Nieuw F3A-C programma

Discussie in 'F3A' gestart door HankyLoony, 5 dec 2010.

  1. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Nieuw F3A-C (RC-3) Programma 2011

    Zoals eerder aangekndigd door de Sucommissie zal op 12 december het voorstel voor een nieuw F3A-C programma worden behandeld. Het oude programma is al meer dan 10 jaar oud, en de vliegers waren er een beetje op uitgekeken . . .
    In dit programma wordt een eerste aanzet gedaan tot het "Turn Around" vliegen. Wel met heel simpele figuren, maar toch voldoende om later de doorstart te maken naar het B en A programma.
    Daarnaast heeft de subcommissie nu de C-klasse voor F3A en F3A-X (F3M) gelijk getrokken. Dit programma is dus hetzelfde als voor de C-klasse in F3AX.

    De figurenlijst vind je onderstaand.
    De Aresti kun je vinden onder het volgende adres:
    http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A/2011/F3AenX-C 2011 Aresti.jpg


    F3AenX-C 2011
    Nr Figuur K-factor
    1 Startprocedure 1
    2 Twee Lussen Achterover 3
    3 Halve Omgekeerde Halve Cubaanse Acht 1
    4 Langzame Rol 2
    5 Halve Omgekeerde Halve Cubaanse Acht 1
    6 Stall Turn met 1/4 Rollen 4
    7 Humpty Bump met 1/2 Rol Omhoog (of 2 X 1/4 Rol) 1
    8 Ruglucht met 2 X 1/4 Rol tegengesteld 2
    9 Immelmann Turn 1
    10 Lus Voorover 3
    11 Split "S" 1
    12 Cubaanse Acht 4
    13 Landingsprocedure 1
    Totaal 25
    ©HvL 2011
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Een leuk programma, denk ik, goede figuurkeuze, mooi aansluitend bij het B en A programma.

    Je voelt het al.. toch één maar. De K-factoren. Die zullen ongetwijfeld volgens een FAI formule berekend zijn en strikt genomen correct, ik vind ze niet goed.

    De slowroll zou naar mijn mening ook K4 moeten zijn in een C programma, dat die een K factor minder is dan de twee loopings achterover, is niet in verhouding.

    Ook zou de humpty bump niet K-factor 1 moeten zijn, maar op z'n minst twee.

    Mijn mening hé, voor de duidelijkheid, dus geen waarheid ofzo ;)
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.171
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dan wel ten koste van de aansluiting aan de onderkant. Die ga je namelijk kwijtraken.

    Je moet toch bovengemiddeld goed kunnen vliegen wil je je hier aan wagen.
    Het gat met het motor A brevet programma is gigantisch.
    Ik denk dat je nu ook een D (RC-4) programma moet invoeren en wel simpeler dan het vorige C-programma.

    Ik denk dat de instroom anders afneemt.
    En ik mag aannemen dat dat niet de bedoeling was.
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik denk dat het wel meevalt tov het huidige C programma, Bruno.

    In de praktijk gebruikte de meerderheid in de C al de halve omgekeerde cubaanse 8 als keerfiguur. Het gebruik van keerfiguren is het enige wat dit C programma moeilijker maakt dan het oude, de figuren zelf zijn qua moeilijkheidsgraad niet moeilijker. Sterker nog, de hoge hoed uit het C programma was lastiger dan alle figuren in dit voorstel.

    Wél ben ik er helemaal voor om een tussenklasse te maken tussen het brevet en dit C programma. Maar geef die klasse dan helemaal vrij, geen 5kg of 2m limiet, gewoon iedereen mag meedoen. Een 'funsport' klasse, zeg maar.
     
  5. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Ik denk dat dit reuze meevalt. Alle piloten die de afgelopen jaren in de C klasse hebben gevlogen kunnen dit makkelijk vliegen. En let wel, er hoeven geen tienen gevlogen te worden door iedereen. Het is meerdere malen voorgekomen dat een niet wedstrijdvlieger van een locale organiserende club mee deed en direct in de top 3 eindigde. Dat geeft voor mij aan dat het zeer toegankelijk is. Daarnaast is er niets mis mee als mensen een beetje moeten trainen....
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik mis in dit programma eigenlijk de spin.

    Ja, dat is een moeilijk figuur om echt goed te vliegen, daarom kan je er m.i.z. niet vroeg genoeg mee oefenen. Je komt deze in programma's na de C ook altijd wel tegen.
     
  7. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik als beginnend F3A vlieger denk dat dit programma goed te vliegen is. De keerfiguren doet vrijwel iedereen al, dat maakt het verschil niet. Persoonlijk ben ik blij dat de hoge hoed er uit is. Al zijn de nieuwe figuren trouwens ook een uitdaging!
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Erik, komt helemaal goed met die figuren hoor, we gaan deze winter gewoon trainen:) (moet je uiteraard wel weer een keer met de Xtra komen)
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik moet een klein beetje opkomen voor Bruno, ik begrijp wel wat hij bedoelt. Dat de huidige C vliegers of een incidentele locale held geen probleem met dit programma zou hebben, houdt natuurlijk niet in dat het geen beperking op de instroom kan zijn.

    De vraag is alleen wat je wil met het C programma. Wil je het echt een heel laagdrempelige instap in het kunstvliegen laten zijn, waar iedereen die net z'n brevet gehaald heeft met redelijke resultaten kan deelnemen, of wil je dat het een doorstroommogelijkheid is naar de B en de A?

    Het probleem wat nu een beetje ontstond, was dat je een groep mensen hebben die het 'laagdrempelig instapniveau' voorbij zijn, maar daarentegen ook nog niet echt klaar zijn (qua vliegen of qua materiaal) om aan de B te gaan deelnemen. Daarnaast was het huidige C programma al erg oud en kwam het veel mensen 'de neus uit' om het plat te stellen.

    Het oude C programma blijft een leuk oefenprogramma voor mensen met interesse in kunstvlucht. Men kan dat programma op eigen gelegenheid gaan trainen, en dan naarmate het beter gaat, elementen uit het nieuwe programma pakken.

    Helaas is de groep wedstrijdkunstvliegers in Nederland niet zo groot. Er zal dus altijd een spanningsveld blijven bestaan tussen serieus wedstrijdvliegen en recreatief deelnemen.

    De commissie heeft zich een tijd geleden toegelegd op het verbeteren van de vliegprestaties, middels het '5 jarenplan'. Doel hiervan was het algemeen vliegniveau te verhogen. Hoewel ik denk dat dit volledig los staat van genoemd plan, is dat wél iets wat een beetje aan het gebeuren is, naar mijn mening is het niveau in NL omhoog gegaan de afgelopen jaren.

    De 'vermoeilijkking' van het C programma, is een logische voortzetting hiervan.

    Beginnende mensen die nu dreigen af te haken omdat het ze te moeilijk lijkt; het valt echt wel mee. Als je het oude C programma kon, kun je dit zeker ook. Kom een keer langs op wedstrijden, of op een veld van een wedstrijdvlieger, de meesten zullen zeker bereid zijn je er mee te helpen.

    Hoewel ik nog niet zo gruwelijk lang wedstrijdvlieg, weet ik dat het hard gaat. Je ziet een programma voor het eerst en denkt 'crisis dat kan ik nooit, dat is moeilijk, wat een $*Q@$# programma', enzovoort, maar je zult zien, zodra je gaat trainen, gaat het snel, heb je het sneller onder de knie dan je denkt en al snel denk je 'goh eigenlijk valt het allemaal best mee'.

    Toen ik voor het eerst het huidige P11 programma zag, zonk de moed mij behoorlijk in de schoenen en dacht ik 'dat ga ik nooit kunnen vliegen'. Dan ga je trainen, eerst de moeilijke figuren, dan een paar achter elkaar, en voor je het weet, vlieg je het hele programma.

    Om echt te leren, en ook vooruitgang te merken, moet je een beetje op je tenen lopen. Dat werkt imo beter dan iets wat je eigenlijk makkelijk kunt, heel vaak doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2010
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Lisse
    Dit programma vindt zijn oorsprong in Duitsland.

    Volgens een stappenplan worden eerst de midden figuren gevlogen en daarna de keer figuren toegevoegd.
    Vorig jaar is fase 2 van het Duitse programma in de f3Ax C klasse ingevoerd.
    gelijk met de keer figuren.
    De gevlogen bocht (voormalig figuur 7) bedoeld als wind correctie bleek een dissonant in de programma opbouw.
    Men raakte de vlieg lijn kwijt en kwam met de simpele basis figuur regelmatig achter de jury.
    In het gecorrigeerde programma is deze figuur vervangen door de humpty bump met opties.

    Vanwege het grote aantal deelnemers in de B en C klasse F3A B/C is er behoefte aan een korter programma.
    Maximaal 6 minuten duurt dit programma.

    Na 20 jaar het C programma te hebben gevlogen is het tijd voor een nieuw programma gebaseerd op de huidige ontwikkeling van de modellen.
    Het helpt al heel veel dat beginnende vliegers niet eerst geruime tijd een model moeten bouwen afstellen en trimmen.
    De stap om dit programma te vliegen is met de nieuwe generatie modellen veel minder groot dan 20 jaar geleden het oude C programma.

    De ervaringen opgedaan met de C vliegers in de F3Ax zijn positief en hebben niet geleid tot een daling van het aantal deelnemers.
     
  11. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Ik denk dat het vliegen van dit nieuwe programma het vlieg niveau omhoog trekt in de C klasse.
    In het begin is het altijd zo dat mensen klagen dat het te moeilijk is maar later in het seizoen zie je het niveau stijgen en komen ze het programma helemaal door
    Vind het een mooi programma voor de C :)
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    ik vind het ook een goed programma. Belangrijk is dat je instapt en leert. Het is dus niet erg als je fouten maakt.

    Misschien is het wel wat minder vrijblijvend. Als je kunstvlucht wilt gaan doen moet je oefenen. Ik denk dat het niet de bedoeling is een programma te hebben dat je als beginnend vlieger zonder oefenen gelijk kan vliegen. Daarvoor is het wellicht beter (bij belangstelling) een fly-in te organiseren waarbij mensen kunnen proeven aan kunstvlucht waarbij coaching aanwezig is. Dit geeft mensen de mogelijkheid eraan te ruiken als op de eigen club er geen mensen zijn die kennis hebben van kunstvlucht.

    Ik heb op een dag gewoon het programma uitgeprint en ben gaan oefenen. Stap voor stap elk figuur me eigen gemaakt en op internet naar filmpje gekeken om te snappen wat de bedoeling eigenlijk is. Kostte me een half jaar oefenen maar toen kon ik ook op niveau in de C meevliegen. Met dit programma kan dit ook!

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2010
  13. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn ervaring is dat een programma vliegen zonder (verplichte) keerfiguren (F3A-X 2009), dat degenen die wel keerfiguren netjes maakten minder punten konden krijgen als bijvoorbeeld iemand die een zootje maakte van de keerfiguren en wel de middenfiguren (toevallig) goed vloog.
    Het is een programma dat in zijn geheel wordt beoordeeld en zo moet het m.i. ook zijn.
     
  14. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    ik vind het een goed en uitdagend programma voor de C.
    de tussenstap tussen de C en de B klasse word nu steeds kleiner, wat alleen maar beter is voor de C vliegers.
    het programma ziet er moeilijk uit, maar als je je er even in verdiept, is het makkelijk te vliegen.:)

    grt. Ralph
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ben ik de enige die kritiekpuntjes bij de K factoren zet?
     
  16. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Ik ben (uiteraard :) ) ook blij met dit programma, deel de opmerking van Winfried betreffende de spin. Dat is ook mijn enige kritiekpunt.

    Maar zoals Ed al aangaf we hebben ook met de tijd rekening te houden.

    In de afweging tijd versus compleetheid zijn dus wat figuren gesneuveld, helaas.

    Maar we kunnen natuurlijk de spin als keerfiguur invoegen in plaats van de split S; na de gedrukte lus vanaf de bovenlijn ;-)

    Tav de K-factoren - de keerfiguren hebben allemaal K1 ongeacht hun werkelijke complexiteit. Dit is bewust gedaan omdat het een instap programma is.

    De keerfiguren worden dus beoordeeld, ze tellen ook mee, maar je wordt er niet op afgerekend om het zo maar eens te zeggen.
     
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik bekeek het andersom; je wordt er dus ook niet voor beloond als je het goed doet ;)

    Toch kan ik mij wel vinden in die redenatie.

    Blijft staan de K2 op de slowroll, wat tov de andere figuren echt te laag is imo. En dat is een middenfiguur..

    Voor de rest vind ik het ook een mooi programma. De spin vind ik geen ramp dat die weg is, het blijft toch een hang en wurgfiguur mbt de entry en het jureren ervan. Dit programma is beter te jureren.
     
  18. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Let wel dat ik op zich dit programma aanmoedig. Ziet er leuk en uitdagend uit.
    Ik begrijp ook dat de overstap van C naar B verkleind wordt. Allemaal geen enkel probleem.
    En het is ook best te vliegen door de beginnende goden.

    Maar.... :)

    De instap wordt wel degelijk verhoogd. En dit is vooral een psychisch effect. Als je als beginner naar het vorige programma kijkt dan lijkt dat op papier redelijk simpel aangezien er geen keer-figuren in zitten.
    Dat schrikt mensen af. Als mensen dan nog komen kijken dan kun je ze nog wel wat overtuigen, maar de kans dat het potentiële vliegers afschrikt is groter.
    Ook ik weet dat, als ze eenmaal aan het vliegen zijn (zeg 3 wedstrijden verder) uitgekeken zijn op het C, maar dat B nog te hoog gegrepen is. Dan zou dus dit C programma beter van pas komen.

    Conclusie: Voor werving beter het oude programma, voor doorgroeien beter het nieuwe.

    Het gat tussen B en C is groter geworden, omdat ook stiekem het B toch moeilijker is geworden. Op zich geen probleem en goed, want inderdaad is het gehele niveau aardig omhoog gegaan in alle klasses. De A heeft nu een goede top 6 (minimaal), waar we eerder een top 3 hadden. Een ook de B geeft een goed niveau weer.

    In dat licht klopt het allemaal aardig, maar ik ben toch bang dat je de aansluiting met de onderkant verliest en dat moeten we niet doen. Het moet ten alle tijde goed toegankelijk blijven voor beginners. Dit begrijp ik ook uit Bruno's woorden.

    Wellicht toch een nieuwe sport-klasse introduceren. Geeft ook wel weer andere probleempjes, maar het belangrijkste is de instapdrempel laag te houden.
    Is er een ideale manier????

    Nogmaals, ik snap de keuze voor dit programma en op zich is het ook een goed programma. Begrijp dat niet verkeerd. :)
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ook wel eens leuk, we zijn het eens, Bob :)

    En verdorie.. de A heeft minimaal een goede top 7 ;)
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het compacte van zo'n programma vind ik goed. Niet alleen voor de jury maar ook voor de vlieger is het oude programma een hele 'zit' Zo heb ik het wel als C vlieger ervaren.

    Het laten vallen van de weging van start en landing vind ik iets om te overwegen. Vorig jaar in de C een aantal schadegevallen gezien tijdens de landing omdat men een dappere poging doet om met een lichte instapkist en een harde crosswind het toestel te spotlanden.
     

Deel Deze Pagina