogte als op rudder, zelfs bij de 3D kisten waar het rudder vele malen groter is dan op een F3A model en zelfs op een verhoogde spanning van 7,2V. Het is daarom dan ook de enige servo die in de F3A modellen van ons of de 2m 3D kisten te vinden is. Samen met de Jet modellen hebben we er 28 stuks van in gebruik, na 3jaar nog geen een stukke of mindere.
Dan is de vervolgvraag simpel: hoe doe je het goed? En wat is typisch fout? Hoe het bij het toestel in kwestie zat, weet ik niet specifiek, wel dat ik de bouwer ervan vertrouw. Het is een niet op zichzelf staande klacht is, als je zoekt op 8715 vind je meer oscillatieproblemen. Dan zou je kunnen zeggen dat de inbouw op z'n minst kritisch is. Wat op zichzelf geen probleem moet zijn, kwestie van goed inbouwen dan.
Het zou de eerste JR zijn die niet trilt bij grote stuurvlakken. Daarom is JR bij mij (en heel veel andere mensen) definitief exit. Er lopen ook wat draadjes op dit forum waar ze nieuw uit de verpakking bij kleine roeren al trillen.
Op RCUniverse is er ook redelijk consensus op dat punt; maar als Bert aangeeft dat ze er zoveel zonder problemen gebruiken, is mijn vraag dus hoe, kennelijk hebben zij een andere manier van aansturen dan 'de mensen met oscillatieproblemen'. Zou het kunnen dat ze juist door het hogere voltage niet oscilleren, ipv. ondanks? Gebruiken jullie ze ook in 'low voltage' setups?
De meeste mensen weten niet hoe ze een pull-pull aansturing moeten maken en rommelen maar wat aan. Dat is altijd vragen om problemen. Die werken ze dan weg door Hitec servo's te nemen welke een dusdanig dode slag hebben dat ze weliswaar nooit kunnen gaan trillen maar de precisie is ook verdwenen. Althans voor F3A doeleinden. Wanneer je snelle servo's (<0,1sec stelsnelheid over 60graden.) gebruikt, moet je zorgen dat de pull-pull kabels nooit onder spanning komen te staan. Daarvoor heb je een goede geometrie nodig waarbij er opgelet moet worden dat er hooguit een beetje slappe kabels ontstaan bij maximale uitslag. In geen geval mag er spanning op de kabels worden getrokken. Dit slap staan van de kabels bij maximum uitslag (1-2mm) aan het uiteinde van het roer, is niet van belang, zo lang als er in F3A nog niet langdurig achteruit gevlogen moet worden. Gebruik de juiste kabel voor pull-pull: Bij veel kabels voor pull-pull aansturing zit er rek in de kabel, dat kunnen we niet gebruiken dus weg er mee. Een beetje frictie aanbrengen bij de scharnier as, zodat je ongeveer 20 gram kracht moet zetten op het rudder horn voordat het roer gaat bewegen is ook behulpzaam. Bedenk dat hoe hoger de spanning wordt hoe meer het geheel gevoelig wordt voor trillingen. Alleen onze 3D toestellen lopen op 7,2V, de F3A toestellen gewoon op 6v. Bovenstaande geldt alleen voor electrisch aangedreven toestellen, de brandstof toestellen trillen uit zich zelf al genoeg.
Dat, óf de JR is misschien gewoon heel kritisch op dit punt? Ik rommel ook maar wat raak en heb servo's met een gelijkwaardige resolutie en deadband als die JR (geen Hitecs) , en nog nooit oscillaties gehad. Hoe dan ook, gebruik je dus de JR's, moet je dus niet maar wat aanrommelen, maar moet het op beschreven manier. mbt. de scharnieren stroefmaken: dat vind ik dan een beetje dubieus. Hoe ga je dit bv. bij CA scharnieren oplossen? Een zo soepel en spelingsvrij mogelijke aansturing lijkt mij toch altijd gewenst. Het komt op mij over als een beetje raar om je scharnieren 'stroef' te maken, om een tekortkoming in de servo's op te vangen? In alle kabels zit rek, maar dus kabels met zo min mogelijk rek. Welke kabels gebruiken jullie? Bij de WindS heb ik gewoon de meegeleverde kabels gebruikt, voor andere toestellen standaard pull/pull kabel zoals Hobbyin die verkoopt en Dennis deze ook gebruikt op zijn kisten. De kist waarvan ik weet dat die last van oscillaties had, is ook met die kabel gebouwd. Met betrekking tot de spanning: dit is iets te kort door de bocht en is helemaal afhankelijk van de electronica, vandaar dat ik mij afvroeg of het mss voor deze servo andersom is, maar niet dus, gezien bovenstaande. Als ik het goed begrepen heb, waren de oscillaties erger dan wat je normaal met een brandstofmodel hebt, zeker als e.e.a. tegen een resonantiefrequentie aan kan lopen. Dan fluttert in no-time je hele toestel uit elkaar. Wat ik mij afvraag; ik betwist het zeker niet, ik probeer alleen e.e.a. te begrijpen, is waarom de spanning op de kabels hierin een rol speelt? Waarom krijg je eerder oscillaties als de pull/pull kabels onder spanning staan? Gebruiken jullie nog andere speciale voorzieningen? Bv. aan servokant zo'n 'wiel' ipv een 'normale servoarm' ? Kruisen jullie de pull/pull kabels, of is dat 'egal' zoals de Duitsers zeggen? Dát zou nog eens een vernieuwing zijn //edit posting aangepast, excuses als het nu heel onduidelijk is, maar ik mag van de heren moderatoren op dit forum niet quoten zoals het op al sinds het begin der tijden op internet de standaard is en waar zelfs hele websites over bestaan om uit te leggen waarom dat duidelijker is en zo moet, en je op newsgroups zelfs afgefakkeld wordt als je het níet zo doet. Ze noemen het 'hezikiaans quoten', en het is dus verboden