hoe zit t nu precies met die c-waarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 15 nov 2010.

  1. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen

    ja sorry hoor ,maar dat bedoel ik nu, je corrigeert jezelf , maar je vergeet wel wat. niet alleen het woordje bepaalt..... ook het woordje maar....toch?

    @cheetah

    "25C = 25x de capaciteit als max (5seconde).
    11,1V 4000mA. accu.

    1000mA = 1A.

    25x4 = 100A piek belasting (5 seconde).

    Dit geeft een vermogen van P = U*I = 11,1 * 100 = 1110W"


    Vermogen(W) is dus spanning(V) x stroom(A) Die 1110 W is dus het vermogen van die accu, klopt, snap ik dat iig goed?

    Waarom zou ik dat dan moeten weten? Bedoel ik serieus,he.Heeft dat iets te maken met mn vraag?
     
  2. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen

    De revo heeft 2 aparte ,gesloten ruimtes daarvoor. Ik heb trouwens 2 van die turnigy's 5000 en 3 van 5200.
    Die van 5000 hebben de kabels tegen de kopse kant naar boven wijzen, bij de 5200 komen ze gewoon aan de kopse kant naar buiten.
    Gezien de krappe ruimtes is dat te moeilijk werken met een 5000
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    heeft alles met je vraag te maken om te begrijpen wat je nodig hebt voor je auto.

    dit is de basis van de elektro.

    De wet van Ohm.

    De hoofdwet van alle elektro wetten.
     
  4. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen

    Euh...ok, duidelijk,

    maar nu kan ik dus het vermogen van mn accu berekenen...in Watt dus, maar de vraag of de esc dat aankan....want dan praten ze weer over het aantal amp wat die kan hebben....:confused:
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoeveel amp trekt de motor
    hoeveel amp kan de regelaar leveren.

    AMp AMp AMP AMP AMP AMP I I I I I
    VOLT VOLT VOLT VOLT VOLT VOLT U U U U U

    thats where its all about.
     
  6. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Jammer, dacht net dat ik het begon te begrijpen.

    Maar goed , mijn vraag is beantwoord, de 3s accu's leveren teveel VOLT voor mijn esc.

    En de regelaar gaaft ook n VOLT-waarde aan, dus waarom praten ze dan wel over het aantal amperes wat die aan zou moeten kunnen? Moet die naast het aantal V - wat dus niet lager mag zijn dan wat de accu levert - ook aan een minimaal amperage voldoen?

    Regelaar max 16.8V accu moet dus niet hoger zijn dan die 16.8V

    De accu levert 5200mah, aan C 30-40 dus 40 x 5200 = 208A

    Moet de regelaar naast het aantal V ook minimaal 208A aankunnen...zoiets?
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.779
    Locatie:
    Salland
    Even een reactie, want ik hoor waarschijnlijk bij "de meeste anderen":
    Wat je voor het gemak vergeet is het feit dat Ron, CDFlyer, ik en nog een paar gebruikers de moeite nemen om je vragen te beantwoorden.

    Dat jij niet zo gelukkig bent met de anderen omdat jouw "J&J-taal" van een andere orde is dan die van ons, kan je ons niet verwijten.
    Ik heb in ieder geval getracht om een voorbeeld te geven wat door de meeste gebruikers hier begrepen wordt. (en dit voorbeeld heb ik al een aantal keren gegeven)

    Daarnaast stel je vragen (en dat heeft helemaal niéts met "het aantal posts" op dit of welk forum dan ook te maken) waarvan het antwoord fraai gedrukt op de advertenties van willekeurig welke acculeverancier staan...

    Ik zal je even een spiegel voorhouden:
    Hoeveel volt levert 1 (één) Lipo-cel? Ga daar eens mee rekenen... Om maar een voorbeeld te noemen.

    Kritiek krijgen is nooit makkelijk, maar dat houdt niet in dat je dan meteen moet roepen: "Negeer me alsjeblieft!" Zeker niet als mensen proberen je dingen bij te brengen die je op den duur niet alleen meer lol geven met je hobby, maar je ook nog geld besparen. Geld wat je anders kwijt zou zijn aan uitgefikte regelaars bijvoorbeeld.

    En nee, ik ben geen binnenkamer-geleerde in elektronica. Ik ben een simpele vent van 53 jaar die ondertussen zo'n 30 jaar aan RC-modelbouw doet. En jou probeert te behoeden voor dezelfde fouten die ik ooit gemaakt heb. Als ik het geld in handen zou hebben wat ik aan apparatuur heb opgeblazen, nou... daar zou ik een behoorlijk aantal mooie klassieke CD's van kunnen kopen.

    En voor de rest kan ik een behoorlijk ei bakken, maar ook een 26-delige Indische rijsttafel maken of een oer-hollandse hutspot.
    Ik héb (samen met mijn echtgenote) 4 kinderen te eten gegeven en ze een aantal basiszaken bijgebracht. (Vroeger noemden we dat "waarden en normen" maar ja, dat is zóóóó 2005...). En ook ik moet zorgen dat onze auto's winterklaar zijn, dat de verwarming het deze winter wél blijft doen in ons huis uit 1900, en ondertussen zorgen voor het nodige brood (liefst met beleg) op de plank.

    Dus in al je "problemen" sta je niet alleen; er zijn meer mensen die die weg voor je gegaan zijn.

    De moraal van dit verhaal?
    Geniet van je hobby, maar besteed eens wat meer tijd aan de antwoorden die mensen je geven. Er zal een wereld voor je open gaan en je bankrekening zal minder snel leeglopen.

    Op het moment dat je op bovenstaande wijze blijft reageren, zul je een roepende in de woestijn blijven.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  8. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Roel ,het gaat niet om levenslessen, maar ik zie dat je dat al gecorrigeerd hebt.
    Als je goed leest, wat jij mij dus ook laakt, dan kun je ook lezen dat ik al heel vaak heb uitgelegd hoe het bij mij werkt (en zo) en dat ik niet meteen ben gaan roepen van "negeer mij"...... Ok? dat is langzaam wel gegroeid..

    wat betreft je voorbeeldje..
    ja, een cel levert 3.7 V
    Ik had het over een e-revo waar 2 accupacks ingaan en bedoelde dus 2 x 2s en/of 2 x 3s. En in het laatste geval zou het dus niet gaan..

    Ik stel geen vragen over hoeveel Volt een accu levert... wat idd op de accu staat.
    Lees anders de vraag maar nog eens goed.

    Ik raak juist in de war van al die zaken wat ik hier gelezen heb,(dat komt ook naar voren in die vraag) dat probeerde ik duidelijk te maken, maar laat aub zitten.

    Ik ben het verder niet met je eens in de conclusies die je getrokken hebt.

    Een spiegel voorhouden?...kom op..dat gebeurt toch de hele tijd al, dat bedoel ik dus juist

    En om je antwoord te beginnen met ..."zucht" is zoooooooo hartelijk
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    je accu staat in dit geval even los van je vraag.
    Wat je moet weten is hoeveel ampere mag je regelaar leveren
    En hoeveel ampere gebruikt je motor.

    deze informatie wordt opgegeven door de fabrikant en behoort gewoon ergens vermeld te staan. Anders is het net russisch roulette.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb mijn reacties even verwijderd.
    Omdat ik moe wordt van iedere keer hetzelfde vragen.
     
  11. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bertus,

    Ik snap jou helemaal!!! Laat dat even duidelijk zijn, MAAR zoals anderen niet altijd doen ben ik wel een lezervan het forum. Dus kom ik bij jou bericht en is deze leeg... 1 tip Laat je niet verlagen tot de reactie van andere mensen:wink:

    Dus voor alle anderen !!!LEZEN!!!
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb een strafpunt gekregen door de waarheid te zeggen, op volgens mij op een nette manier.

    Van daar dat ik mijn reacties weggehaald heb.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.779
    Locatie:
    Salland
    En dát lees ik dus nergens...

    Even voor de goede orde: dat was mijn TWEEDE antwoord... nadat mijn eerste antwoord, gegeven in behoorlijke J&J-taal, duidelijk niet "geland" was.
    Maar: ook dat zal dan wel weer aan mij gelegen hebben.

    Even voor de duidelijkheid: je krijgt je zin. Ik zal je (in ieder geval als gewoon gebruiker) met rust laten. Er zijn weinig mensen die dát in zo'n kort tijdsbestek voor elkaar gekregen hebben.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  14. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    back ontopic?
     
  15. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    [QUOTE
    Even voor de duidelijkheid: je krijgt je zin. Ik zal je (in ieder geval als gewoon gebruiker) met rust laten. Er zijn weinig mensen die dát in zo'n kort tijdsbestek voor elkaar gekregen hebben.[/QUOTE]

    Dank je wel..
     
  16. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Tsja, ik heb een setje van die en ook n setje 5200mah 30/40C
    Vind dat de revo wel iets sneller mag en daarom dacht ik aan 2 x 3s.

    Wat betreft het voltage is t me duidelijk dat dat dus niet zo gaat.

    Ga nu nog ff op zoek naar de weerstand van de regelaar en de motor.
    En wat het amperage ermee te maken heeft...stel ik wil n andere regelaar met een hoger voltage.

    Daarnaast,
    Is het niet zo dat bij een in serie geschakelde regelaar en motor het voltage van de accu (de spanning), word verdeeld over beide?
    De spanning van 16.8V die de accu's leveren word toch niet ook 16.8V op de motor en de regelaar...die word toch verdeeld...als ze in serie geschakeld zijn? Afhankelijk van de weerstand..... of vergis ik me hier?
     
  17. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    brushed gaat ie niet sneller door meer Volt. je zult dan naar zwaardere motoren moeten.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.702
    Locatie:
    Woerden
    Dit soort vragen en discussies komen helaas steeds vaker voor. Dat komt volgens mij door twee oorzaken.
    De eerste is dat steeds meer mensen zich met op afstand bestuurde modellen gaan bezig houden. Helemaal niets op tegen, in tegendeel juist heel mooi! Heel veel van die mensen hebben echter geen idee waar het over gaat als er over Volts en Ampères wordt gesproken. Ook daar is niets op tegen want ieder heeft zijn eigen beroep en kennis van zaken.
    Er is echter wel een probleem en dat is de tweede oorzaak van dit soort discussies. Er zijn heel veel mensen die niet kunnen lezen. Gewoon niet op school geleerd! Niets ten nadelen van die mensen maar wel van de scholen! Dit is allemaal flink offtopic dus wil ik daar ook absoluut hier niet verder op in gaan!
    Het gevolg is dus dat hier de zaken meerdere keren DUIDELIJK worden uitgelegd maar dat die uitleg niet begrepen wordt. Misschien dat het met een klein beetje meer moeite en wat meer gerichte vragen wel zou lukken maar dat kan de vragensteller naar eigen zeggen niet, hij begrijpt HET gewoon niet. Hier komt het niet kunnen lezen dus om de hoek kijken. LET OP DIT IS GEEN VERWIJT AAN DE VRAGENSTELLER!

    Om diverse redenen was ik niet eerder in staat te reageren maar ik wil toch één poging doen om uitleg te geven. Wat ik hieronder schrijf is echter al eerder in dit draadje door anderen omschreven. Met wat andere woorden misschien maar toch alle info is al gegeven.

    Het belangrijkste misverstand bij de vragensteller is dat de motor geen stroom krijgt van de regelaar maar spanning!!!!!!!
    Met de knuppel regel jij hoeveel spanning (Volt) er op je motor komt te staan. Hoe dat in zijn werk gaat is hier niet belangrijk dus dat laat ik buiten beschouwing.

    Als voorbeeld ga ik van een paar zaken uit. Dit is met opzet anders dan jouw motor en accu. Wanneer je het verhaal begrijpt kan je zelf berekenen hoe het voor jouw uitkomt. ;)

    Stel je hebt een motor die maximaal 14V mag hebben. De nullast stroom is 1,5A en de maximum stroom is 20A. De piekstroom is 35A en de Kv is 800 omw/V.
    Wat betekend dit?
    Je mag die motor op maximaal 14V aansluiten.
    Als de motor onbelast (nullast) draait gebruikt hij ongeveer 1,5A.
    Als je hem maximaal belast mag hij continu 20A gebruiken en kortstondig mag hij 35A gebruiken. Onbelast draait de motor ongeveer (14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
    De regelaar die je hiervoor nodig hebt moet dus continu minimaal 20A kunnen verwerken en de piekstroom moet minimaal 35A zijn.
    De maximale spanning die de regelaar moet kunnen verdragen is14V.
    Een goede keuze zou een 20Volt 35A continu / 50A piek regelaar kunnen zijn. Waarom zo veel hoger dan wat de motor nodig heeft? Dat komt doordat je de regelaar anders constant op zijn uiterste gaat gebruiken. Dat zal de regelaar niet echt fijn vinden en dus vrij snel kapot kunnen gaan. Het is net als met je auto, als jij constant volgas moet rijden zal je motor dat op den duur ook niet fijn vinden.

    De werking:
    Stel jij zet je knuppel op 1/4 gas. De regelaar zal dan zorgen dat er b.v. 4V op de motor komt te staan. Daardoor zal de motor gaan draaien, onbelast zal dat 4 x 800= 3200 omw/min zijn. De stroom die de motor dan gebruikt zal iets minder dan 1,5A blijken te zijn.
    Nu zet je een prop op die motor of je zet hem in een auto of wat dan ook. De motor zal dan niet onbelast draaien maar belast! Hierdoor zal het toerental zakken en de stroom die de motor gaat gebruiken loopt op. De regelaar zal die stroom moeten doorlaten en de accu moet die stroom kunnen leveren. Zo lang dat onder het maximum van 20A, het maximum van de motor, blijft is dat niet erg.
    Dan geef je "gas bij". De regelaar stuurt een hogere spanning naar de motor dus zal hij sneller willen gaan draaien. Omdat hij een prop moet rondslingeren zal dat even duren dus loopt de stroom even flink op. Zolang dat onder de piekstroom van 35A blijft zal de motor daar niets van krijgen. Wanneer het nieuwe toerental dat hoort bij die hogere spanning is bereikt zal de stroom weer terug zakken en moet dan weer onder de 20A blijven.

    Zo kan je de motor regelen tussen het minimum en maximum toerental. Het is dus DE MOTOR EN DE BELASTING van de motor die bepalen hoeveel stroom de regelaar moet doorlaten er door de accu geleverd moet worden. Bij een (te) grote belasting kan de motor dus ook bij minimum gas al meer dan het maximum aan stroom gaan gebruiken. Als dat zo is moet je zorgen dat de belasting lager wordt door, bijvoorbeeld, een kleinere prop of een kleiner tandwiel op de motor.
    De regelaar stuurt dus niet een X aantal Ampères door de motor!!!

    Wanneer de motor tegen wordt gehouden vormt hij als het ware een kortsluiting en kan er een geweldig hoge stroom lopen. Die stroom kan je regelaar naar de vaantjes helpen maar ook de motor en de accu worden daar niet beter van.
    De meeste moderne regelaars hebben dan ook een kortsluitbeveiliging ingebouwd zitten. Als je de motor tegen houdt zal de regelaar afslaan en geen spanning meer op de motor zetten. Je moet de blokkering verwijderen en het gas even op 0 zetten waarna je weer gewoon gas kan geven en alles weer normaal hoort te werken.

    Ik hoop dat hiermee de samenhang tussen de accu, regelaar en de motor duidelijk is. Simpeler kan ik het niet uitleggen. Is het toch nog te moeilijk dan raad ik aan om eerst in de bieb wat basis elektronica boeken op te zoeken en daar het nodige uit te leren.
    Succes. :thumbsup:
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Er is een onderwijzer aan je verloren gegaan!!!
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    En om het stroomverbruik beter uit te leggen naar de belasting is het volgende verhaal:

    - een motor is een energie omvormer, van electrische kracht naar een mechanische kracht
    - een motor heeft (net als alle andere omvormers) een verlies omgezet oa. in warmte, het verhoudingsverschil tussen in en uit heet het rendement en is bij veel motoren een vast getal.
    - uitgaand vermogen = ingaand vermogen x rendemend
    - maar beter te snappen is: ingaand vermogen = uitgaand vermogen / rendemend
    - Als het rendemend ideaal is (100%): ingaand vermogen = uitgaand vermogen

    - vermogen = stroom x spanning
    - als spanning even een constante factor is (vaste gas stand op de zender) komt er de volgende verhouding uit: stroom = vermogen = belasting op de motor

    En om nog meer duidelijkheid te geven over belasting op de motor, dat is afhankelijk van:
    - tandwielverhoudingen
    - luchtweerstand
    - soepelheid van de aandrijving
    - rolweerstand op de banden
    - etc.
     

Deel Deze Pagina