bij het zweefvliegen en modelbouw wordt er zig zag band genomen zie foto Knauff & Grove Online Store - Zig Zag Turbulator Tape bij het op de verkeerde plaats ,dus te ver naar voor of te ver naar achter op de vleugel schaad meer dan zonder, is mij altijd verteld
turbulatoren 't is allemaal erg geheimzinnig. Ben benieuwd of Alex ooit gaatjes in zijn vleugels gaat maken. Van Loet weet ik al wat hij doet. edit:>>> en Bas doet ook al verdacht:[98746] tantalus-goes-molded-12 <<< :rolling: BartR
een golfballetje heeft om 1 reden gaatjes in zijn oppervlakte de afstand dat het dan aflegt word verdubbelt. of dit in een vleugel zo aangeraden word!? geen idee
Een golfballetje draait in de lucht (een backspin-effect). De putjes (dimples) zorgen in combinatie met die rotatie voor lift. Het zelfde effect gebruiken voetballers, tennissers en honkbal-werpers om hun bal in een bocht te laten gaan. Turbulatoren zorgen ervoor dat de laminaire grenslaag turbulent wordt. Dat is een heel ander effect en heeft daar niets mee te maken.
voor zover de fysica lessen van wubbe dan zit ik met de volgende vraag. word het vaker toegepast of schaal 1:1 toestellen? of eerder in de modelbouw? want ik kan me voorstellen dat de grootte van de vleugel ook een rol speelt?
tubulatoren worden bij het 1/1 zweefvliegtuigen regelmatig toe gepast op richtingsroer en rollen en flaps en hoogte ,om meer effect te krijgen, of om minder uitslag te moeten geven
Leon, Het spijt me maar volgens mij is dit niet helemaal juist... De putjes in de bal zorgen er voor dat de grenslaag om de golfbal turbulent wordt en dat de bal daardoor minder weerstand heeft (geen loslating). In het verleden zijn daar testen mee gedaan en een gladde bal komt veel minder ver....ipv van een zig-zag turbulator heb ik daarom wel eens aan een dimple turbulator lopen denken...op zich zou je dat met vacuum baggen vrij eenvoudig moeten kunnen realiseren....ik heb bij de Ikea eens een soort folie aangeschaft om daar eens mee te experimenteren....... Cheers Bart
Wat is er niet juist aan mijn uitleg? De rotatie is wel degelijk nodig, ook bij golfballetjes met dimples. De grotere afstand wordt mede gehaald door de rotatie die lift oplevert.
Golfbal oppervlak Ik zat een paar weken met dezelfde gedachten in mijn hoofd. Ben me destijds wat gaan verdiepen op internet. Het lijkt erop dat dimples alleen werken in combinatie met rotatie (turbulentie?). Maar ik ben ook geen expert . Wel eens lopen denken aan een proefopstelling; met een impellor/propellor, 2 weegschaaltjes, wat hefboompjes en scharnierpunten zou je iets kunnen maken waarmee je allerlei krachten kan meten. Heeft iemand simulatiesoftware om het effect van dimples te testen? Jaap
Jaap, in XFLR5 kun je opgeven waar de grenslaag kunstmatig omslaat van laminair van turbulent. Het programma houd echter geen rekening met de extra weerstand van een turbulator. Bas Download XFLR5, XFLR5 4.17 Download
Bas, Verschrikkelijk mooi stukje software maar dat gaat me echt ver boven mijn pet. Daarnaast zou ik dan ook nog 3d modellering moeten gaan leren. Ik bedoelde eigenlijk of er geen slimmerikken op dit forum zijn die zoiets even door kunnen rekenen. Toch bedankt voor de XFLR5, ik ga me er misschien wel in verdiepen. Jaap
Kom je dan nog wel een keer vliegen. Stond vanmiddag weer in mijn eentje turbulators te plakken op mijn 2-de 8C Competizione. Lijkt te werken voor de Competizione, niet voor de T7. Loet
Jazeker Loet. "The proof of the pudding is in the eating", of zoals jij zegt: er is geen betere manier om de zwakheden te ontdekken dan wedstrijden vliegen . Buiten dat heb ik helemaal geen tijd om me in de theorie te verdiepen, ik ga liever vliegen. Jaap
Leon, Ik denk dat beide effecten optreden, en vandaar mijn woorkeuze 'niet helemaal juist', dus het spinnen van de bal heeft een effect op de vlucht van de bal en de koers van de bal, maar ook het oppervlakte van de bal heeft een effect, de dimpels verstoren het oppervlak en daarmee de grenslaag en zorgen dat deze turbulent gaat aanliggen ipv van loslaat...en dus dat de bal minder weerstand heeft en een langere vlucht maakt... Loet, Ik heb de folie nog, is gewoon PE met bolletjes (wordt volgens mij voor keukenlaatjes gebruikt) en als je dat dus gaat gebruiken voor baggen krijg je deukjes in het oppervlak wat misschien wel wat voordeel tov een zig-zag turbulator zou kunnen hebben....kan ook zijn dat het totaal geen effect heeft....in ieder geval een zig-zag turbulator is makkelijker, je kan de plaats varieren, de lengte, etc. dit zijn ook gelijk de redenen waarom ik het nog niet heb toegepast....een andere leuke turbulator zou wel eens de pin turbulator kunnen zijn.... Verder, XFRL5 is een super programma, maar je kan er dus echt uren en uren mee bezig zijn....XFRL5 geeft trends aan en profielen kun je volgens mij onderling goed vergelijken. Je kan het ook gebruiken om een indruk te krijgen van het effect van een turbulator en waar je hem zou kunnen plaatsen.....maar de beste test is de praktijk en dus vliegen en meten (hoogtemeter) en kijken... Cheers Bart
Bart, wat is een pin turbulator? Dit staat vast in Brian Eggleston's 2008 Sympo article on alternative turbulators maar dat heb ik dus niet. Bas