Nieuwe turnigy nanotech lipo's van Hobbyking.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 23 jun 2010.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat ik wel eens heb gelezen is dat er meerdere ri zijn, statische en dynamische en je meet de statische ri. Terweil die een stuk minder van belang is voor de preformance van de cel.
    Of dat de 100% de waarheid is weet ik niet.

    Waar ik wel 100% van overtuigd ben is dat is dat er heel wat meer aan de hand is in zoon accu dan enkel de ri die je van de lader kan lezen en capacitijd.
    Want als dat zo was zouden 2 cellen met gelijke waarde gelijk presteren, en dat is niet zo. En zou je een duidelijke verhouding prestaties/ir moeten zijn, en dat is ook niet zo.

    Ik ga er gewoon vanuit dat ik het niet snap, en of ik een accu goed vind merk ik tijdens het vliegen.
    Veel nummers en grafieken kun je best wat informatie uit halen, maar volledig snappen gaat mij iig niet lukken (en ik denk ook niet dat je alle gegevens hebt), dus al te veel conclusies zou ik er niet proberen uit te halen.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2010
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je wil weten of ze zullen performen, moet je wel van dit soort grafieken gebruiken. Je kunt niet alle lipo's kopen en an de goed gebruiken. ik heb nu een kleine lipo getest. Als ze ook nog de 200 Cycles op ongeveer 10C gemiddeld ontladen halen. Komt er bij mij alleen nog maar NT in.

    Ook voor de groter kisten.

    Ben van af nu aan het cyclen. Dit zal ongeveer 30cycles per week worden met nog een aantal vluchten.

    We zullen zien. Maar zoals je ziet houden ze beter spanning als de VX van Hyperion ( was wel een Hyperion van de eerste serie, waarschijn wel geselecteerd voor de beta tester ).

    ze zijn dus
    - Goedkoop
    - presteren
    - nu de levens duur nog :)

    Even voor de duidelijkheid ik ben geen fan van een bepaald merk, heb hier heel wat Hyperions liggen, maar als er iets beters langs komt, en ook nog goedkoper, ben ik fan van mijn portemonnee.

    Bart,

    PS: Het is geen rocket sciences om te zien of een lipo beter presteert, je meet tijd Stroom en voltage, dat is wat die grafiek weergeeft. Meer niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2010
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    6s 6000mAh

    6 x 4,2 = 25,2V x 6A ~ 150W * 10 = 1500W.

    Dat betekend al dat we richting de 2000W laders zullen gaan???

    laat staan van de 14S 6000mAh accus.
    14 * 4,2 ~ 58,6 * 6 = 360W * 10 = 3600W. Dat is dus een eigen groep om je accus op te laden...
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    je hoeft de chemie niet zo groot te testen, dat kan ook met kleinere accu's

    Bart,
     
  5. rew

    rew

    Lid geworden:
    25 feb 2010
    Berichten:
    48
    Locatie:
    delft
    Men roept iets over "95% vol" als het CV gedeelte begint. Ik heb nu eindelijk de kans om daar iets aan te meten, maar als ik mijn 3000mAh 40C batterij met 1.5C laad (ik wilde de eerste keer niet te ver gaan en de rated 5C haal ik al helemaal niet met mijn apparatuur), dan zit ie op 99.5% vol tegen de tijd dat CV zou moeten beginnen.

    /dat/ is 1 van de lolletjes van een hoge-discharge capaciteit batterij.
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Cheeta ik begrijp nu pas wat je bedoeld.

    Maar in mijn volgende camper komt 240Ah 24V, met daar parallel aan een 1kw Accu lader die op benzine draait. Ik heb nu 2 maal PL8 dat is 2 kw laad vermogen. Daar komt een derde bij, waar door ik mijn 12S2P in 14 minuten kan opladen. 6 x 4S 5000mAh ( 8s per lader ) Het systeem in mijn camper zal met 25 mm2 worden opgebouwd.

    Bart,
     
  7. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Inmiddels een paar vluchten gemaakt met 3S 2200 mAh 25C Nano's.... Nog niet gemeten, maar t.o.v. de normale Flightmaxen (20C) niet ineens een wereld van verschil, ook niet als je het wilt geloven dat je het merkt ;)...

    Misschien als ze voorbij de 5 a 10 cycli zijn, dat ze het beter gaan goed, maar het is niet heel schokkend wat ik tot nu heb gezien.
     
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Het is natuurlijk ook niet dat de prestatie x2 gaat ofzo he...


    Merkbaar verschil is vooral bij hoog vermogen trekken.
    En iets meer stabiel en minder inkakken bij normaal gebruik.
    Maar die 20C,s moet je normaal laden en gaan toch merkbaar achteruit na een 50x laden.

    Verder is het merkbare verschil vooral dat je ze zwaar kan laden en hopelijk
    ook dat ze lang mee gaan.

    Ik heb nu diverse van deze onderweg.
    Ik test momenteel ook de 40-50C turnigy en flightmax reeks.
    Tot nu toe doet flightmax het goed geladen bij 5c.

    de turnigys hebben wat verschil tussen de cellen in wat (te) lang balanceren betekend.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2010
  9. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    en zijn deze cellen kwalitatief beter? ik heb hier een nieuwe 3s gewone turnigy waarbij de 3de cell maar op 3.75V en de andere 3.82V zitten in storage mode ;)
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ook ik heb onlangs 2 nano-techs (6S 2650mAh 35C-70C) voor mijn logo 400 besteld en heb een vergelijking gemaakt met een SLS EP 6S 2650mAh 30C-60C .
    De packs hebben evenveel ontladingen gehad = 5.
    Van elk type heb ik er 2 dus zal de andere 2 ook nog eens even meten om te kijken of er verschillen zijn.
    Ik heb ontladen met 11A / 21A bursts. Met mijn heli zit ik in de buurt van die 21A dus is voor mij representatief.

    Resultaten/verschillen :

    Nano-tech heeft 2490mAh tot aan de 18Volt
    SLS heeft maar 2220mAh (!)

    Qua temperatuur ontloopt het elkaar neit zoveel, beide eindigen op ca. 45C. Dat duidt op ongeveer gelijke verliezen (=interne weerstand).

    Qua afgegeven spanning ontlopen ze elkaar dan ook niet veel, nano-tech is ietsje hoger, misschien 0.5V dus niet noemenswaardig.

    Vermogen zegt meer en is gemiddeld ook hoger :
    nano : max vermogen = 507Watt , gemiddeld = 288W
    SLS = 490 Watt, gemiddeld = 262W

    Gewicht (incl. connectors) :
    nano : 416gram
    SLS : 427gram

    Conclusie : Nano-tech doet het zeer goed, gezien de lagere aanschafprijs. De capaciteit is zelfs beter en het afgegeven vermogen ook. Levensduur is natuurlijk nog niets over te zeggen
    Aan de andere kant is de Nano-tech wel iets beter “gespec’d” , dwz 35C-70C resp. 30C-60C voor de SLS.

    Hieronder de grafieken :


    Nano-tech :
    [​IMG]

    SLS EP :
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Wat bij de nano's ook opvalt is het lagere gewicht. Ik heb twee van deze besteld en wacht nu even tot ze binnen zijn. Het verschil in gewicht moet ook betere prestaties tot gevolg hebben.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    gewichten heb ik even toegevoegd , nano is 11gram lichter, niet noemenswaardig dus

    Bas
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou hier de resultaten van 50 cycles.

    Met een aantal vluchten en de rest op mijn accu lader gecycled.
    Tussen laad en ontlaad en laad zit iedere keer 5 minuten en naar twee cycles wachten tot dat de lipo op kamer temperatuur is.

    Laden met 16A ontladen met 30A

    Het ziet er slecht uit de onbalance is zeer groot geworden en ik heb de low voltage van 3.5V naar 3.4V moeten zetten omdat cel 3 er slecht aan toe is.

    [​IMG]

    Voorbeeld: dit is een hyperion G3 naar 250 cycles
    [​IMG]

    De capaciteit gaat hard achteruit door cel 3
    [​IMG]

    Ik stop nu met cycle, omdat het geen zin meer heeft cel 3 gaat gewoon niet meer lang mee, En op rcgroups wordt hij ook nig iemand anders getest.

    Ga weer een G3 voor mijn 58" extra kopen.
    En de nano's komen niet bij mij in de grote kisten.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is inderdaad niet goed van die nanotech, echter .... zie ik dat de G3 niet continue wordt ontladen, maar in stapjes. De cellen krijgen kort de tijd om even bij te komen. Bij de nanotech is dat niet het geval, dat is 1 vloeiende lijn.
    Eigenlijk geen eerlijk vergelijk. Waarom heb je dat anders gedaan ?

    Bovendien is die nano-tech binnen een aantal uren (?) 50 x gecycled , een totaal andere situatie dan met de G3.

    Voor de nanotech is 5C de maximaal toegestane laadstroom, en daar zit jij zelfs nog iets boven (5.3C). Het zou best zo kunnen zijn dat dit probleem pas bij de 200ste cycly naar voren was gekomen als je maar met 2C had geladen.
    Ik zie het net als met een auto; als je continue op maximale snelheid gaat rijden dan zal hij eerder mankementen/slijtage laten zien ... maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

    Trouwens, als je met de nano-tech stopt bij 2.3Ah ,dan is er niks aan de hand, is nog niet leeg hoor, pas na 2.3Ah begint de cel echt uit de pas te lopen, dus feitelijk kun je even lang vliegen als met je G3.

    He maar wacht eens eventjes : ik zie cel 5 van de G3 (groene lijn) vlak voor 2.3Ah ook uit de pas lopen. !Daarna stopt de grafiek helaas !!! Kun je de de grafiek van de G3 nogmaals hier neerzetten met dezelfde schaal als de nano-tech ?!

    Volgens mij vertonen alle lipo's dit soort gedrag, want geen enkele cel is exact hetzelfde, ook niet na selectie natuurlijk. En hoe meer cellen er in serie staan hoe groter de kans dat er eentje niet meer in de pas loopt.

    Bas
    ps. die CBA is wel een heel mooi apparaatje trouwens, ik doe het met weerstands-loads en een datalogger
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2010
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    stapjes zijn de resolutie van de meting, was in het begin maar om de 10 seconde meten.

    Alle lipo's lopen uit elkaar als ze bijna leeg zijn. het is alleen zo dat je dat niet al te veel mag zijn. En zeker niet 1 Cel. Als dat wel het geval is krijgt deze cel iedere keer meer op zijn duvel dan de rest omdat de VLC over alle cellen wordt gemeten. deze cel zal dus iedere keer veel verder ontladen dan de rest. Het is hier nog redelijk omdat de PL8 meet dat er 1 cel op de 3.4V zit en stopt met ontladen. Dat de G3 dit heeft kan best en mag ondertussen ook wel hij heeft 5 maal zoveel cycles er op zitten en daar zitten er een heel aantal in waar bij hij nog veel meer op zijn donder heeft gekregen als deze Nano. Regelmatig meerder vluchten van 5 minuten achter elkaar zonder te wachten met laden. De temperatuur van de G3 kwam echt boven de 60 Graden. de Nano is niet verder geweest als 52 graden ( zelfde IR temperatuurmeter ) .

    Heb net een SLS APL 3300 20C besteld, wat ik heb begrepen gaan die het beter doen. Afwachten :)

    update
    Nog even wat meer in info over de afslag. Totaal was de spanning bij afslag ontladen nog 17.9V dit betekent dus dat de afslag spanning nu dus 3.6 V per cel was, normaal staat die bij mij op 3.5V. Ik wil niet weten hoe ver cel 3 leg getrokken wordt als de 3.5V wordt aangehouden. Gaat toch gebeuren wan mijn CC ICE staat op 3.5 :)
    Deze accu gaat dus echt niet lang meer mee.


    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2010
  16. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > en daar zit jij zelfs nog iets boven (5.3C)

    Niet dat het iets uit maakt maar 16 /3.3 = 4.85 C

    Bart,
     
  17. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Jammer van die 3e cell.

    Maar de andere cellen ogen toch goed?

    Blijft lastig oordelen op maar 1 test.

    Ik heb zelf niet veel ervaring met G3 lipo,s.
    Ik heb er maar 1 en van die ene lipo kwam al snel de 2e cell niet meer mee.
    Wat buiten de levensduur te lang balanceren betekend voor mij.

    Terwijl somige beweren dat G3,s altijd goed zijn...
    Maar zelfs als alle G3,s 100% zijn en nano is maar de helft oke.
    Dan heb je voor het zelfde geld net zo veel goede als bij G3 aangezien ze maar de helft kosten.
    + gratis die mindere.


    Al denk ik eerder dat het een pech geval is, net als bij mij met die G3.

    Ik heb hier 1x turnigy (50c), 1x G3 die beiden niet meekomen.

    6x flightmaxx 50C waarbij wel alle cellen bij blijven.
    Toch denk ik dat de G3,s als je het overal leest langer meegaan dan die flightmaxx,s
    Bij mij gaan ze het nog steeds goed na een goeie 100x laden.

    Hoop eigenlijk dat die nano,s hetzelfde doen alleen dan zeker als bij de G3,s een lange levensduur.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2010
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En ik vlieg al 50+cycles met mn Nano's in mn 550, zonder problemen, en balans verschilt na vliegen niet meer dan 0.03 volt....

    Kan best een slechte accu zijn.. tot slot komen ze natuurlijk alemaal uit dat ene productieve land..
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Anko
    Je zult wel even moeten zeggen hoe jij je accu's gebruikt .
    Anders hebben we helemaal niks aan de informatie dat hij de 50+ voorbij is.

    - Vliegtijd
    - capaciteit
    - type nano
    - hoeveel stop je er gemiddeld terug in
    - laad stroom.

    Net heel belangrijk maar wel informatief :
    - Hoeveel volt zijn ze als je ze weer laad,dus eigenlijk voor dat er stroom door Gaat.
    - Max stroom,
    - Hoe warm zijn de pakketten na een vlucht

    Bart
     
  20. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    r.m

    G3 zijn ook niet altijd goed maar als je toch een probleem hebt, ga je gewoon terug naar waar je ze gekocht hebt. Ik heb 1 maal een behoorlijke Puff gehad, gewoon een nieuwe gekregen dat was met een 6S 5000 CX

    Maar mijn 3300 CX laat heel duidelijk zien dat ze aan het einden nog steeds goed in balance zijn. En dat kun je niet zeggen van de nano's
    Op RCgroups wordt er nu ook een getest en die had direct al een onbalance,voorspeld niet veel goeds.
    It finaly happened-Turnigy nano 45/90C - RC Groups

    En Hier Gerd Giese
    Nanotech 45C 3300 mAh - RC-Network

    We zullen het wel zien.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2010

Deel Deze Pagina