Brushless motoren? Wat is dat juist?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door modelbouwfreak, 28 jun 2010.

  1. Hallo,

    Ik zou er graag wat meer over weten?
    Je hebt verschillende soorten brushless motoren: 13,5T, 17,5T, ...
    Hoe zit dit systeem nu in mekaar, is de 13,5T sterker als de 17,5T?
    Ik heb een 13,5T gekocht (aangeraden door de verkoper) voor mijn High Roller...
    Gaat deze veel krachtiger zijn?

    Modelbouwfreak :)
     
  2. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Er wordt hier vrij veel gebrabbeld over brushless. Dus zoek zelf dan wat uit.
     
  3. Ik heb al gezocht... maar ik vind het niet.
     
  4. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    minder turns is meer RPM (toeren)
    meer turns is meer koppel (kracht)

    héél simpel gezegd hé.
    Je kan bijvoorbeeld met een 9.5 en een GROOT tandwiel even hard knallen als een 7.5 met kleiner tandwiel.
     
  5. Bedankt! :D
    En een 13,5T dat is dan een goede?

    EDIT: Hoeveel km/h zou ik ongeveer halen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2010
  6. Sjon

    Sjon

    Lid geworden:
    3 jan 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Pijnacker
    Ik denk omgerekend naar 1:1 450km/u - 550km/u
     
  7. Hoezo omgerekend naar 1:1?
     
  8. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    ??
    heb hier een 4.5 turns die aanzienlijk meer koppel heeft dan mijn 10.5
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.783
    Locatie:
    Sassenheim

    Koppel of vermogen ????

    Zijn 2 verschillende dingen.....
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Feitelijk zegt het aantal "turn's, net zoveel over de motors als ... het aantal cilinders bij verbrandings motoren (niets dus).

    het aantal toeren en het koppel worden door zoveel parameters bepaald, waarvan het aantal wikkelingen per spoel er maar ééntje is ... b.v. hoeveel van die spoelen zijn er (altijd een veelvoud van drie, dus 3,6,9 ... etc.) hoe meer spoelen des te kleinere stapjes worden er per fase wisseling gemaakt, maar verhoogt wel het koppel, net zoals de diameter van het anker en het aantal magneetpolen dat hier op zit (altijd een veelvoud van 2, dus 2,4,6 ... etc. ) ...
     
  11. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    ik schrijf koppel als ik koppel bedoel en vermogen waar ik vermogen bedoel ;)
     
  12. lexboy

    lexboy

    Lid geworden:
    13 sep 2009
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Tollembeek (BE)
    Een brushless motor is een moter die veel sterker is dan de brushed motors
    Je kan er meer snelheid mee halen, Maar het is ook gevaarlijk als je dat niet gewoon bet zoals mij bijvoorbeeld... ik heb in de e-maxx ook een brushless setje en dat ding gaat al veel te snel voor me met 4s lipo, het is een grote overstap geweest van men e-savy naar de e-maxx.

    T staat voor turns maar ik dank dat je dat wellicht al weet...

    Hoe minder turns hoe sneller de motor
    Dus 13,5T is een snellere motor dan een 17,5T

    MAAR,

    Er is een maar, je kan de snelheid van een 17,5T even snel of sneller dan een 13,5T laten gaan.

    Hoe groter de pinion en hoe kleiner het andere tandwiel hoe sneller je gaat.

    om de snelheid te bereken hoesnel je auto gaat heb je nodig :

    Het gewicht
    Welke motor
    Welke esc
    Welke lipo

    dan kan je al iets beter de snelheid schatten (niet door mij want dat kan ik echt niet goed)

    Mijn excuses dan ik somt een paar zinnen van een ander heb genomen.
    Het grootste deel steunt er op maar ik heb enkel geprobeerd alles in 1tekst te zetten want veel teksten vind ik persoonlijk moeilijk te begrijpen...

    Mvg, Alex
     
  13. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    beetje vriendelijker mag ook wel.
    misschien heeft deze persoon al gezocht?

    je hoeft zelf niet te lezen hoor, en ook niet te posten als het topic je niet zint.
     
  14. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dat is dus niet waar. Een brushed motor kan ook gewoon een hele sterke motor zijn. Het is maar net hoe je de vergelijking maakt en welke motoren je dus pakt en vergelijkt.

    Een 13,5T is altijd sneller als een 17,5T als je juist vertand (en je een motor uit de zelfde serie pakt of de zelfde specs/maten heeft). Ga je verschillende motoren vergelijken uit hele andere series hoeft het inderdaad niet waar te zijn maar dan geld het nog bijna altijd als het om 540 motoren gaat. Oke als je de 13,5T zo gaat vertanden dat deze inderdaad langzamer wordt dan kan een 17,5T sneller zijn maar dan benut je de 13,5T niet goed. Als je al het maximale uit beide motoren haalt gaat het je echt niet lukken om die 17,5T nog sneller te krijgen als de 13,5T motor. Ook niet door nog zwaarder te vertanden want dan wordt je motor of te warm of komt gewoon helemaal niet op zijn juiste toerental en is langzamer. Waarom gebruikt altijd iedereen een motor met weinig wikkelingen om snel te kunnen? Juist omdat het anders niet werkt. Met een 17,5T ga je het nooit redden om 115km/u te rijden met een 4,5T kom je al een heel stuk meer in de buurt met 2S Lipo.

    Door juist een kleiner pinion en groter spur te gaan gebruiken kan je een motor met weinig wikkelingen meer koppel geven. Maar dat koppel is bij de motor nog steeds het zelfde alleen aan de wielen is het koppel groter geworden. Maar daar wordt ie niet sneller van. Omdat motoren met weinig wikkelingen snel te laten gaan moet je altijd lichter vertanden dan bij een motor met meer wikkelingen. Dit heeft toch ook echt met het koppel van de motor te maken. Door dat een motor met veel wikkelingen meer koppel heeft kan je deze veel zwaarder vertanden dan een motor met minder wikkelingen die dus minder koppel heeft. Die komt met te zwaar vertanden niet meer op toeren omdat deze koppel mist. Ook dit geldt weer als je motoren uit een zelfde serie pakt met dezelfde specs. Een 9T ezrun 380 motor vergelijken met een 8,5T Ezrun 540 motor en dan klopt er weinig meer van het verhaal. Dan zal de 8,5T ondanks minder turns meer koppel hebben omdat het simpel weg inwendig een grotere motor is.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  15. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    ps. Met brushless wordt ook veel in kv gepraat ipv turns.
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ook bij kv is het lastig. Normaal is een motor met meer kv een snellere motor. Maar als je een kleine met een grote vergelijkt kan de kleine ondanks een veel hogere kv waarde toch langzamer zijn als de grote motor.
     
  17. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    ps. Heb geen reacties gelezen, maar zag veel mensen over turns praten dus ik dacht ik geef even aan dat er ook vaak over kv wordt gepraat. Maar je hebt gelijk met wat je nu net zegt.
     
  18. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE

    Hij heeft erna toch medegedeeld dat die zelf gezocht heeft maar niets vond ?Vind ik oke hoor. Ik weet niet wat je hieraan onvriendelijkk vind hoor? Mss wel kort gezegt maar het zou ophetzelfde neerkomen..
     
  19. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Waarschijnlijk je laatste zin. "Probeer de zoekfunctie even te gebruiken" had veel netter overgekomen dan "Dus zoek zelf dan wat uit"
     
  20. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Koppel en vermogen, bijna iedereen haalt het door elkaar:
    de verhouding tussen koppel en vermogen is:

    P = omega x T

    Waarbij omega gelijk is aan = 2 x 3,14 x n

    Waarbij:

    P = vermogen [watt]
    T = koppel [ Nm ]
    n = Toerental [ Hz ]

    De vraag die gesteld kan worden is:
    Is de lorenzkracht van een 4.5 13.5 17.5 even groot...???
     

Deel Deze Pagina