Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

  1. bartpower

    bartpower Guest

    ja pa, een wildvlieger bent u zeker :p
    heeft die club ook nog een website ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2010
  2. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    In het begin had ik ook problemen met het landen.
    De Clouds Fly wil namelijk nog behoorlijk lang doorzweven als je de motor uitzet.
    Bij de 2e CF heb ik ook eerst flapperons geprogrammeerd, mijn advies:
    NIET DOEN
    Je levert namelijk rolroeruitslag in en die heb je echt nodig, door de omhoogstaande tippen zitten de rolroeren namelijk niet aan het eind van de vleugel, maar vlak bij de romp, waar ze minder effectief zijn.
    Met minder rolroeruitslag kun je geen goede rol meer maken.
    Ik heb het snel weer ongedaan gemaakt.

    Nu heb ik het landen onder de knie en land meestal ook circa 2 meter voor mijn voeten.

    Het geheim:
    Zorg ervoor dat je ruim voor de landing (dus op downwind) terug gaat naar 1/4 tot 1/3 gas.
    Het kistje vliegt dan echt nog wel maar de snelheid loopt er aardig uit.
    Op het crosswind been ga je naar minder als 1/4 gas en laat je de kist dalen.
    Op final spelen met het gas tussen dicht en 1/4 om te zorgen dat je op de juiste plaats land.
    Hoogte regel je met het gas in de landing, niet met het hoogteroer!
    Zit je te hoog op final en geef je down (terwijl de motor nog draait) dan bouw je zoveel snelheid op dat je nooit aan de grond komt!

    Dit gaat op voor ieder vliegtuig maar vooral met een snel kistje met lage vleugelbelasting zoals de Clouds Fly

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2010
  3. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Wat dacht je Willem , ik zal die Henk eens bekogelen met wat technische vliegtermen ? Nou ik heb wikipedia er eens op na geslagen ! geintje.
    Voor mij geld : veel oefenen met het landen , dat is ook wat ik tracht te doen , nette strakke lijnen vliegen , en daar landen wat ik als strip aangegeven heb. Ik laat de rolroeren voor wat ze zijn ( geen flapperons ) , zoals je al aangeef , en veel tijd investeren om alles te perfectioneren , aan de clouds zal het niet liggen.
    Dit is voor mij dus nieuw , en bruikbaar.
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Natuurlijk mag je komen vliegen bij ons. De regel is dat gasten 2 a 3x mogen komen vliegen, en daarna hebben we liever dat je lid wordt :p
    De eerste keer zal er een lid of instructeur naast je staan om te kijken of je kunt vliegen, maar verder is het gewoon oke.

    Op zaterdag is het altijd druk, dan is het het handigst om te komen.
    http://www.redeagles.nl/ = officieel
    http://www.redeagles.eu/ = nieuwer
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2010
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Hm... ik denk dat het de moeite loont om de CloudsFly te beschouwen als een zwever. Met een zwever regel je de hoogte niet met het hoogteroer (daarmee verplaats je het uiteindelijke landingspunt niet wezenlijk) en ook niet met het gas, maar eventueel met flaps of flaperons, en vooral met een zorgvuldig circuit. Als je bij een motorzwever gas nodig hebt om 'm op de goede plek te landen, heb je het circuit niet goed gevlogen.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    wat mij betreft is dat landingscircuit het belangrijkste. Ik land altijd met gas dicht bij de Floaterjet.
    Ook met windkracht 4-5 kan dat, is een kwestie van wat stijler aanduiken...
     
  7. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Clouds Fly in Europa? zie http://axn-europe.com
    (website is nog alleen in het spaans, en dealers moeten nog komen denk ik zo)

    Ze noemen het de "AXN Clouds Fly 2.0" :
    ( betere kwaliteit onderdelen?? )
    -2200kv Brushless Outrunner. Rev. 02
    -ESC: WaveBear 20A A-series programmable
    -4 servos 9gr Wavebear

    Maar nu de afmetingen :
    # wingspan: 1127mm
    # wing area: 0,23m³
    # lenght: 830mm
    # weight: Aprox. 550-600gr.

    als we de afmetingen moeten geloven dan is hij dus iets kleiner als de CF van Hobbycity.
    Dan hebben we al dus 3 typen van de Clouds Fly,
    Clouds Fly , Clouds Fly 2.0( iets kleiner ) en de Arrow ( 10% groter)

    Ik vlieg de Clouds Fly en de Arrow.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2010
  8. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja de Clouds fly is een verbeterde copy van de EZ* en een zeer goed ontwerp.
    Het is dus vreemd dat er meer versies van komen!
    De Arrow is een copy door een andere firma maar de 2.0 komt dus ook van AXN.
    Maar het is wel vreemd dat de 2.0 maar zo'n klein beetje smaller (160 mm) en korter (30 mm) is.
    Dit moet toch niet veel verschil in vliegen geven?

    Wat betreft het landen:
    Ik heb veel ervaring met full scale vliegen en vandaar dat ik dus vaak technische termen gebruik die minder populair zijn bij het modelvliegen.

    De Clouds Fly kun je inderdaad goed landen als een zwever (motorstoring landingscircuit was een onderdeel van het Motor-A brevet wat ik met de Clouds Fly gehaald heb :))
    Maar het probleem is dus dat je dan het landingscircuit heel goed gepland moet worden.
    2 meter te hoog binnen komen en je komt 50 meter verder op de grond.
    Idem als de wind wegvalt tijdens de final en je komt ook veel verder.
    Flaps of verstoorders/air brakes heb je dus niet in de vleugels.
    Dus kun je het beste de landing zo plannen dat je wel het veld net haalt maar niet voor je voeten uitkomt met de motor heel laag (of uit) en dan net voor de landing met een stootje gas regelen dat je voor je voeten land.

    Dit is meer zoals je een motor kist land, daarmee ga je ook zodra je zeker weet dat je het veld haalt naar stationair (of bij harde wind bijna stationair), maar denk je dan dat je teveel moet lopen/taxien dan geef je ook nog een beetje gas bij vlak voor de landing.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2010
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Precies, daarom moet je een zwever als een zwever beschouwen en niet als een motorkist. Een zwever breng je binnen met een correct circuit, een motormodel door het gas te manipuleren.

    Ja hoor, flaperons kan je instellen als je twee afzonderlijke aileronservo's hebt en een geschikte zender. Het kan een boel lopen schelen op het landingsveld....

    Er is nog een manier, vooral als het gras een beetje hoog is...: vlieg het toestel met z'n buik door het gras, op die manier raak je de oversnelheid snel kwijt.
     
  10. blarp

    blarp Guest

    ...dan heb je nog de oude en langvergeten kunst van de side-slip, of het *net* laten draaien van de propeller (werkt alleen bij grotere props - "windmilling" remt ook), en natuurlijk het al eerder genoemde "prikken": gewoon met hogere snelheid mooi vlak tegen de grasbaan leggen, dat remt ook zonder schade (mits goed uitgevoerd)

    (toen iedereen nog brushed vloog, heb ik wel eens iemand de draairichting van de prop zien omdraaien dmv een E-auto regeling - dat werkte ook behoorlijk :)
     
  11. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Helemaal me eens

    Ik heb wel diverse tactieken waarmee ik kan zorgen dat ik juist land.
    Slippen (dus links rolroer en rchts richting) werkt inderdaad ook goed.

    Met veel wind is het verstandig om de kist tegen de grond "aan te drukken" voordat hij overtrekt.
    De grondsnelheid is door de wind dan toch laag en je houd volledig controle.

    En dat is nu juist waarom ik zo'n hekel heb aan flapperons.
    Het beperkt de werking van je rolroeren.
    En wanneer heb je die rolroeren nu juist hard nodig?
    Juist als je langzaam vliegt bij het voorbereiden van de landing!

    (en natuurlijk weet ik dat je tijdens de echte landing je geen rolroeren meer gebruikt maar je richtingsroer)

    Groeten Willem
     
  12. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Ik vind dit een zeer leerzame discussie , dat waarvan ik dacht dat het een simpele handeling zou zijn , blijken er toch nog wel een paar mogelijkheden te zijn waar toch een ieder ook een eigen methode voor heeft bedacht.
    Zelf vond ik het ook goed werken om eerst even de snelheid er uit te halen door even met het buikje door het gras te schuiven om hem daarna rustig op de grond te leggen , maar ik had dan echt het idee dat er een paar vraagtekens zouden rijzen bij mijn ( Heli ) methode.
    Wat mij ook een genot lijkt is met een aantal clouds vliegers een landing te maken , gezamelijk !
    :agrue::proost:
     
  13. Pino999

    Pino999

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Middelstum
    Hallo,

    Heb het toestel ook aangeschaft, alles ziet er prachtig uit.
    Alles netjes inelkaar gezet en de electronica aangesloten, servo`s werken perfect en ik zal de motor es laten draaien hij tikt een keer ik nog een keer meer gas geven........ staat de kamer in een keer vol rook en de vriendien ligt blauw van het lachen.
    Nou is mij de regelaar doorgebrand en heb ik nog een 25A liggen, Daar kan de motor ook wel op draaien zeker?
     
  14. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.461
    Grappig, op die site zie je ook nog twee andere modellen. Ze gaan Multiplex goed nadoen :D
     
  15. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    ja 25Amp regelaar is goed te gebruiken, want origineel zit er maar een 20Amp in, jammer dat die doorgebrand is maar ja je bent niet de enigste met dit probleem.
     
  16. robin15243

    robin15243 Guest

    Die van mij was tijdens een kurketrekker los geschoten. één vleugel schoot los en kwam in een tolvlucht met nog maar één vleugel naar beneden. Servodraad heeft het overleeft maar m'n clouds fly niet.

    Gevolg:
    batterij was geknakt (3s lipo hè!, gewoon zwaar verbogen!!!)
    Batterij had servo-armpje geraakt, waardoor de gehele servo overleed
    Kapje-houder overleed
    Voorste stuk romp onomkeerbaar naar boven verbogen.
    Vleugels rimpelig bij vleugelwortel.

    Oplossing:
    Nieuwe lipo besteld 10$
    Nieuwe servo 3$
    Kapje weer gelijmd (epoxy)
    Met carbon de romp geforceerd (1,8$)

    Een dure crash van 15$ en heel veel werk.
    Lijm dat verekte @#&^%! ding goed vast ;)
     
  17. Twan1975

    Twan1975

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Duiven
    Rolroer vs richtingroer Cloudsfly

    Hallo,

    Ook ik heb me laten verleiden een Cloudsfly te kopen, super keuze. Ben begonnen met alleen richtingsroer te gebruiken, Vliegt goed. Later ( na ca. 8 vluchten) ook de rolroeren mee laten doen. Rollen lukt me echter niet. En ik weet dat het geen kunstvlucht-model is, maar wil wel weten of ik een goede rol van de CF kan verwachten en/of mijn afstelling goed is.
    Uitslag richtingroer: 15 - 20 mm
    Uitslag rolroer: 10 mm. (aan einde iets minder doordat originele scharnier enigzins tegenwerkt).

    Bij vol rolroernaar een kant, start de rol wel, maar gaat te langzaam en met zeer veel hoogteverlies.

    Tips/adviezen?
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
  18. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Lukt het met de sim wel ? Deze Clouds kan echt wel rollen , maar vergeet niet down te geven op het moment van op zijn kop hangen.
    Lees ook even de afstellingen door , want de rol uitslagen kun je ook nog best verhogen hoor , gaat het toch wat soepeler.
     
  19. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De clouds fly kan zeker rollen, maar niet erg snel.
    Op zijn kop inderdaad flink down geven.
    En je moet bij EPO scharnieren altijd voordat de de servo's aansluit op de roeren de roeren met de hand 20 maal op en neer bewegen, dan gan ze veel soepeler.
    Belasten de servo's dan ook minder (dit moet je ook doen met Elapor scharnieren zoals bij MPX kistjes).
    10 mm rolroer uitslag is voldoende.
    Beter nog is servohoornte op de servo iets naar voren zetten zodat de rolroeren 12mm naar boven en 8 mm naar beneden uitslaan.
    Dan rolt hij nog beter!

    Groeten Willem
     
  20. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    de Cf is echt een super kist. Het model is mee geweest naar het nationaal modelvliegkamp en daar heb ik er veel lol mee gehad. Het model heeft zich bewezen als oerdegelijk en zeer leuk te vliegen.

    De CF had wel een paar beschadigd voor het kamp: vleugel waren eens los gekomen tijdens de vlucht (daarom advies HC super aard-magneten), beide tips afgebroken, Hoogte roer er afgevlogen, romp meerder keren gebroken met helling zweven, een echte b52 neus kortom veel beginners schade. Maar ondanks alle schade vloog het model prima.

    Nadat een dubbel dekker door de CF was gevolgen met een onvermijdelijke crash tot gevolg. Had ik besloten de CF niet mee naar huis terug te nemen. Op de laatste dag van het kamp was er een free style wedstrijd verschillende collega piloten hadden gevraagd of ik met de wedstrijd van het nodige spectakel wilde voorzien. Met enkele adviezen hoe dit zou kunnen.

    Het model steeg tijdens de wedstijd onder luid gejuich op. Waarna het model na enkele stunts vanaf 150 meter een gecontroleerde lijnrechte landing maakt op in een weiland op een veilige 300 meter van het publiek.
    De "landing" bewees metteen hoe degelijk de CF was. De schade was een gebroken neus, verbogen stuur stang, afgebroken motor en een deukje in de accu. Met een paar druppels secondelijm en activator was het model in 5 minuten weer gefixt. Dit had ik niet verwacht.

    De CF was voor het kamp al vervangen door een Arrow van BMI het grote broertje. Deze vliegt overigens het zelfde als de CF. Alleen is er meer ruimte voor een groter accu, zoals een 5000 3s.

    Tenslotte ik kan de Cf echt aan iedereen aanraden. Het model kan gebruikt worden voor het zweef brevet als het motor brevet.
    Het model vliegt super zowel langzaam als snel. Tevens is het model bijna onverwoestbaar. hierdoor is model voor de beginnende vlieger als de gevorderde vlieger een aanrader.

    Overigens wil ik de motor van de CF gebruiken om een de romp van Arrow te plaatsen. Volgens berichten op Rc-groeps is de Cf motor beter dan de BMI motor. Zo zal er een CF-Arrrow hybride komen.
     

Deel Deze Pagina