Montageverslag Sebart WindS pro 2m

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 21 nov 2010.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    If you say so:) Als ik 1500 euro voor een kist betaal, verwacht ik wel perfectie:D
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Probeer die maar eens te vinden, ik heb er nog maar weinig gezien. Bert kan er zelf ook niet aan doen, en wie zegt dat de volgende perfect is? Modelbouw vliegtuigen zijn al heel erg netjes afgewerkt. Veel beter dan de meeste echte hoor :)
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, dat is het verschil, ik betaalde al geen 1500 euro om mee te beginnen ;)

    Zonder gekheid; als je perfectie verwacht van een (C/G) FK F3A kist, kun je lang gaan zoeken. Op ELKE kist is wel iets te vinden wat net niet helemaal is zoals het had moeten zijn.

    Wat ik voor het geld verwacht is een mooi uitziende, goed vliegende kist. Ik verwacht dat deze kist beide criteria zonder problemen zal halen.

    Voordat ik deze kist kocht, wist ik al dat voor hetzelfde geld een kwalitatief beter afgewerkte kist te krijgen was, zoals bv. de MTL Gaudius. Maar die wilde ik niet, ik wilde een WindS :)

    Korting kan Bert verder niet geven, hij had al een scherpe prijs, en dan wordt het dus terugsturen/omruilen, etc..

    en laat die ik nu heb nu net behoorlijk licht zijn.. iets wat ik net iets belangrijker vind dan een paar kleine schoonheidsfoutjes die onder de vleugel zitten en vanaf een meter al niet meer te zien zijn ;)
     
  4. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Wat ik al zeg, het zal het laatste krasje niet zijn...

    Castle Creations geeft inderdaad 2 gewichten, met en zonder draden. Ze geven wat meer focus aan het gewicht zonder draden. Op zich vreemd, want volgens mij is de techniek nog niet zover dat een regelaar draadloos kan werken :rolling:

    De datalogging functie werkt naar mijn idee beter dan de eagle tree (alhoewel die echt niet verkeerd is), al is het alleen al omdat je voor temperatuur en toerental geen sensors meer nodig hebt.

    Qua remfunctie: ik heb nooit een instelbare remfunctie gehad, dus ik weet niet hoe die te gebruiken (wat een goede instelling is). Dus ff proberen en testen. Het grondtestwerk lijkt dat je erg soft tot erg hard kan instellen en ik zie het verschil op de grond. Hoe zich dit in de vlucht verhoud weet ik nog niet. In ieder geval was 20% te weinig na de vluchten dit weekend.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Lisse
    Henri,

    Gefeliciteerd met je nieuwe project,en de uitdagingen die hier ook weer bij horen.
    Ben benieuwd naar je ervaringen met de 8 Cellen configuratie.
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik ook.. ik ben er van overtuigd dat 8 cellen gewoon prima kan, dat 10 cellen een overerving is uit de tijd dat de lipo's nog maar 10C oid waren.

    Daarentegen ben ik er nog niet van overtuigd dat de fabrikanten nu ook de juiste motoren ervoor maken al. Deze Axi sprak mij erg aan vanwege het kV en de 19x12 prop.

    Ik verwacht dat het ding zowieso wel voldoende vermogen zal hebben, maar dat het mogelijk spannend wordt of je met 5000mAh voldoende energie bij je hebt voor bv. het lange F programma.

    Ik ben mij er dus wel van bewust dat het een risico is. Qua kostenplaatje had ik eigenlijk maar 2 opties, deze motor of de 10 cellen variant van deze motor. De Hacker C50 is een binnenloper met gearbox, iets waar ik erg op tegen ben, ik geloof in direct drive, en zowel de hacker als de plet vind ik véél te duur. Scorpion heeft nog niet echt een F3A motor die mij aanspreekt, Turnigy ga ik niet doen op zo'n dure kist.. dus dan blijft Axi zo'n beetje over.

    Dan heb je de 'oude' F3A motor van Axi, een dijk van een motor, stiller dan zowel de Hacker als de plet, maar ook zwáár en eigenlijk teveel vermogen. Die valt dus ook af.

    Blijft dus over de Axi 5325.. en omdat ik al 8 cellen packs heb (1x Hyperion, 2x Zippy) welke alle drie nog relatief nieuw zijn (Hyperion ~50 vluchten, 2 zippies nog nieuw), was de keuze snel gemaakt.
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het eerste klusje is onderweg.. de bevestiging van de rudderservo in de romp. Hiertoe worden er in de handleiding 2 carbon buisjes ingelijmd, waarover een servoplaatje komt.

    [​IMG]

    Ik vind hoe ze die buisjes aan de romp gelijmd hebben, echt ontzettend lelijk. Dikke kwakken epoxy met microballoons, het ziet er niet uit. Daarnaast ben ik geen kampioen epoxy smeren, bij mij wordt dat geheid een zooitje. Dus los ik het anders op. Tevens zet Sebart de rudderservo heel ver naar voren, vlak achter het landingsgestel. Dat houdt in dat je pull/pull erg lang wordt. Ik zet de servo verder naar achteren.

    Als eerste heb ik 2.5mm balsa gepakt en daar een laagje carbon op gezet, daarna ringetjes van gemaakt.

    [​IMG]

    Dan is het opruwen van de plek waar je e.e.a. wilt verlijmen, en lijmen maar. Wat ik ook anders doe dan Sebart, ik gebruik geen servoplankje, maar houten blokjes waar het carbon staafje doorloopt. Is marginaal lichter, maar steviger.

    [​IMG]

    Het lijkt alsof ik het carbon buisje scheef ingelijmd heb, echter dit is niet zo. Het buisje zit recht, het in de fabriek er ingelijmde spant erachter, zit behoorlijk schuin. Het blokje zit nog niet in het midden, maar is ook nog niet verlijmd, die kan nog vrij schuiven.

    Dit nog een keer herhalen, maar dan met het uitstekende stukje van het blokje de andere kant op, dan de blokjes netjes recht en in het midden zetten, verlijmen (dunne CA) en de servo erop schroeven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2010
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De 2e zit nu ook op z'n plek, het geheel is verlijmd met 30 minuten epoxy. Je kunt de kist er aan optillen, ik denk dus dat het vast genoeg zit zo.

    De plek waar de rudderservo de rest van z'n leven mag slijten:

    [​IMG]

    Eerste klusje dus voltooid, de kop is er af.. gewicht romp na deze mishandeling:

    [​IMG]

    Dit grapje heeft dus in totaal 8 gram gekost. Denk dat dat behoorlijk licht is :)
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    8gr valt niet over te klagen lol
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De servo op z'n plek... zwarte blokjes zitten nog niet aan het carbon verlijmd, het geheel kan dus nog naar links en rechts verschoven worden.

    [​IMG]

    Dan de neus.. de motor simpelweg tegen de firewall aanschroeven, gaat niet. Doordat er nog een meenemer op moet, krijg je dan een 'spleet' van 2cm tussen spinner en romp; dat kan natuurlijk niet.

    Dus motor met kruis en m4 bouten vastgezet.. nadeel is natuurlijk dat dat extra gewicht is (35 gram aan metaalwerk), maar voordeel is dat er een stuk firewall weg gaat en de neus mooi open is voor een goede doorstroming. Ik ga de spinner van voren openmaken, zo heeft de motor een optimale koeling.

    De regelaar heb ik fors lichter weten te maken (20 gram) door de draden naar de motor fors in te korten. Castle Creations gebruikt ontzettend dik draad, wat veel weegt.

    Axi laat niet de lakdraden uit de motor komen; het draad wat er aan zit is 'gewoon koperdraad'. Dat soldeert dus heel prettig. Ik heb geen goudcontacten tussen motor en regelaar gebruikt, maar de draden netjes aan elkaar gesoldeerd, en er sleeving omheen gedaan.

    [​IMG]

    e.e.a. moet nog schoon- en stofvrij gemaakt worden :p

    [​IMG]

    De regelaar zit op een balsa plankje gelijmd, wat weer in de romp gelijmd zit. Voor de netheid heb ik het plankje even zwart gemaakt.

    Zo krijg je de spinner netjes sluitend op de romp, uiteraard kan dit vrij makkelijk bijgesteld worden door de moertjes bij de motor te verplaatsen. Dit geldt ook voor de zijstelling/domp; dit kan snel op het veld gedaan worden.

    Uiteraard gaan de moertjes nog door nylock moertjes vervangen worden, maar dat doe ik pas als ie helemaal klaar is en ik er echt mee ga vliegen. Op dit moment is dit makkelijker.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2010
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Makkelijk he zo'n ARF'je:)

    Wat ik me trouwens nog afvroeg; waarom heb je voor de WindS Pro gekozen en niet voor de Spark? (maakt qua prijs niet veel meer uit)
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nou, d'r zal toch nog zo'n 200~300 euro tussen zitten. En om eerlijk te zijn, ik vind de Spark, en dan met name de kleurenschema's, gewoon niet mooi. Teveel tierlantijntjes, vlammen, of andere lijnen. Smaken verschillen maar qua schema's is de Spark mij veel te veel 'pooierbak' :p

    Die van Roy is al iets mooier dan het origineel, omdat daar de vlammen op de romp zijn weggehaald, maar dan nog vind ik het te druk allemaal.

    Denk wel dat de Spark beter afgewerkt is. Al doende zie ik wel veel kleine dingetjes die allemaal niet erg zijn, maar eigenlijk niet zouden mogen op een kist in deze prijsklasse.

    Het is inderdaad een ARF, zo wordt ie ook verkocht. In principe kun je 'm in een avondje of 2~3 klaar hebben, het is niet veel meer werk dan de WindS 110. Enige meerwerk is de motorbevestiging, het inlijmen van een servohouder en het inlijmen van een accuplank. Voor de rest is de bouw nagenoeg gelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2010
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe ok, ik kan die redenering wel volgen opzich:) Toch, als ik nog eens de loterij win ofzo....... zal ik eerst moeten meedoen, maar ok
     
  14. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Van de redelijke aantallen sparks en windS-en die ik heb zien vliegen lijkt de windS veel meer snelheid te hebben (hij vliegt), waar de sparks veelal erg traag door de lucht gaan. Nu kan dat best aan de piloten liggen, maar het is een trend die mij in ieder geval opviel.
    Nu ben ik altijd van mening dat een vliegtuig moet vliegen i.p.v. zo langzaam mogelijk moet vliegen., dus.....

    Wat dat betreft denk ik dat je keuze dichterbij licht met hetgeen je al had.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, dat is een smakenkwestie.. ik vind langzaam ook mooier inderdaad.

    Máár.. dat de kisten die jij hebt zien vliegen, snel vlogen, lag óf aan de piloot, óf te zwaar afbouwen. Ik heb vrij recent iemand bij ons op het veld zien vliegen met deze kist, die vloog érg langzaam en juist die vlucht was voor mij de reden waarom ik nu voor deze kist gekozen heb.

    De Spark is hetzelfde verhaal, ik heb bv. Roy Oostema er erg rustig/langzaam mee zien vliegen, maar bv John v. Gastel vloog er vrij snel mee.

    Voordat we ruzie hebben, ik hecht daar verder geen waarde aan, het is een vliegstijl.

    Ik hoop juist met dit toestel wat langzamer te kunnen gaan vliegen en met name rollen. De WindS 110 moet je, wil je het nog een constante rolsnelheid houde, vrij rap rollen, anders gaat het er heel onrustig uitzien in wind.
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Die nieuwe spark zou iets sneller vliegen...
    Verder kan je volgens mij gewoon je eigen kleurenschema vragen voor een krill.
    Als dat echt goed is verkopen ze dat dan ook wel.
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ivo zal toch liever zijn tong afbijten dan er een Seba schema op moet spuiten ...
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ok, maar er zijn natuurlijk wel méér mooie schema's dan de Sebart schema's. Sterker nog, wat mij betreft is zo'n beetje elk schema mooier dan wat Krill op de spark smeert.

    Even voor de goede orde; dit zijn natuurlijk smakenkwesties en de Spark is gewoon een heel goed vliegende kist.

    Ander voordeel van de Spak is toch wel dat hij beter/netter is afgewerkt dan deze WindS. Hoewel ik erg blij ben met deze kist, ik er van overtuigd ben dat hij goed zal vliegen, en het ding er op het veld mooi uit zal zien (naar mijn smaak dan) zijn er eigenlijk teveel punten die niet hadden gemogen op een kist uit deze prijsklasse. Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar bij elkaar opgeteld kun je stellen dat deze kist eigenlijk óf te duur is óf kwalitatief onder de maat.
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Hans; Dat weet ik niet... of hij het mag van van Seba is wat anders :p Maar hij doet het wel bij de andere krill kisten.

    Over de schema's die ze nu hebben (spark evo) geef ik je 100% gelijk, ALLES is beter dan die die nu op de website staan.
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tot mijn bijna schaamte moet ik bekennen dat het ding klaar is.. ik moet nog ff 2 langere servoheveltjes hebben voor de ailerons, maar al het andere bouwwerk is gedaan.

    Het stelt dan ook niets voor, het is met recht een ARF. De scharnieren inlijmen, rudderplankje, accuplank, motor monteren en dan ben je min of meer klaar.

    Nu komt het afstellen, het zwaartepunt op de juiste plek krijgen en dan invliegen.. dat zal waarschijnlijk, afhankelijk van het weer, dinsdag, woensdag of donderdag gedaan worden.

    Ik zal later nog wat detailfoto's posten.

    Ben erg nieuwsgierig hoe zwaar/licht straks het geheel is, ik verwacht rond de 4700 gram uit te komen inc. 5000mAh vliegaccu.
     

Deel Deze Pagina