Extra 330 2,6 mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door razor, 14 mrt 2010.

  1. razor

    razor Guest

    Sinds 2 week ben ik in het bezit van mijn nieuwe Extra, het is een T.O.C. uitvoering van de Extra door Uwe Ralle gebouwd.

    ik heb de kit gekregen met een erg luxe vleugelset, alles is in hol/bol aansturing uitgevoerd,
    ik heb de kist samen met ronald op gehaald, in witingen, bij Uwe thuis.

    de romp is door hem gebouwd, en de vleugelset door Horst Muller,

    omdat Uwe de kisten zelf niet op voorraad had, heeft hij er 1 van Horst terug laten komen, bij aankomst bleek dat hij een andere opgestuurd had dan waar ik om gevraagd had.
    Ik had om een normale versie gevraagt, het bleek een wedstrijd versie te zijn!! beetje mazzel moet je hebben!!


    ook heb ik er een spanten set bij gekocht, aangezien dit er zo mooi en degelijk uitziet, en ik dat nooit zo strak zou kunnen maken, heb ik besloten die er ook in te zetten.

    als aandrijving gebruik ik een dle 111 met de uitlaten uit de pitts.
    servo's bls451 s9451 s9156 daar waar nodig. smartfly power expander 2 keer lipo en sullivan smoke. sceme word als volgt:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    mooie kleur

    groetn remke
     
  3. razor

    razor Guest

    ja, vond ik ook wel,
     
  4. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    at is een mooi kleurenschema!!

    Succes met de bouw.

    Patrick
     
  5. razor

    razor Guest

    ik vond het schema op airliners.net
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2010
  6. razor

    razor Guest

  7. razor

    razor Guest

    de extra heeft inmiddels zijn eeste vlucht gemaakt, en tevens ook zijn laatste, ik heb de 35mhz installatie verruilt voor een 2.4ghz en daarbij de beide aileron kanalen verwisselt.

    wat resulteerde in een geweldig mooie crash.

    de romp is totaal overleden, vleugel is op een hoek beschadigd. maar reparabel.

    de nieuwe romp en motorkap zijn besteld...
     
  8. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Damn, das zonde!
     
  9. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    wat kost deze kit en waar kun je dit kopen aub
     
  10. razor

    razor Guest

    ur modelbau in duitsland, ik heb vanmorgen met ronald de niewue romp gehaald.
     
  11. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik heb dezelfde staan maar deze is al wat ouder .

    de kit kost uit mijn hoofd € 769 ex transport .
    er is een heleboel goeds te vinden over deze kist op diverse duitse fora .
    de mijne heeft ook alles hol/bol en ik ben de 6è eigenaar geloof ik ( ziet hij er nog puik uit toch )
    ik heb er pas 1 vlucht mee gemaakt een paar weken geleden en toen bijna de kist geprakt doordat mijn zender kapot is .
    hij ging in eens zijn eigen weg en ik heb hem met gods gratie nog aan de grond gekregen. ( dan vlieg je verdomme 2,4 en dan heb je nog geluk dat je kist nog heel is .)
    ik vlieg hem met een 3w75 met reso , en ik heb hem pas ge upgrade met een carbon 3blads en een carbon spinner
    hier de mijne.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2010
  12. razor

    razor Guest

    ik heb vandaag de nieuwe romp gehaald met motorkap en een aantal nieuwe spanten.

    de eerste romp was de lichte variant, maar ik heb nu voor de normale gekozen, omdat ik er geen wedstrijden mee vlieg, en hem gewoon wat duurzamer wou hebben,

    hij is een stuk stijver dan de eerste en weegt 250gr meer dan de lichte versie.

    de eerste woog 10.6 deze zal iets zwaarder uitkomen
    maar met een 110 cc lijkt me dat niet zo'n groot probleem.
     
  13. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    gelukkig dat hij nog in 1 stuk is gebleven xD
    hij heeft toch al wat geluk gehad dat hij nog altijd leeft!!
    en beetje tevreden van de vliegeigenschappen?

    grts
     
  14. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey gino ,
    zeker wel ( voor zover ik het van 1 vlucht van 12 min kan beoordelen :D )

    alexzz heeft de kist ook 15 minuten gevlogen en ook hij gaf aan dat de kist erg lekker en gemoedelijk vloog .
    ik heb helaas deze zomer weinig tijd gehad om te vliegen maar als het straks kouder wordt en weinig wind ( en regen ) dan gaat hij zeker weer de lucht in .
    mvg eric

    sorry verder zal ik het draadje niet meer gebruiken voor dit soort dingen , excuses !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2010
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, niks mis mee, vliegt net zo stabiel als mijn Jonk Extra destijds:) (Jack Jonk en Kees Maas kunnen dit model ook leveren, die hebben ook de mallen ervan)
     
  16. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik zou echter graag in de toekomst een setje extra vleugels willen maken voor mijn EA330s en dan met 3D ailerons welke dichter naar de romp toe zitten .
    en voor de stabilo`s ook met grotere uitslagen ( en evt grotere roervlakken ).
    ik denk dat ik eens zelf met styropor gaat kijken om dit alles zelf eens te gaan bouwen .
    ik zal dan wel in autocad de tip en de rompspanten van zowel de vleugels als de stabilo gaan tekenen ,en deze dan laten frezen in aluminium, en gelijk de 1 è spant welke tegen de romp aan moet komen.
    ik kan zo alles uit styropor snijden en gelijk indekken met balsa.
    moet echter wel even een exact dezelfde maat buitenbuizen maken zodat ze corresponderen met het huidige gebeuren.
    maar goed met wat magnetronfolie en wat epoxi met glasmat hebben we die zo zelf gefikst .
    cheers !

    ps evt tips over hoe dit alles te doen en welke manier van bouwen misschien het best is , kunnen even hier worden geplaatst .

    mijn-big-scale-knutsel-topic-yak-verslag-maar-dit-staat-even-stil
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. razor

    razor Guest


    ik heb de maas romp gezien, deze wou ik eerst kopen, maar bij aanblik hiervan, heb ik toch besloten om voor de uwe ralle te gaan, ik vond hem niet strak genoeg, die van jack is een heel ander verhaal.
     
  18. razor

    razor Guest

    @ultimate,

    ik heb de 3d vleugelset, met vergroot stabilo en richtingsroer, eventueel kan ik er nog wel wat foto's bij plaatsen,

    mocht je de extra met soortgelijke vleugels willen vliege,

    kan ik je absoluut aanraden om eens op de site van horst muller te kijken, hij maakt 2 verschillende set's voor de Extra, te weten de standaard f3a-x en de t.o.c. set,

    de kwaliteit van deze set's is met afstand het mooiste wat ik ooit aan vleugels gezien heb,


    alles is cnc gesneden, de achterlijsten van de ailerons zijn met kool versterkt, zodat ze absoluut recht blijven, de servo uitsparingen zijn enorm mooi weggewerkt. de ailerons zijn 8x gescharnierd door middel van een pertinax strip en door middel van een 1.2mm staaldraadje word de aileron aan de vleugel bevestigd.

    de achterlijst is met glas bekleed, alle roeren zijn hol bol..

    Bastelstube-Horst.de :: Modellbau - CNC ::
     
  19. razor

    razor Guest

    [​IMG]
    Stabilo T.O.C. uitvoering

    [​IMG]
    Servo aansturing

    [​IMG]
    Zo zijn alle servo's in gebouwd.

    [​IMG]
    Vleugel T.O.C. uitvoering

    [​IMG]
    Scharnierlijn

    [​IMG]
    afwerking achterlijst.

    [​IMG]
    Eerste werkzaamheden aan de nieuwe romp, de vleugelbuis verlijmt
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goed bezig:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina