Castle Creations ICE HV 80 vs Spin 99

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 8 dec 2010.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.208
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verklaar je nader....:rolleyes:;)
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Haha, ik heb afgelopen jaar aan 4 verschillende wedstrijdklassen nk gevlogen.
    Het sluit elkaar allemaal zeker niet uit!
    Dit word al gedaan in de f3a. Winfried bv. zo uit mijn hoofd (Maar hij had het vooral over het accelereer gedrag, niet het remmen). En je efficiëntie gaat achteruit.

    Een klapprop met een (negatief) verdraait middenstuk.


    Als je een prop verdraait heeft dat op de tip meer invloed dan in het midden.

    Ik weet niet hoeveel inch spoed een -2° verdraaide 19X12 heeft, maar als hij voor de verdaaiing overal 12" spoed had heeft hij nu middenin iets minder en op de tip veel minder.

    Mijn uitleg is misschien niet helemaal 100%, en de termen niet. Dus iemand mag het overdoen voor me als je het nog niet gebruikt. maar ik weet zeker dat ik gelijk heb dat de spoed van een negatief verdraaide prop (die zonder de verdraaiing overal een gelijke spoed heeft) in het midden meer spoed heeft als op de tip.




    Even iets anders.
    Henri, heb je je al afgevraagd of dit mag? Ik kan mij heel goed voorstellen dat een govenor niet mag.
    Het is 'iets' dat een functie regelt. Net als een gyro oid.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2010
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    @Nando:

    Gezien hoe men met vectorsturing is omgegaan, mag het totdat de FIA het tegendeel zegt.

    Hoe dan ook, het hele verhaal zou wel eens niet nodig kunnen zijn, de vluchten tot nu toe, lieten een goed remgedragzien.

    @Bruno: nou, pak een F3A kist en ga vliegen.. mss kun je als oude rot ons nog wat leren :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2010
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe lager de weerstand van de wikkelingen, hoe minder het toerental in zal zakken met het oplopen van de stroom:
    rpm = Kv (U-Ri(I0+Im)).
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

    Met een houten prop kun je de spoed op de tip verkleinen door materiaal weg te halen.

    Met een klapschroef is het eenvoudiger, een hoge spoed op een middenstuk met negatieve verdraaiing zal aan de wortel weinig effect hebben en op de tip veel meer. Een 14x7 kun je dan vervangen door een 14x8 op -2 graden, of 14x9 op -3 etc.

    Een ramoser varioprop middenstuk stelt je in staat met verschillende props te experimenteren.

    Een middenstuk met een grotere breedte levert een contra productief effect op.

    Een epoxy prop (zie foto) kun je met een waterpomptang en een verfstripper een beetje zacht maken en verdraaiien. USA and World Champion Paul Walker

    Een propellor van waaibomenplastic werkt ook, hoe zachter de prop hoe minder accelleratie.

    Je verliest geen trekkracht op de grond, wel in de lucht omdat de prop minder ver vooruitloopt op de vliegsnelheid, ga je te ver dan haal je je vliegsnelheid niet meer.

    En als je geen probleem hebt hoef je het ook niet op te lossen;-)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat begrijp ik hoor, maar het zijn allemaal aannames van jullie. Je gaat er dus vanuit dat Axi een mindere vullingsgraad en/of een hogere weerstand heeft. Dat betwijfel ik.

    Maakt verder ook niet uit :)
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nou ja, dat moet eerst nog grondig blijken, nog lang niet genoeg gevlogen met deze kist om definitieve uitspraken over te doen.
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De Rasa MAG props hebben het omgekeerde. In het propblad zelf zit nagenoeg geen verdraaiing, het geheel is meer verdraaid aan het middenstuk gezet. Hierdoor heeft de tip veel meer spoed dan de wortel. Het gevolg is dat de kist niet zo springerig op gas reageert. Ook hierbij moet je een hoger verbruik betalen.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.208
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, geen speculaties, dat hebben we gewoon geconstateerd.
    Het verschil was niet superspectaculair, maar ruim voldoende groot om niet onopgemerkt te blijven.
    De AXI 2826 blijft een prima motor voor de wat kleinere modellen, waar vroeger een .35 op zat, maar voor de .46 - .60 kisten komt 'ie net te kort.
    De Torcman 350NT knippert dan niet met z'n ogen, maar houdt de gang er wel in.
    Door het betere rendement kun je met een maat kleinere accu's toe, zodat het totaalgewicht uiteindelijk beter is.
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is dus niet de Axi 5325 waar ik het hier over had ;)

    Kom je in het voorjaar op de introductiedag F3A? Gewoon doen.. zul je merken dat zonder touwtjes sturen nóg leuker is! :)
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Kun je mijn kist even voorvliegen Bruin!
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Als je accu-motor-regelaar (parameters)-prop in balans is zal governor de toeren binnen 50 rpm stabiel houden bij een vaste gas instelling. Als daar een zwakke schakel in zit kun je niet optimaal profiteren van de governor functie. Onder belasting zal de PID regelaar het gas opentrekken om het toerental constant te houden, zelf gasgeven voegt dan niks toe.

    Dus als een AXI 2826-10 in een loop 350 rpm verliest in de stijgvlucht dan kun je het gas nog zo ver opentrekken maar zal het toerental gewoon inzakken.

    Dit kun je eenvoudig testen, zet je gas op half, vlieg een loop en kijk naar je logging. Als de toeren nagenoeg stabiel zijn heb je een goede setup, verlies je teveel toeren dan zit er ergens een zwakke schakel in je systeem.

    Bij de Axi 2826-10 ligt de maximale prop op Graupner CAM 12,5x6 en de Torcman draait moeiteloos een 14x7 in dezelfde kist met dezelfde accu en regelaar. Het verbruik voor de AXI is 2950 mAh en voor de Torcman 2450 mAh.

    In het bijgevoegde plaatje kun je zien dat de toeren niet meer dan 50rpm op en neer schommelen terwijl er extreme belastingverschillen zijn. De governor functie van Castle Creations is gewoon erg goed.

    ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is prettig om te weten.. ik merkte zelf al hetzelfde als wat oa. Bob ook aangeeft, dat hij een mooiere throttle curve heeft en 'smoother' oppakt.

    Als het vliegweer wat beter is, ga ik zeker een keer de governormode proberen. Baadt het niet schaadt het niet.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.208
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Twee voorwaarden:
    Dat daar Erik, Henk of ik een demo F2B mogen vliegen. In het kader van de kunstvluchtverbroedering zal ik maar zeggen.:D
    En dat ik (in de weken vooraf) nog wat accu's mag leegvliegen en de kist een beetje naar mijn hand zetten. Wordt 'ie nog een keer gratis getrimd ;)
    Anders is het echt geen doen.
    No matter hoeveel waarderende opmerkingen de Almeerse F3A piloten ook mogen maken over mijn (vermeende / werkelijk nog aanwezige?) RC aerobatics kwaliteiten.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het demovliegen is wat mij betreft prima.. de rest moet Niek met je regelen :)
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.208
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is dus de reden dat ik met eerstgenoemde combinatie op het WK 2006 (Spanje, prima weer) met de 20ste t/m 24 ste vlucht van het model met de nieuwe aandrijving meteen een heel redelijk resultaat neerzette.
    Terwijl ik op het WK 2008 (N-Frankrijk - verfrissend stormpje met dito turbulentie) met dezelfde combinatie nergens bleef. 'Gelukkig' verging het vele van mijn brandstof collega's niet beter (hun materiaal viel ook door de mand) dus de schade bleef beperkt.
    Heb toen drie keer een tijdelijk vrijvliegend model gehad. Daarvan wordt geen enkele F2B piloot echt blij: DE reden om de volgende stap te maken.
    Die hangt nu door o.m. het niet passen van de nieuwe aandrijving in het oude model en algemeen tijdgebrek nog steeds in de lucht, maar ik kijk uit naar de dag dat ik met een Torcman + 14 x 7 het luchtruim kies. Overal lijntrek bij 7 m/sec wind.....:banana:
     
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Als je RC gaat vliegen met governor moet je wel opletten dat het bereik van de Throttle voldoende breed is.

    In governor High kun je een toerental instellen tussen 7800 en 10500, lager gaat niet, dan kun je dus niet met 30% met de wind mee. Dit vliegt dus of volgas of niks en dat is redelijk onvliegbaar. In mijn 1300g RC kistje heb ik 500W hangen, volgas of niks maakt dat een tikkie onrustig.

    In governor Low is het bereik tussen 1800 en 9200, dat gaat beter, ik vlieg zelf 7300 rpm plus of min een beetje.

    Dus na instellen van de parameters even een klein propje er op en kijken of de gasresponse in orde is.

    Bij het aanlopen komt de motor langzaam op toeren, dat wil zeggen dat de trekkracht van de prop langzaam opkomt, je hebt dan geen druk op je hoogteroer en de kist zal langzaam naar voren schuiven en mogelijk voorover kiepen. De maximale stroombegrenzing is dan te laat om de regelaar te redden. (Heb ik uit eigen ervaring) Je moet dus het model vast houden tot de motor voldoende hard loopt.

    Baadt het niet kan het veel schaadt.
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Ik vond deze nog:
    Het zou ideaal zijn als de ICE een soort van "omgekeerde governor" heeft waarmee de remfunctie sterker wordt naarmate de propellor steeds harder gaat draaien boven het idle toerental.

    Waarom eigenlijk governor, in LB vliegen we alle figuren altijd cross wind bij RC zal dat niet altijd het geval zijn.

    En als je nou een ding tussen de Rx en ESC zet die wat met het Rx signaal wat doet. Bijvoorbeeld een Hall sensor met interrupt die het toerental uitleest. Een tweede interrupt leest dan het Rx signaal uit en kijkt of het gemeten toerental groter of kleiner is dan het gewenste toerental, is dit kleiner dan stuur je meteen het inkomende Rx signaal er weer uit, is het groter dan stuur je 1 ms er uit. Dit uitgaande signaal mag met 90Hz naar de ESC.

    Je vertelt dus de motor met 90Hz of de prop moet remmen of aangedreven moet worden.

    In de regelaar stel je met soft brake de mate van afremmen in. Je kunt het aantal keren gasdicht laten afhangen van de afwijking, dan remt de regelaar sterker naarmate de afwijking groter is.

    Wat dachten jullie er van om een Oxalys op te tuigen met een Torcman en wat ontwikkelwerk uit te voeren.
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Torcman heeft geen geschikte motoren voor ons, althans, een jaar geleden heb ik er met ze over gemailed, en toen kwam dat er uit.

    Waarom governor.. voornamelijk vanwege het idee dat een volledige governor óók remt. Die wil een constant toerental. Het gaat ons (mij, iig) niet zozeer om het 'gas geven' of een constant toerental, het gaat mij om het remmen.

    Waar het ons voornamelijk om gaat, is om daallijnen, met name 45 graden lijnen bv. In een 90 graden daallijn trek je het gas doorgaans toch echt dicht, en zal de normale rem in actie komen, maar bv. voor een 45 graden daallijn zou het het mooist zijn als je de prop op bv. 1500~2500 toeren kon houden.

    Zoals de techniek nu is, gaat dat niet, immers, in een aangedreven situatie remt een regelaar niet, de regelaar begint pas te remmen als het gas echt dicht is.

    Als het inderdaad zo is dat de CC ICE governor ook niet actief remt, is die governor voor ons, wat mij betreft, vrij nutteloos.

    Het concept om pulsend te remmen, zou kunnen, ik vraag mij alleen af hoe de regelaar er bij dit soort vermogens mee om zou gaan als ie constant heen en weer geschakeld wordt tussen remmen en aandrijven.

    Nadeel daarvan is dan wel dat je de brake delay op 0 moet zetten, terwijl je dat voor regulieren daallijnen juist niet zou willen, daar wil je de prop juist de tijd geven om eerst iets op te spinnen.
     
  20. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Nu wel althans de TM430-40 Triton wordt aangeduid als F3A motor.

    Dus ze hebben naar je geluisterd :-D
     

Deel Deze Pagina