DSLR fotoplatform gemaakt van bouwmarktmaterialen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Aaalie, 14 nov 2010.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Bij deze even een klein bouwverslagje. De foto’s zijn met een telefoon genomen, toch is er wel op te zien wat er allemaal gebeurd.
    N.a.v. een mogelijk projectje was het weer tijd voor enkele nieuwe DSLR platforms. In het luchtfotodraadje had ik een geschikt toestel gezien, een toestel met meer mogelijkheden. Zie: luchtfoto%B4s-90

    Een aantal setjes gesneden schuimdelen bestellen was een optie, echter ik vond ze nogal prijzig. En dat voor “gewoon” piepschuim.
    AP "EXPOSURE" SUB KIT
    Bovendien wilde ik graag e.e.a. iets anders, zoals bijvoorbeeld een vleugel met (een behoorlijke) enkele V-stelling.

    M.a.w. zelf maar aan de slag.
    Het begint met een snijbeugel fabriceren. Het kwam zo goed uit dat een oude 6S lipo precies goed was voor het snijden. Iets breder dan een meter.
    [​IMG]
    Ook de vleugel snijmal is onder de EPS plaat zichtbaar.
    [​IMG]
    En snijden:
    [​IMG]


    Ook een kleine snijbeugel zal gebruikt worden. Met een 2S lipo en twee autolampen in serie was ook deze bruikbaar.
    [​IMG]

    Mal voor het snijden van de opening voor de vleugelverbinder:
    [​IMG]

    Stukje gereedschap voor het snijden van de groef voor de halfronde vuren ligger:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Malletje voor het afschuimen van de vleugel:
    [​IMG]
    Nog even een ducktape over de eindlijst en misschien ook over de neuslijst, en zo ziet de kale vleugel er dan uit:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De romp bestaat uit twee schuimdelen verstevigd met bouwmarkttriplex. De romp is groter dan de plaat EPS, zodoende tweedelig. Hier het eerste deel:
    [​IMG]

    Deel twee word hier gesneden:
    [​IMG]
    Mal voor het wegsnijden van de V-steling vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Overzicht rompdelen:
    [​IMG]

    Wielen snijden:
    [​IMG]

    Vervolgens stabilo en kielvlak. De stabilo word gemaakt van twee delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Het kielvlak word gemaakt van drie delen 3mm ondervloer verlijmd met elkaar. Ook deze worden gesneden met een hete draad:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De schuimdelen zijn klaar. Tijd voor de houten delen. De vleugelverbinders zijn van hardhout meranti multiplex 4 mm, de overige delen zijn van licht gewicht 3,6 mm berkenmultiplex:
    [​IMG]

    Nu alles verlijmen, hier het hout aan de romp:
    [​IMG]

    Versterking aan de wielen:
    [​IMG]

    Liggers in de vleugelhelften, en ook de verbinder word in één helft ingelijmd:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier het hout in de stabilo voor wat extra stevigheid, ook gelijk het tapescharnier:
    [​IMG]


    Tot zover, alles mag nu drogen. Word vervolgd.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    strrrrrrrak hoor. Kan geen CNC tegenop :)
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo! Das toch even wat anders dan plak-een-kitje-in-elkaar.
    Mooi werkje! :thumbsup:
     
  5. Aaalie

    Aaalie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hey hij vliegt goed zeg! Lijkt wel offie met die fles limonade zelfs mooier vliegt.
    Dat gaat helemaal goed komen. ;)
    Je hebt wel lef om met een DSLR camera te gaan vliegen trouwens. :eek:
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Hoe wil je je cola?

    "shaken not stirred" My name is Schuim, Piep Schuim :D
     
  8. Rogier

    Rogier Guest

    HAHAHAHA! Je mag inderdaad wel voorzichtig zijn met het openen van de fles Aldert!

    Zonder gekheid... ik heb het hok zien vliegen vanmiddag en hij doet het echt goed! Vliegt gemoedelijk en met motor uit glijdt hij mooi naar beneden en kan je zonder gas een keurige landing maken. Volgens mij wil Aldert wel voor meer mensen de bouwdelen aanleveren, maar neem dan maar ff contact met hem op.. :)
     
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Vliegt echt super, boven verwachting.
    Waarom lef met een DSLR? Vanwege de prijs van een DSLR? Menig toestel hier op het forum kost meer, en word nog ruiger mee gevlogen ;) .



    Thanks voor de reply's,
    vriendelijke groeten,

    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2010
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Mooi hoor. Lijkt me ook wel eens ook om te gaan doen. Maar wat is een "DSLR"

    Mvg,
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Haha, met risico komt beloning, Aldert. ;)
    Vliegen met een dure camera zal vast ongelofelijke beelden opleveren.
    Ik ben benieuwd wanneer de eerste sneeuw plaatjes het forum zullen sieren. :thumbsup:

    En een DSLR is een peperdure professionele spiegel reflex camera, toch?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ze worden steeds betaalbaarder hoor:) (digi spiegelreflex)

    Leuk initiatief:D
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Man! das ja mooi langzaam, en groot!
    Knap stukje werk!
     
  14. Aaalie

    Aaalie Guest

    DSLR Bouwkit

    Er zijn vele vragen. Inmiddels zijn er enkele bouwkit's geleverd, en er vliegen ook al enkele met het DSLR Platform. Eén hiervan is ingericht als FPV toestel met normale apparatuur maar héél veel akku's.

    Het toestel vliegt zeer stabiel, en is boven verwachting goed in kleine ruimte's te starten en te landen, ondanks zijn behoorlijke formaat.
    Spanwijdte is 2 meter. Vleugelkoorde bijna 40 cm, m.a.w. een bakbeest!

    Antwoorden op de meest voorkomende vragen:
    De kit bestaat uit:
    Alle houten delen op maat gezaagd.
    -romp versteviging zij platen
    -romp versteviging onderplaat
    -Servoplaten
    -4 wiel versteviging plaatjes
    -4 halfrond liggers (niet op maat)
    -7mm rondhout stuur"stangen (niet op maat)
    -7mm rondhout voor versteviging van de staart en voor de vleugel bevestiging pennen (niet op maat)
    -2 roerhevels
    -motorschot
    -vleugel verbinding
    -4 gebogen stangen t.b.v. stuurstangen
    [​IMG]


    Alle EPS (piepschuim) schuimdelen op maat gesneden.
    -romp neus
    -romp staart
    -wielen
    -stabilo (2 delen verlijmd ondervloer plaat)
    -kielvlak (3 delen verlijmd ondervloer plaat)
    [​IMG]

    -vleugeldelen
    [​IMG]


    Wat heb je zelf nog nodig om het toestel te bouwen:
    -Een zaagje of scherp mes t.b.v. het op lengte zagen/snijden van de liggers en "stuurstangen" .
    -Schilderstape en enkele gewichten om de te lijmen delen (tijdelijk) te fixeren. Vooral de schilderstape is ideaal, het werkt snel, en je kan het heel makkelijk verwijderen na het drogen van de lijm.
    -PU constructielijm. Hiermee kan je alles wat gelijmd moet worden verlijmen.
    -(Akku)boormachine en verschillende boortjes, voor het boren van de wielas, de vleugel bevestiging pennen, de gaatjes in de rondhouten "stuurstangen" t.b.v. bevestiging metalen z-bochtjes, gaatjes in de stuurhevels.
    -Krimpkous of garen t.b.v. de bevestiging van de metalen z-bochten aan de houten stuurstangen.
    -Een ca. 40 cm/8mm koolstof stok (of vergelijkbaar) als wielas.
    -Ducktape voor het verstevigen/bescherming van de vleugel achterlijst (en eventueel voorlijst) en het middendeel (vleugelelastieken). Versteviging van de wielen (loopvlak).
    -Vleugelelastieken (12 stuks per twee aan elkaar geknoopte postbode elastieken volstaat ook)

    Natuurlijk ook de elektronica!

    Als motorisering kan het volgende:
    Een Brushless (buitenloper)motor van om en nabij 200 gram.
    Voor 6S motorisering ca. 550Kv en een 50+ amps regelaar
    Voor 3S motorisering ca. 1100Kv motor en een 80+ amps regelaar
    Een prop ca 12" 13" en een spoed van 6" t/m 8"


    Het toestel tilt met gemak 1,5 a 2 kilo payload!



    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2010
  15. Aaalie

    Aaalie Guest

    Bewonderenswaardig platform, een echt werkpaard!
    Los in een paar meter, en landen op een postzegel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2010
  16. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Wat voor een camera / lens heb je er op zitten, en hoe bedien je de sluiter

    prachtwerk trouwens!
    een bouwkit hoef ik helaas niet, ik vlieg fullscale (A), en voor de rest hou ik het bij mn swiftje, anders had ik het wel geweten!

    Odin
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hallo Odin,

    meestal met een EOS 400 of EOS 550.
    Toevallig zie je hem nu met een 550 en een standaard (gekalibreerd) 18-55 kitlens (stabilisatie uit). Deze doet het erg goed overigens.
    Maar meestal gebruik ik een 28mm Canon Prime 2,8 lens. Als deze zijn diafragma ook maar een tikje knijpt, dan zijn de foto's zo ongelooflijk scherp, werkelijk een superlens. Bovendien nog lekker kort en niet al te zwaar.

    Full scale is mooi, maar je kan nooit naar b.v. 50 meter hoogte (laagte ;) ). Je bent dus aangewezen op redelijke zoom lenzen, en een vaste hand ;) . Met een groothoek en lager vliegen zit je iets meer "in" de foto.
    Prettige lenzen gebruik je trouwens ;) .

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2010
  18. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    erg mooi project dit.
    vind het toch wel erg gedurft om zo een dslr de luncht in te schieten:)
    voorlopig blijft mijn dslr mooi op een statief laagvliegen.

    kan deze kit ook gebruikt worden voor een nikkon d3000 / 5000?


    Grt
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    Bedankt, leuk compliment!
    Nagenoeg iedere DSLR neemt deze mee naar boven. Er heeft ook al EOS5D mark II meegevlogen.
    Zoals je in het filmpje ziet, is 1,5Kg no problem, en de D3000 / 5000 zit daar ruim beneden, of je hebt wel een erg zware lens ;). Een Nikon D3000 / 5000 is dus geen enkel probleem!



    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2010
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.736
    Locatie:
    Salland
    Aldert: teruggeplaatst minus de commerciele zaken.
    Vliegt mooi! Heb je patent op zo'n "Cola-motor"? Zo niet, zou ik dat snel aanvragen!
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2010

Deel Deze Pagina