Bouwverslag Fafnir.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 17 nov 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Plan Klaus Nietzer

    Ik heb voor de korste weg gekozen en heb er al één besteld.
    Het zal goedkoper en eenvoudiger zijn of nogmaals naar de planafdrukdienst te gaan.
    Had ik al meteen moeten doen.
    Ja, je moet nu eenmaal leergeld betalen.
    Hartelijk dank voor jullie wenken.

    Mgv,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Karl-Heinz Lageman

    Weet iemand waar ik het plan van Karl-Heins lageman op de kop kan tikken.Het resultaat ziet er heel wat natuurgetrouwer uit of het toestel van Klaus Nietzer.

    Reeds overal gezocht, maar nog niks gevonden.

    Mvg,
    Aurectar

     
  3. Dutch_Winger

    Dutch_Winger Guest

    Hoi, in dit al wat ouder draadje draadje Fafnir - Bauprojekt - Seite 7 - RC-Network
    stelt Christian Baron ( Roter Baron ) die tekening te hebben.

    Edit : niet helemaal duidelijk, maar verderop in dat draadje heeft user maserer een/die tekening.

    Guus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2010
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    I.g.albatros

    Baron heeft dit plan reeds van de hand gedaan aan Maserer.

    Ik heb op internet een planarchiv ontdekt in Duitsland. (I.G. ALBATROS)
    Zij hebben het plan in bezit.
    Ik heb een verzoek tot copie gevraagd.
    Ik ben benieuwd.
    Indien ik dit plan niet bekom dan bouw ik gewoon de Fafnir van Nietzer.
    Aurectar





     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Karl-Heinz Lagemann

    Eindelijk een Fafnirplan van Karl-Heinz Lagemann op de kop getikt.
    Ergens gevonden in Zwitserland.
    Ik verwacht hem in de komende dagen in mijn bus.
    Ik kijk er geweldig naar uit.

    Ik ben even van plan geweest om het plan van Vince Cocket op 4m te brengen maar gezien mijn vondst in de zwitserse Alpen hoeft het niet meer.

    Het niveau van Vince grenst ergens aan echt vliegtuigbouwen.
    Met alle respect, maar ik blijf toch ergens een modelbouwer.

    Ik heb daar in een Engelse website van de Reiher gekeken en heb de volgende bedenking gemaakt.

    Het betrof twee plannen die men vrij kon downloaden van de Reiher.
    De twee modellen hadden dezelfde afmetingen maar hun bouwwijze waren erg verschillend.
    Het ene had een veel eenvoudiger constructie of het tweede.
    Toch zouden ze uiterlijk niet verschillen van uitzicht.

    In dit geval zou ik gaan voor de eenvoudigste uitvoering.

    In mijn geval zal mijn Fafnir een kruising zijn van Nietzer en Lagemann.
    De staart en romp worden van Lageman en de vleugelconstructie van Nietzer.
    Mijn keuze voor de romp werd bepaald door het ietsje natuurgetrouwer uitzicht van Lagemann.
    De twee plannen hebben ongeveer het zelfde vleugelprofiel.
    Ik kies voor de vleugels van Nietzer omdat zijn rolroeren iets smaller zijn.
    Ik denk te weten waarom.
    Uit ervaring weet ik dat te brede Rolroeren niet altijd een voordeel zijn in het bochtenwerk.
    Wat dit laatste betreft heb ik reeds de oefening gedaan bij mijn Bergfalke.

    Mvg,
    Aurectar
     
  6. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Voorlopig heb ik niet het geld en de tijd voor dergelijke projecten. In het verleden wel veel houtbouw gedaan zoals mijn BOT en een iets complexere 2,8 meter nuri (type horten). Erg gaaf om te doen. Nu echter meer wat simpelere zwevertjes of depron modelletjes. Maar des te meer reden dus om dit projectje van jouw op de voet te volgen. :)

    Veel mensen spreken dan van ''ik heb een abbo op dit draadje''. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Is dit manier om te zeggen dat je het blijft volgen, of moet ik dit anders zien?
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Als je reageert in een draadje dan krijg je automatisch een abonnement (een email als iemand iets toevoegt) op het draadje.
    Je kunt je ook gewoon abonneren op een draadje zonder het te vervuilen (wat wij nu aan het doen zijn :confused:) door een keuze te maken uit het menu 'Discussietools'. Dat lijkt me een beter methode :teacher:
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Onder 'discussietools' kun je kiezen voor 'abonneren op deze discussie'. Daarna kan je nog kiezen voor email updates met een zeker frequentie (dagelijks, wekelijks of direct na een update in het draadje). Zo kan je indien gewenst bericht krijgen als er gepost is in een draad. Je hoeft echter geen email 'aan' te zetten bij een abonnement.
    Draadjes met abonnement zie je bij een zoektocht (bijv 'nieuwe berichten') met een vinkje, zo zijn ze makkelijk te herkennen. Ook kan je alle discussies met abonnement makkelijk terugvinden met 'directe links' , 'discussies met abonnement'.
    Leon, je krijgt niet altijd automatisch een abonnement op een draadje waarop je reageert, dat moet je specifiek aanzetten in je opties.

    Ik neem abo's om verschillende redenen:
    - draadjes die ik zelf gestart heb (met directe email update)
    - draadjes die ik wil volgen (zoals deze, hoeft niet met email update, soms wel)
    - draadjes die ik als 'naslag' makkelijk wil kunnen vinden (zonder email update)

    Aurectar, ik heb (nog) geen abo, maar ga hem wel volgen.
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ok, duidelijk! Bedankt voor de tip. Nu zullen we dit draadje verder niet meer vervuilen ;).
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    FTM

    Hoe is het finaal afgelopen met de bouw van je Moatzagoti.

    Ik heb hier net het originele plan van Fafnir-Nietzer in mijn bus gekregen en ik moet concluderen dat je veronderstellingen in verband met de maatafwijking van je klein plannetje kloppen.
    Ik kan het nu met zekerheid zeggen, gezien ik nu over beiden beschik.
    Samen met het plan van de Fafnir had ik ook het plan van de Mucha Standard besteld.
    Mijn neef zou graag de Mucha bouwen.
    Hij heeft er nog in het echt mee gevlogen, hier in Wevelgem.

    Deze beide plannen van Klaus Nietser zijn wat betreft concept zeer voortreffelijk en loepzuiver.
    Er is daar niks aan die niet functioneel is.
    En ik ben er 200% zeker van dat zowel de Fafnir als de Mucha van Nietzer uitstekend vliegen.
    Mijn kop mag eraf indien niet.

    Niettemin verkies ik het plan van Karl-Heinz Lagemann.
    Ik vind de romp en staart van zijn Fafnir ietsje natuurgetrouwer.
    De Fafnir heeft gezien zijn onmiskenbare historische betekenis voor het zweefvliegen toch ergens zijn rechten,of niet soms?

    Het is altijd eens interressant verscheidene bouwconcepten van het zelfde model naast elkaar te leggen.
    Vanuit de wetenschap dat ideën elkaar kunnen bevruchten betekent dit soms een meerwaarde.

    Ik wacht nu op het plan van Lagemann.

    Later meer daarover.

    Mvg,
    Aurectar







     
  11. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Klopt.

    Deze Fafnir glijdt zo mooi, dat ik met een landing behoorlijk moest drukken, want hij loopt maar door...............en door...............(heeft geen remkleppen)


    Taco.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Daar heb ik het ooit over gehad met Vince Cocket (van die 5 meter versie). Hij heeft ook geen remkleppen ingebouwd, maar zet de (enorme) ailerons omhoog. 30 graden of zo. Dat geeft hem zoveel verlies van draagvermogen en extra weerstand, dat hij er probleemloos mee op diverse hellingen kan landen. En landen op een helling is nou meestal niet de eenvoudigste excercitie ...
    Dus, nu weet je hoe je dat oplost: rolroeren omhoog (en waarschijnlijk een beetje down compensatie).

    Gr. Dirk.
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Karl-Heinz Lagemann

    Ik ben eindelijk in het bezit van het plan van Karl-Heinz Lagemann.
    In zwitserland is er een Modelplan-Archiv die alle oude tekeningen van vintage- en schaalzwevers inventariëzeert en restaureert.


    Das Bauplanverzeignis ist mitterweile erstellt.
    Die Liste kann bei mir angefordert oder auf Albatros-Webseite herunterladen werden.
    Von den hier aufgefuhrten Bauplane sind jedoch momentan noch ein Anzahl in Restaurierung und erst später lieferbar.

    Dexit 'Peter Wolf'


    Een prachtig initiatief als je me het vraagt.
    Het betreft het 25 jaar oude
    Interessengemeinshaft IG ALBATROS Oldtimerflugzeuge.
    Daar heb ik het plan kunnen aankopen.
    Redelijk vlotte service.

    Het plan voldoet aan mijn verwachtingen.
    Deze fafnir ziet er inderdaad veel natuurgetrouwer uit als deze van Nietzer.
    Met uitzondering van de positie van het staartvlak.
    Daar zal ik een weiziging moeten aanbrengen.
    Maar geen nood, ik zal daar het pendelroersysteem van Nietzer implementeren in het concept.
    Soms niet slecht van de zaak uit verscheidene invalshoeken te benaderen.
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    radiostilte

    Ik heb nog heel wat werk aan mijn MUCHA-Standard.
    Ondertussen komt het FAFNIR project stilletjes aan terug aan de oppervlakte.
    De werktekening van Erich Rabe daaromtrent is al een paar keer terug in mijn vizier gekomen.
    Het ziet er heel wat beter uit of dat van Klaus Nietser.

    Mijn vrouw heeft het al in de mot.
    "je zit al weer te kijken voor de volgende, nooit genoeg"
    Reactie is radiostilte :rolleyes:.

    Ik vrees dat ik in de nabije toekomst niet aan de verleiding zal kunnen weerstaan om di scratch-project ter hand te nemen.
    Van een verslaving gesproken.

    Mvg,
    Aurectar
     
    serge pot en TheNorb vinden dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, die Mucha-standaard is tot een goed einde gebracht.
    Nu ben ik benieuwd naar dit draadje. :D
    :thumbsup:
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Vroeg of laat zal ik dit varkentje wassen maar eerst ga ik mijn Aquila project afwerken.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/res-100-inch-vintage.219747/page-9
    Ik heb reeds de vleugels, moet nog de romp en staartstuk aanpakken.
    Dit zal ten vroegste december zijn.
    Maar 2017 zou wel eens het jaar van het Fafnir project kunnen worden.

    Als mijn geheugen mij niet in de staak laat, had jij ook
    geen Fafnir-project in de pijplijn zitten ???
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Terug dit draadje oppikken.
    Ondertussen zijn we 2019.
    Maar ondertussen heeft een Kranich III de Fafnir de pas afgesneden.
    Dus vanaf nu wordt de werktekening van de Fafnir grondig bestudeerd.
    Een vriend hier in de omgeving schikt van hem op schaal 1/2 (Vince Ducket) te bouwen.
    De man is, zo te zien, niet aan zijn eerste 1/2 scale project toe.

    upload_2019-1-22_12-51-27.jpeg

    Onrechtstreeks heeft boven afgebeelde identiteit Aurectar getriggerd om het draadje weer op te pikken..
    Noblesse oblige.
    Ik zal me beperken om deze van 3800 mm (Lageman) te bouwen.
    Als mijn geheugen me niet in de steek laat had Dirk Schipper ook het voornemen om de Fafnir te bouwen.
    Dus, er moeten nog heel wat Fafnirs gebouwd worden.

    To work,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2019
    jan brilman, ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, ik wil er ook een bouwen. Maar dat duurt nog even. Eerst nog 5 halve en 1 heel project, en dan gaan Fafnir en Genesis II om de hoogste prio strijden ...:D

    Maar ... ik verheug me al op jouw draadje.
    Jen bent altijd lekker uitgebreid! :thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Aurectar formuleert en schrijft mooi.

    Ik vermoed een achtergrond in de linguïstiek oid. :)


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Om hier nog even op terug te komen.Een Fransman, Christian Guillaume, heeft de Fafnir van de tekening van Vincent Cocket gebouwd, en ook zonder remkleppen. Hij doet de rolroeren omhoog, maar als je die uitslag niet groot genoeg maakt wordt de kist vooral erg snel (daalt wel redelijk). Je hebt minimaal 45 graden naar boven nodig! Liefst meer. Dat kun je in deze video goed zien (meerdere landingen, bepaald niet rustig uitgemolken):


    Een jaar hierna is deze Fafnir gecrasht, en later weer gerepareerd. Maar toen ook met remkleppen. Niet voor niets. Dat kun je hier zien op 4 min 00 :


    Ik zou zeker remkleppen inbouwen.
     

Deel Deze Pagina