Hoi allemaal, voor mijn A-10 kocht ik onlangs 2 Stumax SM110-52 EDF units. Dit zijn EDF units met 12 bladen en Neumotor 1915-1Y. De bedoeling is om te gaan vliegen met 11S1P 6000 mAh pakketten per motor. Dit zou in principe 3.2-3.4kW geven, zo'n 6 kg stuw per motor. Nu ben ik echter op zoek naar de beste regelaars voor deze motor. Ik hoor erg veel over types en merken, maar ik geraak er eigenlijk niet echt uit. Misschien is er hier wel een crack aanwezig die een aanrader heeft voor deze fans ? De volgende merken en types zijn mogelijk. Ik heb er ook even bijgezet wat ik er al van vernomen heb : * Kontronik : duur maar wel zo ongeveer het beste wat je kan vinden. Schijnt op deellast snel thermisch af te slaan. * Castle Creations Cc160HV-Lite of CC160HV : naar het schijnt erg goed. Geeft op deellast geen problemen. * ICE HV160 : Goed maar redelijk duur. * Castle Creations ICE HV120 : goed maar nog niet beschikbaar ? Voor de rest goede ervaringen met castle creations. Zeker GEEN Castle HV110 omdat die nogal eens durven doorbranden ? * Jeti Spin125 : nogal lomp met opstarten en voor een 5kW setup dus niet echt fijn als de rotor los slaat. Ook te verkrijgen : Spin99 en spin200. Service via hacker dus perfecte service * YGE : Al problemen over vernomen. YGE160HV gelijkend met Shuelze 40.160 ? Ook kwalitatief gelijk aan de Kontronik regelaars ? * Shuelze 40-160 : kan niet 3.5 min op deellast blijven werken Je ziet soms door de bomen het bos niet meer, dus elke goede tip is welkom ! Vriendelijke groeten, Davy
ik weet neit of het iets is. Maar misschien eens een zoektocht doen naar de kwaliteit van scorpion regelaars. Ben bezig om een scorpion motor in een omgebouwde dynamax fan te gaan plaatsen (115mm doorsnee). Op de club vliegen een aantal heli's met scorpion motoren, allemaal zeer te vreden. 50V 130A
Alle HV set-ups zijn gevoeliger voor problemen met de FET's. Ik vermoed dat merken als Schulze, Kontronik, YGE, Jeti etc. inderdaad met geselecteerde en gematchde FET's werken met voldoende headroom voor deze voltages en hoge stromen. Gek genoeg schijnen de HV regelaars van Hobbywing (aka Turnigy) het ook prima te doen, maar goed, om een EDF van 600 dollar te voeden met een regelaar van 80 euro... HOBBYWING TECHNOLOGY Co., Ltd., HOBBYWING TECHNOLOGY Co., Ltd.,
3 van deze merken die je noemde zijn niet betrouwbaar voor edf gebleken. Een 5000W fan draai je met burst of max vermogen voor fatsoenlijke vliegtijden dus zelfs een oversized HV regelaar kan weldegelijk fikse thermische problemen geven.
Ik zou in ider geval geen 100 A HV Hobbywing of Turnigy nemen want ik heb er al twee van uitgebrand. Gr. Frans
Dan toch maar de voorkeur van Steve Neu volgen, wordt het een CC-ICE HV lijkt me. Die Scorpion ESC's zien er trouwens uit alsof ze precies dezelfde zijn als de Hyperion Atlas regelaars... wordt ook in China gemaakt toch? Wat betreft Hobbywing/Turnigy, daar worden er zoveel van verkocht en gebruikt dat het me logisch lijkt dat daar relatief vaker een probleem mee wordt gerapporteerd. Maar goed, ik heb er niet 2 van opgeblazen, dus ik kijk er iets anders tegenaan...
Okay... da's nieuw voor mij! Wel een beetje suf van Steve Neu dan... Waar vliegt/test Stu(max) zelf dan mee? In de F5B gaat het richting de 4KW, daar zie je de Schulze regelmatig, maar die wordt idd niet in deellast gebruikt, bovendien blijven ze daar ook niet altijd ongeschonden. Zou het dan toch een Jeti/Hacker moeten worden?
Als ik me niet vergis is de voorkeur van Stu zelf de Castle Creations ! De keuze wordt er niet makkelijker op ! Groetjes, Davy
Tja, dat maakt het niet overzichtelijker... ik ben benieuwd wat Erik dan zou adviseren, zeker ook met zijn Fairy Delta project in het achterhoofd.
Niet echt suf want het is voor fabrikanten niet altijd mogelijk om op de hoogte te blijven. Die lezen minder op fora 5000w/12x3.6V=116A is maar 2.6min voor 5Ah cellen dus moet je ook zelf eens goed nadenken of je echt een hoop vermogen erin wilt hebben. De setup waar stu de Sm110-52 voor heeft berekend is echter veel praktijk gerichter tenzij je je totaalgewicht drastisch kan verlagen ( de Fd1 tov Tazor is 4.5kg vs 13.5lbs met identiek setup) Zelf begin ik meer naar 11 of 10S te leunen voor mijn projektje. Heb de Elektra van RD zien vliegen en ook de Shuebeler F20 en die vliegen alleen vollast met klimmen en verder 25%. Hmmmm.
Ben er nog niet uit wat ik wil. Het is toch het totaalpakket waar aan geschaafd moet worden om echt het gewicht drastisch omlaag te krijgen en de regelaars hebben best veel gewichtsverschillen tussen 110A en 160A varianten. Moet er toch weer eens grondig in verdiepen. Het liefste een sinusregelaar maar die is 600 euro.