hoe zit t nu precies met die c-waarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 15 nov 2010.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    De meeste stroombronnen kunnen veel meer stroom (geen aantal Amp) dan de verbruiker aan kan. Een accu geeft een spanning, niet een aantal Volts.
     
  2. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    mee eens
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De accus kunnen meer leveren maar maar de motor/prop combinatie bepaald de stroom(Amp).
    Dus dat is dan ok.;)
    Als de esc de stroom maar kan hebben welke de motor vraagt.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een accu geeft een spanning welke je uit drukt in een aantal volts.
    Net zo als je een gewicht uit drukt in kilos.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is niet zozeer een (elektro)technische kwestie die hier aan de orde is, het misverstand komt voort uit de woordkeuze: motor vraagt geen stroom, motor bepaalt de stroom (bij een gegeven setting van gasknuppel/regelaar en bij gegeven accuspanning).

    Jip en Janneke uitleg I
    De regelaar bepaalt alleen de spanning die naar de motor gaat. Die spanning bepaalt het toerental (toeren = Kv *spanning). Bij dat toerental hoort een koppel, en koppel is weer recht evenredig met stroom (koppel = Kt x I = (1/Kv) x I, want Kt = 1/Kv). (@kez: formules voorlopig negeren)

    Jip en Janneke uiteg II
    De motor vraagt geen stroom maar bepaalt de stroom, dit doordat de 'weerstand' van de motor veel hoger is dan die van regelaar en accu. Ook al is een motor niet te vergelijken met een doodordinaire weerstand, in dit geval is er wel een overeenkomst: de motor bepaalt net als een/de weerstand bepaalt hoeveel stroom gaat lopen maar in tegenstelling maar de motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, veel sneller dan de spanning dus, en niet rechtevenredig met de spanning.

    Rolf, je antwoordt met de beste bedoelingen :thumbs: maar je schreef ook dat e.e.a. en elektro nog vrij nieuw voor je is. Beter om dan, voorlopig :) wat minder stellig mensen proberen te helpen. Er zijn altijd wel elektrotechneuten aanwezig (N.P.S., Sleurhutje, Gerard, Niek, Corrien, Roel, ik, cdromflyer, etc.etc.)

    Helaas is er geen FAQ voor elektro auto's maar hiermee kom je ook een heel eind, verplicht leesvoer zou ik bijna zeggen, scheelt veel vragen
    Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
    -> Modelvliegen, electro

    Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
    Ampères and other general information - RC Groups

    Dat is voor drijvers, echte kerels, rijders en vliegers, doen dat niet. Daarom, ook voor kapiteins, een goed verhaal over het veiligheidshalve overdimensioneren van regelaar en motor, beginnend bij 'for everyone else': de-rating controllers and motors - Page 290 - RC Groups

    Komt vanzelf, stug meelezen in de discussies. Of het Engelse woord in Engelse Wikipedia opzoeken en dan in linkerkolom de Nederlandse taal kiezen.

    Verder
    elektro-encyclopedie-woordenboek-engels
    elektronica-basics
    online-theorie-elektronica-elektrotechniek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    in jip en janneke taal antwoord: Elektro is gevaarlijk gebruik dit niet zonder voldoende kennis. Indien onvoldoende kennis aanwezig is zorg dat een persoon met voldoende kennis aanwezig is om waar nodig te assisteren en te controleren *staat volgens mij in zo'n beetje alle gebruikshandleidingen.
     
  7. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    ok is duidelijk

    daarom zette ik er ook bij dat je mij moest corrigeren als ik het fout had
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Tja, nu blijkt dat die vervelende natuurkundelessen toch niet voor niets werden gegeven...
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niks mis met je zelfkennis blijkbaar :) Maar ook al corrigeert iemand je, het kan verwarrend werken. Kun je uit de voeten met de elektro basiskennis links die ik gaf?
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ?????????????????????????????????????????????????????????
    Niet echt een gepaste reactie lijkt me.
    !!!!!!!!!!!!

    En ja, ik had gelezen dat het om elektro (Slash) Engels ging, en ik weet dat die vertaalsites niet perfect zijn.

    Enfin, zo vergaat me wel de lust om te helpen eerlijk gezegd.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  13. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    @Ron, ik weet dat jij het goed bedoelt maar noem je dit hieronder J & J-taal?
    lees eens goed;)

    "De motor bepaalt net als een/de weerstand bepaalt hoeveel stroom gaat lopen maar in tegenstelling maar de motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, veel sneller dan de spanning dus, en niet rechtevenredig met de spanning.".

    @ de meeste anderen

    Ik word er zo nijdig, agressief, gefrustreerd, moe, en verdrietig van..:mad::???::sleeping:8O:(

    Het word erg moeilijk om bij mijn kern te blijven, dat ik ook maar eens n beetje vanuit mijn ego ga reageren

    Hoe vaak ik al heb uitgelegd dat ik al heel veel tijd in zoeken heb gestoken. Dat ik het enorm moeilijke materie vind en zeker in het engels, maar ook als het al vertaald zou zijn.

    Dat ik vragen stel in J&J-taal en als iemand nou gewoon letterlijk antwoord zou geven op mijn vragen, ik het al veel sneller zou begrijpen.
    1 maand geleden wist ik nog helemaal niets en voor de intellectuelen hier is dat nog steeds niets, prima, val me er niet meer mee lastig. Negeer me aub!!

    Maar die zelfde intellectuelen kunnen wss nog geen redelijk ei bakken, kunnen in de meeste gevallen niet eens fatsoenlijk nederlands neerzetten.
    Echter weten zij alles van elektronica...mooi!

    En kennis hebben en kennis overdragen zijn 2 heel verschillende dingen!

    En zeggen dan ik eerst eens moet leren lezen. Leer zelf eens gewoon de vraag te lezen en het daarbij te laten..en trek niet meteen je conclusies.

    Alstublief...reageer niet meer op mijn vragen. Laat dit over aan mensen die begrijpen dat er nog andere dingen zijn in het leven.
    En dat je ook plezier van een autootje kunt hebben zonder al die theoretische kennis. Dat wil niet zeggen dat je n nikkootje moet gaan besturen of dat je je niet een beetje wil verdiepen.

    Ook heb ik nog 2 zoontjes op te voeden hier, te zorgen dat er eten op tafel staat, dat de auto winterklaar is en dat de douchebak vernieuwd word.
    Omdat ik niet genoeg tijd heb voor alles wat Ron neerzet - met de beste bedoelingen - te gaan bestuderen, ben ik niet waardig om me met RC bezig te houden.....hier op het forum...

    Ik lees en ik leer en daarnaast leef ik ook. Alles komt wel met de tijd. Ondertussen vraag ik hier wat op korte termijn van belang voor me is.

    De winnaar is niet degeen met de meeste kennis, de snelste of duurste auto of de beste rijder. Dat is degeen met het meeste plezier.
    En dat is iig niet mijn ego maar het kind in me.

    Een arm leven kun je op meerdere manieren krijgen; ik heb iig niet het idee dat ik dat heb..
    Ik heb iig niet duizenden posts op mn naam staan, op geen enkel forum waar ik actief ben..



    Get a life...en laat mij met rust, laat ik jou ook in je waarde..
     
  14. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Okay, kort en goed, koop een setje 5000mah, 2S, 30C accu's, die (en das niet onbelangrijk) in de accuruimte van je revo passen, en je bent klaar. Koop de goedkoopste die je kan vinden, des te sneller heb je het geld voor een brushless setje. Ik heb in het verleden al wat met brushed geexperimenteerd (Dan Kershaw design setje gekocht met twin 700 HO motoren. Ging net zo hard als brushles, maar binnen een paar weken waren ook van deze de koolborstels zoek
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kez, er staat één keer te veel 'bepaalt' in die zin, gevolg van een verkeerd editten. Ik heb het op twee manieren J&J uitgelegd, Jip&Janneker kan bijna niet. Ik heb aangeven wat 'kwadratisch' tot gevolg heeft, je hoeft dus niet te weten wat kwadraat is.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  16. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Het is meer dat ik niet weet wat die termen precies inhouden omdat ik zelf ook nog een beetje noob ben (durf ik tenminste toe te geven). die vertaalsites kan ik zelf ook wel opzoeken hoor ;)
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    hier bedoelde ik wat mee..
    het komt er kort weg op neer dat je iemand in je omgeving moet zoeken die je kan helpen. Een vereniging bijvoorbeeld.

    waarom? omdat het door een plat scherm niet in te zien is wat je wel en niet begrijpt. aangezien jouw kennis relatief laag is is het voor ons technici erg lastig het in leek materie precies uit te leggen zonder daar in termen te gebruiken of engels.

    de basis materie
    Spanning in Volt U
    Stroom in Ampere I
    Weerstand in Ohm R
    Vermogen in Watt P
    Ontlaadstroom in C. *het getal voor de C staat voor aantal keer de capaciteit als maximale belasting van de accu.

    25C = 25x de capaciteit als max (5seconde).
    11,1V 4000mA. accu.

    1000mA = 1A.

    25x4 = 100A piek belasting (5 seconde).

    Dit geeft een vermogen van P = U*I = 11,1 * 100 = 1110W

    en nu ga ik de reactie al kunnen raden dat dit te theoretisch is. Helaas dit is de basis die je moet weten om met elektro aan de gang te kunnen.
     
  18. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    precies! ik heb twee van deze voor in mijn slash, werkt perfect
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C hardcase pack (DE Warehouse)
     
  19. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Die zou ik niet zo snel voor een revo kopen, die kabels is zo'n gepiel bij de revo.
     
  20. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Ik heb in de slash geen probleem met 8AWG. is de revo onder de kap zoveel krapper dan?
     

Deel Deze Pagina