Emcotec Micro DPSI; slechte ervaringen?

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 24 sep 2010.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Vanmiddag mijn WindS 110 geheel plat gevlogen. Ik was de spin aan het oefenen en in het 2e deel verloor ik elke vorm van besturing, dwz, het toestel reageerde niet meer, niet op de roeren en niet op het gas. De tolsnelheid vertraagde wel iets, maar hij is uiteindelijk al tollend 200m lager de grond in gegaan.

    Dan ga je natuurljik onderzoeken waar dat aan gelegen kan hebben. Tot op deze uitval, heeft het toestel en alle apparatuur erin, probleemloos gefunctioneerd. Daar waar het de apparatuur betreft gaat het dan om meer dan 1000 vluchten, muv. de emcotec, die is er later in gekomen, en de ontvangeraccu's, welke ook vernieuwd zijn.

    Toen ik bij het wrak kwam, stond het toestel uit. Na aanschakeling functioneerde alles zoals bedoeld.

    Uit de twee 500mAh lipo's kwam bij ontladen met 3A, 321 mA per stuk, dus leeg waren ze zeker niet.

    Het gedrag in de lucht, het feit dat de kist uit stond toen ik erbij kwam, en het feit dat de kist bij het uit elkaar schroeven net zichzelf aan- en uitschakelde, doet mij geloven dat het probleem in de Emcotec Micro DPSI zit. Ik denk dat het ding gewoon is uitgeschakeld in de vlucht. Het was zeker geen failsave, dan waren de roeren neutraal gesteld, en het veranderen van de tolsnelheid geeft ook aan dat de roeren vrij konden bewegen, onbekrachtigd waren.

    Nu heeft een clubgenoot van mij enige tijd geleden ook een probleem gehad met de voedingspanning, ook bij gebruik van een Micro DPSI, en meen ik mij te herrinneren eens gehoord te hebben dat Job (Verkerke) iets soortgelijks heeft gehad (of dat waar is, weet ik niet).

    Vandaar mijn vraag.. zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met de Emcotec Micro DPSI?

    De gebruikte setup:

    Hacker A50-16L
    Jeti Spin 99 OPTO
    Emcotec Micro DPSI Dualbat
    2x 500mAh 2s1p Zippy Flightmax 25C lipo
    2x Futaba S9650 (elevators)
    2x Futaba BLS 153 (ailerons)
    1x Futaba BLS 451 (rudder)
    Assan X8R ontvanger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2010
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    dat is zwaar balen Henri! Ik hoop dat je spullen verder nog wel heel zijn.

    Ik vlieg nu twee jaar met een Emcotec DPSI Single battery zonder enige hitch of probleem (kleine 400 vluchten).

    Volgens mij was het probleem bij Job niet de Emcotec maar een slechte soldeer verbinding van de accu naar de Emcotec. Da's natuurlijk dan gelijk een nadeel tov. een gewone "harde" switch. Ben je je spanning kwijt dan ben je alles kwijt. Ik neem aan dat dit bij een dubbele accu niet het geval zou mogen zijn.
    Misschien dat Job ook nog reageert maar dit is in elk geval wat ik ervan begrepen heb.

    Je voedingsspanning gaat ook je ontvanger in, daar kan natuurlijk ook nog een probleem zitten.

    Volkert
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik gebruik al jaren emcotec switches (RCS) zonder problemen...
    Je kan natuurlijk juist "pech" hebben, al hoort niemand dat natuurlijk graag.
    Ik zou zeggen, even naar emcotec sturen en je ziet wel wat ze zeggen.
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat gaat ook wel gebeuren, en ik ga er eigenlijk ook vanuit dat deze dingen betrouwbaar zijn, ze worden nochtans door zo'n beetje iedereen gebruikt.

    De ontvanger was het probleem niet, daar de emcotec zelf uit stond toen ik bij het wrak kwam, en zich net bij de na-inspectie uit zichzelf in- en uitschakelde.
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Bij een gewone 'harde' aan/uit schakelaar doet een slechte soldeerverbinding aan de accu je natuurlijk net zo goed de das om.

    Ik heb totnutoe ook geen probleem met de emcotec, maar heb er nog maar zo'n 60 vluchten op.

    Het is overigens wel de laatste keer wat mij betreft voor emcotec. Ik vind dat gedoe met die magneetjes helemaal niks.

    Op mijn volgende model komt weer gewoon de Jeti Max BEC met gewone 'harde' aan/uit schakelaar. Daar heb ik twee seizoenen mee gedaan in de Xtra en die voldoet prima. Ook nog eens de helft goedkoper dan de emcotec.
     
  6. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Henri, is het niet zo dat de emcotec eens spanning verloren, uit gaat (logisch) maar niet terug weer in werking gaat als de spanning terug komt?
    Dat is allesinds zo bij hun emcotec dspi's powerbox doet dat in mijn ogen beter, die staat altijd aan als je de batterijen uittrekt en weer insteek...
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Dat is juist ja. Tenminste die van mij werkt wel zo.

    Dus als je een slechte soldering hebt aan de accu of aan een steker - eens dat de spanning, ook al is het maar kort, weggevallen is van de emcotec blijft die uit.

    Wat mij betreft een duidelijk minpunt en een extra reden waarom het voor mij de eerste en de laatste emcotec micro is.
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Klopt, maar dat is hier dus niet van toepassing. De aansluiting is goed en de lipo's ook, en bij lange na niet leeg.

    Op mijn 2m kist komt de BIC die ik nog van mijn alliance had. Geen geetter met magneetjes, en een schermpje waarop je kunt aflezen hoe je accu's het doen en hoeveel capaciteit er al gebruikt is.
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Bram, het blijft mij inderdaad een raadsel waarom ze dit doen... dit zou makkelijk kunnen verholpen worden. Voor de rest lijken de emcotec producten mij wel goed, ik gebruik enkel de RCS van emcotec, voor andere producten verkies ik toch powerbox, omdat over detail toch beter is nagedacht. (zoals het vorig VB).
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Voor alle duidelijkheid; de topictitel is in vragende vorm, het is niet mijn bedoeling om te zeggen dat de Emcotec spullen slecht zijn, integendeel, ik ga er eigenlijk vanuit dat ze goed zijn, ook omdat ze zoveel gebruikt worden.

    Het was meer dat ik nu zelf een rare ervaring heb en kort geleden iemand anders bij ons. Vandaar dat ik de vraag stel, als nu ineens zou blijken dat meer mensen problemen hebben gehad, zou het een ander verhaal zijn.
     
  11. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg

    Hi Henri,

    balen zeg! I know the feeling... :-(

    Ik heb inderdaad mijn eerste Leviosa net zo de grond in zien boren. Dat was te wijten aan een soldering die los getrild was van zo'n groene multiplex stekker. Welke ikzelf gesoldeerd had en een beetje los hing. waardoor de stekker bij elke rol of snap een beetje tegen de wand aan kwam. Dit heeft op den duur denk ik de soldering verneukt. Met als resultaat even geen stroom en dan gaat de emcotec inderdaad uit. Ik heb sindsdien de kabels in zijn geheel vast geplakt. Daarna heb ik er gelukkig (ff afkloppen) nooit meer last van gehad! Ik heb er inmiddels 4 van liggen waarvan 1 in de la, waar ik mee gecrashed ben. Deze durf ik alleen in een klein goedkoop kistje te steken in de toekomst.

    Succes met je eigen design. Hoop dat je het snel goed vliegend hebt. Er zullen uiteraard ook nog wel een hoop kisten in de verkoop gaan de komende maanden. Dus wellicht kun je nog wat scoren!
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, het zal natuurlijk niet gelijk goed vliegen, dat kan bijna niet. Ook heb ik inmiddels wel twijfels bij sommige keuzes, maar we gaan zien hoe het in de praktijk uitpakt allemaal. Het zal iig wel een kist zijn waarbij het vliegen met een kleiner kistje in wind, voor mij een voordeel is, gezien de belachelijk hoge romp :p

    Gezien mijn gescoor van pak-m-beet 21 weken geleden, zal er in de komende tijd geen nieuw toestel gescoord worden, zo'n kleintje krijgt volgens mij de eerste maand gewoon vermalen euro's in z'n flesje :p
     
  13. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zeg ... borstvoeding! is het beste en ook nog het goedkoopste!!!

    twee goede argumenten, dat dan een maand of 6 volhouden en jij hebt een F3A kist....
    LoL


    Ach, die kleine is veel belangrijker, snap je keuzes maar al te goed!
     
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    en dan nog iets creatiefs met oude kranten bijv. ipv luiers dan heb je zowel in- als uitgaande kosten aangepakt. Moet jij es uitrekenen wat je daarvoor kan kopen!! Je wilt het niet weten....

    Volkert
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ach.. ik heb nog wel wat te doen in de tussentijd..

    [​IMG]

    ;)
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    leuk om te horen(lezen) dat je vader wordt.
    het kost wat, maar dan heb je ook wat.
    ja en het kost enorm veel tijd...... en geld z'n kleine spruit.
    en dan wordt het groot en vliegen ze je om de oren :lol:

    ik vlieg nu al zeker twee jaar met die schakelaar en nog niks vreemd gemerkt.
    de pech duivel moet jouw wel hebben
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ach, valt wel mee, 1 crash door technische storingen per ca. 400 vluchten.. goed.. ik had het ook graag anders gezien, maar er zijn er hier zat die meer pech hebben ;)
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het blijft spijtig een F3A kist te crashen, in theorie kan je zo een kist bijna niet crashen... of het moet iets technisch zijn.
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Klopt.. in mijn begintijd nog wel eens gecrashed door domme stuurfoutjes, maar dat stadium ben ik wel voorbij.. er moet idd iets technisch misgaan. Helaas doet het dat dan ook.

    Inmiddels alleen maar reacties van tevreden Emcotec Micro DPSI gebruikers, het was dus een incident en exemplarish, althans, daar ga ik dan maar vanuit.
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    stuur hem in elk geval op ter controle zou ik zeggen. Niet dat daar normaal veel uitkomt, maar toch..

    Volkert
     

Deel Deze Pagina