HK450GT Newbie Challenge: van zelfstandig bouwen tot zelfstandig hooveren!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door streetbiker1977, 7 mei 2010.

  1. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Eindelijk een winkel in de buurt gevonden die blauwe medium threadlock heeft. Morgen ga ik erom. ;)

    Ondertussen wacht ik nog steeds op bestelling 3. Die had eigenlijk al geleverd moeten zijn, maar helaas vandaag weer niemand aan de deur gehad...

    Oja, eergisteren wel training gear ontvangen via de gewone post. Dat ziet er basic maar puik uit!
    Ook de reserve-onderdelen die ik had besteld via eBay zijn binnen via de gewone post: 3 x main shaft V2, 3 x feathering shaft V2, 2 x tail rotor shaft V2 en 2 x flybar rod. En dit voor €6,48 inclusief verzendingskosten! :p Op het eerste zicht allemaal correcte maten, het lijkt in orde. Dat ga ik natuurlijk pas merken eens de onderdelen worden vervangen.
     
  2. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    UPDATE:

    Vandaag ben ik de blauwe threadlock gaan ophalen in de lokale winkel, niet goedkoop: Uhu medium threadlock, €9 voor 7,5g.

    Toen ik thuiskwam, was - tot mijn grote verbazing - TNT langsgeweest: bestelling 4 is er!
    Laat dit nou net de bestelling zijn waar de threadlock inzat... Net €9 uitgegeven bij de lokale winkel voor een kleine tube. Nooit had ik gedacht dat deze bestelling er ging zijn vóór volgende week. En volgende week heb ik vrijaf, daarom ben ik meteen naar de lokale hobbywinkel gegaan, om zeker te kunnen beginnen met bouwen. Enfin, ik kan er niks meer aan veranderen nu.

    Dit is het volledige overzicht van bestelling 4:

    1 x Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger
    1 x Twin pach charge lead (zodat ik twee Lipo's tegelijk kan laden op de 6S aansluiting)
    1 x 10CM Servo Lead (Futaba) (10pieces/set)
    12 x Turnigy AA LSD 2200mAh (8 voor zender, 4 extra)
    3 x 3mm Heat Shrink Tube (Yellow, Black & Red)
    1 x Schuifpas
    1 x TL-262 Threadlocker & Sealant (High strength) = gigantisch flesje
    2 x TL-242 Threadlocker & Sealant (Medium strength) = gigantische flesjes
    1 x HobbyKing Super Glue CA
    1 x R/C Helicopter Pitch Gauge
    1 x HXT 3.5mm Gold Connector

    1.
    [​IMG]
    De Turnigy Accucell-6 zou een heel goede lader moeten zijn. Straks even testen.

    2.
    [​IMG]
    De kabels die bij de lader horen. De stekkers zal ik moeten aanpassen.

    3.
    [​IMG]
    De adapter voor de lader, 12V 5A. Een oude voeding van een pc had ook gekunnen.

    4.
    [​IMG]
    12 AA Rechargeable batterijen. Deze heb ik besteld i.p.v. de Rhino Lipo die niet op voorraad was. Ik heb er slechts 8 nodig, 4 reserves.

    5.
    [​IMG]
    Deze had ik ook nog nodig: kabel om 2 Lipo's tegelijk te kunnen laden, krimpkous, verlengkabels voor de servo's, HXT 3.5mm stekkers voor de motor/ESC en pitch regelaar.

    6.
    [​IMG]
    De gigantische flesjes threadlock van HK (tot de helft gevuld): medium en high strength. Helemaal rechts Super Glue van HK, reeds gebruikt, helemaal top! Onderaan de kleine tube UHU blauwe threadlock waar ik me eveneens blauw aan heb betaald (€9).


    We verwachten nog twee bestellingen, vooral bestelling 3 heeft een belangrijke inhoud.
    In deze bestelling zit nl. m'n HK zender en ontvanger alsook de motor, deze onderdelen zijn van essentieel belang.
    Verder ook nog een hoop reserveonderdelen.
    Ik hoop echt dat deze bestelling volgende week alsnog toekomt zonder problemen, maar de hoop wordt kleiner. Dit pakket is echt al een hele poos onderweg.

    Ik zou liegen, er is nog een kleine bestelling onderweg: een kabeltje voor m'n HK zender (om te kunnen simmen), gekocht via eBay
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  3. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ha streetbiker.. fijn dat bijna alles nu binnen is!

    Ik denk dat dat kabeltje waarmee je twee lipos tegelijk kan laden je veel tijd gaat kosten.
    Omdat je lader 50W is kan hij 2x3S maximaal met 2.25A laden als ze leeg zijn en zo'n 2A als ze vol zijn.. dus ongeveer 1C tot dusver geen probleem.. stel dat de lipos niet helemaal gelijk leeg zijn gegaan.. de een heb je 1000mAh uitgehaald en de ander 1500mAh. na de eerste 1000mAh (een half uurtje bij 2A) gaat de lader verder balanceren. de balanceer stroom is vaak niet hoger dan 100mA (bij de Imax B6 zelfs 70mA) dan is hij 5 uur bezig met balanceren...

    [EDIT] volgens de gebruiksaanwijzing van de turnighy doet hij 300ma(er staat mah maar dat kan niet kloppen) dus dat zou bijna 2 uur kosten in dit voorbeeldje..[/EDIT]

    Als je de lipo's gewoon op 1C laad zou je ze in een uurtje hebben bijgeladen.

    Je kan het eens proberen natuurlijk en ik ben ook heel erg benieuwd naar je bevindingen..maar ik ben bang dat het lang gaat duren..

    Veel plezier met bouwen alvast..(ben een beetje jaloers dat mijn spul allemaal nog bij de douane ligt... :()

    Maarten
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik begrijp wat je bedoelt Maarten. Hopelijk valt dat nog mee, ik zal gewoon eens proberen. Mocht de laadtijd tegenvallen, dan ga ik ze één per één opladen.

    Ondertussen heb ik al een vraagje.
    Ik was eigenlijk van plan de gehele rotorhead uit elkaar te halen. Maar bij het aflopen van alle boutjes merk ik dat alles echt muurvast zit.
    Gewoon laten zitten als je merkt dat er threadlock is gebruikt of sowieso toch uit elkaar halen en alles opnieuw monteren met threadlock?
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb in de vorige posts wat foto's toegevoegd, vergeet niet te kijken!!!


    Vandaag ben ik begonnen met het bevestigen van een aantal basic dingen: bodemplaat, landinggear, anti-rotation bracket, canopy mounts.

    Op zich is het al een hele klus om uit te zoeken welke boutjes waar gaan.
    Blijkbaar gebruiken ze de stalen boutjes ook om gewoon in plastic te draaien. (4 x onderaan voor landinggear, 6 x zijkant frame voor bodemplaat)
    Hier zou je eigenlijk vijzen met grove draad verwachten.
    Maar dat is niet zo.

    Normaal ging ik nog beginnen met het monteren van servo's. Maar hiervoor moet het carbonframe iets worden uitgevijld, de HXT900 servo's passen er net niet in.

    Zo ziet het frame er voorlopig uit:

    [​IMG]


    Binnenkort meer! :p
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  6. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Vandaag stond de montage van de servo's op het programma.

    Eerst heb ik de servogaten in het frame wat uitgevijld. Zonder dremel (zoals hier) is het nogal een werkje, maar met een ijzervijltje lukt het ook.

    Daarna heb ik de servo's in het frame gemonteerd met de meegeleverde bevestigingsboutjes.
    Deze zijn anders dan die van Align. Align geeft aan in de handleiding dat het vijzen zijn met aan de achterkant van de servo een "plastic bout" waar je doorheen schroeft.
    HK maakt gebruikt van boutjes en moertjes die je dus ook moet threadlocken.

    Wat ik vandaag ook nog wil doen is alle boutjes van het frame losdraaien en voorzien van threadlock.

    En dan nu de foto's:

    1.
    [​IMG]
    Het frame met de servo's erin.
    Zoals je kunt zien zijn de kabels van de servo's toereikend.
    Eerder had ik ergens gelezen dat de HXT900 servo's hele korte kabels hadden. Bij deze: ze zijn lang genoeg! :cool:

    2.
    [​IMG]
    De servo achteraan het frame heb ik op de buitenkant van het frame gemonteerd zoals door Align wordt aangegeven in de handleiding.
    Een andere optie was om de servo in het frame in te bouwen. Dan moet je gewoon de ball-link aan de andere kant van de servo-arm monteren. Deze montage is wel niet erg handig als je de servo moet vervangen, dan moet een stuk van het frame terug los.
    Ik houd het dus maar op de buitenkant-montage.

    3.
    [​IMG]
    Liever geen risico nemen, een klein beetje extra threadlock op het uiteinde van het boutje kan geen kwaad.


    Morgen hoop ik de staart te kunnen monteren!
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2010
  7. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Hee.. dat schiet lekker op... ik weet niet of ik de servo's al zou locktighten (is dat een goed nederlands woord.. nee he:) aangezien de servo hoorntjes er nog op moeten. In finless bob zn filmpjes zag ik dat dat best een prutsewerkje was met het uitzoeken van het goede hoorntje en dan op de zender precies in het midden stellen. Ik weet wel dat je de zender nog niet in huis hebt dus dat je dat nog niet zou kunnen doen.. Maar ik had daar nog eventjes mee gewacht met het threadlocken.

    Oh ja.. ik vind je fotos echt super maar ze zijn ook erg groot waardoor het bij het laden best lang duurt voordat alle fotos in een redelijk formaat op beeld staan (en ik heb geen langzamer verbinding). Is het misschien mogelijk ze een beetje te verkleinen?

    Maarten
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Persoonlijk zou ik de achterste servo toch binnen het frame inbouwen, betere gewichts verhouding en heb je minder kans op schade aan de servo tijdens een crash. Is meer werk maar ziet er wel mooier uit.
     
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    @ Maarten: Inderdaad, de zender en ontvanger zijn er nog altijd niet. Hierdoor kan ik de servo's nog niet in nul-stand krijgen. Normaal kunnen de servo's er makkelijk terug uit. De hoorntjes heb ik al gepast, de montage zal nog meevallen.
    Ik ga proberen de foto's wat kleiner te posten. ;)

    @ Super john: Het is de HK450GT, niet de HK450GT Pro. In de Pro versie is het voorzien om de servo in te bouwen in het frame. In de gewone GT versie is geen plaats voorzien.


    UPDATE:

    Vanmorgen heb ik alle boutjes van de staart-rotor behandeld met threadlock.
    Vervolgens werd de volledig staart gemonteerd. Het enige wat er nog rest, is de boutjes definitief vast te maken met threadlock.

    Nu begint de heli echt vorm te krijgen! :D
    De foto's volgen vanavond.
     
  10. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Vergeet niet ze dan ook even te verkleinen ... Het laden van deze pagina begint inderdaad lang te duren. Iig, ik volg je op de voet. Echt interessant en gedetailleerd, je draadje !

    Grtz Matanza
     
  11. jaimygo

    jaimygo

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    256
    Hey

    Die lader heb ik ook, bij mij werkt hij heel goed.

    Ik gebruik een 12V 3.5A voeding, kwam er al achter dat niet alle aansluitingen in de lader passen. Daarom heb ik die moeten veranderen...

    Jaimy
     
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Gisteren heb ik geen tijd meer gehad om de staartbevestiging af te werken, laat staan om er foto's van te nemen.
    Onverwacht opgebeld om te gaan werken, it sucks... ;)

    Vandaag overdag weer wat verder gedaan.
    De spanning van de riem aangepast, stabilisatievleugels erop gezet, steunstangen aangebracht en tenslotte - toen alles op z'n plaats zat - alle boutjes definitief vastgezet met threadlock.
    Daarna ook de kleine Turnigy DS480 staartservo gemonteerd. De steekstang die naar achter loopt kan ik nog niet bevestigen.

    Verder moet ik nog eens een aantal filmpjes bekijken over hoe een servo te installeren. In het bijzonder wil ik weten welk gaatje je moet nemen om de ball-links in te bevestigen. Kwestie van te weten wat de "draai radius" moet zijn.

    Ik heb mezelf ook betrapt op een foutje.
    De achterste servo zat verkeerd in het frame. Het draaiende gedeelte zat gemonteerd richting mainshaft, terwijl dit omgekeerd moet zijn, nl. draaiende gedeelte naar achteren.
    Anders kun je namelijk nooit een hoorntje monteren om de stang aan te sturen. ;)

    En dan nu de foto's.
    Zoals jullie vroegen heb ik de foto's wat kleiner gemaakt, zo rond de 200Kb.
    Hopelijk valt de kwaliteit nog mee.

    1.
    [​IMG]
    Het lijkt al op een heli! :p

    2.
    [​IMG][​IMG]
    Links de aandrijfriem zonder spanning uit te voeren. Rechts de aandrijfriem onder spanning.
    Zonder spanning lijkt de riem wat slap te staan. Maar schijn bedriegt, ik moet al redelijk duwen om de riem 3/4 naar de overkant te duwen.
    Dat lijkt me dus goed.


    Binnenkort heb ik echt de zender en ontvanger nodig om verder te kunnen.
    En het ziet er niet echt goed uit wat die levering betreft. :( Vandaag weer niemand aan de deur gezien, ook nog geen verdere info bij m'n trackingscode.

    Morgen controleer ik de mainrotor verder op threadlock, dat werkje was nl. nog niet helemaal af! :eek:
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    De kop is nu volledig nagekeken.

    Alleen met de boutjes van de feathering shaft had ik een probleem.
    Bij het aanspannen begon één van de kanten wat stroef te bewegen.
    Ik neem aan dat je de feathering shaft zelf moet centreren door beide kant gelijk aan te spannen? Dit is iets waarbij ik twijfel. Als iemand het antwoord hierop weet, let me know
    Voorlopig heb ik het zo gedaan: beide kanten gelijk aangespannen, niet heel hard, gewoon medium (maar toch genoeg) aangespannen...

    Verder heb ik de main gear gemonteerd, de hoofd-rotor erop gezet.
    Ook de kleine blades achteraan staan erop.

    Het begint er echt op te gelijken. :thumbsup:

    Nu is het gewoon wachten tot m'n laatste pakket toekomt.
    Ondertussen heb ik bevestiging gekregen: het pakje ligt bij de douane ter controle. Hopelijk blijven de kosten binnen de perken...

    Foto's volgen later, nu even geen zin. Moet nog wat recupereren van m'n nachtshift. :2gunfire:

    Edit: foto's toegevoegd!

    1.
    [​IMG]
    Main gear in het frame gemonteerd.
    Ik had trouwens een probleem. In het onderste tandwiel zit een busje, dit busje draait in de one-way lager. Nu hadden ze het busje er zo ingeplaatst dat de gaten van het tandwiel niet overeenkwamen met de gaten van het busje. Dit wil zeggen dat je het bevestigingsboutje van de mainshaft er niet door kunt duwen. Wat je zeker niet mag doen is het busje vastnemen met een tang en zo proberen te verdraaien. Daarvoor is het te dun, het zou zo plooien. Je neemt gewoon twee kleine schroevendraaiers, je kruist ze (een beetje zoals een tang eigenlijk) en gaat met de kopjes van de schroevendraaiers in de gaatjes van het busje. Als je dan draait kun je het busje op z'n plaats brengen zodat de gaten juist komen te zitten.

    2.
    [​IMG]
    De main-rotor.
    In een andere topic kon je al lezen dat ik problemen had met het aanspannen van de feathering shaft, de blade-holders liepen nogal stroef. Dit was deels omdat ik de featheringshaft wat ongelijk had opgespannen. Na de ene kant wat te lossen en de andere kant eerst aan te spannen bleek het probleem weg te zijn. Nu heb ik de feateringshaft wel goed aangespannen, maar niet helemaal hard. Om zeker te zijn dat de boutjes niet loskomen heb ik "normale" threadlock gebruikt, die is iets sterker dan blauwe threadlock.

    3.
    [​IMG]
    De staartservo heb ik omgekeerd moeten monteren. Hiermee bedoel ik dat het draaiende gedeelt naar het frame wijst i.p.v. naar de staart.
    Dit komt omdat de stang van de staartservo nogal lang uitvalt, wat ik eigenlijk raar vind.
    Hopelijk lukt het zo.

    4.
    [​IMG]
    Tenslotte gewoon een foto van de staart
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  14. Jan84

    Jan84

    Lid geworden:
    26 aug 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat stroef lopen bij het aanspannen van de schroeven op de feathering shaft komt me bekent voor.
    Ik ben op dit moment bezig met de PRO versie.
    Ik had de kop uit elkaar gehaald om op locktite te controleren en er direct een Align shaft in te zetten. Bij het aandraaien precies hetzelfde probleem als jij. Net of de bladhouder achter tandjes bleef hangen.
    Waarschijnlijk de thrust bearings die te hard op elkaar gedrukt worden of iets dergelijk.
    Ik heb de bearings gelijk allemaal vervangen door Align en heb nergens meer last van.
     
  15. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb nu toch de indruk dat alles genoeg is aangespannen.

    Maar nog even een paar vraagjes.
    Wat houd er nu de feathering shaft in het midden?
    Wordt de feathering shaft opgespannen met die kopbout?

    Wat is de juist werkwijze voor het monteren van de feathering shaft?
    Eerst feathering shaft boutjes tegenaan, dan kopbout aanspannen en dan definitief de feathering shaft boutjes aanspannen?
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  16. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Net even wat foto's toegevoegd in de vorige posts.

    Hier nog vlug even een foto van mijn trainingskruis:

    [​IMG]
    Gekocht via eBay: goedkoop en basic maar goed!
     
  17. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Zonet wat zitten rondneuzen op het forum van HK.

    Het probleem dat ik hieronder ter sprake bracht (de servostang voor de staart-rotor die te lang is), ik ben niet de enige.
    Er zijn twee oplossingen. Ofwel draai je de servo om, ofwel knip de stang af en lijm je de kop voor de ball-link er terug aan.
     
  18. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    of even afknippen en naar de fietsenmaker, die draait er zo spaakdraad op voor je;)
     
  19. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Update:

    Een paar dagen geleden heb ik een brief ontvangen met de vraag inlichtingen te geven bij de goederen die uit Hong Kong kwamen.

    Gisteren netjes het betalingsbewijs doorgestuurd via email.

    Vandaag nog even gebeld om te checken of ze alles goed hadden ontvangen.
    En jawel hoor, meteen de bevestiging gekregen dat alles binnen een paar dagen in orde zou moeten komen en dat de levering volgende week zou plaatsvinden. :D
    Betaling van het verschuldigde bedrag gebeurt aan de deur.

    Hopelijk kan ik dus volgende week verder bouwen!


    De beslissing is ook gevallen om te investeren in de Phoenix Simulator.
    Ik had een aantal reviews gelezen en het programma ziet er veelbelovend uit.
    Trainer mode, multiplayer mode, mooie graphics, etc.
    Alleen zit ik nog geplaagd met de vraag of de Phoenix kabel wel gaat werken op m'n HK-7X.
    Dit moet ik nog proberen bij een collega van me vooraleer ik bestel.

    Ik wil het vliegen volledig onder de knie hebben als ik voor het eerst probeer te hooveren.
    Kwestie van de challenge tot een goed einde te brengen! ;)
     
  20. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Ik heb nog wel een esky zender voor je liggen, deze heb ik zelf ook met phoenix gebruikt.
    Zo een [​IMG] Ik hoef er niet veel voor te hebben en zo blijft je echte zender ook nog mooi, want van al die simulator uurtjes slijt zo'n zender toch wel. Stuur maar een pbtje bij interesse
     

Deel Deze Pagina