Bouwverslag Electro Rookie FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door MrBean, 25 nov 2010.

  1. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de reeds lange tijd gekochte spullen in te gaan bouwen. Daarom een kort bouwverslag. Mag ik vragen om het draadje proper te houden en niet te gaan schelden of moeilijk doen als je vind dat er iets is wat mis is of "anders" dan je zelf zou doen ? Meningen verschillen en moeten kunnen besproken worden, maar ik merk meer en meer dat draadjes op niks uitdraaien. Maar goed, ik probeer ! :)

    Eerst had ik gedacht om mijn Voyager aan te passen maar aangezien dit mijn "nachtvlieger" is, wilde ik hem eigenlijk niet voor FPV gaan toepassen. Ook is de vliegduur met 2 motoren altijd een heel stuk minder.

    Daarom dacht ik er even over om een EasyStar te kopen bij W&W. Toen ik met Willi van W&W aan het spreken was, raadde hij me de Easystar af maar raadde een Graupner toestel aan. De Graupner Electro Rookie kan je vergelijken met een EasyStar, maar voor een klein prijsje meer krijg je er wel al een brushless motor en regelaar bij. Dus dit toestel werd het uiteindelijk. Ook kocht ik 2 maand geleden een Fatshark 2,4 Ghz FPV set. Dit is een compleet pakket met bril, zender en ontvanger, lipo batterijen enz. Daarbij kocht ik ook een Stork OSD met GPS module.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de bouwdoos.

    [​IMG]

    Je hebt voor de rest niet echt veel extra kosten want je hebt buiten ontvanger en lipo slechts 2 kleine servootjes nodig. Er zitten nl geen rolroeren op.

    Meer foto's van het pakket vind je hier

    Na enkele flutweken waarin ik niet veel zin had, ben ik toch nog maar eens in de hobbykamer gaan zitten om eindelijk te beginnen aan het toestel.

    Aangezien Sander (als ik me niet vergis) ook al een Rookie had gebouwd, had hij me naar zijn draadje gestuurd en daarom gebruikte ik zijn aanwijzingen zo goed als mogelijk.
    Aangezien er een extra lipo, zender met antenne EN camera met 2 servo's mee de lucht in moeten, alsook de OSD met GPS module, besloot ik om de servo's zoals bij Sander niet in de neus te bevestigen maar in de staart. Ook de zender plaatste ik in het midden van de romp om gewicht in de neus uit te sparen.

    Op deze foto staat provisoir alles zoals ik het had willen monteren.
    [​IMG]

    Ik ben eerst begonnen met het electrische gedeelte, nl het verlengen van servokabels en de kabeltjes van de zender.

    Daarna begonnen met het uitfrezen van de servogaten in de staart.

    [​IMG]

    Het is wel raar om een nieuw toestel kapot te maken om plaats te maken voor je electronica. Hier heb ik de bovenkant opengefreesd om de zender te kunnen plaatsen.

    [​IMG]

    Hierna heb ik een ENORME DIKKE DOMME STOMME fout gemaakt. Lees onderaan dit bericht, want daarvoor heb ik wel hulp of een "goede" tip nodig.

    Daarna de motor en regelaar bevestigd.

    [​IMG]

    Uiteindelijk de kabels allemaal in het model proberen te krijgen. Er is een sleuf voorzien om normaal de stuurstangen in te steken.

    [​IMG]

    Aangezien de draden van de 2 servo's in de rechterhelft van de romp al alle ruimte innamen, heb ik een streepje uitgefreesd in de linkerhelft om de kabels van de zender in te steken.

    [​IMG]

    Daarna alles goed getest en met veel moeite en plakband de romphelften aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    Hier zie je het uitgefreesde deel voor de zender waar de kabels uitkomen, voor en na.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna in het cockpitje het gat voor de camera met de 2 servo's gefreesd.

    [​IMG]

    Het cockpitje proberen wat te organiseren. Links zie je de Black Stork OSD steken met GPS connectie.

    [​IMG]

    En de GPS module zelf, bovenop het toestel. Deze ga ik ook nog uitfrezen, nu had ik hem gewoon bovenop geplakt.

    [​IMG]

    Daarna het hoogteroer vastgemaakt en de servo's aangesloten. Ik heb ervoor gekozen het hoogteroer vast te lijmen ipv enkel de schroef te gebruiken. In principe moet hij er toch niet meer afkunnen.

    [​IMG]

    Nog een fotootje van de voltooide romp.

    [​IMG]

    En nog eentje van het cockpitje op de romp.

    [​IMG]

    In principe zou ik nu nog connecties moeten maken voor de batterij naar de OSD en de regelaar. Dan nog de ontvanger toevoegen en alles instellen.

    Nu wat meer over mijn domme domme domme fout. Ik dacht dat ik al genoeg wist om met volle moed te beginnen aan de vleugel. In mijn gedachten mocht ik die al lijmen en dat deed ik dus ook zonder de handleiding te lezen !!! DOM dus.

    Eénmaal de vleugel volledig klaar was, merkte ik dat de vleugels op het einde normaal aan 2 zijden van het toestel worden geschoven en NIET gelijmd. Natuurlijk heb ik vollen bak de vleugels aan elkaar gelijmd, de carbon spar erin gelijmd en de opvuldelen van schuim er over geplakt.

    Maar, nu kan de vleugel dus NIET meer in het toestel... :-( :-( :-(

    Lossnijden van de vleugel is geen optie. Die zit gewoon steenvast. De enige oplossing die ik zie is met een lang mes of zaagje de achterkant onder de motor open te snijden (evt met hete draad), daar de vleugel onderdoor te schuiven en dan het uitgesneden stukje terug lijmen. Maar of dit mogelijk is en de stevigheid van de romp wordt behouden, dat weet ik niet.

    Daarom, wat denken jullie om met een verwarmde draad proberen een blokje tussen motor en romp uit te snijden ? Bestaat het gevaar dan niet dat de snede te dik wordt omdat bij verwarming altijd iets meer wordt weggebrand dan de breedte van de draad ?

    Laat maar weten wat jullie er van denken...

    Groetjes,

    Davy
     
  2. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Davy,

    Ik heb nog een set vleugels liggen, PM maar even dan komen ze jouw kant op. En niet weer aan elkaar lijmen he! De wingspar en de vleugels blijven los van elkaar, niet vastlijmen dus!

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  3. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Sander,

    m-m-m-m-meeeen je dat nu ?
    Zou wel enorm fantastisch zijn.
    Wow, slik, weet niet wat te zeggen. Ik zal je zo mijn gegevens sturen. Moet je me wel laten weten hoeveel ik je moet... En ik zal beloven dat ik niet meer zo dom zal (proberen :hammer:) te zijn...

    Groetjes,

    Davy
     
  4. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    wat ik nog vergeten te vertellen was, is dat ik terug op 40 Mhz (jaja, daar vlieg ik al 30 jaar op in heel de BeNeLux) moet vliegen met dit toestel. Aangezien dit met mijn Multiplex 3030 is, kan ik jammer genoeg niet de headtracker aansluiten op de zender. :-(

    Ik zal dus proberen 2 schuiverschakelaars toe te kennen op mijn ontvanger voor het bewegen van de cam.

    Geen angst, het toestel krijgt zijn doop op de "normale" manier, dus zonder de FPV. Dan proberen met de FPV met de cam vast en daarna zien we wel...

    Groetjes,

    Davy
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Davy,

    De enorme holte voor jou motor kon je prima gebruiken om de regelaar in te leggen. Hierdoor ligt alle "stoorzooi" mooi boven in het rompje, en heb je er verder geen last meer van in het compartiment.

    Daarnaast heb je een vrij zware videozender op de rug, een dikke CF pijp, en 2 servo's in de staart, dus ben benieuwd of je je zwaartepunt wel goed krijgt.
    Het accu compartiment voorin is prima voor een 3s 2200, maar bij meer accu kom je toch echte ruimte te kort.
    Je gebruikt de CCD killer cam met pan en tilt, en die is van zichzelf al niet echt zwaar.


    De aangeboden vleuegel van Sander is natuurlijk fantastisch. Maar om er toch nog op terug te komen:
    Je had het achterste gedeelte gewoon los kunnen snijden, de vleugel monteren en weer lijmen.
    Doordat je de vleugel toch al verlijmt had, en je hem dus niet hoeft te demonteren, had je de vleugel ook op het rompje kunnen lijmen, waarna je het dekseltje erop had gelijmt.
    Sterker kon niet:).

    Verder zou ik ( en waarschijnlijk Sander) adviseren die tipjes eraf te snijden. Hij word er onnodig wind gevoelig en schommelig door.

    Nog iets vergeten?

    Owja, je hebt je cam behoorlijk ver naar voren zitten. Het was denk ik beter geweest als je een stukje cockpit zag wanneer je iets naar beneden kijkt. Recht vooruit= geen zicht op de cockpit, iets naar benedne is zich op de cockpit. Volledig naar beneden kijken doe je langs het rompje.

    Nu ga je met schuif regelars werken, dus zul je nooit kunnen zien wanneer je cam in het midden staat.

    Je krijgt dan ongeveer zo'n effect:



    verder ziet hij er goed uit. het is alleen opbouwende Kritiek voor je volgende kist.

    Btw: Een tijdje terug heb ik er 2 gebouwd, er is een verslagje van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Ramsus,

    Bedankt voor je opbouwende kritiek.
    Wat de regelaar betreft heb je zeker gelijk ! Daar had ik moeten aan denken. Helaas nu te laat aangezien al toe...

    Het zwaartepunt moet ik idd nog checken als ik alles klaar heb, mét vleugel. Graupner gaat er vanuit dat er problemen gaan zijn met het zwaartepunt want er wordt kleeflood meegeleverd. Alhoewel ik liever dit zo weinig mogelijk gebruik ... :)

    De motor/regelaar combinatie is blijkbaar voor max 2S lipo's. 2200 mAh Gaat volgens mij idd het maximum wel zijn. Ik moet de lipo's nog zoeken en bestellen dus meten wordt mijn eerste taak.

    De CCD killer cam met pan en tilt is van zichzelf inderdaad al niet echt zwaar!

    Wat de vleugel betreft, heb ik al een goede overeenkomst met Sander. Maar ik heb hem gevraagd om nog even te wachten met verzenden. Ik ga dit weekend eerst een aantal andere opties bekijken, waaronder het idee van opensnijden nog altijd bestaat. Moet er nog een nachtje over slapen. :)

    Wat bedoel je met "waarna je het dekseltje erop had gelijmt." ? Bedoel je het opensnijden en dan de vleugel in het gat inlijmen ? Idd, dat was ik dan ook van plan geweest.

    Denk je dat de tipjes afsnijden echt zoveel verschil maakt ?

    Ja, dat van die cam naar achteren schuiven is idd een hele goede hint. Als ik kan leven met het huidige "gat", kan ik deze nog altijd verschuiven naar achter zodat ik idd zicht heb op de cockpit zelf. Ik dacht dat het juist beter was om dat niet te hebben. Ik zal even wachten hiermee tot ik het volledige gewicht heb en het zwaartepunt kan berekenen. Dan kan ik kijken hoever ik naar achteren kan. Enig idee hoe het fish eye effect is van deze cam ? M.a.w. hoever moet hij naar achteren om "iets" van de neus te kunnen zien, oftewel wat is de filmhoek ?

    Is het verslagje van jouw 2 toestellen hier ook op het forum te vinden ? Of op een ander forum ?

    groetjes,

    Davy
     
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Davy:

    Hier de link:) Ik was zelfs!:D nog éérder dan Sander met bouwen, al had Sander hem véél eerder op de plank;)

    kort-fpv-bouwverslag-van-tot-z-de-rookie

    Qua lipo's gewoon de 3s 2200 lipo's nemen. Die passen perfect.

    Jup, even het gat voor de vleugel ( het gat in de romp dus) achteraan open snijden, dus als het ware de achterlijst doortrekken met een mesje. Dan het gat ( bij wijs van spreke) vol duwen met lijmen, en het geheel laten drogen. D evleugel zit dan moervast op de romp.
    Wel jammer, maarja, 't is niet anders.

    Die camera's verschuiven van voor naar achter doet niet veel met het zwaartepunt omdat hij zo ligt is.
    beter laat je dan denk ik ook maar de regelaar in de neus, anders kom je er al helemaal niet mee weg.

    De camera moet je even monteren zoals in het linkje hier boven, dan zit hij prima:)

    Succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Remy,

    ik heb vandaag een frezing gedaan om de GPS iets dieper in het rompje te krijgen.
    Ook heb ik de camera nu naar achter verschoven in het cockpitje.

    Daarna heb ik de ontvanger ingeplugd en alles ingesteld.

    Aangezien het gauw gauw tijdens de middagpauze was, moet ik nog enkel de batterij ruimte opmeten en de plug maken voor de OSD.

    Remy, vlieg jij met het originele motortje en regelaar met 3S lipo's ? Aangezien ze volgens mij maar max 2S mogen hebben ?

    P.S. Ik heb nog een probleempje gemerkt. Maar ik moet de handleiding nog lezen om te zien of ik dat kan oplossen. Mijn motor start nl pas als ik de stick van de gas in het midden heb staan en verder naar boven... :(

    Groetjes,

    Davy
     
  9. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Deze middag ontdekte ik een klein kaartje met een link, userid en paswoord waarmee je blijkbaar een video verslag kan bekijken van het Graupner toestel.

    Wat me daar opviel is dat met al het materiaal van Graupner zelf, de motor ook pas begint te lopen vanaf middenstand van de stick. Identiek wat ik nu merk. Moet toch maar eens in de kleine manual duiken.

    Ook zag ik op het filmpje waarom er 2 propellers en plaklood bijzijn. Bij een 2S lipo gebruik je het plaklood en de grote propellor. Met 3S lipo's geen plaklood en de kleine prop. Mysterie ook weeral opgelost... :)

    Groetjes,

    Davy
     
  10. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Voor je midstick probleem. Zender aan zetten gas stick volledig open, en dan de regelaar aan. Na de eerste piep gas stick helemaal naar beneden. Nu zou het weer goed moeten zijn.
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    rookie-s-van-graupner

    Daar staat hetzelfde motor/regelaar probleem.

    originele motortje heeft power zat:). Beetje vergelijkbaar met een 380s 2200kv hobbyking motortje.
    Niet verticaal, maar meer dan voldoende vermogen om lekker FPV te vliegen, en nog redelijk effieciënt ook.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hallo allemaal,

    Op jullie aanraden heb ik de camera naar achter gezet. Ook heb ik de GPS ingefreesd in de romp (uit estetisch standpunt).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een nieuw lemet stanleymes heb ik het dan aangedurfd om de romp langs achter open te snijden. Dit ging eigenlijk vrij goed, op het feit na dat mijn eerste opening niet breed genoeg was, waardoor ik nog een extra snede moest maken. Maar uiteindelijk, na wat passen, steekt de vleugel er nu in ...

    [​IMG]

    Wat plakband verbergt de 3 snedes.

    [​IMG]

    Toen dit in orde was, moest ik natuurlijk het zwaartepunt gaan checken. En mijn angst kwam uit, het zwaartepunt ligt te hard naar achter... :-( De batterij steekt volledig in de neus en kan niet meer verder. Een zwaardere lipo is geen optie omdat deze 2200 3S1P lipo er perfect in past.

    Aangezien het toch mijn bedoeling was om "misschien" met de GoPro HD te gaan vliegen op dit toestel heb ik dan maar een "vakje" gemaakt daarvoor. Alles mooi open gefreesd, dan plankje in het cockpitje gelijmd en met 2 houdertjes 2 elastieken gespannen. Wat extra klitteband houdt het geheel nog beter vast.

    Waarschijnlijk ga ik te horen krijgen dat de GoPro mijn beeld hindert. En dit zal misschien ook zo gaan zijn, maar dat zullen we moeten proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het enige wat nog moet gebeuren is de lipo aansluiten. En daar zit ik een beetje vast. Ik weet nl niet of ik nu met één en dezelfde lipo zowel de motor moet gebruiken als de cam ? Als ik de aansluiting van de batterij controle check, en de handleiding probeer te begrijpen, dan DENK ik dat aan de linkerkant de lipo moet komen en aan de rechterkant de ESC (regelaar).

    Iemand die dit kan confirmeren ?

    [​IMG]

    Kan iemand toevallig vertellen hoeveel zo'n cam verbruikt ? Hoe lang ga ik ongeveer kunnen vliegen met een 3S1P 2200 mAh batterij als deze zowel voor motor, servo's en cam wordt gebruikt ?

    Groetjes,

    Davy
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ziet er goed uit Davy!

    Dat je zwaartepunt niet zou uitkomen dacht ik al:(, maar dat is nu toch prima opgelost met de Gopro?
    Ondanks dat je de Gopro gaat zien zul je hier niet teveel hinder van ondervinden. Je cam staat redelijk hoog, dus je kijkt er redelijk ver overheen. Wil je naar beneden kijken dan kijk je gewoon langs de cam, net zoals in mijn Minimag.

    Jup, gewoon dezelfde lipo gebruiken voor je cam:). Ligt je zwaartepunt als nog niet goed, dan kun je een 3s500mah in je ontvangercompartiment leggen. Deze er rechtop ingestoken..Alhoewel het o zoveel simpeler is om gewoon alles op dezelfde lipo aan te sluiten. Wél even een filtertje knutselen als deze nog niet in jou Tx zit.

    "Als ik de aansluiting van de batterij controle check, en de handleiding probeer te begrijpen, dan DENK ik dat aan de linkerkant de lipo moet komen en aan de rechterkant de ESC (regelaar)."

    Ikke ni snappen ni?

    Het motortje is behoorlijk efficieënt. Bij rustig vliegen ( en dat kun je met de Rookie) kun je met een verse 3s 2200 zeker zo'n 25 minuten vliegen. Dit inc je cam. Sluit je je overige FPV spulletjes op dezelfde lipo aan dan is dit wat korter.

    Ps, Cmos cameratje's zijn een stuk efficiënter.
    Ikke ni snappen ni?
     
  14. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Ik denk het eigenlijk ook wel hoor. Zal afwachten zijn bij het vliegen. De Gopro kan nog altijd vervangen worden door lood... :)

    Ja, ik had het gevoel dat met de "sensor" voor de OSD ik wel verplicht ben om te werken met 1 batterij ? Als je de OSD er af laat, heb je deze sensor niet en dan gebruik je de normale lipo voor de RC kant en de bijgeleverde Fatshark lipo enkel voor de camera.
    Wat bedoel je met dat "filtertje" ?

    Als je op de laatste foto kijkt, zie je de SENSOR (blauw). Die zit ingeplugd in de OSD. Er zijn 2 ingangen of uitgangen ('t is maar hoe je het bekijkt). Je hebt links een plug en rechts een plug. Ik veronderstel dus dat ik aan de linkerkant de lipo moet inpluggen en dan aan de rechterkant de regelaar ? In dat geval heb je idd ook maar 1 lipo voor alle functies.

    Welke CAM is dit dan ? Heb ik een CMOS ?

    Groetjes,

    Davy
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Davy, ik ken jou OSD helaas niet, dus kan je daar verder niet mee helpen.

    "Als je de OSD er af laat, heb je deze sensor niet en dan gebruik je de normale lipo voor de RC kant en de bijgeleverde Fatshark lipo enkel voor de camera.
    Wat bedoel je met dat "filtertje" ? "

    nee, de camera sluit je ook aan op dezelfde lipo. ofwel, gewoon niet werken met 2 accu's in je kist, maar gewoon één.

    Het filtertje is om de storingen uit je beeld te halen. Je ziet vaak strepen in je beeld als je gas geeft. In sommige Vtx'en ( zoals de ImmersionRC) zit al een net filtertje ingebouwd. In de meeste zit dit filter niet, en moet je er die tussen knutselen.
    Dat wil zeggen: een ferriet kerntje waar je de plus draad een keer of 20 doorheen draait. Dan achter het ferrit kerntje een condensator die je parallel tussen de plus en de min zet ( een 470uF 25v). Dit werkt prima.. maargoed, het is even afwachten of jij ook last krijgt van die strepen. Zoniet, dan laten zoals het is.

    Jup, je cam heet niet voor niks "CCD Killaahh" :p
     
  16. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    vandaag de stekkers gesoldeerd en alles getest. De veronderstelling van de stekkers op de sensor was zoals ik verwachtte.

    Toen ik de handleiding ben beginnen lezen van de OSD zag ik dat je dat moet doen via CH0 en CH1 op de OSD zelf. Omdat ik geen vrije kanalen meer heb op de ontvanger, heb ik gekozen om het te doen via de 3 kleine switchkes op de OSD zelf.

    Ik heb wel gemerkt dat het middenste switchke niet werkt. De 3de is om naar onder te scrollen en de 1ste om te selecteren. De middenste is volgens mij om omhoog te scrollen en dat werkt dus niet ... :-(

    Als ik naar het menu ga van de batterij, dan gaat hij na 1 a 2 seconden automatisch terug naar het vorige menu ... :-(

    Ik zal proberen of ik tijdelijk een andere ontvanger vind waarop ik het kan proberen met de servo instellingen op de OSD. Dat zal voor ergens eind deze week zijn.

    Hopelijk kan ik daarna eindelijk gaan vliegen. Maar met de koudte van vandaag en volgende dagen denk ik er nog niet aan om buiten te gaan staan ! :)

    Groetjes,

    Davy
     
  17. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    vorige week had ik het toestel nog even onder handen genomen om alles zeker goed in te stellen.

    Vandaag was het dan zo ver, de eerste vlucht moest er van komen. Dus vanmiddag op naar het veld om daar te ontdekken dat er weer een stormwind van jewelste stond volledig cross over het veld met af en toe een bui. Verdorie toch.

    Maar het moest toch gebeuren. Wel nog even besloten om de antenne van de 40 Mhz ontvanger NIET langs de carbonnen buis in de romp te hangen, maar aan de vleugel Dus eerst het toestel op de "normale" manier ingevlogen. Ik was niet echt overtuigd door de geringe power, maar het vliegtuig "doet het". Ik vind dat hij wel enorm traag reageert op het richtingsroer, zeker als je niet vol gas vliegt.

    Daarna was het zover om met de bril te gaan proberen. Met zes man stonden ze klaar om me bij te staan en al snel werd zelfs een stoel aangeboden. :)

    Het opwerpen van het toestel ging nog goed, maar ik was al ZEEEEEER snel de kluts kwijt. Vooraleer ik het zelf besefte riepen ze "up, up, up" maar het was te laat, in de cam zag ik nog enkel gras.

    Gelukkig lag het toestel op het veld en was er bijna geen schade. Het stukje schuim van de romp onder het richtingsroer was afgebroken en een kleine deuk in de vleugel was het andere gevolg.

    Na nazicht van alles, besloot ik om opnieuw te proberen, maar nu meer geconcentreerd. Het toestel werd deze keer ietsje netter tegen de wind opgeworpen en dit keer lukte het allemaal wel. Al snel zat ik op een mooie hoogte en draaide ik rondjes boven het veld. Maar, na een minuutje of 2 ging het mis. Het beeld kreeg allemaal ruis en dikke balken. Tot het beeld zo slecht werd dat ik moest vragen de bril af te doen. Gelukkig stonden ze klaar om te zeggen waar het toestel hing en dus kon ik gewoon verder vliegen.

    Het enige wat er op dat moment veranderd was, was dat een andere piloot met een Spektrum DX6i op 2,4 Ghz was gaan vliegen. De andere clubleden dachten allemaal dat dit de reden zou geweest zijn voor de balken over het scherm. Zou dit kunnen ?

    Buiten het feit dat het eigenlijk op een sisser afgelopen was, heb ik wel 2 problemen gemerkt. Enerzijds is één van de twee lipo batterijen die meegeleverd zijn bij de FatShark al na 1 a 2 minuten leeg. Tot uitvallen van de bril toe. De tweede heeft dit gelukkig niet. Ik veronderstel dat ik de lipo gewoon kan vervangen door een "normale" zolang ik maar de juist plug kan bevestigen ?
    Ten tweede merkte ik dat de "Distance to home" altijd op 0m bleef staan. Iemand enig idee wat dit kan betekenen ?

    Vriendelijke groeten,

    Davy
     
  18. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    100% zeker dat die storing door een 2.4GHz RC komt.

    Gewoon een lipo met grotere capaciteit aan je bril maken, hang deze lipo desnoods aan je nek zodat hij je bril niet scheef trekt.

    Distance to home werkt niet omdat er iets mis is met je GPS, even OSD resetten en 5 minuten wachten anders OSD of GPS stuk.
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Davy,

    Vor de fatshark lipo kun je gewoon een 2s lipo pakken. Dat werkt prima. Wél vreemd dat de accu al zo snel leeg was. Normaal kun je zeker een flinke dag FPV vliegen met één accu. let inderdaad even op de plug die aan de lipo zit. De ene plus is de andere niet ( plus en de min)
    Verder zal je motorpower wat gering hebben geleken vanwege de stevige wind. is deze wind weg, dan is die motor prima!
    Wacht bij de Immersion OSD even totdat hij 6 dattelieten heeft gevonden. Als het goed is is hij dan een stuk nauwkeuriger. je kunt er ook even nieuwe software op zetten, dit kan schelen.

    De balken in je beeld hebben absoluut met de 2,4 gHz zender te maken.
    Die enorme balken die horizontaal van boven naar beneden glijden is precies het geen wat je hoort te zien als er een idioot zijn zender aan zet:).

    Een andere cam ( anders dan dus de CCD killer) scheeld je ook bij het orieënteren. De CCD killer cam is mooi klein, maar, welke video ik ook zie, het lijkt alsof bijna niemand de focus lekker scherp krijgt..

    Die CCD killer doet het goed op een klein tuigje, maar wil je lekker FPV'en, en ook kunnen herkennen wat je ziet dan kun je beter zo'n hobbyking sony 1/3" 420TVL ( die ze nu weer op voorraad hebben) bestellen.

    Verder proficiat met je eerste vluchten!
     
  20. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Als de GPS niet werkt geeft hij automatisch een GPS ERROR. Die zie je direct duidelijke knipperen rechts boven in beeld.

    En baggus, desnoods een lipo om je nek hangen :D hahaha..Gek!
    Bijgeleverde lipo.. Uh 700mah ofzo? is al meer dan genoeg om een dag te FPV vliegen:).
     

Deel Deze Pagina