hallo wie heeft hier ervaring met ballasttanks of weet een linkje naar dat onderwerp!!het is nl zo dat ik mijn boot optilde compleet met accus enz kreeg dat ding bijna niet van de werkbank af dan moet ik nog een trap naar beneden en naar de parkeerplaats lopen met die boot en dat allemaal op mijn oude dag!!dus waarom geen ballasttank in mijn volgend project(die wordt nog groter 1mtr50.)kan je hem voltanken bij de vaarlokatie!heeft iemand dit al bedacht en wat zij de voor en nadelen hiervan!! mvg walter
zelf nog geen ervaring mee, maar kan me er wel het volgende bij voorstellen. eerst met gewichten uitproberen tot de juiste diepgang is bereikt. Dan de tanks maken, zo diep mogelijk in het schip. En vooral vrije-vloeistof-oppervlakken voorkomen, tanks tot de rand toe vol of kleine tanks gebruiken. Dit ivm instabiliteit.
Ik heb gezien bij mij iemand uit de straat die heeft gewoon lood in de vorm van de romp voor tussen de spanten, of 2 water tanks met een pompje die je ter plekken vol pompt.
Je kan kunststof buizen nemen en deze volpompen met water m.b.v. een tandwielpompje of slangenpompje. Deze kan je eenvoudig ( als je wat van elektronica af weet) laten afslaan als ze vol zijn. Wordt wel toegepast bij duikboten. Suc6 Hans
Je zou ze zelfs vol kunnen trekken met een handpompje als de boo tin het water ligt. Met een kogelkraantje kun je het geheel afstoppen. Draai je na het spelen de kraan bovenop weer open dan is het vacuüm weg in de tanks en loopt het water er aan de onderkant uit. Je kunt dan ook lichtere lipo accu's nemen met hetzelfde vermogen en grotere ballast tanks. U zou wel een van de eersten zijn met een licht gewicht boot Jakko
Ballasttanks Hallo Walter, een jaar of 2 geleden hebben op dit forum een paar draadjes gestaan van 'mijn kotter' (forumnaam). Deze mensen bouwen grandioze kotters met ballastanks, ik dacht dat deze zich vulden als het model in het water werd gelaten (ontluchting naar het dek?). Misschien is er via de zoekfunctie nog wat van te vinden, Ik denk wel dat in de ballasttanks slingerschotten geplaatst moeten worden ivm golfslag. Gr Wim.
Ballasttanks Hallo Walter, hier ben ik weer. Mijn Colin Archer heeft uitneembare ballast, de boot weegt ook ongeveer 10 kilo. Voordat ik ga varen wordt de boot gestript(moet ook 2 trappen naar beneden). Bij het water wordt de boot in het hijsjuk geplaatst, ballast erin, accu's erin, aansluiten, aanschakelen en varen. Hijsjuk gemaakt van alu u profiel met 2 sjorbanden, Colin in het water en ik geen rugklachten.(Hijsjuk is zondag in Amersfoort te kopieeren). Gr Wim
hijsjuk iedereen bedankt voor het meedenken van de ballast tanks het grote probleem voor mij is toch de benodigde elektronica.daarom wil ik as zondag de HIJSJUK van WIM1951 wel eens uitgebreid bewonderen mischien heeft hij een goede en goedkope oplossing gevonden WIM tot zondag groeten walter
Walter: bij de HMBC is een van de leden een oudere heer die een schitterend model heeft van de kruiser HMS De Ruijter. Ook een behoorlijk gevaarte, in drie delen opgebouwd: voorschip, achterschip, opbouw. Het vierde deel is een steekkiel, die hij in de boot steekt als voor- en achterschip gemonteerd zijn, maar vóórdat de opbouw er op komt. Deze steekkiel steekt hij in een spleet door het schip. Twee voordelen: De kiel houd het zwaartepunt laag (belangrijk bij zo'n hoge opbouw) en dient tevens als slingerkiel.
ballast Hallo Walter, ik gebruik in de Colin Archer loodpakketjes gemaakt van een rolletje lood van de bouwmarkt. Het grote vordeel tov ballasttanks is het soortelijk gewicht, dus voor de Resolve zou ik loodballast gebruiken en dan pakketjes op de bodem van het schip en zorgen dat het niet kan gaan schuiven(sg water 1, sg lood 13?). Ballasttanks worden misschien te hoog en beinvloeden de stabiliteit. Het hijsjuk stelt geen pepernoot voor en is alleen maar om de boot in en uit het water te halen om me geen rugklachten te bezorgen. (de Resolve wel een grandioos mooi model proficiat en veel vaarplezier)
Grappig, een speelgoedboot van Dicky - slepertje met blusmonitor - heeft een tank onderin die de volloopt in het water. De pomp zat daarop aangesloten - inmiddels stuk was troep. Door de watertank is hij zwaarder en stabieler, het werkt wel. Echter de boot is licht als je 'm in het water doet, eruit is een ander verhaal. Een boot met tanks en ontluchting aan de bovenkant werkt, bij vol ontluchting dicht. Alle tanks moeten helemaal vol zijn. Om je niet te vertillen zal je eerst moeten leegpompen en dan uit het water tillen, je moet dan de toevoer onderin sluiten.
Loop dan zondag ook eens langs bij de duikboten. In mijn U31 zit een ballasttank met tandwielpomp en afslag watermelders. Jij hebt eigenlijk alleen een vol-afslag nodig, leegpompen kan tot er bellen onder de romp vandaan komen Kan heel simpel, en veel hoeft het niet te kosten.
Correctie, als de tank volledig onder de waterlijn zit kan het helemaal zonder elektronica. Dan maak je een open ontluchting naar een punt boven de waterlijn en heb je alleen een pomp nodig met 'vooruit-achteruit' aansturing. Boot in het water, volpompen tot er water uit de ontluchting komt, en varen maar. Bij stoppen, leegpompen totdat er bellen onder de romp vandaan komen, en boot uit het water. Met gebruik van een tandwielpomp heb je dan ook geen ventielen nodig. Er sijpelt wel water door als hij stilstaat, maar dat is zo weinig in die korte tijd, daar heb je geen last van. En eenmaal uit het water loopt de tank zo wel volledig leeg.
bedankt voor alle tips en reacties!!ik ga zeker zondag langs de duikboten en praten met lex verkuyl,lijkt me ook intressant die duikboten,vooral de techniek die er achter zit!!dus ik heb het zondag druk eerst naar wim1951 om zijn drager of juk te zien en dan een rondje duikboten,en ad bakker te zoeken,mag wel vroeg weggaan! hopelijk is het mooi weer!! walter
als je wil kan ik je een link bezorgen naar een ander forum. deze persoon gebruikt al jaren een ballasttank met water. nadeel is dat je je moet registreren voor het RC - gedeelte te kunnen bekijken.
De bouwer is : Mijn-kotter uitleg die hij geeft: Hallo allemaal Voor de mensen onder ons die nog niet op de hoogte zijn van de waterbassins in onze schepen volgt hier nog even een korte uitleg. Wij bouwen in onze schepen een ruimte die zich zal vullen met water wanneer wij onze boten in het water laten. Deze ruimte maken wij tot net iets onder de waterlijn. En bouwen wij vaak van pijpen die men gebruikt bij droogtrommels en dan niet flexibele variant maar de stevige buis die plat is. Deze snijden wij door en maken de zijkanten dicht met hardplastic wat we daarna weer met polyester bekleden. De bovenzijde bekleden we ook nogmaals met een plaat plastic en doen ook hier weer polyester overheen. Ook plaatsen we nog een lucht uitlaat in het bassin deze houden we net iets onder de dekrand. Daarna frezen we twee gleuven onder in de boot en werken die weer af met roosters. Wij gebruiken dit bassin dus als ballast voor onze schepen en blijft het gewicht beperkt. En hoeven wij onze boten niet te vullen met lood voor een goeie ligging in het water. En omdat wij deze buizen gebruiken hebben we direct een slinger schot en gaat het water niet klotsen. En kan men ook nog eens alleen te varen zonder al teveel kracht te gebruiken. Onze schepen wegen zo rond 15 kilo en daar loop je nog zo mee weg. We hebben namelijk ook een schip wat het niet heeft en daar sjouw je je toch al gauw een breuk aan en ga je niet voor de lol even mee op stap. hopende hiermee voldoende info te hebben gegeven zo niet dan hoor ik het graag
link hoi newbie ja ik heb wel intersse in die link,kan ik eens kijken hoe die ballast tanks werken en of het uitvoerbaar is!! alvast bedank groeten walter
Ballasttanks Hallo Walter. Ik heb je probleem even gelezen, en had voor mijn nieuwe kotter het zelfde. 144 cm x 42 cm. Ik heb deze inmiddels tot de waterlijn in het water gehad en weegt precies 45 kg. Op zicht zelf geen probleem. Ik had in beginsel ook de gedachte om te gaan ballasten met een watertank. Bij een van mijn vorige schepen de Maersk Leader had ik lood als ballast. Totaal schip was 62 kg. Model 22 kg Accu 11 kg en de rest lood. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het ballasten met water geen uitkomst is. Uitgaande dat jou schip straks tussen de 40 en 50 kg gaat wegen, en het model met accu ca 20 kg, zal je zeker 20 a 25 kg moeten bijbalasten. Let wel, dit is dan wel 20 a 25 lieter water!!!!! Gezien het soortelijk gewicht van lood 11,36 kg/L ben je met 2 broodjes van 11 a 12 kg klaar. Ik heb mijn conclusie inmiddels getroffen, in mijn nieuwe kotter komen dus 2 broodjes lood van ongeveer 10 kg. Komt binnenkort een verslag van dit nieuwe schip op het forum. Succes er mee, groet Paul UK-104
ballast hoi duohuis bedankt voor je reactie,ik denk ook dat het hel moeilijk wordt.En zon ster ben ik ook niet in het aansluiten van pompen enz Het was zomaar een idee mijn schip wordt 120 lang en 22 breed dus wat het totalen gewicht wordt weet ik nog niet!!Maar dat is van latere zorg eerst maar de elektronica inbouwen en de accus en dan zie ik wel wat er voor ballast nog bij moet bedankt voor het meedenken mvg walter