Montageverslag SebArt Wind S 110E

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ik neem wel aan dat het rudder wel een iets sterkere moet hebben als de rest?

De andere 4 gaan gewoon de mini s9650 worden denk ik.
 
'rudder sterker dan de rest'.. dat hangt dus van die rest af ;)

Op rudder zou ik in elk geval een servo willen die een stelkracht heeft van rond de 8 tot 10 kg.

Mbt. de setup.. ik zeg er wel bij, de S9650 is op elevators perfect, maar op rolroeren doet nét iets sneller en sterker het beter. Ik heb prima fijn gevlogen met de S9650 op de ailerons, maar merkte wel dat sommige dingen, zoals snaps, beter gingen met de heel iets sterkere BLS 153.

Bij onbeperkt budget zou ik nu 4x BLS 153 pakken. De setup waar ik de laatste twee wedstrijden mee vloog, was 2x S9650 op elevator en 2x BLS 153 op ailerons.

Op ailerons passen ook standaardservo's.. ik denk dat je met een standaard digitale servo daar wel eens een betere keuze zou kunnen maken dan de S9650, zowel qua budget als in gebruik. Zolang het rond de 5~6 kg zit qua stelkracht en onder de .15 zal het echt prima voldoen.

Je moet je ook niet _te_ gek laten maken over servo's.. zelfs met standaard Futaba 3001-tjes, zou deze kist al goed vliegen.

Zelfde geldt voor analoog vs. digitaal, het hoeft echt niet persé digitaal te zijn, er zijn ook nog steeds hele goede analoge servo's.

Sorry.. zo maak ik eht weer moeilijker :P
 
Hej Henri,

Allemaal bls servo's zou wel kunnen maar ik wil het wel leuk houden kwa kosten.
Anders koop ik eerst eventueel de elevator en rudder servos en wat standaards in de vleugel tot later.

Toch bedankt voor het moeilijker ma... uuh advies geven ;)
 
Je vliegt zelf toch ook al.. dan heb je vast ook wel een set standaardmaat servo's liggen waar je zelf erg tevreden over bent?

Het probleem met servodiscussies is dat ze eigenlijk volstrekt zinloos zijn, omdat het allemaal subjectieve dingen zijn die voorbijkomen. Je hebt wel de specificaties van een fabrikant, maar die zeggen helemaal niets over nulstelling of precisie. Daar zou men eigenlijk nog een norm voor moeten verzinnen.

Wat je dus krijgt is hele heilige oorlogen over spullen die mensen toevallig zelf gebruiken en die bevallen, vol met onverifieerbare uitspraken en meningen, en 0,0 niets aan metingen of feiten.

Onderschat ook het psychologische effect niet. Men denkt zelf dat een servo goed is, vliegt er mee, en dan zie je het ook al snel terug in van alles en nog wat. Niet omdat mensen dom of gek zijn, maar omdat het menselijk brein nu eenmaal erg vatbaar is voor suggesties. Hieruit volgen de meest waanzinnige theorieen over wat een servo wel of niet doet, en soms ook volstrekt onzinnige eisen mbt snelheid en kracht.

Modelbouwers willen wat dat betreft ook geen feiten.. ik heb een goede digitale unster, de jetibox is een best nauwkeurige servotester, en ik heb al eens aangeboden om met een groep mensen een dag lang servo's te gaan testen op criteria die wij belangrijk vinden, onder belasting, ook gelijk stromen meten etc.. het enige wat ik wilde is dat mensen hun servo's een dag ter beschikking stellen.

Totaal aantal reacties onder de ca 30 gevraagde vliegers: 0. Geen enkele servo, geen interesse, niets. Maar wel altijd weer meningen over welke servo (meestal 'die van hun') het beste is :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja daar heb je wel weer gelijk in natuurlijk...

Ik vlieg zelf inderdaad alleen heb ik zelf nooit erg hoge eisen aan de servo's gesteld dus vond het altijd wel acceptabel als het al stuurde overdreven gezegt.
Enigste wat ik heb liggen is de standaard servo's die ik eerder noemde dus.

Zo'n testje had inderdaad erg leuk geweest...

Mja, ik bestel wel wat en kijk wel hoe het bevalt en vanuit daar zien we wel verder.
Ik vraag alleen zoveel omdat er velen zijn die meer ervaring hebben als ik met een dergelijk electromodel en het zonde is als er strax servo's inzitten die achteraf niet bevallen en dat dat voorkomen had kunnen worden door een stukje advies van mensen hier :D
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag alleen zoveel omdat er velen zijn die meer ervaring hebben als ik met een dergelijk electromodel en het zonde is als er strax servo's inzitten die achteraf niet bevallen en dat dat voorkomen had kunnen worden door een stukje advies van mensen hier :D

Logisch.. nou ja. ik kan dus alleen zeggen dat ik zéér tevreden was over de S9650's op elevators, de BLS 451 op rudder en de BLS 153 op ailerons. De S9650 op ailerons werkte op zichzelf ook goed, maar het verschil met de 153's was, in snaprolls dus, verder niet, wel merkbaar. Maar dat is dus net zo'n subjectieve mening als al die anderen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk.

Je ervaring en menig word erg op prijs gesteld :D

De s9650 komen op de elevators de rest bekijk ik nog even .....
 
Bestelling gedaan bij servocity.

2x S9650 Servo

1x BLS-451 Servo

2x S9551 Servo

Hopelijk duurt het verzenden niet al te lang :D
 
Ik heb hem vandaag ingevlogen. 3 vluchtjes.
Motor C50-14XL op 10s. Wat een fantastische motor is dat toch, zeker op deze kist.
Ga er verder nog even niets van zeggen omdat ik er nog te weinig aan afgesteld heb. Zal wat foto's plaatsen van wat ik gewijzigd heb. Misschien wel interessant.
 
Kap is met een carbon pen vast te zetten en niet met twee boutjes. Dat gaat vel vlotter en makkelijker.
1101cp.jpg


C50 als motor. Beetje overpowered maar vliegt perfect.
1102v.jpg


Carbon onderstel ivm benodigde hoogte 20*16 prop
1103y.jpg


Wielkappen plaats ik altijd boven de as. Blijven ze wel heel. Er zit een carbon plaatje ibn de kap gelijmd waarmee het vastgezet is op de as.
1104a.jpg


Van binnen met zilver gespoten. Geeft een bronzige kleur. Erg fraai.
Tcan aan op de kap vastgezet. De standaard wiebelconstructie is veel te zwak.
1105k.jpg
 
Oh ja. Zwaartepunt eerst op 180mm. Ik vond het toen een zwabberding. Meer naar voren dus, zit nu op 165mm=voorkant buis.
 
Ha Alex, dat is 3190gr. zonder accu. Met de Zippy 4000 20C 10s van 980 totaal 4170gr. Dat is veel lichter dan ik verwacht had.

Het stroomverbuik is mij ook meegevallen. Ik was wat bang dat ik met de 2m configuratie (gebruik ook de prop die ik op de 2m toestellen gebruik) evenveel zou gebruiken. Ik bleek slechts 1500 mAh op 6 minuten te gebruiken. Ik ging dus wel degelijk zuiniger vliegen met een lichtere en kleinere kist ondanks de te grote motor en prop.
 
Hej Hans, dat ziet er goed uit en wat een mooi motortje "kwijl,kwijl"
Power genoeg op half gas denk ik.

Ik wacht nog steeds op onderdelen :'(
 
Oh ja. Zwaartepunt eerst op 180mm. Ik vond het toen een zwabberding. Meer naar voren dus, zit nu op 165mm=voorkant buis.

Een zwabberding.. ik heb er altijd mee gevlogen met het zp iets achter de 18cm, het eerste half jaar zelfs rond de 21~22cm.

165 is echt veel te ver naar voren, maar goed, ieder z'n meug :)
 
Motor en accu's vandaag binnengekregen maar bij het passen van de motor blijkt al snel dat de Turnigy manier van monteren niet past (backplate montage) en ik een propadapter moet hebben voor om de as van 8 mm maar kan deze zo snel niet ergens hier in de buurt online te koop vinden.

Iemand tips?
 
Back
Top