Emcotec Micro DPSI; slechte ervaringen?

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 24 sep 2010.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hier ook nog steeds zéér tevreden over de DPSI Micro - MPS RV (1 accu-versie) na 2 seizoenen F3A vliegen. Mocht er een keer een nieuw F3A toestel komen, dan komt er achter elkaar weer 1 in. Waarschijnlijk wel de versie voor 2 accu's, zodat het falen van 1 accu niet het crashen van mijn toestel tot gevolg heeft:)
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dit ding gaat gewoon de ton in, ik geloof niet in opsturen etc. Het ding werkt nu ook prima, heeft een heel aantal vluchten prima gewerkt, en heeft zich toen uitgeschakeld. Als ze 'm gaan controleren, vinden ze ws. niets, en dan vlieg ik er straks weer 300 vluchten mee en kost het mij weer een kist.

    Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me! ;)
     
  3. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    hoi,
    vandaag is er bij ons een bigscale Stearman met stermotor gecrashd, het model had ineens helemaal niks meer, ook deze had een emcotec.
    zelf heb ik afgelopen maand 3 zwevers (6meter) omgebouwd naar lipo met emcotec.
    wat mij op viel is dat de blauwe stekker van de schakelaar die in de ontvanger gaat,
    nogal vrij makkelijk en los in de ontvanger zit (futaba 6014)

    bij de crash van vandaag ging de bewuste stekker ook heel makkelijk in en uit de ontvanger.
    wat er precies gebeurt is weten we nog niet. deze dagen moet alles nog even uitgezocht worden
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    dat is mooi k*t.. maar staat het in dit geval vast dat het de Emcotec was die het deed?

    Die dingen worden veel gebruikt, om nou alle crashes aan een Emcotec te wijten, gaat zelfs mij te ver ;)

    Dat was bij mij niet zo, sowieso zitten aan de Dualbat versie 2 stekkers die in de ontvanger gaan, en beiden zaten er ook nog in na de crash.
     
  5. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik gebruik sinds het begin van dit seizoen ook de DPSI van Emcotec, de dualbat versie, op een zwever (Last Down) en een Extra 300S van 1.80 meter. Als lipotjes hangen hier 2 x 800 mA aan. Ik heb geen enkele slechte ervaring. Af en toe trek ik eens een stekker los om te kijken of alles nog werkt...... Ik vind het erg vreemd dat hij bij jou uit is gegaan. Dat zou betekenen dat allebei de lipo's onderbroken zouden zijn geweest. Heel vreemd en ook een beetje verontrustend. Ik ben deze dingen nou juist gaan gebruiken omdat ik bijna een kistje kwijt was omdat 1 van de NiMH cellen van een praktisch nieuw pakket het begaf tijdens de vlucht. Ik zou het toch voorleggen aan Emcotec.

    Gr. en succes met je twee ;) projecten.

    Robert
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Blijft natuurlijk wel belangrijk om alle omstandigheden te weten voordat je de schuld op de Emcotec schuift.
    Voor hetzelfde geld stond er een kist in de zeikende regen helemaal open of was een steker er niet helemaal goed ingedrukt.
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Beiden kunnen we in mijn geval in elk geval uitsluiten.. de emcotec is nooit nat geweest en alle stekkertjes zaten daar waar ze moeten zitten.
     
  8. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel

    Helemaal eens, ik schuif ook Emcotec de schuld niet toe, ik blijf het vreemd en verontrustend vinden. Vandaar ook mijn opmerking om toch hierover met Emcotec in conclaaf te gaan. Dat van die niet ingedrukte stekker gaat niet op. Alles is namelijk dubbel uitgevoerd. Twee vanaf de twee lipo's en twee stekkers naar de ontvanger (maar die zorgen er niet voor dat de Emcotec uit gaat). Kist open in de zeikende regen..lijkt me sterk maar die kan Henri beantwoorden.

    ;) Misschien vloog je in een gebied met een verhoogde magnetische straling....Sort of X-Files....;)
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die opmerking komt niet uit de lucht vallen, het welbekende roddelcircuit op een club, techische defecten moeten altijd aan de piloot liggen ;)

    Afgelopen week is het 1 keer voorgekomen dat mijn kist open stond op het moment dat het zachtjes begon te motregenen, hij heeft misschien 5 minuten in amper regen gestaan, vandaar dat Hans die opmerking maakt.

    'Zeikende regen' is sowieso al niet van toepassing.

    Feit is dat ie (het vliegtuig) van binnen amper tot niet nat geworden is, denk aan dat je her en der een druppeltje op het hout zag, en dat de schakelaar in een gebied van de kist zit waar uberhaupt geen regen kwam, hij was aan de achterzijde ingebouwd, op het punt waar de romp alweer ruimschoots overdekt is.

    Maar ja, mensen zien dat dan, en horen dan van die crash en gaan dan gelijk de conclusie trekken dat 'je het dus fout gedaan hebt', wat hier zeker niet aan de orde is. Er is nog niet 1 druppel water in de buurt geweest van de schakelaar.

    Het enige wat dan zou kunnen, ik heb er wel eens mee gevlogen dat het tijdens het vliegen gaat regenen, de LED steekt aan de buitenkant natuurlijk wel uit de romp, dan zou daardoor al water naar binnen gekomen moeten zijn.

    Hoe dan ook, dit hele verhaal is kort te sluiten; deze Emcotec is niet nat geweest, nooit. Niet van buiten en al helemaal niet van binnen.

    Het ding is al weggegooid, ik ga 'm niet opsturen. Kost alleen geld en ik zie er geen heil in, zelfs al stuurt emcotec 'm terug met de opmerking 'we hebben 'm gerepareerd', dan nog zou ik het ding nooit meer in een kist monteren.
     
  10. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik geloof er ook helemaal niets van dat water de oorzaak is. Langs de led zou knap zijn om daar iets langs te krijgen en tussen de twee helften van de regelaar zit een kunstof manchet. Jammer dat je hem weggegooid hebt. Ik zou hem zelf even hebben opengemaakt om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen..:)

    Ik bedoel met in conclaaf gaan niet meteen terugsturen. Een kort mailtje met uitleg wat er is gebeurt, ben benieuwd naar de reactie. Ik heb sterk de indruk dat Emcotec een club is die dit niet snel als onzin af zal doen. Ze hebben een reputatie op te houden. Just my 5 cents..:)

    Gr. Robert
     
  11. ComeOn

    ComeOn

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Haarlem
    Emcotec

    Goede morgen,

    Waarom eigenlijk een Emcotec gebruiken? Ik vlieg nu 2 kisten direct op LiFePo en dat gaat prima! Zowel een F3A kist als een 3D model. Mijn gedachte was: 'Weg met een mogelijke bron van storingen. Weg met de dure regelaar. Weg met het toegevoegde gewicht.'
    Hyperion levert mooie LiFePo-ontvangeraccu's. Kyosho komt nu ook op de markt met dergelijke accu's. 2mm gouden stekkertjes eraan en klaar ben. Ready to Fly!

    Groet, Mart.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @ComeOn wat als je 2 batterijen wilt gebruiken?
    En welke schakelaar gebruik je dan? Of maak je telkens je kist open om je batterij uit je ontvanger te trekken?
    In het eerste geval is je schakelaar ook een zwak punt en het 2de geval lijkt me niet echt praktisch en zeker ook niet zo veilig.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kan natuurlijk ook best zijn dat de Assan ontvanger een los antennetje had, of een andersoortige storing....
     
  14. ComeOn

    ComeOn

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi,

    Ter verduidelijking. Ik vlieg met een accu aan boord. Bewuste keuze in verband met het gewicht. In de F3A-wereld de meest gebruikte manier.
    Beide modellen die ik gebruik zijn electrisch aangedreven, en aldus moet de aandrijfaccu eruit of worden bijgeladen. Kisten gaan dus toch open. Een stekkertje meer losmaken is dan geen moeite. Niet direct uit de ontvanger trekken, maar met 2 goudstekkertjse ertussen gesoldeerd. Dus geen schakelaar meer.

    Groet, Mart.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nee, Alexzzz, het kan niet door Assan gekomen zij, of althans, niet door een los draadje oid. Dan had ie namelijk in failsafe moeten springen en dus de roeren neutraal moeten zetten. Dat was niet het geval.

    Daarnaast heeft het assan spul nu al meer dan 1400 vluchten probleemloos gewerkt, het is dus niet erg waarschijnlijk dat dat 'de culprit' is.

    tav. mijn crash staat wel redelijk vast dat het de schuld van de Emcotec is die zichzelf uitgeschakeld heeft. Dit heeft ie later, op de grond, nogmaals gedaan.

    @Mart; mbt. lipo + VR versus LiFePo rechtstreeks heb je gelijk. Alle electronica die je weg kunt laten is minder gewicht en minder kans op storingen.. ik heb hier op het forum daar al eens heilige oorlogen over uitgevochten met mensen die vonden dat je persé emcotecs of powerboxen MOEST hebben omdat het anders niet veilig of verantwoord zou zijn..

    2 accu's vs 1 qua gewicht heb je geen gelijk in, want je verkleint gewoon de capaciteit. Ik vloog eerder met 1 ontvangeraccu, en die accu fikte in de lucht uit door een kortsluiten op het printje wat de cellen met elkaar verbond. Dat was een 1000mAh lipo. Dat heb ik toen vervangen door deze dubbele setup, met twee 500mAh lipo. Netto kom je dan op hetzelfde gewicht.

    Zou het heel erg gewichtskritisch zijn, zou je zelfs met twee 100mAh lipootjes kunnen gaan vliegen, maar dan moet je ze om de vlucht vervangen.

    Let wel op.. een aantal typische F3A Futaba servo's zijn bedoeld voor 4 cellen NiCD/NiMH, dus nominaal 4.8 volt, maximaal rond de 5.9. Denk hierbij aan de S9202, de S9150 en de nieuwe BLS 154. Futaba vermeld daarbij specifiek dat ze ALLEEN op 4.8v mogen (ie een 4 cellen NiCd/NiMH pakket).

    Die servo's werken allemaal op 6v, wat ook klopt, daar dat ook de max is voor een 4 cellen pakketje.. maar met 2 cells LifePo zit je op 6.6 volt.

    Waarschijnlijk zal dat verder niet voor problemen zorgen, maar het wél iets om even rekening mee te houden.
     
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    er is mij eens voor gerekend wat een motortje in een servo op 5 volt en bijvoorbeeld bij 2 ampere ondergaat wanneer je deze servo 6 volt geeft of zelfs 7 volt laat verwerken.. de belasting op de motor nam giga toe omdat de prestaties buiten de specs toenemen, de rendementen omlaag gaan en de warmteafvoer niet toereikend is. niet doen verzekerde men mij, dit zou om storingen vragen zijn!

    @Jens, zonder emcotec of powerbox kun je 2 life toch in de ontvanger prikken, dan staan ze parallel, of is dat tekort door de bocht?
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Een onrealistische situaties, want deze servo's trekken geen 2A.. en los daarvan het verschil tussen 5v bij 2A en 6v bij 2A is exact 2 Watt.. dat maakt dus geen drol uit.

    Als laatste, futaba heeft die servo's gemaakt voor max 6v. 6 volt kunnen ze dus gewoon hebben en dan gebruik je ze binnen de specificaties.

    Juist met 2 lifepo ga je daar overheen, want dan kom je op 6.6 volt en gebruik je de servo's dus buiten de specs.

    Dat kan maar is minder zekerheid dan met een accu-weiche. Als dan 1 van beide accu's kortsluit, zal de handel nog steeds uitvallen.
     
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > los daarvan het verschil tussen 5v bij 2A en 6v bij 2A is exact 2 Watt

    Wat Jan zegt is helemaal niet zo gek hoor, en ik kan mij niet herinneren dat ik dit Jan heb voor gerekend.

    Ken je de formule U = R x I en P = U x I, denk het niet.

    Als je alleen ohms kijkt heb je met 1 volt extra bijna 50% meer vermogen nodig om de servo aan te sturen.

    5V / 2A = 2.5 ohm
    5V X 2A = 10 W

    als je de 2.5 ohm los laat op 6 volt, krijg je
    6V / 2.5ohm = 2.4A
    6V * 2.4 A = 14.4 A

    is dus bijna 50%, daar bij denk ik dat de ohmse berekening niet helemaal op gaat om dat de snelheid van de servo behoorlijk toeneemt waardoor de luchtweerstand er voor zorgt dat de stroom hoger wordt, waardoor het vermogen ver boven die 50% uit gaat komen.

    Bart,
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Je rekensom klopt niet, want weerstand is geen vaste waarde. Het gaat hier om inductieve belastingen.

    P(watt) = U(volt) * I (ampere)

    Je gaat 1 volt omhoog. Bij 1 A is dat dus 1 Watt, bij 2A 2 Watt, enzovoort.

    Niet meer en niet minder.

    Waarom je denkt dat ik dat soort hele simpele basale natuurkundevergelijkingen die je in je 1e schooljaar krijgt, niet zou kennen, is mij een raadsel.

    Je doet een hele trits aan aanames, dat het een ohmse belasting is die constat is, dat de servosnelheid behoorlijk toeneemt bij een hoger voltage (is niet waar, hij neemt evenredig toe), dat de luchtweerstand hoger zou zijn, dat daardoor de stroom hoger zou worden.. allemaal niet kloppende aannames.

    Dit schaalt gewoon evenredig. 1/6 meer stroom is 1/6 meer snelheid en kost 1/6 meer vermogen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2010
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Henri,

    Je gaat voorbij aan het feit dat de stroom toeneemt als de spanning toeneemt.
    Het servomotortje is niet meer dan een normale electromotor. Zolang de servo op zijn maximum belast wordt, zal de stroom kwadratisch stijgen met het toenemen van de spanning. Oftewel: het opgenomen vermogen stijgt met de derde macht van de spanning.
    Dit alles natuurlijk alleen als de servo op zijn maximum belast wordt.

    Groet,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina