F3M toestel electrisch

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w_flyer, 8 okt 2010.

  1. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Er staat een foto in dit topic ... in de neus zitten normaal geen gaten.
     
  2. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Nando,

    Idd stof tot nadenken :)
    De 100mm buis is idd een sterke oplossing maar heeft ook wat nadelen (eerder al opgesomd)

    Uiteraard zal de torsie die opgevangen kan worden verminderen door een kleinere diameter buis, ik heb gisteren even zoeken naar formules:
    Torsie= Totale kracht / 2pi x (Gemiddelde straal)² x Wanddikte
    Hieruit leid ik af dat de torsie die optreed omgekeerd evenredig is aan de straal van de buis.. De hamvraag blijft natuurlijk of die buis van 46mm de torsie aankan (het zou nl. goed kunnen dat die 100mm buis 4x te sterk is, als je dan naar 46mm gaat is ze nog altijd 2x te sterk), helaas gaat het echt berekenen hiervan iets te ver voor een simpele ziel als ikzelf :D

    Gisteren hebben we het er nog even over gehad, een optie is ook om de buis bvb 3mm over te laten steken zodat je aan beide kanten van het spant met epoxi/rovings kan werken, en daar dan gewoon nog eens een 3mm spantje tegen lijmen met een iets grotere diameter center gat (bvb 50mm), dan heb je weeral een sterkere verbinding, en een plat vlak om de motor op te monteren.

    Interlocks zou geen probleem zijn daar de beste modelshop van het land heeft aangeboden om de spanten te frezen :) komt de passing ook ten goede natuurlijk ;)

    Dit is hetzelfde toestel
    [​IMG]
    De "firewall" is 120mmx120mm, en heeft geen montagegaten.

    Jens,

    Is getekend met rhinoceros (kunt ge gratis downloaden, 30dagen trail, 25x saven), maar als ge da nog nooit gedaan hebt gaat ge rapper klaar zijn als ge het met de hand tekent..
     
  3. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België

    Zoals ik u gisteren al zei, stoppen met tellen en gewoon eraan beginnen. ;)

    Die berekeningen en formules kloppen in ideale situaties, maar houden geen rekening met bvb trillingen. Als de steun het ooit zou begeven gaat dat nie gebeuren in een gewone vlucht maar in extreme figuren. Knife edge spin bvb.
    Dan trilt en davert alles gelijk een hel...
    Maar met die constructie komt da allemaal dik in orde :p

    Wat ik me ook nog afvraag: De down- en side thrust zitten die al in de motordome of moeten die in de motorsteun voorzien worden?
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  4. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Er zit al iets in die motordome denk ik maar je moet zoiezo nog veranderen...
     
  5. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    firewall staat op 0-0, dus nog 2,5graad sidethrust nodig.. maakt echter niet uit voor de constructie volgens mij..
     
  6. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik zou die 2.5graden niet in u constructie inbouwen maar gewoon maken dat ge volledige die constructie kunt verzetten want de prop maakt echt een enorm verschil in sidethrust... bij de extra mocht ik die volledig veranderen bij het veranderen van de prop (nogtans geen groot verschil)
     
  7. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Mmh ik was toch van plan om die 2,5 al in te bouwen ze, afstand Firewall-prop is dik 21cm, als ge aan de firewall 1° bij zet schuift de prop 5-6 mm op, ook ni goe eh..
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ge zou vooraan op u steun iets moeten make dat ge u motor op u spant kunt verschuiven.
    Geen gaten maar sleufkes?

    Wie geeft die 2.5° op... bijdoen is makkelijk, af iets moeilijker denk ik?
    Als ge zeker zijt dat hij 2.5° minimaal nodig heeft kunde ook gewoon 2.5° inbouwen en dan throttle to rudder mixerke...
     
  9. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    't is zelfs 3°

    Bij of af maakt nie uit eh, da hangt er gewoon vanaf aan welke kant ge een rondelleke steekt :D

    Mixerke lijkt mij ook het makkelijste.. sleuven ben ik nie zo voor, kan ook schuiven als het ni moet.
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ja ok ma eraf das dan wel stoem :p

    3° voor DA 120 ... en gij gaat waarschijnlijk ook een 29*10 draaien? Dan is dat wel een goei referentie natuurlijk :)

    edit: Ja mixer is makkelijk als het nie teveel is... is ook makkelijk als ge veel verschillende props gebruikt (3D en figuren) kunde rap veranderen.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  11. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Waarschijnlijk wel, dus idd ;)

    Als er trouwens iemand zich afvraagt waarom ik mij zo druk maak over een motorsteuntje (met dank aan Balsasniffer om mij aan Knife-edge spins te herinneren ;) ), zo zag de motorsteun van mijn eerste grote elektro (88" yak) eruit na de eerste Knife-edge spin:
    [​IMG]
    Afgebroken in-flight, heeft de yak helaas niet overleefd, dat wil ik niet opnieuw aan de hand hebben..
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wow, die krachten zijn toch groter dan je zou denken dan....
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Volgens mij is de knife edge spin 1 van de meest belastende figuren die je kan doen. In tegenstelling tot andere gelijkaardige figuren blijven de krachten ook lang tijdig duren. Het is ook ongeveer de enige figuur waar al meerdere keren dingen zijn losgekomen/gebroken bij mijn kisten. :) (o.a een gebroken bout van de ophanging van mijn 100cc motor bij een volle gas knife edge spin!) Als je trouwens wil testen of je cannisters/pipes goed vast hangen... -> knife edge spin
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  14. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    Da was dan ook een overgang in de supersnelste flat - spin die we ooit gezien hebben. Boormachine was er niks tegen.
    Da was misschien ook nog e gedacht: die speciale motorophanging met die kogel gebruiken. Dan kunnen we da nog eens zien en uw side thrust probleem is ook alweer opgelost :proost:
     
  15. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    Knife-edge spin zonder happy end en zeker als ge hem dan nog eens vrij agressief in een flat spin sleurt.

    Die specifieke steunen zijn wel van zacht materiaal gemaakt dacht ik he ? Alu of zoiets ?
    Het is een beetje vervelend dat je 14 cm moet overbruggen he, alles onder de 6 à 7 cm kan je oplossen met gewone steunen.

    Komt wel goed zenne, mocht onze hobby enkel plug and play zijn waren we het al lang beu :)
     
  16. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Tja, zacht materiaal, het is gewoon de Hacker steun voor de A60..

    Dus als ge van plan zijt om zot te doen met de Beast, in samenwerking met de hacker steun (hoewel die van de 100/150 mss beter zijn?) is dit mss geen slecht idee:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo heb ik het opgelost bij de 2e, heeft tot hier toe alles doorstaan wat ik het kon aan doen :D
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.601
    Locatie:
    Groningen
    Goeie steun :

    [​IMG]
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Die hackermount staat er ondertussen redelijk bekend om dat hij graag breekt.
    Mijn gok zou zijn dat puur op torsie je ook met de 46mm wegkomt, maar zoals hier al staat komen er een hoop meer krachten op.
    Optie 2 (van de gerenderde plaatjes) is daarom volgens mij zeker geen slechte.

    Maar om een 50mm buis 2x te sterk te laten zijn zou de 100mm buis 8x te sterk moeten zijn (als je die formule volgt die jij opgaf).
    Maak je de buis 2 keer zoveel diameter word de kracht die hij kan opvangen 4 keer zo groot, niet 2 keer.

    Overigens ook een goede reden om voor een klap prop te gaan. Vermindert de krachten die overal opkomen, de trilling en het geluid.
    Bedankt voor de info.


    Op beide tekeningen van jou staan de lucht gaten trouwens 45graden verdraait tov hoe ik het zou doen. Gezien de plek van je montage gaten naar de motor.
    (ik begrijp wel dat dit nog niet vast staat maar ik wou het toch even vermelden)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.601
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de koelgaten van de kap geforceerd langs de motor lopen. Motor is maar 890gram en krijgt ongeveer 5KW piek te verduren maar is net voelbaar warm na een vlucht. Zit een 24x10 Meszlik prop op en draait 6600 toeren op 12s lipo.

    [​IMG]
     
  20. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar dat maakt in principe niet zoveel uit, het ging om het idee er achter ;) zolang je niet weet wat de totale kracht is kan je toch niks met die formule. De uitkomst zou in het ideale geval trouwens ook 0 moeten zijn, met de diameter en wanddikte als variabelen, denk ik..

    Klapprop zou geen probleem zijn daar de motor daar op voorzien is, maar ik heb er een beetje schrik voor.. Net in figuren als de KE spin zou die klapprop wel eens de motorkap kunnen raken volgens mij?? Diameter kap = 34cm.

    Met plezier :D

    Daar heb ik weinig keuze in als ik optimaal wil koelen, in de motor staan de koelgaten nl. zo..
    [​IMG]
    Ok, niet precies zo, maar het was ook maar een schets ;)

    Tadango,
    Dat ziet er ook niet slecht uit, maar weet niet of het voldoende zou zijn? ik ga uit van 6000RPM / 28x12-29x10 / 7 a 10KW
    Welke afstand heb je bij jou steun overbrugt? Frontmontage kan zoiezo niet.
     

Deel Deze Pagina