Overstap van Coax naar HK500GT

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door PoweRotoR, 6 sep 2010.

  1. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo,

    Ik vlieg al geruime tijd met vliegtuigen maar wilde toch eens ruiken aan het helivliegen.
    Via dit forum wil ik mijn ervaringen delen die ik heb opgedaan toen ik de beslissing nam om naast mijn Coax heli ook de sprong in het diepe te gaan wagen naar een heuse HK500GT.
    Via verschillende forums heb ik veel info ingewonnen wat ik het beste kon doen. Eerst een kleinere tusenstap naar een Fixed Pitch heli of direct naar een Collective Pitch? Hioerop kreeg ik snel vele reacties die uiteen liepen van toch eerst een kleine FP en dan naar een grotere CP tot direct overstappen naar een zo'n groot mogelijke heli in verband met zijn stabiele vlieggedrag. Helaas is het ook zo dat hoe groter de heli de prijs ook snel verdubbelt.

    Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij HobbyKing een HK500GT besteld met regelaar, servo's, motor, gyro etc. Kortom helemaal compleet.

    Omdat ik nog een 35 MHz zender gebruikte en een 2,4 GHz zender/ontvanger minder storingsgevoelig was ben ik op het forum gaan zoeken of ik mijn Multiplex MC3030 kon ombouwen tot een 2,4 GHz zender. Dit was dus het geval en heb dit ook direct gedaan en ben hierover tot op heden uiterst tevreden.

    Uiteindelijk bestond mijn set uit de volgende onderdelen:

    Multiplex MC3030 omgebouwd met ASSAN X8D 2.4GHz trainer port X8-hack module (PPM
    X8 R7 7Ch 2.4GHz Receiver (Long Antenna)
    HK-500GT 3D Electric Helicopter Kit (incl.
    3 stuks servo's op cyclic Turnigy MG930 Digital Metal Gear Servo 3.6kg
    TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
    Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500
    tail servo MKS DS8910 AVCS 760us Digital Servo 2.01kg/.
    Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
    Assan 760us Servo Adapter
    TURNIGY BESC Programming Card
    2 stuks LiPo Turnigy 3000mAh 6S 20C Lipo Pack (Great for
    R/C Helicopter Pitch Gauge

    Met deze spullen ben ik vol goede moed aan de gang gegaan. eerst even op dit forum speuren naar de ervaringen van anderen met de HK500 want deze HK500GT waren toen nog niet zo lang leverbaar.
    De eerste tip was om de handleiding te gebruiken van de Trex500 van Align en alles uit elkaar te halen en weer met locktite en 10 sec. lijm in elkaar zetten en controleren conform de Trex500 handleiding.

    Wat bleek was dat in de heckrotor geen thrust bearings maar gewone ball bearings waren gebruikt. Hiervoor heb ik dus de originele Align heckrotor aangeschaft. Voor de rest zag het er allemaal veelbelovend uit. De zwakkke punten van de HK500 waren bij de HK500GT vervangen door aluminium onderdelen.
    De montageplaat van de tailservo heb ik ook vervangen door een carbon exemplaar van Align. De rest van de heli heb ik origineel gelaten.
    Daarna ben ik begonnen met het inbouwen van de besturing. Dit ging allemaal erg voorspoedig.

    Zo dat was deel 1, het opbouwen van de heli!:thumbsup:

    Nu de volgende belangrijke stap. Het inregelen van de besturing. Aangezien ik een vrij oude zender heb kon ik over het inregelen van een heli met 120 graden aansturing op de swash en de aandelen van de nick, roll en ruder functie weinig vinden. Uiteindelijk ben ik via een oproep op dit forum tegen een bijna buurman, Marco (Bruteforce), aangelopen die notabene 20 jaar geleden zelf wedstrijden heeft gevlogen met heli's. Hij wilde mij wel helpen met dit inregelen. Uiteindelijk is dit ook gelukt. (Voor de liefhebbers kan ik de setup in de zender wel doorsturen)

    Zo dat was deel 2, het inregelen van de zender/heli.:proost:

    Nu kwam het belangrijkste voor mij, de maiden flight. Zou hij vliegen of niet????
    Samen met Marco naar een afgelegen veld in de buurt vertrokken. Alles nogmaals gecheckt en klaar voor het optoeren van de rotor.
    De heli begon langzaam los te komen en nog wat onwennig hield Marco de heli op veilige hoogte stabiel in de lucht. De eerste vlucht duurde ongeveer 3 minuten maar was erg geslaagd.
    De ervaren testpilot gaf aan dat de heli een rustig vlieggedrag vertoonde en deze gaf hem een goed gevoel. De kwaliteit/prijs verhouding was ronduit goed te noemen.

    Na mijn vakantie kwam mijn maiden vlucht er aan. Nooit eerder heli gevlogen en toen stond ik daar. Niemand kon mij meer helpen, ik moest het helemaal alleen doen.
    De tip van Marco was kleine stuurbewegingen maken en zorgen dat ik de heli even wat meer pitch geef om snel 10-20 cm los te komen van de grond om daarna te hoveren. Omdat ik al veel op de simulator had gevlogen wist ik wat er ging gebeuren alleen is het in het echt toch veel spannender want als het fout gaat....... weer geld investren, bouwen etc.

    De heli toerde op en hij kwam los. Er was een kleine afwijking naar links en voordat ik kon reageren dacht, ik zet hem maar weer aan de grond en probeer het opnieuw alleen kwam de heli in een kuil waardoor de staartrotor in de grond belandde. Er brak een heckrotor blad af en door de onbalans daarna was de as ook direct krom van deze heckrotor.
    De vlucht had dus 15 seconden geduurd met als gevolg schade, al is het zeer beperkt. :-(

    Heckrotor-as en rotorblad vervangen door originele Align onderdelen en klaar was ik weer. Nu kwam een paar dagen later mijn tweede poging. Dit ging allemaal al een stuk beter en daar stond een gelukkige piloot in spé. Geen schade dus geen kosten. :music:

    De derde poging begon allemaal erg goed. De heli kon ik goed op zijn plaats houden en als hij wat weg begon te driften was ik in staat om hem volledig onder controle weer recht voor te mij te krijgen. Super allemaal totdat ik hem op de grond wilde zetten wat blijkbaar toch weer wat te hard was gegaan omdat de staartrotor weer de grond raakte. Het gevolg een vreemd geluid maar na controle zag het er allemaal nog steeds goed uit. Alleen wat kleine deukjes in de heckrotor-bladen. Nu had ik uit HongKong toch kort daarvoor een 5-tal sets heckrotor balden ontvangen dus geen probleem dacht ik zo. Gwoon weer optoeren en vliegen maar. Het probleem was echter dat ik af een toe een tikje hoorde als de rotor draaide. Ik dacht dat er misschien één van de hoofdtandwielen een aantal tanden zou missen omdat de heckrotor de grond had geraakt. Maar deze hoofdtandwielen zagen er puntgaaf uit. Ik kon niets vinden misschien toch iets van gras tussen de tandwielen.
    Een paar dagen later toch maar op zoek gegaan wat de oorzaak van deze tik was want ik hoorde het nog steeds. Uiteindelijk zag ik dat er toch een tand was verdwenen van het tandwiel die wordt aangedreven door het hoofdtandwiel waarover de riem draait van de heckrotor.
    Toch deze eerst maar vervangen alvorens mijn vierde vlucht te gaan maken.

    Mijn eerste ervaringen op het helipad wil ik toch goed noemen.

    Bij mijn volgende hoofdstuk van dit draadje hoop ik een filmpje te kunnen toevoegen en nog meer ervaringen te kunnen delen.

    Hopelijk hebben mede modelvliegers die overwegen de overstap te maken naar het echte heliwerk wat aan mijn ervaringen die ik hier neer schrijf.

    Groet,

    Han
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2010
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Uit het verhaal van Han zou je kunnen lezen dat het allemaal wat rampzalig verloopt zo'n eerste "grote" heli, maar niets is minder waar. Ons prive vliegveld heeft een beetje hobbelig oppervlak en soms wat te hoog gras waardoor de relatief kleine HK wel eens met de (vrij lage) staart de grond raakt. Omdat we een hoepel en een trainingskruis geprobeerd hadden maar daardoor onbalans ontstond, vliegt hij nu met de relatief smalle standaard skids. De (relatief lichte) schade die soms ontstaat aan staartrotorbladen en tandwielen horen bij het leren vliegen IMHO. Daarbij zijn de tandwielen en assen van de HK niet heel erg sterk (de term pisbakkenstaal komt me in gedachten) en zou ik aanbevelen voor de staartrotoras en ook voor de defecte tandwielen (als dat eens voorkomt) zeker een Align vervangingsitem te nemen. Misschien dat we nog gaan proberen de heli een beetje hoger op de pootjes te krijgen.

    Overigens sta ik volledig ontspannen naast Han te kijken want hij heeft de heli volledig onder controle tijdens hoveren. Nu nog een beetje zekerder opstijgen en landen en dan zal het nog veel sneller gaan met zijn leerproces. Dit is ook op de sim goed te leren en dat gaat hij nu dan ook doen.

    Inmiddels heb ik zelf ook een HK500GT besteld als vervanging van mijn Eco8, zo onder de indruk ben ik van het vlieggedrag en afwerking van deze heli. Ik vind hem ten eerste betaalbaar, maar ook mooi afgewerkt, stabiel, snel en wendbaar op hogere toeren, en gemoedelijk en vergevingsgezind bij wat lagere hover toerentallen. Zoals bekend zijn er wat issues waar je op moet letten bij de bouw, maar ook de originele Align producten wordt geadviseerd volledig te strippen en opnieuw met loctite op te bouwen dus een echt issue vind ik dit niet.

    GO HAN GO! :proost:
     
  3. DrDeJe

    DrDeJe

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hoi Han,

    als je tijd hebt wil je dan mijn PM beantwoorden? :) Thanks!
     
  4. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Beste DrDeJe,

    Dank je wel voor de lovende woorden. Ik heb mijn antwoorden in jouw bericht toegevoegd. Houd mijn draadje op het forum in de gaten. Ik zal er foto’s aan toevoegen en eventuele andere wetenswaardigheden voor mede helivliegers.

    Groetjes en succes,

    hlcvbeek




    Hoi "hlcvbeek".

    Dit is echt vet. Wat jij schrijft ben ik aan het beleven. (Of ga ik beleven).

    Hoi. Sinds 2 weken vlieg ik thuis met een E-Flight Blade CX3 Coaxiaal. (En ik vlieg tevens een jaar met "normale" vliegtuigen op de vliegclub in Stompetoren). Daar het heli virus mij toch redelijk te pakken heeft ben ik van de week gaan zoeken en heb ik gisteren van een forum lid een HK 500 GT overgenomen incl. eea aan hardware. (Enige dat nog moet worden aangeschaft is een tail servo, en de lipo's).
    Volgens mij is dit de heli waar ik gisteren een bod op wilde doen alleen was jij mij voor. De vraagprijs was €155??? Een goede prijs want dit was incl. servo’s en gyro als ik mij niet vergis. Ik wilde deze hebben voor de reserveonderdelen. Nu bestel ik hem wel bij HK in Duitsland.

    Zag dat jij 3000 6S hebt. Lijkt mij een goed plan. En met 2 stuks kun je dus twee keer een behoorlijke vlucht doen lijkt mij.
    Omdat ik momenteel veel land en weer opstijg om te hoveren, ik ben het ook aan het leren tenslotte, verbruik ik veel stroom maar met deze 3000mAh 6S accu kan ik ruim 15 minuten vliegen.

    Ik heb dus ook zoiets van, lekker proberen en we zien wel waar het schik strand.

    Ik zag ik jou hardware lijst het onderdeel: Assan 760us Servo Adapter
    Waar dient dat voor? En hoeveel heb je er hier dan van nodig?
    Deze adapter heb je nodig om de digitale tail servo aan te sturen die ik gebruik. Normaal ontvangt een servo een stuurpuls van 1520us. Met deze adapter wordt deze stuurpuls verkleind tot 760us wat de snelheid van de servo ten goede komt. De tailservo die ik gebruik kan namelijk een stuurpuls van 760us aan. Als jij een andere tailservo gebruikt die geen 760us pulsen kan verwerken moet je deze adapter niet gebruiken. Ik gebruik hem alleen op de tail servo.


    Voor jou: Waarom bouw je niet een oefen vierkant. (Ik bedoel van die stangen met van die bollen erop die je dan onder je hele bouwd waardoor je meer stabiliteit hebt.
    Heb ik ook geprobeerd maar daardoor kwam de heli in een vreemde resonantie/onbalans waardoor hij niet mooi stil hing in de lucht. Nadat ik het trainingskruis weer verwijderd had was dit euvel weer verdwenen. Ik ga nu proberen met een groter/breder landingsgestel. De resultaten kun je op modelbouwforum lezen.

    Ik ben van plan de heli met mijn MX16 te gaan besturen. Echter heb ik ook nog geen idee hoe en wat ik dan allemaal moet gaan programeren. Staat dat in de beschrijving van de T-Rex? Want die heb ik natuurlijk ook van het internet gehaald.
    Ik weet niets van de MX16 maar in de beschrijving van de Trex500 staan de pitch instellingen die benodigd zijn. Hoe je deze moet instellen op jouw zender weet ik niet. Ikzelf heb een oproep op het forum gedaan of iemand mij kon helpen met het inregelen van mijn heli en binnen een dag had ik al een reactie.
    Over de instellingen van de TREX 500 moet je ook eens op de website www.hcw-rc.nl kijken want daar heeft Boudewijn Plomp veel geschreven over het afregelen en set-up van de Trex 500 heli.

    Verder ben ik van plan om wat te upgraden. Ik wil graag de body bestellen van Carbon Fiber. Verder zitten er al veel upgrades bij. (Zoals die tail van aluminium). Kijk goed of er in deze tail thrust bearings worden gebruikt. Als je de heli helemaal uit elkaar haalt en conform de handleiding van de Trex500 weer opbouwt, kom je vanzelf alles tegen wat afwijkend is op de HK500GT. Jij bedoelt met de body natuurlijk het frame wat standaard van aluminium is. Ik gebruik dit nog steeds en daar is niets mis mee. Ik zou eerder investeren in een tail-rotor assembly (asje met tandwiel waarmee de riem van de staartrotor wordt aangedreven)(H50043 Tail drive gear assembly - RCHeliparts.nl) en een tail rotor as.(http://www.rcheliparts.nl/h50037-tail-rotor-shaft-assem-p-1527.html)van Align

    Zou je misschien wat foto's van je heli willen maken zodat ik een idee heb hoe alles moet komen te zitten? (Zou ik echt tof vinden). Je zou me er erg mee helpen. Komen er aan.

    Nogmaals, ik vind het echt te gek dat jij dit verhaal schrijft en dat ik gisteren die set heb overgenomen. Ik hoop dat de boel overmorgen binnen komt. Dan ga ik een lijstje maken met zaken die ik nog nodig heb en dan kan ik de boel afbouwen.

    Gebruik jij trouwnes "standaard" blades? Of heb je die van Align (CF??). Wel gaaf he, dat zoveel van Align hier op past. Echt lachen.
    Ik gebruik gewoon de standaard blades die bij de HK500GT zitten. Je moet ze wel uitbalanceren. Een manier hoe dit te doen kun je op Balanceren vinden.

    Ik hoop dat je me vragen kunt en wilt beantwoorden en misschien wat detail foto's wilt maken.

    Groetjes DrDeJe.


    Nog een tip. Let goed op hoeveel spanning je servo’s aankunnen en hoeveel er uit de snelheidsregelaar komt. Als je servo’s maximaal 5 volt aankunnen en jouw regelaar levert er 6V, dan gaan je servo’s kapot. In dat geval moet je een step-down regulator aanschaffen die van 6 volt 5,1 volt maakt. Bij HK kun je deze niet kopen maar hier wel 5,1V two-way step/down voltage regulator (k10381TA) - RCHeliparts.nl

    Kijk ook eens naar DIT draadje.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2010
  5. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    In mijn vorige bericht had ik nog niet alles vermeld wat ik allemaal had gewijzigd aan de originele kit.

    Ik ben bij het opbouwen tot de conclusie gekomen dat de bijgeleverde boutjes waarmee de kogellinks op de Mixing Armen en Wash Outs zitten niet lang genoeg zijn en daarmee niet genoeg grip hebben in het kunstof. Ik heb deze allemaal vervangen door langere exemplaren die helemaal door de Mixing Arm en Wash Out heen zitten. Met de originele boutjes kun je niet even per ongeluk aan de rotorbladen zitten of aan de Flybar omdat ze anders losbreken.
    [​IMG]

    Op alle forums wordt er geschreven dat de staartbuis geaard moet worden bij belt driven staartrotors om storingen te voorkomen omdat deze riem statische electriciteit opwekt. Ook al staat er op de riem dat deze antistatisch is, is het toch raadzaam dit te doen. Dit heb ik gedaan door een extra draad aan de negatieve (min) pool van de accu te maken en deze te verbinden met de staartbuis. Ik heb deze verbinding gemaakt door een beetje lak weg te schuren van de staartbuis en daar de aardedraad met een tiewrap vast te zetten. Dit werkt prima.
    [​IMG]

    Het is belangrijk om de LiPo's niet te ver te ontladen omdat ze dan onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Ik heb 2 LiPo savers voor 3 cellen gebruikt. De eerste heb ik over de min van cel 1 en de plus van cel 3 gezet en de de tweede over de min van cel 4 (is ook direct de plus van cel 3) en de plus van cel 6. Dit alles op de balanceer stekker van de accu.
    Vervolgens heb ik deze LiPo savers vastgezet aan de achterkant van de grondplaat. Komt de celspanning voor cel 1 t/m 3 onder de minimum waarde dan licht de ene LED fel rood op en als de spanning van cel 4 t/m 6 te laag is de andere. In de praktijk is gebleken dat ze bijna tegelijk gaan branden.
    [​IMG]
    Bij mijn eerste pogingen om te hoveren heb ik wat pech gehad dat ik met mijn staartrotor iedere keer op de grond kwam. De eerste keer was de schade een gebroken heckrotor blad en een krom asje van de staartrotor. De tweede keer was het tandwiel waarmee het hoofdtandwiel de aandrijfas van de staartrotor aandrijft een tandje kwijt.
    In mijn vorige bericht schreef ik ook dat ik een onbalans in de heli kreeg toen ik een trainingskruis gebruikte. Na verwijdering was alles weer OK.
    Nu heb ik een groter landingsgestel eronder gezet (met dank aan Marco) van een Hughe 500 scale heli. Het gevolg is dat het landingsgestel veel breder is (minder kans om om te vallen bij het landen) en hij staat veel hoger (minder kans dat staartrotor op de grond komt). De staartrotor staat nu ruim 8 cm boven de grond.
    [​IMG]

    Dan nu het eindresultaat

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    3e en 4e vlucht met HK500GT

    Nadat ik de eerste twee keer pech had met het neerkomen is het nu dan toch eindelijk gelukt. Met dank aan Marco (Bruteforce) heb ik een groter/breder landingsgestel (zie mijn vorige bericht) waardoor ik geen trainingskruis meer behoef te gebruiken. De heli staat wat hoger op de poten dus de staartrotor komt niet zo snel op de grond en het landingsgestel is breder waardoor de heli niet zo makkelijk kan omslaan. Kleine moeite groot plezier zou ik zeggen.
    Daarnaast heb ik het probleem dat met een 6S accupak van 3000mAh de canopy niet goed is te monteren. Ik heb de tip van iemand gekregen om de battery tray wat lager in het frame te hangen. Dit heb ik deels gedaan namelijk de voorkant heb ik wat verder naar beneden gedrukt en heb 2 nieuwe gaatjes geboord en weer vastgezet. Nu past de Canopy perfect.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het hoveren gaat mij niet slecht af al zeg ik het zelf. Ik heb wel veel geoefend op de SIM maar toch mis je een bepaalde dimensie met het echte vliegen namelijk "De Spanning". Dit is nooit na te bootsen op een simulator natuurlijk. Op de simulator vlieg ik rond, ik maak loopings en rollen en sinds vandaag doe ik er ook nog autorotatie-landingen bij. Op de simulator allemaal perfect maar in het echt vlieg ik nog geen rondjes over het veld. Momenteel hover ik alleen nog maar en vind dit al moeilijk zat, zeker als je daarbij optelt dat het toch best wel waait (kracht 3-4). Eerst maar aan mijn zelfvertrouwen werken en dan volgt de rest vanzelf denk ik.

    Van mijn laatste vlucht zijn foto's en een filmpje gemaakt alleen heb ik deze nog niet ontvangen. Zodra ik ze in mijn bezit heb zet ik deze erbij.

    Als laatste wil ik nog wat toevoegen betreffende het eventueel verlopen van de staart i.c.m. een HK401B gyro. Hierover heb ik best veel gezocht op internet en liep tegen het feit aan dat dit te maken kan hebben met dat de printplaat in deze gyro kan bewegen of zelfs los zit. Ik heb zelf mijn gyro nog niet open gehad maar zal eerdaags deze toch even openmaken om te kijken of deze printplaat goed vastzit. Volgens HobbyKing zou dit probleem zijn opgelost.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een kort filmpje vindt je hier:
    Q9tq6JHQDUQ[/media] - VID 00000-20100926-1646.3GP

    Mij vader zie je ook door het beeld lopen en die maakte wat foto's van ons.

    ....tikkie trug Jaap...

    [​IMG]

    ....totale concentratie...
    [​IMG]

    ...mooi tegen de wind in hangend...

    [​IMG]

    Het gaat hardstikke goed!

    Groeten, Marco.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Aanpassing aan set-up

    Via het forum heb ik een andere motor voor de heli gekocht namelijk de originele BL500 van Align wat een 1600KV motor is en de bijbehorende regelaar de RCE BL75G. De reden hiervoor is dat de 1800KV motor die ik gebruik veel toeren maakt en waarschijnlijk ook meer verbruikt dan een 1600KV motor en daarnaast beschikt de RCE BL75G regelaar over een governer die zorgt dat het motortoerental altijd nagenoeg constant blijft, dus ook als de accu wat leger raakt. Nu moet ik telkens het toerental zelf wat opschroeven als deze in gaat zakken naarmate de accu leger wordt. Daarnaast zit er een goede softstart op deze RCE BL75G regelaar waardoor de kans op het vernielen van tandwielen kleiner is.
    Beide onderdelen heb ik gemonteerd in de heli en wilde alles even proberen maar helaas er gebeurde helemaal niets, zelfs de besturing deed het niet. Een nadeel aan deze regelaar t.o.v. mijn eerder gebruikte Plush 80A van Turnigy, is dat er in de Align regelaars RCE BL75G en RCE BL100G geen BEC aanwezig is. Toch iets te snel geweest met de aanschaf van deze regelaar. Dit betekent dus dat ik een extra accu moet gebruiken voor de stroomvoorziening voor ontvanger en servo's. Nou had ik nog een NiMh ontvangeraccu liggen van mijn vliegtuigen van 4,8v 2000mAh dus die heb ik op het nog aanwezige vrije kanaal van mijn ontvanger gestoken en alles werkte gelukkig. Let dus op dat er geen BEC zit in deze regelaar van Align!
    Nadeel van dit alles is dat er voor deze accu weer een plaatsje in de heli gevonden moest worden. Dit was niet zo'n probleem maar waar ik wel van baalde was het feit dat er weer gewicht bij komt en daarmee de vliegtijd wordt bekort. Met de oude set-up kon ik ruim 15 minuten hoveren.
    Nu is alles geinstalleerd en heb even heel voorzichtig geprobeerd in de tuin wat te hoveren en dat gaat nog steeds.
    Het totale gewicht van de heli komt nu uit op 2250 gram wat toch een stukje zwaarder is dan de cijfers die HobbyKing doet vermoeden van ongeveer 1700 gram.
    Nu is het wachten op de eerste echte vlucht met deze nieuwe set-up.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2010
  9. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik vind het best lange vliegtijden eigenlijk, maar misschien normaal voor een 500?
    Met 3s2650 kon ik m'n 450v2 zo'n 7-8 minuten hoveren.
    Onder m'n 450 sport canopy past maximaal een 3s2200 lipo, de heli komt op ~840gr. Dat geeft mij een vliegtijd van 5-6 minuten(gsm timer en lipo-alarm) waarna de lipo cellen tussen de 3.2 en 3.7v zijn, afhankelijk is van hoe hard de motor heeft moeten werken vermoed ik. Ik doe geen 3d maar sportvliegen met fff, loops en rolls ofwel wat er voor door moet gaan ;)
     
  10. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309

    Natuurlijk vlieg ik niet met een hoge headspeed wat natuurlijk ook weer een positieve invloed heeft op de vliegtijd. De bedoeling is dat ik straks wel met een hogere headspeed ga vliegen maar ook ik heb niet de plannen om echt 3D te gaan vliegen.
    Nu heb ik dus een aanpassing in de set-up gedaan en ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft maar daar zal ik later in deze discussie op terug komen.
     
  11. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Eerste vlucht met nieuwe set-up

    Vandaag heb ik weer de stoute schoenen aangetrokken. Samen met Marco (bruteforce) weer opgetogen naar ons eigen vliegveldje. We dachten prachtig weer, zonnetje, klein briesje dus gaan met die banaan. Marco had zijn ECO8 ook meegenomen.
    Op het veld aangekomen waaide het toch iets harder dan we dachten maar we laten ons hier niet door afschrikken, althans met de HK500 GT niet. De ECO8 bleef veilig opgeborgen in de auto anders was het vragen om brokken.
    De ontvanger aan, ja want er zit geen BEC op de Align ESC dus een aparte ontvanger accu is benodigd, accu aansluiten aan de ESC, kapje erop en optoeren met die rotor.
    Het toerental wat hoger gezet dan bij de vorige set-up en voorzichtig loskomen. Prachtig met zo'n governer in de ESC. Toerental blijft gelijk gedurende de gehele vlucht van om en nabij de 15 minuten. Hier en daar nog wat bijregelen van de staartrotor omdat de staart toch wat begon te verlopen. Daarnaast de gevoeligheid van de Gyro nog wat aangepast en daar hing hij dan rustig in de lucht en ik anticiperende op de windvlaagjes die af en toe over het veld waaide.
    Wat is het toch een mooi stukje techniek voor deze prijs.
    De volgende stap is dat ik toch nog een aparte BEC wil aanschaffen want dat scheelt toch weer in gewicht omdat een ontvangeraccu zwaarder is dan een BEC wat weer een positieve uitwerking heeft op de vliegtijd.
    Volgende keer hoop ik weer een filmpje te kunnen toevoegen.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2010
  12. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    FF je aandacht graag.

    "De volgende stap is dat ik toch nog een aparte BEC wil aanschaffen want dat scheelt toch weer in gewicht omdat een ontvangeraccu zwaarder is dan een BEC wat weer een positieve uitwerking heeft op de vliegtijd."

    Je hebt volkomen gelijk! :yes:
    MAAR:
    1) Het gebeurt nogal eens aan het einde van de vliegtijd, dat door de voeding van de ontvangeraccu, er tailhunting kan optreden. Vlieg dus niet te lang door; tja het is ff uitproberen; misschien heb jij er geen last van.
    2) Het zwaartepunt komt anders te liggen, waardoor de heli meer de neiging krijgt voorover/naar voren te kantelen. Dit kun je wat opvangen door de swashplate iets achterover te laten kantelen met je trim/subtrim.

    Mooi hè helivliegen! Het is een ziekte man, waarvoor geen ander medicijn bestaat dan een crash en geen geld meer hebben... :rolling:

    Gr, Tjeerd.
     
  13. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Dank voor je reactie. Inderdaad wat je zegt, dit kan misschien mijn probleemveroorzaker zijn. Sinds ik met een aparte ontvangeraccu werk heb ik het idee dat mijn gyro zijn werk niet meer zo goed doet. Misschien heft het wel te maken met de kwaliteit van de ontvangeraccu. Ik heb nu last dat de staart af en toe inees wegdraait en dat is best eng als beginnend heli vlieger. Gelukkig vlieg ik niet hoog dus staat de heli zo aan de grond.

    Ik heb reeds een BEC besteld en dan maar hopen dat hij weer net zo strak vliegt als voor de modificatie.

    Grt,

    Han
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2010
  14. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    @hlcvbeek;

    Bij punt 1 bedoelde ik echter: als je geen ontvangeraccu gebruikt, maar als je via de ESC met BEC, de ontvanger voedt. Dan kan tegen het einde van de vliegtijd (hou aan minimaal 20% restcapaciteit in je lipo!) er tailhunting optreden. Volgens mij begreep je dat dit met aparte ontvangeraccu het geval is/kan zijn. :confused:

    Ook bij punt 2 bedoelde ik, wanneer je zonder aparte ontvangersccu vliegt! :confused:

    Mvg,

    Tjeerd.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2010
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hoi Tjeerd,

    Dan heb ik jou inderdaad verkeerd begrepen. Ik vlieg nu met een losse NiMh accu 4,8 volt 2000mAh en vind dat de staart sindsdien nogal vreemd gedrag vertoont. Wat ik begrepen heb heeft dat mogelijk te maken met het feit dat de accu 4,8 volt is, en dan maar hopen dat dit in belaste toestand is, en dat de Gyro en digitale tailservo nogal wat stroom verbruikt. Ik zal eens meten in belaste toestand.
    De GYRO heeft een operating voltage van 4,8 -6 volt en de tailservo van 4,8 volt. Als de spanning daar onder duikt kan ik mij voorstellen dat de gyro vreemde dingen gaat vertonen, maar dit is gewoon gissen. Zodra ik die BEC heb zal ik het weten.

    Voor wat betreft jouw punt kan ik in ieder geval zeggen dat ik liposavers gebruik tegen het diepontladen. Ik weet ongeveer hoe lang ik dan kan vliegen. Daarnaast is het een kwestie van timen zou ik zeggen.


    Groet,

    Han
     
  16. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    HK401 Gyro

    Nu heb ik in dit draadje gelezen dat er mogelijk in de HK401 gyro ook iets niet goed zit. Er zitten 3 printplaatjes in die in een U-vorm met elkaar zijn verbonden alleen staan de beide staande printplaatjes niet haaks op de grond printplaat. Mogelijk dat dit ook afwijkingen geeft op de werking van de GYRO. Ik wacht verdere ontwikkelingen in dit draadje even af.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2010
  17. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Modificatie Gyro HK401B

    Zojuist een draadje opgevangen over welke wijziging ik moet aanbrengen in mijn HK401B Gyro om hem meer stabiel te krijgen. De resultaten krijg je natuurlijk ook hier weer teruggekoppeld.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010
  18. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Weer modificatie in set-up

    Nadat ik op het forum alle discussies heb gevolgd over de aanpassingen die uitgevoerd kunnen worden aan de HK401B gyro, heb ik de gyro van mij ook maar eens open gehaald. Bij mij constateerde ik ook dat de print helemaal los zat en dat het printplaatje met de opnemer niet haaks stond op de basis print maar ongeveer onder een hoek van 70 graden.
    Ik heb dus voorzichtig het printplaatje met de opnemer losgesoldeerd, rechtgezet en opnieuw vastgesoldeerd. NOTE: Ik zou iedereen willen afraden te gaan solderen aan de gyro als je niet bedreven bent met soldeerbout. De printbanen zijn zo klein/dun en alle solderingen zitten zo dicht bij elkaar dat je de gyro zo kapot soldeert of kortsluiting maakt. Daarna heb ik de totale printopbouw vastgelijmd in het huis.

    Tijd om naar het vliegveld te gaan om te kijken of mijn problemen met de staart, die soms vreemde bewegingen maakt, zijn opgelost.
    Na 30 seconden vliegen had ik al genoeg gezien. Het probleem was er nog steeds. De modificatie aan de gyro heeft dus niet het verwachte resultaat opgeleverd wat ik zo had gehoopt. Dit wil niet zeggen dat je de modificatie excl. het rechtop zetten van het opnemer printplaatje, niet zou moeten uitvoeren. Integendeel zou ik haast zeggen want het kan geen kwaad. Als de print los zit kan dit wel kwaad.

    Nu is het zaak het probleem te achterhalen wat dit alles veroorzaakt. In het allereerste begin had ik namelijk geen last van deze storingen en dat was voordat ik de regelaar en motor had vervangen. Dit betekent dat het in de modificatie zit. Van het begin af aan had ik al geen goed gevoel bij een aparte ontvanger accu die ik benodigd had omdat in de RCE BL75G regelaar van Align geen BEC zit. Een standaard ontvanger accu is een 4,8 Volt accu. De Gyro heeft een operating voltage van 4,8-6 volt dus als je de ontvanger accu belast, duikt de spanning al snel onder die benodigde 4,8 volt.
    Omdat ik samen met Marco (Bruteforce) op het vliegveld was en hij toch zijn laatste vlucht maakte met zijn ECO 8 alvorens de electronica over te bouwen in zijn in aanbouw zijnde HK500gt, gaf hij mij zijn RCE BL60G regelaar te leen, waar wel een BEC op zit.
    Ik heb deze regelaar ingebouwd en weer vertrokken naar het vliegveld. De heli kwam los en alle problemen met een instabiele staart waren verdwenen.
    De accu heb ik leeg gevlogen zonder dat ik ook maar enige vorm van vreemde staartbewegingen kon waarnemen.
    Het probleem is nu eindelijk opgelost!:worship:
    Nu nog even wachten op de BEC die ik heb besteld, dan kunnen we weer verder bouwen aan de vliegervaring.

    Marco bedankt voor je hulp!:pim:
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2010
  19. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    gyro

    @hlcvbeek;
    Zou je geen andere gyro overwegen? In veel draadjes is die van HK een troubleshooter!
    Denk eens aan een JR 490T (een oldtimer, maar PRIMA ding; heb vanmiddag met 4-5Bft met mijn Logo 10, degene met HOUTEN BLADEN, 2 accupacks geleegd, met deze oldie in de setup :grin: ) een goede opvolger zou de JR 770T kunnen zijn... :cool:
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010
  20. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    He Tjeerd,

    Het ligt niet aan de gyro. Ik heb met 2 verschillende gyro's geprobeerd met hetzelfde probleem. Nadat ik de regelaar met BEC weer had teruggebouwd waren alle problemen weg.

    Die HK401 gyro's zijn v.w.b. prijs/kwaliteit verhouding goed.

    Groet,

    Han
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010

Deel Deze Pagina