Spark vs Integral

Discussie in 'F3A' gestart door brabo in het buitenland, 23 mei 2010.

  1. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Hallo,

    Ik heb ondertussen mijn eerste wedstrijd erop zitten met een electrische kist. Nou dat smaakt naar meer, maar niet met degene die ik tot nu toe gebruikt heb.

    Dus ik was op zoek naar een "echte" electro F3A kist. Beschikbaarheid vooor mij is wel een probleem.

    Nu is de keuzemogelijkheid ondertussen verkleint naar de Integral van C-ARF en de Spark van Krill.

    De Spark is wel een stuk duurder voor mij (Thailand is dichtbij)

    Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over deze kisten (en dan niet: ik vind die of die mooier ;-), ik vind ze beiden lelijk hahaha)

    Helemaal perfect zou het zijn wanneer iemand zelf heeft kunnen vergelijken.....

    Hoe is de kwaliteit en finishing van beide kisten ?


    Elk zinnig commentaar is welkom...

    Groet

    Roald
     
  2. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Hallo Roald,

    Ik vlieg zelf met een Spark Dynamic en ik kan je garanderen dat het onwijs goed toestel is.
    Heb er inmiddels ruim 200 vluchten mee gemaakt.
    Door het dubbele profiel op de vleugel snapt hij ontzettend mooi en vliegt heel erg rustig.
    Heb eerst gevlogen met de settings die Krill op geeft:

    Vleugel instelhoek 0 graden
    Stabilo instelhoek 0 graden
    Motordomp 0 graden
    Motorsidethrust 2 graden

    Ik vind dit persoonlijk goed vliegen maar met meer wind vliegt het toestel enorm onrustig.
    Dit heb ik vorige week veranderd en de instelhoek van het stabilo naar 1,5 graad positief gezet.
    Nu vliegt het toestel aanzienlijk rustiger en mooier.
    Ben ook nog met het zwaartepunt aan het stellen geweest en kom toch met een zwaartepunt naar achter uit dit vliegt voor mij het fijnst.

    Toestel heb ik via Aerobertics gekocht en is vrij compleet geleverd en zeer netjes afgewerkt.
    Het landingsgestel zit geklemd in de romp wat ik wel een fijne constructie vind.
    Op de romp zijn geen markeringen aangebracht waar de pull pull draden uit moeten komen of waar de MK coupler moet komen dit kun je van de site van Krill afhalen en moet je dus uitmeten wat opzich een lastig klusje is.
    De vleugels zijn ook erg netjes afgewerkt en strak gespoten in de mal.
    Rudderhorns van gfk zitten erbij maar de rest van de aansturingen helaas niet.

    Voor het hoogteroer heb ik gekozen voor de MK coupler en een holle 8mm carbon buis genomen en hier titanium draadeinden in gelijmd van Central Hobbies voor de aansturing.
    Voordeel hiervan is dat ik geen 2 hoogteroer servo's hoefde te gebruiken kleine gewichtbesparing dus.
    Alleen de wielkapjes die erbij geleverd zijn zijn erg dun en gaat bij de eerste landing kapot, deze heb ik vervangen door carbon exemplaren van Lorenz.

    Job Verkerke heeft ook een Spark en is er volgens mij ook wel over te spreken, je zou hem ook even kunnen contacten over wat precies zijn mening is over de Spark.

    Van de Integral weet ik dat het ook een goed toestel is, Derk v.d Vecht vliegt ermee dus die zou je kunnen contacten.
    Fred de Wit was er wat minder enthousiast over, de exacte reden hiervoor weet ik niet..

    De Spark kan zeer zeker aanraden !
    Ben nu voorzichtig het F11 aan het trainen en ook dit doet ie bijzonder goed moet ik zeggen.
    Als je nog iets wil weten hoor ik het wel..

    Groeten,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2010
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb geen persoonlijke ervaring met de toestellen, maar ik weet wel dat de heren vd Vecht zeer veel mixers in de Integral hebben zitten, ik heb nog weinig mensen horen spreken over de noodzaak van mixers bij de Spark. Mijn eerste keuze zou de Spark zijn, maar je zou eigenlijk iemand moeten vinden die beide toestellen zelf daadwerkelijk gevlogen heeft:) (ik heb alleen een keer met de Spark van John gevlogen, vloog wel zeer strak)
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    wat dacht je trouwens van een Jet Legend E-Neptuno? Volgens mij een Chinees model en niet slecht volgens de eerste berichten.

    De E-versie heeft een composite romp en twee vleugelhelften. Ben overigens erg benieuwd wat deze in China zou kosten!!

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2010
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    overigens, had jij geen Neptuno? Dan is het interessant om te weten waarom je de voorkeur aan die anderen zou geven.

    Er is nu ook de Valiant trouwens bij Composite arf.
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    In de Nederlandse competitie vliegen ze beide; zowel de Spark als de Integral, we zien ze dus alle wedstrijden vliegen.

    Laat ik, voordat we daarover ruzie krijgen, 1 ding voorop stellen, ik begin steeds meer te geloven dat Brian Herbert gelijk heeft, dat er domweg geen slechte kisten verkocht worden in dat segment. Welke je ook koopt, het zijn beide goede kisten.

    Dan.. zonder canalizer begrijp ik van de fam. vd. Vecht dat de Integral wat mixers nodig heeft. Derk vliegt geloof ik met iets van 6 mixers, waarbij aangetekend moet worden dat daar ook naar ik meen 1 mixer bijzit die meer was om een tekortkoming in de DX-7 op te lossen (te weinig dual rate, of zoiets).

    Fred de Wit heeft bij ons met de Integral gevlogen, en dat was geen liefde. Toegegeven, hij heeft er geen 100-en vluchten mee gemaakt of enorm veel tijd aan besteed om af te stellen, maar 'uit de doos' vliegt het ding dus niet geweldig, je moet er mee trimmen en mixers instellen. Iets wat je uiteindelijk natuurlijk in meer- of mindere mate met elke kist zou moeten doen.

    Derk heeft er sinds kort een Canalizer opgezet, en ik begreep dat daarmee het aantal mixers wel terug te brengen is.

    Roy (Oostema) bij ons vliegt met de Spark. Ik ben erg onder de indruk van zowel Roy's vliegen (als ie in goede doen is) als van de Spark. Wat betreft 'mooi rollen' staat bij ons op de club, op dit ogenblik, wat mij betreft, de Spark op 1. Op 2 staat dan de Osmose, die ook erg mooi rolde.

    Van wat ik als toeschouwer zie, is de Spark van de beide de betere kist. Dit uit zich in beter axiaal rollen en, met name, mooier snappen. De Spark is bij mijn weten ook de meest voorkomende kist op internationale wedstrijden. Dan moet je wel de laatste editie hebben, de voorgaande edities schijnen iets minder te vliegen en maken veel meer fluitgeluiden. Ik heb ook de indruk dat de Spark beter langzaam wil vliegen, stabieler blijft.

    Als ikzelf nu iets zou moeten kopen, zou de keuze emotioneel zijn, ik zou de WindS Pro kopen van Sebart. Of beter gezegd, nog heel even wachten tot daarvan de volcomposiet versie uit is.

    De Valiant zouden de vd. Vechten meer over moeten kunnen vertellen, als ik de geruchtenstroom goed gevolgd heb, hebben ze er naar gekeken en besloten het niet te doen. Wat daarvan waar is of welke beweegredenen daarbij waren, weet ik niet.

    Ik weet niet hoe je aan je keuzelijstje bent gekomen, maar als ik nog een suggestie toe mag voegen, zou ik ook zeker kijken naar de Gaudius van Lorens (www.f3alorenz.de). Om te zien is het een schitterende kist en qua afwerking staat die nog net iets boven de Spark. Zag ik bij Roy in het lakwerk her en der nog een puntje, de Gaudius is helemaal perfect (nogmaals, voor de goede orde, van al deze kisten is het afwerkingsniveau ERG hoog).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2010
  7. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    hi Roald,
    ik heb je emailtje ontvangen. Echter nog geen tijd gehad te reageren. ga ik morgenvroeg ff doen.

    groet
    Job
     
  8. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Allereerst bedankt voor de info.

    De reden dat ik tot dit lijstje ben gekomen is:

    1) snelle beschikbaarheid, heb niet heel veel tijd meer tot de Aziatische Kampioenschappen in September

    2) veel in gebruik, maakt het makkelijker om informatie en basis settings te vinden

    Ik heb een hele tijd met een Naruke Altair gevlogen en een houten Jetlegend Neptuno.

    De Altair is een fantastische kist, met heel veel mogelijkheden, maar erg veeleisend voor de piloot. De Neptuno met YS is mijns inziens een van de beste kisten voor de normale sterveling. Neutraal, erg stabiel maar toch erg capabel om bijvoorbeeld de F09 te doen.

    De kist die ik nu vlieg is de electrische variant van de Neptuno en wel de tweede preproductie in composiet. Die had al wat geometrie problemen (die ondertussen in de productie versie verholpen zijn) maar dat werd er niet beter op toen ik het ding al taxiend in een grote YAK crashte. De reparaties hebben het er niet beter opgemaakt.

    De fabriek zit echter zo vol met orders dat ze het niet voor elkaar krijgen om een nieuwe te maken en dus ben ik op zoek naar iets anders. Ben trouwens ook gewoon benieuwd ofdat een Spark bijvoorbeeld, die als electro kist is ontworpen, anders vliegt dan een "hybride" zoals de Neptuno.

    Mijn voorkeur gaat toch steeds meer uit naar een Spark, maar die is toch wel wat duurder.....mmmmm, keuzes, keuzes......
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo te horen heb je je keuze al gemaakt.

    Overigens, als je een Spark gaat kopen, een setup met een MK coupler is niet lichter dan 2 servo's in de staart. Het komt uiteindelijk op grofweg hetzelfde gewicht uit, of zelfs iets zwaarder.

    Coupler unit + stuurstang: 25 gram. Servo: 50 gram. Totaal 75 gram. 2x S9650 of BLS 153 + bedrading naar achteren = 75 gram.

    Het verschil is waar je het gewicht krijgt. Bij een coupler zit het gewicht meer naar voren, bij servo's in het stabilo, zit het allemaal aan de staart.

    Als het zwaartepunt geen issue is, zou ik altijd voor 2 servo's in het stabilo gaan. Hiervoor 2 redenen; het is redundant (als 1 servo kapot gaat, heb je nog wel een hoogteroer) en makkelijker af te stellen (in de zender vs. mechanisch).
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Roald,
    'Veeleisend', ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Mooi omschreven in ieder geval. Ik probeer op dit moment de transitie te maken van een Synergy naar een Gaudius. Ik begin mij hierdoor steeds meer te realiseren dat er grote verschillen bestaan in karakter van een toestel en dat het toestel bij je mogelijkheden als piloot moeten passen.
    Er vanuit gaan dat een moderner ontwerp een beter toestel voor jou als piloot is, is niet vanzelf waar. Ik behoor tot de categorie gewone sterveling en merk met het nieuwe toestel meteen mijn tekortkomingen. Het zeer draaibaar zijn om de topas (komt waarschijnlijk door het grote rompoppervlak voor het zwaartepunt) vergt constante aandacht om op lijn te blijven vliegen en niet te gaan zwemmen. Ja het rollen gaat super en zo gemakkelijk, rechtuit vliegen is daarentegen iets waar de piloot ineens zelf voor moet zorgen en niet door het toestel geregeld wordt.
    Een nieuw F3A model kiezen blijft daarom een gok. Als het enigzins mogelijk is zou je eerst met je 'wenstoestel' moeten kunnen vliegen alvorens tot aanschaf over te gaan.
     
  11. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hi Roald,

    mocht je gaan voor de Spark. Dan kun je wellicht bij Aerobertics een goede deal sluiten. Mocht je direct bij Krill bestellen, dan raad ik je wel aan een freespakketje bij Aerobertics te bestellen. Dit setje bestaat uit een servotray en accuplaat (honingraat bij mij), neusring (hacker) en achterzijde hacker ophanging. Dit past perfect en zal je veel tijd schelen. is een aanrader!

    Het verschepen van de doos zal inderdaad niet makkelijk zijn, kom je misschien niet zelf binnenkort terug naar NL. Of komen er nog collega's uit europa over naar jou toe, wellicht kun je dan iets regelen.

    groet
    job
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hans, mag ik met je wedden, jij geeft mij een appeltaart als ik win.. je leent de Gaudius 2 weken aan mij uit, en daarna zet je 'm op het veld, even uitmeten een rechte lijn naar amsterdam, dan stijg ik in die lijn op, en zet je zender uit zodat ie in failsafe staat.

    Wedden dat je 'm dan ergens op die rechte lijn tussen ons veld en Amsterdam terug kunt vinden naderhand? Dat ie gewoon keurig kaarsrechtdoor gevlogen is?
     
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    zijn zeker net de twee weken waarin een wedstrijd valt?
     
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo had ik het nog niet bedacht, maar dat mag natuurlijk altijd :)

    Excuses aan Roald over het even offtopic, maar het ging mij even te ver om een niet afgestelde of ingevlogen kist door de mangel te halen..
     
  15. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    geen probleem hoor....

    De vraag OF ik iets ga kopen is in ieder geval opgelost. Gisteren kwam er een einde aan mijn e-Neptuno.

    Ik was aan het oefenen op een voor mij onbekend terrein en had aan het einde van de dag plotseling een hoogspanningskabel te pakken. Die masten stonden een serieus eind weg, maar ik was toch verder weg dan ik dacht. Grote knal en alles in stukken naar beneden. Erger was het dat de Hacker zelfstandig doorging en pas na drie uur rondbanjeren gevonden werd.

    In ieder geval een spectaculaire crash, is het in ieder geval ergens goed voor....;-)

    Het gaat de Spark worden, toch wel heel veel mensen die er erg blij mee zijn........vanavond gaat de bestelling eruit.......
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  16. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    @ Brabo in China,

    Er gaat toch wel een bouwverslag komen van je nieuwe Krill Spark he ? :D

    Grt.
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zonde van de Neptuno, maar denk dat je met de Spark een goede keuze doet en er veel plezier van zult hebben!
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    jammer van je E-Neptuno Roald. Maar ja, soms heb je een zetje nodig om versneld keuzes te maken. Dit is wel een zeer ongewenste, dure zet. Maar je hebt wel vervolgens een hele goede keus gemaakt. Ik hoop dat je heel veel plezier zult hebben van de Spark. Nu maar hopen dat het transport snel zal verlopen. Waar heb je hem besteld? Wanneer je vragen hebt over de Spark weet je me te vinden!

    groet
    Job
     

Deel Deze Pagina