Finale wedstrijd F5B Stompetoren

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 14 sep 2010.

  1. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Gerben,

    Gefeliciteerd met je 42 rakken. Op naar de 45!
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zo, nu even tijd om wat meer te schrijven.

    Het was voor mijn gevoel echt een bliksem bezoek. Excuses hiervoor, ik weet dat het beter was geweest als ik rustig de hele dag mee had kunnen doen en ook s'avonds mee uit eten. Maar mede omdat ik mijn vriendin bij me had was dit niet mogelijk. Volgende keer doe ik dat anders, ook beter voor haar.

    Dus toen we eindelijk een weg gevonden hadden naar het veld (dank aan Gerben) snel mijn kist in elkaar gezet en meteen vliegen. Net 5 seconde tijd om effe om me heen te kijken en gaan. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen de meeste rakken te vliegen van iedereen in die eerste ronde weet ik echt niet, pure adrenaline denk ik dan maar. Of de Belgen hadden gewoon een beetje pech? Jammer dat ik met de landing voorbij vloog anders had ik die ronde gewonnen.

    Moet wel zeggen, een beetje wind ben ik wel gewend maar die zon staat nog steeds in de weg. Had het er met een paar mensen over, denk dat het beter is om in Stompetoren aan de andere kant van het veld te vliegen, dus 180 gedraaid of gespiegeld. Zodat de zon gewoon altijd in de rug staat. Dat is overigens wel de norm voor wedstreid vliegen geloof ik. Gewoon te gevaarlijk om in de zon te kijken en het model kwijt te raken. De hoogspanning staat ver weg, daar maak ik mij minder zorgen om.

    Mijn dank aan de wedstreidleiding en de andere vrijwilligers die deze wedstreid mogelijk hebben gemaakt. Ik had wel het gevoel dat het een prima georganiseerde maar toch relaxte boel was, ga zo door. Mocht van Mike als eerste de 3de ronde vliegen zodat ik snel weg kon. Nou, ik had het net zo goed niet kunnen doen want mijn aandrijving hield er naar een paar klim vluchten mee op. Jammer want de 2de ronde vloog de budget drive best lekker.

    Heb de vertraging er nu net afgehaald en ik zie niet dat hier een probleem is (zoals ik toen dacht), ook werkt alles verder nog prima. Zelfs de KV van de motor is nog het zelfde (met RPM sensor onbelast even getest). Dus kijken of dat bij het warm worden de magneet missschien los op de motor as draait anders weet ik het ook niet meer. Helaas geen log op de Unilog, die was vol. Kom er wel achter hoor wat het was, gewoon weer proberen met een lege Unilog.

    Helaas had ik dus ook weinig tijd om andere mensen te zien vliegen. En natuurlijk vliegt iedereen minder netjes met dit soort weers omstandigheden dus is het lastig te zien waar verbeterd kan worden. Zag wel dat veel mensen erg ver voorbij A vlogen om dan vervolgens boven in de klim weer dat stuk terug te vliegen. Ik vlieg net zoals de Duitsers voor A al bijna recht omhoog en bespaar zo een hoop tijd en afgelegde afstand. Tevens vlieg ik dan hoger het rak binnen waardoor ik meer hoogte heb om de snelheid hoog te houden tijdens het rakken vliegen.

    Jos
     
  3. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik vond het ook een zeer geslaagde dag, prima organisatie. De enkele buien waren krachtig maar kort, dus was het direct weer goed vliegen in het zonnetje.
    Ik stem trouwens ook om de rakken anders op te stellen.

    Mijn resultaat vind ik hoopgevend (om nooit te trainen) enkele rakken zaten onder de 20', dus met eens 20 vluchten na elkaar te maken moet ik die 40 wel kunnen verslaan.

    Jos, Je vliegstijl viel wel op, denk dat dit ook enkel kan met een avionic. Omdat je gewoon een hoop snelheid nodig hebt om op het laatste rak nog weer up te trekken. Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat je zo hoog vliegend toch een mooie score kon maken.

    Groeten
    Val
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Normaal gesproken hebben we op de manier zoals de rakken stonden geen last van de zon.
    Het was nu laat in het seizoen en de zon stond lager dan ik dacht.
    De rakken aan de andere kant zetten gaat niet, die hoogspanning is dicherbij dan je denkt en als je ze schuin zet dan kijk je om 12 uur in de middag recht tegen de zon in.
    Volgend seizoen moet gewoon ergens eind augustus, begin september eindigen, dan is het ook nog vaak lekker weer.

    Vliegstijlen waren nu niet echt goed te zien, de wind was zo hard dat iedereen erg moest corrigeren.
    Wat me wel opviel was dat Jos het eerste rak ook dalend vliegt waar anderen dat stijgend of vlak doen.
    En de daalhoek is vrij groot.
    Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, een stijl moet bij jezelf en bij je model passen.
    Zaak is dat je heel veel moet vliegen, dat geeft de meeste progressie.

    Maar al met al was het een geslaagde dag, ik zie af en toe wel eens een foutje omdat ik op alles tegelijk aan het letten ben maar ik ben trots op de mensen die zich ingezet hebben om de finale tot een succes te maken.
    De anti regendansjes hebben ook geholpen.

    Nu eens gaan kijken wanneer we weer een trainingsdag gaan organiseren.
    Als je een veld hebt waar dat kan dan hoor ik dat graag.

    GJ
     
  5. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ja een trainingsdag zou erg fijn zijn!!
    Odoorn misschien?

    Gr Frank
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als beloofd, zal ik dat in de 'groep' gooien.
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, normaal gesproken klim ik wel het hele 1ste beentje om dan in de bocht bij B over te gaan in een daal vlucht. Maar de zon stond zo in de weg dat ik de kist onder de zon door moest vliegen en dus voorbij de 90 graden rolde en begon te trekken. Heb hem ook een keer door de zon heen gevlogen en riep toen nog dat ik hem kwijt was voor de zekerheid.

    Om eerlijk te zijn vindt ik er met de zon in het oog niks aan. Graag zou ik dus weten hoe het op de andere velden wordt gedaan in Nederland, dan plen ik wel in dat ik daar heen ga en niet meer naar Stompetoren.

    Val, juist met een kist met veel weerstand en weinig snelheid is het belangrijk hoog te klimmen en dan veel hoogte weg te geven tijdens de rakken. Dat is de enige manier de snelheid niet te ver weg te laten zakken naar het einde toe. Als je geen hoogte meer hebt, dan heb je vervolgens ook geen snelheid meer en is alles verloren. Je zag neem ik aan hoe ik het laatste rak vaak nog enorm aan het aanduiken was, al vanuit de laatste bocht.

    Ik vloog trouwens maar met 5KW piek met de Neu motor en daarbij een vertraging van 1 seconde via de zender. De Budget drive had slechts 4.3KW piek en 0,5 seconde vertraging. Het was koud dus de Lipo's waren niet zo snel, normaal zit ik 500W hoger.

    Jos
     
  8. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Jos,

    Dit was de eerste keer in NL dat de vliegers in de zon moesten kijken.

    Gr Frank
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos,
    Was leuk jouw en je vriendin even te zien, al was het maar kort.

    De eerste wedstrijd dit jaar in Stompetoren was er geen last met de zon. Wegens de tijd van het jaar stond de zon echter al behoorlijk laag en maakte deze het inderdaad lastig.
    Een maandje eerder en er is geen enkel probleem.
    Als ik me goed herinner stond in Bergeijk de zon in het gezicht, maar net hoog genoeg om er niet teveel last van te hebben.
    In Odoorn waren we gelukkig op tijd klaar voordat de zon boven rak B hing.

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2010
  10. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Volgens mij was het ook enkel in de voormiddag dat er last was van de zon.
    Dit is zeker iets om op te letten. als je een nieuw terrein verkend of een cantine inplant, dat deze dan in het zuiden staat. Overigens was de start positie ook niet optimaal. dit zou wel eens voor grotere ongelukken kunnen zorgen...
    Dit zijn opmerkingen die niemand persoonlijk moet nemen, maar ze moeten besproken worden vind ik.

    Val
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Frank, toen ik in Stompetoren was tijdens de oefen dag voor dat het competitie seizoen dit jaar los barste vlogen we ook in de zon. Dat is nu dus 2 keer voor mij en voorlopig even de laatste.

    Val heeft een punt. Het is niet persoonlijk bedoeld, moet gewoon geregeld worden.
     
  12. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    In Dalfsen stond hij perfect, schuin achter ons.
    Had zelfs voor 34 rakken me zonnebril niet nodig ;)
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij elke wedstrijd hebben we gekeken hoe we het beste konden staan.
    De wind heb je niet in de hand, die kan per uur anders staan.
    De zon hebben we zoveel mogelijk rekening mee gehouden en zaterdag was de eerste keer dat hij vervelend stond (in een wedstrijd).
    Op elk veld is wel wat, als je met alle dingen rekening moet houden omdat Jantje niet lekker in de zon kan kijken, Pietje vind dat de wind van de verkeerde kant komt dan kan je net zo goed zeggen, F5B is niet mogelijk in Nederland...
    Het zijn allemaal compromissen.
    We mogen blij zijn dat we op alle velden zeer hartelijk welkom geheten zijn.
    We hebben het parcours zo goed mogelijk opgesteld, de omstandigheden waren voor iedereen gelijk.

    De start in Stompetoren leek gevaarlijk maar iedereen die dit soort modellen vliegt kan toch wel een beetje vliegen lijkt me.
    De toeschouwers zaten achter een hek en hebben in ieder geval een spectaculaire show gezien!

    GJ
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Goed, Dalfsen is ook best te doen voor mij. Dan neem ik de trein naar Deventer, neem de auto van mijn moeder mee en dan zie ik jullie daar. :)

    GJ, hoe zit het nu met die scores? Wil toch wel eens weten of ik gewonnen heb. ;)

    Jos
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan niet op de site.
    We hadden teveel dataverkeer afgelopen maand.
    Even uit het hoofd...
    Luc en Willy staat voor je, daarachter sta jij, dan Gerben.

    Maar vanaf de 1e oktober staan de uitslagen online.
    En volgend jaar hebben we geen limiet meer op de data.
    Ik had niet verwacht dat F5B zo populair zou worden...

    GJ
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.661
    Locatie:
    Gelderland
    1 Luc van Tricht 2000
    2 Willy Verschoren 1984.17
    3 Jos Mouris 1966.58
    4 Gerben van Berkum 1926.44
    5 Val Bourez 1795.74
    6 Joris Crevecoeur 1783.75
    7 Mark de Groot 1738.76
    8 Ronald van der Ham 1690.24
    9 Theo 1361.92
     
  17. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Hmzz, nu ook al niet meer.
    Heerlijk eigen hosting server ;)
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hoe is trouwens de 3de ronde verder verlopen? Ik was toen al snel weg.

    :)
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou, even een kleine update. Voor die genen die interresse hadden in mijn budget drive and wat er nou mis ging in de 3de ronde.

    Heb net even de boel weer in elkaar gezet en test draaien buiten met de romp in de hand. De motor start normaal, versneld maar bij het berijken van vol vermogen stopt hij er mee. De prop draait nog eventjes door en dan ineens pakt de rem (voel het in mijn hand) en staat alles weer stil.

    Op de Unilog valt te zien dat het vermogen al voor het maximale vermogen van voorgaande vluchten ineens terug gaat naar nul. Bij 3KW ofzo stopt het lopen van de stroom ineens zonder reden. De prop vertraagd dan normaal door de luchtweerstand en een tijdje later staat hij ineens stil. Het servo signaal wat de Unilog binnen krijgt ziet er prima uit. De maximale toeren zijn z'n 40.000 en ik die niet dat de motor harder draait dan de prop. Ik zie dus geen 75.000 toeren zoals verwacht als er wat los zit in de aandrijving.

    Ik heb niks veranderd aan de instellingen van de regelaar tussen de vluchten en voorheen werkte alles perfect. Aan de regelaar is verder niks te zien. Met andere woorden, ik ben met stomheid geslagen.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Regelaar testen op een andere motor?
    Of de motor is toch overbelast geweest en slaat door op een van de wikkelingen.
    Krijgt de regelaar-software overigens feed-back van de motor?
     

Deel Deze Pagina