HK450GT Newbie Challenge: van zelfstandig bouwen tot zelfstandig hooveren!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door streetbiker1977, 7 mei 2010.

  1. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Voorlopig zit ik in München en kan ik dus niet oefenen, dit tot m'n grote spijt.

    Die twee filmpjes zijn dus echt van de allereerste pogingen met m'n eerste lipo. Het is inderdaad met moeite hooveren. Maar als totale beginner moet je het ook rustig aanpakken natuurlijk! ;)
    De tweede lipo ging echt stukken beter. Dat was ook op een andere locatie met een grasveld. Hier was het hooveren op manshoogte. Ondanks de kleine windstoten lukte het vrij goed moet ik zeggen.

    Vanaf ik terug thuis ben maak ik een nieuw filmpje met m'n vooruitgang!
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2010
  2. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    okay, nou als dat echt je eerste pogingen waren met helivliegen vind ik het erg knap, je had mij moeten zien stuntelen de eerste keren... haha
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ja echt, allereerste keer in m'n leven dat ik met een heli vloog.

    Wel veel geoefend op sim. Eerst FMS, dat vond ik niks. Dan op HeliSimRC, dat voelde al meer realistisch aan. En tenslotte heb ik Phoenix gekocht, zalige simulator.

    Neem je HK450 gewoon uit de kast en proberen!
    Ik vond de mijne echt nog stabiel vliegen, buiten de wobbel in de staart. Maar dat zou moeten verleden tijd zijn, de gain heb ik aangepast.
     
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Oja, was ik bijna vergeten.
    Van die aanvankelijke wobbel in de mainrotor is helemaal niks meer te merken, kop draait perfect in het midden.
    Ik moet wel zeggen dat ik die wobbel opmerkte toen ik de electronica aan het testen was op minimumsnelheid zonder de mainblades bevestigd.
     
  5. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Jij hebt dus ook een wobbel bij laag toerental? Die van mij heeft er ook last van, inmiddels heb ik de main-shaft en main-rotoblades vervangen door echte trex onderdelen. Het is nu wel een stuk minder maar nog wel aanwezig, maar als de heli op toeren komt is het weg. Nu was ik afgelopen weekend bij een vliegclub aan het kijken en daar had iemand ook een hk450 en die heli had helemaal geen last van zo'n wobbel. Ik vraag me af hoe dat op te lossen is. Ik zal iig nog eens de blades en paddles gaan wegen, heb laatst een klein digitaal weegschaaltje gekocht namelijk.

    Maar nogmaals, ik vind het knap hoor ;)
     
  6. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bedankt rcdaan, altijd fijn om zo'n reacties te krijgen!


    Vandaag heb ik opnieuw 2 lipo's leeggevlogen.
    En het gaat goed! :D


    Hieronder staan video's van m'n derde en vierde lipo ooit:

    1.


    2.


    3.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Nicotje

    Nicotje Guest

    Amaiii vriend das dik in orde,mooie filmtjes zeg
     
  8. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja erg cool!

    Door jouw wil ik nu ook mijn HK450 eens de lucht in sturen, heb net nog een paar onderdeeltjes besteld om een paar dingetjes te upgraden en dan gaat het gebeuren!

    :)
     
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Thx Nico! :D
     
  10. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Je moet echt geen schrik hebben. In het begin het kruis eronder, heeeeeel voorzichtjes over de grond laten slepen en mooi uittrimmen. Daarna lichtjes hooveren.

    Zonet heb ik weer dik anderhalf uur zitten oefenen op Phoenix.
    Ik ben klaar om rondjes te vliegen.

    Alleen zit ik nog met het probleem van de motor die soms uitvalt. Eerst moet ik echt weten waar dat vandaan komt.
    Ik ga zo snel mogelijk de connectoren tussen ESC en motor hersolderen. Dan kan ik een vermoedelijk slecht contact uitsluiten.
     
  11. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dat lijkt me wel handig ja, als je heli in ene uit de lecht valt lijkt me ook geen pretje ;)

    Nee ik heb nu wel goed vertrouwen, het hoveren met FP en sim gaat al redelijk goed dus met de HK450 moet het ook lukken. Ik wacht nog even op een snelle servo voor de staart en dan gaat het gebeuren.
     
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Vanavond - na een lange werkdag (mentaal dan) - had ik nog zin om te vliegen. Dus gelijk na het werk heb ik nog even een voetbalterrein opgezocht.
    Mooi twee lipo's leeggevlogen...

    Van het probleem met de motor was niks meer te merken, geen enkele keer heb ik een uitval gehad.

    Ik merk dat m'n vliegen constant verbetert.
    Ondertussen vlieg ik rondjes en ik heb de indruk dat het trainingskruis er ook vanonder mag! :D Landen en opstijgen lukt namelijk prima.

    Wordt vervolgd!
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    En het trainingskruis is eraf!
    Opstijgen en landen lukt prima, zoals verwacht.
    Opnieuw 2 lipo's leeggevlogen zonder brokken te maken! :D

    Volgende stap is idle-up vliegen.
    Daarnet heb ik de idle-up instellingen geprogrammeerd in m'n zender.
    Alleen twijfel ik over die idle-up switch op de Futaba T7C. Welke stand van switch E is welke mode?
    In het midden N, naar achter 1 en naar voor 2?
    Of naar achter N, in het midden 1 en naar voor 2?
    Als iemand het antwoord hierop weet... Ik kan het natuurlijk ook uittesten, maar liever eerst weten.
     
  14. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dat gaat goed!

    Ga je je idle up actie filmen? Dat wil ik wel zien ;)
     
  15. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik ga proberen. Alleen weet ik niet of ik iemand beschikbaar ga hebben om het te filmen!
    Jammer dat m'n keychain spycam nog niet is toegekomen. Deze ga ik in de toekomst trouwens gebruiken om opnames mee te maken.
    Eventueel zal ik hem ook gebruiken als "hat-cam".

    Dat probleempje met de switch is trouwens van de baan. Ondertussen heb ik al gevonden hoe je de switch moet programmeren.

    Ik hoop ergens deze week idle-up te kunnen uittesten!! :thumbsup:
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik zou de idle up dan maar 20 procent hoger zetten als je normale gascurve.. idle up maakt een heli nl. vrij giftig in zn besturen;)
     
  17. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Waarom zeg je dat nou?

    Filmen he!

    ;)
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    omdat ie anders 100 procent gas krijgt, en afgaande van zn filmpjes zat ie nu ergens rond de 50/60 :)
     
  19. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Normal naar achteren, midden is idle 1 en helemaal naar je toe is idle 2.

    Ook ff je gyro gain aan switch E koppelen, kun je voor elke flight mode je gain instellen.
     
  20. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Klopt inderdaad Anko, dat moet iets van een 60 zijn.
    Welke curve raad je aan? Iets zoals 90 85 80 85 90? Of nog vlakker? 85 80 80 80 85?
     

Deel Deze Pagina