De Arrow van BMI ( grotere kloon van AXN Clouds Fly )

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jaccies, 5 mei 2010.

  1. <-Arrow->

    <-Arrow-> Guest

    Maiden niet helemaal vlekkeloos verlopen.
    1e poging; cockpit stuk
    2e poging; prop eraf (gelukkig teruggevonden)
    3e poging; paar 100 meter gevlogen voordat ie wederom een neuslanding maakte en de cockpit verder kapot.
    nu eerst maar even repareren en dan thuis (onder begeleiding) de volgende poging...

    Ron
     
  2. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Ja jammer Ron, is dit je eerste vliegtuig dan?
    want de Arrow vliegt zo gemakkelijk.....
     
  3. <-Arrow->

    <-Arrow-> Guest

    @jaccies
    ja is inderdaad mijn eerste vliegtuig.
    ik had ook beter moeten weten om, zonder enige ervaring, te gaan vliegen :(
    maar goed, de schade is beperkt en goed te repareren.
    waarschijnlijk stond er ook iets te veel wind en de eerste twee keer gooide ik met de wind mee.
    de laatste keer tegen de wind in met 3/4 vermogen en het hoogteroer iets omhoog gericht.
    geen idee of dit goed is, maar hij heeft i.i.g. even gevlogen.
    het viel me niet mee om zelf te gooien en dan meteen de besturing juist op te pikken; hij reageert behoorlijk direct en daar schrok ik misschien wel iets van.
    volgende keer ga ik even langs de vliegclub voor wat hulp :rolleyes:
    iemand verder nog suggesties voor een beginneling?
    is de romp bijvoorbeeld makkelijk te verstevigen?
     
  4. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Leuk om dit verhaal te lezen. Zelf had ik ook geen perfecte maiden en heb er zojuist een ander motor opgezet (TowerPro BM2409-12T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo), zodat ik voldoende kracht heb voor mijn camera met pan/tilt en 500mw 2,4 ghz tx. Verder heb ik een x-1000 headtracker erbij en wacht nog op mijn ceosd vervanging. De prop is trouwens te groot en deze vervangen door een 7x4 exemplaar.
     
  5. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    @<-Arrow->

    beste advies ga naar een vliegclub.

    weggooien met half gas +/- 20 graden omhoog, gaat altijd goed
    en in het begin andere laten gooien.

    de romp verstevigen , wat ik gedaan heb zie post 4:
    de romp vanaf de neus tot 10 cm achter de motor voorzien van glasvezel doek van 48gr/m2 met epoxy


    @Marco899
    nou ben benieuwd wat die nieuwe motor doet.

    mijn arrow vliegt nog steeds uitstekend zon 60 vluchten al gehad,
    het enigste wat ik had laatst was een scheur in de cockpit kap doordat die uit mijn handen viel op beton , de kap was wat hard geworden doordat die telang in de zon geweest was en scheurt dan heel makkelijk is een bekend probleem, dus niet te lang in de hete zon laten liggen!!.
    Maar inmiddels een nieuwe cockpit kap erop zitten die als reserve onderdeel te bestellen is bij RcKix.be
     
  6. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Mijne heeft ook al een aantal kleine scheurtjes. Ga deze ook maar eens bestellen.
     
  7. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Hey medevliegers,

    Na een hele tijd gevolgen te hebben met een CF was ik opzoek naar een opvolger van mijn clouds fly. Ik wilde graag een kist hebben zoals de clouds fly liefst met meer vleugel oppervlak om serieus mee te kunnen doen met een duur wedstrijd.

    De keuze viel hierom al snel op de arrow. De arrow heb ik inmiddels al een paar maanden (30 vluchten) en het is een geweldige kist! Hij vliegt prima, snel of langzaam.

    Het model is geheel standard geen aanpassingen of verstevingen.
    Wel heb ik een kleine aanpassing gedaan aan het model door af te wijken van de standaard aanbevolen accu. In de romp ligt een 5000 3s. De accu ligt zover mogelijk naar achteren maar er is als nog 35 gram lood op de staart nodig om het zwarte punt correct te krijgen.

    De upgrade
    Ik wilde onderstaande accu plaatsen. HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 15C
    Dit was destijds de grootste zippy welke HC had. In vergelijking tot een standaard 2200 3s weegt de accu 2200 gram meer. Dit extra gewicht zag niet als een probleem mijn eigen CF bestond voor zeker 100 gram uit lijm en tape maar vloog desondanks gewoon prima. De 5000 zou niet passen in de CF romp. Hierom viel mijn oog op de arrow. Een langer romp + meer vleugel oppervlak. Hierom verwacht ik niet dat het extra gewicht een probleem zou zijn. Aangezien de arrow net een maand toen uit was. Heb een korte zoektocht gedaan wat er zoal met de Cf gedaan was.

    Ik las op verschillende fora zag dat de CF met grote camera's
    worden gevolgen. Voorbeeld zie link.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1235820

    Er was zelfs iemand op rc groeps welke doodleuk 1 kg extra gewicht:schrik: mee te nemen. Ik kan helaas de link niet meer terug vinden.

    Dit alles overwegend dacht ik dat de 200 gram extra geen probleem zou zijn. Deze inschatting bleek correct. De arrow vliegt en zweeft prima en zelfs beter in vergelijking tot de CF met 2200 3s. Het extra gewicht is dus geen probleem. Ondanks de sterke concurrentie won ik de duur wedstrijd met een tijd van 1 uur 43 minuten en 30 seconden met matig termiek. Na het laden ging er 4983 in de accu, au! na de wedstijd heb ik regelmatig vliegtijden gemaakt van rond de 2 uur met termisch weer zonder accu extreem te belasten.

    Na de wedstrijd was ik eigenlijk van plan om de kist om te bouwen naar een "gewone" 2200 3s maar ik heb besloten dit niet te doen. Vanwege de volgende reden het extra gewicht is erg fijn als wind staat en hier aan de kust waait het regelmatig. Tevens bevalt de extra vliegtijd.

    Ik denk er zelfs over om een extra accu te kopen voor $ 25,-. Dan hoef ik op het veld niet te laden op de auto accu en dit beter voor de autoaccu.
     
  8. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    ...Zelf ben ik het vliegen na 20 minuten al zat, maar wel geniaal bedacht om zo'n reuze LiPo erin te leggen! :)
    De Arrow is idd een fijn ding, ik gebruik hem als leskist voor mijn zoontje, werkt super!

    Gr,
    Martin
     
  9. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323

    Hoi,
    Fijn om je ervaring te horen , je vliegt de stock arrow dus ook met de 4.75x4.75 prop ?
    Je vliegt graag lang dat merk ik wel, en is goed voor je concentratie.

    De Arrow heb ik ook al zeker 60 keer gevlogen, gaat prima alleen zeggen de medevliegers dat mijn arrow een gek geluid maakt niet constant maar wel bij hogere snelheden , het klinkt als flutter geluid ( roeren zitten niet los hoor) , en iemand legde mij uit dat de prop in zijn eigen turbulentie draait...
     
  10. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    De Arrow vlieg ik met een 5 x 5 in de doos zaten twee van deze props de 4,75x4,75 zat er niet bij.

    Hey Jaccies
    Ja langer vliegen vindt ik erg leuk:p. Natuurlijk kan korte ook door gewoon veel gas geven dan is de accu binnen het uur echt leeg;).

    Bij hoger snelheden bedoel je dan met de motor aan of uit? Als je vol gas vliegt dan maakt mijn kist een snerpend geluid. Mede piloten zeggen dat dit komt door de combinatie:
    - duwprop opstelling,
    - keuze prop,
    - toeren tal motor,
    - De lucht welke over het staart vlak geblazen wordt.

    Nog een vraag aan jou jij hebt een CF heb je al eens overwogen om een Arrow CF hybride te maken? Ik heb het idee dat de CF motor iets meer power levert.

    Overigens is de Arrow Martin opmerkt een ideale leskist.
     
  11. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Dan heb jij de Arrow eerder gekocht dan ik ?, ik heb hem gekocht op 20 April dit jaar

    Eerst hadden ze er 5x5 prop bij gedaan nu 4.75x4.75 omdat deze meer efficientie zou hebben en de motor de hogere stroom niet aan zou kunnen, ik wacht nog steeds op de gegevens van de motor van BMI.
    Belachelijk dat die er niet zijn , ze zouden ze opvragen bij de fabrikant en nog steeds niets gehoord.


    Nee dat flutter(snerpend) geluid gebeurt met motor aan, met motor uit heb ik dat geluid niet.

    nee nooit overwogen Arrow CF hybrid....als ik de 2 motoren bekijk lijkt me die van de Arrow wat degelijker!!
     
  12. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb hem in mei/juni gekocht. Nadat ik jou post hier en op RC-groupes had gelezen. Dat ik twee 5x5 props gekregen inplaats van een 5x5 en 4,75 x4,75 is volgens mij een foutje. De kist vliegt goed met de 5x5 hierom heb ik niet overwogen om een andere prop er op te zetten. Ik heb even gekeken maar het model wordt nu alleen nog maar met de 5x5 verkocht.
    Tevens kan je de 5x5 als vervangsprop kopen. Hierom denk ik dat BMI bedacht heeft dat dit toch de beste prop is.

    Bij mij is het hogere stroom verbruik tot opheden geen probleem geweest voor de motor.Terwijl ik regelmatig langere tijd vol gas heb gevlogen. De motor is een 2200KV dit zijn dezelfde spec als de CF. Toch heb ik het idee dat cf iets meer power heeft.

    Het geluid van de motor komt volgens mijn collega vliegers omdat het een duw prop is welke de lucht over de staart blaast. Tevens zorgt een duwprop voor meer geluid. Zaggie maken ook meer geluid omdat ze een duw prop hebben.
     
  13. Guardo

    Guardo Guest

    Beste mensen, als nieuweling begroet ik jullie allen en heb ik alvast binnen dit topic mijn eerste vraagje. Ik kocht vorige week ook een ARROW en ijverig ging ik aan de slag. Na de eerste vlucht (echte beginneling dus) mijn cockpit stuk en ging ik terug naar de winkel. Blijkbaar moet je je zwaartepunt vinden, maar 53 mm is dit niet volgens de winkel als je 1/3 neemt vanaf de aanvalsboord. Ik vloog vandaag dus de tweede maal en wederom had het vliegtuigje moeite om te stijgen. Om het zwaartepunt te bepalen moest ik 5 stukjes klein lood toevoegen, is dit normaal?

    groeten

    Guy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2010
  14. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Het ligt natuurlijk ook aan het formaat van je accu. Ik denk dat er genoeg in dit topic staat om een beetje een idee te krijgen, van formaat en zwaartepunt.
     
  15. Guardo

    Guardo Guest

    Formaat van de accu is de standaard meegeleverde accu van BMI zelf. Die plaats ik helemaal voorin, tezamen met de 5 loodjes van 5 gr dacht ik. In de winkel zei men me dat het zwaartepunt op 1/3 van de vleugel ligt en dit is iets meer dan 5,6 cm dacht ik.

    Tijdens mijn tweede vlucht, stond er zeer weinig/geen wind en vond ik het zeer moeilijk om het ding uberhaupt in de lucht te krijgen. Is het zo dat je een zuchtje wind voor deze zwever nodig hebt om ideaal te kunnen starten. Tijdens de start dook hij een beetje naar beneden de tweede keer, en volgens mij was hij dan ook te zwaar voorin...

    grtz

    Guy
     
  16. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    In principe zit je dan goed met je gewichtsverdeling. Ik heb het ook lastig gevonden om de BMI met de standaard setup in de lucht te krijgen en heb daarom ook gelijk een zwaardere moter en een ander prop geplaatst. Helaas heeft deze door 2 stommiteiten nog steeds niet lekker gevlogen en wacht ik nog steeds op vrijwel windstil weer om het weer eens te proberen.
     
  17. Guardo

    Guardo Guest

    Die van mij is al serieus gecrasht, romp vooraan aan de snuit is redelijk gehavend. momenteel even wachten en dan terug aan de slag proberen gaan.
     
  18. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hoi zie mijn post [post4] voor zwaartepunt 53mm.
    Zie ook in die post het youtube filmpje van de start waarbij ik hem zelf weggooi, zo moet jou Arrow ook er vandoor gaan. met 3/4 gas

    misschien onnodige opmerking maar de tekst op de prop wijst naar de neus?

    Ik vlieg de Arrow met windkacht 3-5 geen enkel probleem om hem de lucht in te krijgen met 3/4 gas, en ik gebruik nog steeds de originele motor en originele 4.75x4.75 propellor.
    Er zijn er die een 5x5 prop gebruiken is die iets krachtiger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Snap ik niets van dat je met de standard setup de arrow niet makkelijk de lucht in krijgt. Ja en jij hebt andere motor en prop vanwege je extra ballast dat je meeneemt , camera etc etc
     
  20. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Ook in de standaard setup wilde het niet lukken. Na vele pogingen bleek dat de bmi naar rechts overhelde en dit alleen gecompenseerd kon worden door 20 gr. lood op de vleugel te plakken. Dit met alleen de servo's en ontvanger in het toestel. Er was dus vanaf het begin af aan al ergens een onbalans.
     

Deel Deze Pagina