Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 8 feb 2010.

  1. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik denk dat ik mijn probleem gevonden heb. ik moet de O-ring afdichting tussen het pomphuis en de deksel een controleren. Ik heb zojuist een tijdje me de hand de pomp rondgedraaid. In de aanzuig slang totaal geen luchtbellen. en aan de uitgaande slang van de pomp heel veel luchtbellen. Ik denk dat de pomp nog ergens valse lucht naar binnen trekt. Morgen eens kijken voor een nieuwe O-ring.
     
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Misschien dat de as afdichting niet voldoende is. Heb je daar een oliekeerring in zitten?
     
  3. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik gebruik geen oliekeerring want de keerringen die ik kon vinden gaan maar tot max. 10Bar. maar als jij een goed type weet hoor ik het graag
    Ik heb een as van ø6mm. Gat in de pomp ø11mm maar deze kan ik nog vergroten.

    Nu dicht ik het af met een O-ring die ik in de pomp kan klemmen met een flens met borst. Dus ik kan de O-ring nog meer bijelkaar knijpen zodat deze strakker om de as komt te zitten.
     
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Normaal staat er op de keerring geen druk, omdat er een lekolie kanaal in de pomp zit die de druk afvoert naar de zuigzijde van de pomp. Ik heb nog steeds mijn twijfels of de pomp een beetje rendement heeft. I.v.m. het grootte aantal tanden van de tandwielen heb je vrij weinig opbrengst in verhouding met de grootte van de tandwielen. Daarnaast komen er behoorlijke radiale krachten op de tandwielen te staan. Of die kogellagertjes dat lang volhouden dat betwijfel ik. Ik zie ook geen ontlast groeven in de lagerbrillen waar de olie welke uit de tandholtes gedrukt worden weg kan stromen. Hierdoor worden de krachten op de tandwielen nog groter. Mijn advies, kijk eens op internet of in een boek hoe ze tandwielpompen maken, en bouw deze in het klein na.
    Ik heb even gerekend, en de pomp die jij nu hebt heeft een slag volume van ongeveer 1,25cc/omw. Dus bij 3000rpm heb je 3,75L/min. Dit is wel erg veel opbrengst voor een model. Het pompje wat ik heb is 10 tanden mod 0,8 en 4mm breed en heeft een slagvolume van 0,16cc/omw en pompt bij 3000rpm 0,48L/min. Ik weet niet waarvoor je de pomp wilt gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2010
  5. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    De pomp hoeft natuurlijk ook geen 3000rpm te maken.
    1500 rpm voor dit formaat pomp is meer dan genoeg
     
  6. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Maar dan heb je nog steeds 1,9L/min. Lijkt mij nog steeds teveel, maar dat hangt van de toepassing af.
     
  7. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    Dan ga je nog lager,
    De pomp die ik voor mijn graafmachine heb gemaakt pompte
    ook te veel.
    Daarom draait mijn pomp maar 500 rpm.
    De pomp kan beter teveel pompen dan te weinig.
    Als de pomp teveel geeft kun je er nog wat aan doen door
    met verschillende toerentallen te proberen

    En je zit niet de hele tijd op het maximum van de pomp te draaien.
    Als de pomp naar een tijd een beetje begint te slijten
    dan merk je dat toch niet omdat de pomp toch over heeft
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Jaja, Maar bij een laag toerental is het rendement van een tandwielpomp waardeloos. Je duwt er zo 4keer zo veel vermogen in al dat er aan hydraulisch vermogen uit komt. En waarom zou je onnodig groot gaan bouwen als er toch altijd plaatsgebrek is in een model.
    Het lijkt mij logischer om eerst eens te gaan kijken hoeveel opbrengst je nodig hebt, en daarop de pomp maken, niet andersom.
     
  9. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    Dat je de toerental niet steeds kan verlagen begrijp ik wel.
    Dat de rendement er niet beter op geloof ik ook wel
    Ik denk ook dat je niet beneden 500 rpm moet komen.
    Maar als je door het proberen een pomp hebt gemaakt
    die opzich goed werkt maar te veel opbrengt kun je door de
    toerental te verlagen nog wel gebruiken.

    Bij de volgende pomp maak je de tandwielen smaller waar de opbrengst lager word

    Dat het 4 keer zoveel vermogen kost geloof ik niet omdat je er en grote vertraging gebruikt waardoor er een kleine motor gebruikt kan worden

    Ik denk ook dat de meeste waaronder mijzelf ook niet precies weten hoe men het uit moet rekenen.
    Maar door het proberen toch goed werkend model krijgt.
     
  10. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    na al jullie adviezen nog eens goed bekeken te hebben. Ben ik vanmorgen nog wat aan mijn pomp gaan sleutelen. eerst ben ik toch maar eens een manoeter gaan halen is toch wel handig. Na de eerste test van morgen met de manometer erbij kwam de druk niet hoger dan 10Bar bij 500 tot 1000rpm dat was wel even balen.

    Daarna de pomp maar uit elkaar gehaald en alle spelingen nog eens gecontroleerd. Nu heb ik de fout gevonden. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan met de tandwielen op breedte maken. het tandwiel kon axiaal 0.15 tot 0.2mm op en neer schuiven. DIt heb ik nu aangepast door het pomp huis iets lager te maken.

    Na de aanpassingen gemaakt te hebben heb ik de pomp weer gemonteerd. in het begin liep de pomp wat stroef. na dat de pomp rustig was ingelopen heb ik het toerental opgeschroefd. nu kan ik een druk halen van 40Bar bij 500rpm meer als genoeg dus want ik hoopte op 20Bar.

    Nu nog even kijken hoe ik de motor ga monteren. Want tussen de motor en de pomp moet nog een overbrenging komen.
    Maar bedankt voor al jullie tips. Nu kan ik weer gewoon door met de rest van de hydrauliek componenten.
     
  11. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo,

    de kogel is genomen, of het besluit is door de kerk. Ik heb vorige week een nieuwer type bewerkingscentrum gekocht. Ik had een emco vmc100 bewerkingscentrum en nu heb ik er een vmc200 erbij. Iets nieuwer, stuk groter en wat stabieler en nauwkeuriger.

    Hiermee ga ik de ontwerpen van Stefan produceren. Ik ben eveneens hard bezig om mijn werkplaats te vergroten.

    De ontwepen van mijn naamgenoot zien er goed uit. Ik besef ook dat hier de kinderziekte's uit zijn. Die weg had ik anders zelf moeten lopen. Daarvoor mijn dank aan Stefan. In zijn geproduceerde ontwerpen komen ook zijn initialen te staan. Ik heb een goed gevoel bij deze samenwerking. Er moet zeker betere hydrauliek op de markt komen. Zeker ook kant en klare setjes etc...ideeen zijn welkom. Mijn instelling is om de modelbouw-oliedruk naar Nederland te halen, en op goede kwaiteit/prijs verhouding te brengen.

    Afgelopen twee en halve maand ben ik bezig geweest met een totaal ander project. Dat is nu zo goed als afgerond. Vandaar dat ik hier niet zo actief geweest ben.

    Stef
     
  12. edho

    edho Guest

    interesse in cilinder

    Beste Stefan en Stef,

    Ik heb zeker interesse in hydrauliek onderdelen. Zoals ik in het draadje van Stefan al aangaf wil ik in eerste instantie een compleet hydraulisch systeem bouwen. Later is het dan de bedoeling dat dit in een Liebherr kraan ingebouwd gaat worden. Ik heb mezelf hier wel een paar jaar voor gegeven.
    Zodra je up en running bent wil ik graag beginnen met een bestelling voor 2 cilinders een paar koppelingen, ventiel en pomp.
    Ik wil wel direkt vanaf het begin gaan voor de 60 bar versie.

    Ik neem aan dat jullie er geen moeite hebben als ik probeer de cilinders na te maken (voor mezelf)?

    Succes met de voorbereidingen,
    Edwin
     
  13. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hai,

    deze week terug van vakantie. Dus nu weer met volle vaart aan de gang met de hydrauliek. Het loopt een beetje achter, en dat komt omdat de werkplaats vergroot wordt.

    We houden je op de hoogte

    Stef
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Om dit topic weer eens nieuw leven in te blazen.
    En nu ik over machines beschik waarop ik wel de benodigde kwaliteit kan halen ga ik eens zien of ik zelf hydrauliek cilinders kan maken.

    De eerste die ik wil gaan proberen worden waarschijnlijk gelijk de grootste uitdaging.

    8mm buiten. 4mm stang met een wanddikte van 1mm.

    Wat op dit moment op tekening haalbaar is:
    [​IMG]
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo te zien een uitschuifcilinder voor je stempels. Maar zo nauwkeurig is een cilinder toch niet. De stang en de buis kun je zo kopen, dus je hoeft alleen maar de deksels en de zuiger te draaien. Dat lukt zelfs op een gammel chineesje. Deed ik n.l. ook.
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Klopt.
    Maar op een Black & Red 300 (weegt 35kg en begint veelste snel te trillen)
    was dat toch niet echt een optie

    Nu staat er een HBM250x400 (120kg) en kan ik ook glimmend draaien iets wat mij absoluut niet lukte op de vorige machine en ik eerst weet aan mijn eigen kunnen.

    De stang en buis koop ik uiteraard ook gewoon.
    Deze cilinder is voor het uitschuiven van de mastdelen op de autolaadkraan.
    Vandaar de zeer kleine afmetingen. *lengte is nog niet heel erg relevant omdat ik die op moet zoeken.
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    O-ring maat welke ik aangehouden heb: 3,86x0,91
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik zou het zuigertje uit een stuk draaien, dan ligt hij ook vlak aan in de clilinder.
    De Oring krijg je er wel over de rand heen.
    Tevens zou ik een centreer randje in de zuiger draaien waar de stang een stukje in gaat. Dan weet je zeker dat de zuiger exact in het midden op de stang zit. Als dit niet zo is, gaat hij klemmen zodra de cilinder helemaal is uitgeschoven. Hoe ga je de stang afdichting maken, dit is wat onduidelijk.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo stefan, volgens mij heb ik jouw bericht toen helemaal gemist. zie hem nu pas voor het eerst!

    de tekening van de cilinder komt er wel. echter zit ik met een ander probleem en dat zijn de slangen. Dubbelwerkende cilinders zijn mooi. Echter krijg ik dan heel veel slangen naast de kraan en wordt het niet meer realistisch.

    Ik ben nu dus aan het bekijken of het mogelijk is om met enkel werkende cilinders te werken met een doorvoer. Boren 2mm 150mm lang bestaan er dus dat is alleen een uitdaging maar geen probleem.

    Echter kan ik enkelwerkend de autolaadkraan mast in en uit schuiven. Ik heb wel wat zwaartekracht maar zijn er nog andere manieren behalve zwaartekracht en veren om hem terug te laten zakken.
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Lekker op tijd...moet me aan Stef denken, maar goed.

    Die 2mm boren 150mm lang met een tolerantie van 0,5mm gaat niet lukken lijkt mij.
    Je kunt beter naadloze buis laten verchromen 4x0,75mm bijvoorbeeld (gat van 2,5mm)
    Je zou in het gat van de buis nog een buisje van 1,6x0,3mm moeten maken. Je hebt dan weer 2 aansluitingen waardoor je weer een dubbelwerkende cilinder hebt. Het buisje loopt dan door de zuiger heen, de ruimte tussen het gat in de stang en het buisje boor je aan net boven de zuiger aan de stangzijde. zo kun je de stang van de enen cilinder aansluiten op de cilinderbuis van de 2e cilnder en zo verder.
     

Deel Deze Pagina