Afgelopen week kwamen dan eindelijk de servo's binnen en kon er begonnen worden aan de bouw van de Atom. De setup zal als volgt zijn: Atom 500CF 3X MKS DS9660 1X MKS DS8910 Spartan DS760 Spektrum AR7600 Stock motor (1080KV) Stock ESC (Hobbywing Platinum 60A) Zippy Flightmax 40C 6S 2650mAh Fly at your own risk Het begint met de inbouw van de servo's . De Atom wordt al deels gebouwd geleverd. Volgens Compass zijn alle schroeven voorzien van locktide behalve de schroeven die in de bladhouders. Omdat ik een week langer dan verwacht moest wachten op de MKS servo's heb ik uit verveling toch de hele kit nagekeken en inderdaad, alle schroeven zijn netjes voorzien van een drupje blauw. Zo komt het frame uit de doos: De motor die voor de nodige power moet zorgen Dit mag dan een 500-size zijn, maar het frame is erg smal, zo smal dat de metal plate van de Spartan tussen de frames klem zit. Van die plaat moet dus een stukje afgevijld worden. Verder is het erg lastig om de draden in de Atom netjes weg te werken. Het heeft echt even geduurd voordat ik in zag hoe alles zo veel mogelijk uit het zicht geplaatst kon worden. Bijna alle draden zijn verder voorzien van vlechtkous. Dan worden het landingsgestel en de staart gemonteerd. De staartbuis is zo dik als die van een 600-size. Dit heeft een aantal voordelen: Het ziet er erg bruut uit, geen supports meer nodig en geen last van statische elektriciteit. Het landingsgestel is standaard wit. Helaas zijn er voor Compass helis weinig aftermarket spullen te verkrijgen en dus heb ik (eigenlijk mijn vader) zelf het landingsgestel geel gespoten. Dit vergroot de zichtbaarheid van de heli enorm en zal straks goed staan bij de gele paddles en staarbladen. Dan is de kop aan de beurt. Bij de Atom moeten alle linkjes geruimd worden, dit is een aardig karwei. Voordeel is dan wel weer dat alle linkjes al netjes op maat geleverd worden. Helaas ben ik niet verder dan dit gekomen, het liep in de planning allemaal wat anders en ik had een stuk langer nodig voor de elektronica dan gedacht. Ik hoop hem vrijdag vliegklaar te hebben. ======================================================================================================== Update!! Bijna een maand later dan gepland, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, is de Atom eindelijk af. De bouw viel al met al mee, maar toch liep ik tegen een paar puntjes aan: -Met de 6S 2650mAh 40C lipos en een mini staartservo (DS8910) krijg ik de heli niet netjes in balans, na veel gepiel (ESC zo ver mogelijk naar achter e.d.) heb ik er maar voor gekozen om 15 gram gewicht toe te voegen op de staart. -Mijn Atom kwam met volledig zwart carbonnen bladen, dit ziet er gaaf uit, maar helpt absoluut niet mee bij de zichtbaarheid van de heli. Daarom heb ik ervoor gekozen om zogenaamde 'holographic blade decals' toe te voegen, dit geeft straks een duidelijke cirkel in de lucht. -Ondanks dat het hier om een 500 gaat is het lastig om de heli echt netjes te bedraden. Uiteindelijk ben ik hier toch vrij aardig in geslaagd en dat geeft dan wel weer een bak voldoening. -Verder had ik de heli liever gezien met een volledige set inbus schroeven. Nu wordt er voor de zelf tappers nog kruiskop gebruikt. Buiten die paar (misschien wel mieren***kerige) puntjes om, ben ik erg tevreden met de heli, alles past perfect in elkaar en het geheel voelt solide aan. De heli wordt geleverd met een carbon frame, volledig aluminium kop, Hobbywing ESC met een bak aan instel mogelijkheden en een motor die ruim 2PK levert, bijna overcompleet dus. Ik ben alleen geen fan van de bijgeleverde canopy, die zal dan ook spoedig vervangen worden. Ook ben ik van plan om de paddles te vervangen door gele KBDD exemplaren, maar ik wilde eerst eens voelen wat de standaard bijgeleverde paddles doen. Last but not least, de foto's: ========================================================================================================== Update 2 De maiden is een feit! Ik had voor de maiden de heli vrij tam afgesteld (10 graden collective, 6 graden cyclic, 15% expo, 100% flat throttle curve). De eerste keer opgetoerd met 80% gas, de heli vloog erg rustig, hing bijna stil (voor zover dat kan met een CP heli), maar de staart bleef niet staan, dus gain omhoog en naar 100% gas curve en BAM snaar strak staartje. Even twee lipootjes leeg gehoverd, en stiekem ook wat flipjes gedaan, ging allemaal vrij makkelijk alleen was de fliprate wat traag (maar dat is ook logisch met 6 graden cyclic). Vanavond de lipos even cyclen zodat ik me de volgende keer niet hoef in te houden en even de setup aan passen (iets van 11 graden collective, 7 graden cyclic). Hierbij trouwens nog wat fotootjes, een filmpje houden jullie van mij te goed (die komt bij de 'echte' eerste vlucht). =======================================
Soww die heb je mooi en met veel zorg in mekaar gezet! Denk dat die van mij een tikkie lelijker wordt. Zondag in almere wordt het raggen met het bakje !!!
Bedankt heren! Helaas een paar flink drukke weken achter de rug (tentamens, leren voor tentamens en een klein weekje weg met pasen) dus de Atom is nog geen steek verder. Maiden staat gepland voor volgend weekend. 6S 4200 mAh lijkt me wat te veel van het goede, ik zal het eens navragen voor je.
zo dat ziet er goed uit was zekker ook aardig duur maar je moet wat voor je hobby over hebben. ook heb je de kabbels mooi weg gewerkt.
Compass komt wel met een atom 500 extension. ipv 425mm bladen heb je dan 510mm. Misschien dat dan 4200mah accus wel zou kunnen. Dit kan ik helaas niet met zekerheid zeggen omdat ik de extention kit nog niet heb geprobeerd.
Ik had een week geleden de eer om de Atom 500 van een forumlid te proberen. Ik moet zeggen dat de heli behoorlijk licht aanvoelde tijdens het vliegen, terwijl hij zwaarder is dan de Protos. Als ik me niet vergis zat er een 6s 2650mAh pack (vliegt de Protos ook mee) in. De bladen: SAB Red Devil. Verder nog een ICE75 regelaar, met boven getoonde motor. De heli kon alles aan wat ik er tegenaan gooide
Ruim een maand later dan gepland is de heli eindelijk af. Zie het eerste bericht voor een update. Strakjes even rustig hoveren met het bakbeest, de lipos moeten namelijk nog worden 'ingebroken'..
Bedankt! Hij weegt nu een kleine 1900gram. Op de doos staat "Take-off weight: 1.75kg" , maar dat zal wel met een 20C lipootje zijn , de 6S 2650 40C lipo weegt al 477 gram.
De eerste vlucht is een feit. De heli vliegt verrassend makkelijk (maar dat ligt natuurlijk ook aan de 'maiden' afstelling. Zie het eerste bericht voor foto's *Update 2*
Zo! Leef jij ook nog? Wanneer gaan we weer eens vliegen? Of moet je weer met een trainingskruis beginnen?
ik moet ff een sim ''kopen'', maar kan geen goede versie vinden op t internet. ik durf niet gelijk int eggie, maar zeg maar wanneer kerel ik heb nu toch vakantie
Vandaag was het, voor het eerst in tijden, weer een beetje redelijk weer en moest er natuurlijk gevlogen worden. Echt met de Atom gemeten had ik namelijk nog niet. Dat kon ook eigenlijk niet omdat ik de lipos nog moest 'invliegen'... Maar alleen hoveren gaat me niet zo goed af. Was hoveren met de skidjes naar beneden een jaar geleden nog o zo spannend, nu is het na 10 seconden al saai.. Verder bedacht ik me dat met een beetje collective management die flipjes e.d. niet zo heel veel zwaarder zouden zijn dan gewoon hoveren (althans zo praatte ik het mezelf goed). A fijn, het resultaat mag er zijn, de Atom is een heerlijke gooi en smijt heli met een bijna onuitputtelijke bak power, zeker in combinatie met de 40C lipos. Helaas geen filmpje, maar wel foto's. Het licht was niet super, maar er zitten toch wel wat aardige plaatjes bij (bedankt Pa!): Ook verwacht ik binnen een paar weken een nieuw kapje, en zal ik wat lichtere paddles uitproberen. "Keep you posted!"