Graafmachine: caterpillar 330 (1:14)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Arie32, 13 mrt 2010.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Stefan,

    Weet je niet wat voor merk de slang van de vorige fabrikant Legris was ???

    Misschien kunnen we dan rechtsteeks bij deze fabrikant bestellen, want ik moet ook slang hebben die tenminste 60 bar werkdruk aan moeten kunnen en het liefst niet zo stug zijn !!
     
  2. MB6400

    MB6400

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Twente
    Heren,

    wat verstaan jullie onder stug ? Hebben jullie een bepaalde minimale buigradius nodig ?

    De druk die een slang aan kan wordt uiteindelijk door de mantel van een slang bepaald maar deze heeft daardoor ook weer invloed op de flexibiliteit en daarmee oa de buigradius.

    Groeten,
    Marc
     
  3. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    voordeel van stug slang wordt wel duidelijk als je slang op een tule schuift en vastzet met een knel koppeling. Je wil niet weten als een slang springt, wat een bende dat geeft.
     
  4. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo MB6400
    - welke druk moeten de slangen aankunnen ?

    Liefst zoveel mogelijk,bij mijn huidige machine wil ik toch rond de 25 a 30 bar en voor de 2e nog te bouwen machine ga ik ook voor een barretje of 50 a 60 denk ik.

    - welke binnen diameter moeten de slangen hebben ?

    Bij deze opstelling 2,5mm. De toekomstige zal zo iets van 4mm moeten zijn denk ik.

    - wat is de maximale buiten diameter ?

    in de huidige machine 4mm uitwendig.

    - welke koppelingen voor de slangen gebruik je / moet je gebruiken ?

    Ik gebruik nu leimbach inschroefnippels m3/2,5 en zekeringshulsen 4mm

    Wat "stug" moet voorstellen,ik heb ze het liefst ze soepel mogelijk i.v.m het volgen van de graafarm bewegingen.Ook zijn soepele slangen handig vind ik voor het wegwerken in de machine.Stugge leidingen hebben natuurlijk snel kans op knikken.
     
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Piet, Ik had het al na gevraagd, en de verkopers van Legris weten niets.
    De slang mag niet zo stug zijn dat deze bij veelvoudig buiben met een radius van 25mm verzwakt of gaat knikken. Er is een bepaalde compound polyamide die ik zoek met een slangmaat van 4x2,5mm. Legris had die vroeger, maar nu niet meer.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arie,

    Ruim 2 uur gezocht via Google, maar ook via div. site naar hydraulische slang me teen barstdruk van 100 tot 120 bar.

    Maar helaas niets gevonden.

    bij div. Nederlandse en Duitse sites om inlichtingen gevraagd, dus even afwachten wat de reacties zullen zijn !

    Ik blijf zoeken, want ik moet straks ook hydraulische slang hebben met tenminste een barstdruk 100 bar, maar liever 120 bar.
     
  7. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Ik heb inmiddels wat slang bij conrad gekocht,in eerste instantie ga ik de slangen t/m de stuurventielen vervangen en dan de druk opschroeven naar 25 of 30 bar.De slangen op de cilinders laat ik voorlopig even zitten aangezien die nog geen problemen hebben.

    als aandrijving van het hele zaakje gebruik ik een robbe roxxy 3530 outrunner motor met een 5:1 robbe vertraging,dit alles aangesloten op een jung pomp type 4001.

    Weet iemand of robbe nog andere vertragingen in het programma heeft?
    Dit met het oog op een eventuele hogere pompopbrengst.IK zou de totale opbrengst nog wel iets hoger willen hebben zodat ik volgas ook 2 functies tegelijk kan aansturen
    Ik kan gedoseerd de giek en lepelsteel tegelijk bedienen maar als het op volle kracht moet gaat eerst de steel en dan de giek en komt hij te kort.Overigens gaat de bakcilinder wel tegelijk met de steelcilinder.Ik dacht door de totaalopbrengst iets op te voeren dit probleempje te kunnen oplossen maar vraag me af of de doorlaat van de slangen dan wel groot genoeg is.Dit is 2,5mm inwendig en zou natuurlijk de boel kunnen afremmen.Ideën?
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Dat is nog eens goede informatie waar ik wat aan heb !!
    Maar ook de andere modelbouwers hebben hier ook wat aan, denk ik !!

    Hier kan ik wel mee uit de voeten voor mijn Caterpillar 385 CL rupskraan.
    Werkdruk 350 bar is een beetje aan de krappe kant, maar dit is te doen, grapje !!:cool: ;)
    Barstdruk 1400 bar lijkt mij ruim voldoende, hahahah !!! :cool: ;)

    Dit soort slang geeft zeker geen kans op barsten bij 60 bar.

    Ik ben alleen benieuwd naar de stugheid van deze slang, de buigradius lijkt mij wel goed, maar de stugheid is belangrijk !!
    Ik zal even proberen of ik een proefstukje kan krijgen/kopen om de slang te testen !!
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  10. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
  11. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    pak die slang bij riegler,is wel stug[?]MAAR KAN DIE DRUK MAKKELIJK AAN.slang is 4/2.is gewoon perfekt.heb ik ook gebruikt.nooit problemen meegehad
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    4x2mm heeft hij niks aan, zijn nippels zijn 2,5mm, daar krijg je de 4x2mm slang bijna niet op.
     
  13. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Goedemorgen allemaal

    De conrad slangen zijn binnengekomen.Ze zijn een stuk stugger dan de festo's maar het past.Ik ga de hele binnenzijde van de graafmachine doen en dan testen.Mochten de slangen naar de cilinders het niet houden kan ik die altijd nog doen.
    wordt vervolgt.
    P.s welke slangdiameter heb jij gebruikt bij jouw liebherr Stefan?
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo arie
    leg een stuk plastic/oud laken onder je cat:D:D:D
    scheelt hoop nattigheid na t testen,
    mvg markioo
     
  15. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    hahaha ja wat een goed idee!Ik wordt al bang om straks de pomp aan te zetten.
     
  16. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    hallo,

    in de zoektoch naar allerlei onderdelen ben ik ook slang tegen gekomen.
    Ik heb de legris slang gevonden via een handelsoonderneming. Rond 4x2 met korte buigeradius 8mm zonder knikken.

    Maar ook slang van INTZA. Dit komt uit Spanje en is verkrijgbaar vanaf D2,5mm Nominale werkdruk 45 bar
    Dit spul heb ik in 2 maten besteld. Duurt even voordat het hier is heb ik begrepen.

    Stef
     
  17. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Goed bezig Stef !
     
  18. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Vandaag de nieuwe slangen gemonteerd en getest.De graafmachine heeft ongeveer een half uur gedraaid op 30bar.
    Alles lekvrij en wat een power!
    Voorheen bleef de giek en steel stilstaan bij teveel weerstand maar nu pak ik bakken vol klei en trekt het hydrauliek de kraan compleet van zijn plaats.Dus dat is veelbelovend!
    Enigste puntje is nog steeds de olie opbrengst,die mag van mij nog wel iets hoger.Maar dan moet ik toch knutselen met een andere aandrijving denk ik.
    Morgen een uitgebreide test met tevens een accu duurtest.Eens kijken hoelang een 7ah loodaccu het uithoud bij zo'n hoge druk.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stef,

    Aan deze slang heb ik niets aan, ten eerste moet ik slang hebben met een inwendige diameter van 2.5mm.
    Ten tweede moet in slang hebben met tenminste een barstdruk van 150 bar, omdat ik ga werken op een werkdruk van 60 bar.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2010
  20. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Waarom ga je inwendig 2,5 gebruiken Piet?Is het niet verstandiger om bijv.naar inwendig 4 te gaan met het oog op de pompopbrengst.
    Het wekt bij mij juist de indruk dat bij een hogere opbrengst de dunnere slangen de boel gaan tegenhouden.Ik kan het fout hebben hoor maar is het niet verstandig om op safe te spelen en een grotere doorlaat te hanteren?

    Groet Arie
     

Deel Deze Pagina