Project: KK Quad Copter 63cm....(03-02-2011,nieuwe uitdaging op komst)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 6 dec 2010.

  1. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Die quads kunnen redelijk wat hebben hoor.



    Al snap ik niet dat hij in al die crashes maar 2 props breekt. Ik zou toch minimaal een paar kromme motor asjes verwachten. Maar misschien maakt hem een trilling meer of minder ook niet uit. Merkt hij toch niets van met zijn manier van vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Leeuwarden
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx, Dit was idd een ontvanger welke ik in erste instantie wou gebruiken, maar is niet meer nodig.. Mijn normale Assan ontvanger past,zoals je ziet prima, maar waardeer zeker je aanbod!!!!! Was iedereen maar zo netjes en soepel!

    @Hugy, idd, je zou meer schade verwachten, props heb ik zat ;)
    Wat een dwaas ook, wat wil je met zon manier van raggen!


    Edit:

    Nog even wat informatie voor de aansluitingen....Als je mode 1 vliegt, (Gas en Yaw op Rechter stick, Swash op Linker stick) en een Graupner zender hebt (mx12/mx16/wellicht nog meerdere zenders) is de volgorde als volgt:
    Code:
    Ontvanger kanalen    -->    controllerboard kanaal
              1                            3
              2                            4
              3                            2
              4                            1    
    
    Wbt de inputs op de controllerboard is het als volgt (je bestuurd hem op vliegtuig mode!):
    1=Aileron
    2=Elevator
    3=Throttle
    4=Rudder

    Je kan dus uiteindelijk zelf kiezen welke mode, je wilt vliegen. Je kan ook je eigen draai eraan geven door gewoon iedere stickfunctie op een kanaal te zetten wat jouw het beste lijkt voor de besturing. Houd wel rekening met het feit dat je het board moet "Armen".
    En dat doe je door het gas op 0 te zetten, en de yaw, naar links te doen. Dit zou als je zelf een andere indeling kiest dus ook een andere stickbeweging zijn! Zolang je het gas op nul hebt en de yaw naar links, zal het board gewoon "Armen".
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  4. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Tsjah als je naar zijn andere filmpjes kijkt, de skills heeft hij zeker. Maar om zo goed te worden gaat er af en toe wat fout en die fouten heeft hij achter elkaar geplakt in dat crash filmpje :p Als je kijkt hoe het eruitziet als het wel goed gaat :eek:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb volgens mij nog een hele lange weg te gaan voordat ik DAT kan doen....
    Zou ook wel naar de 1200kv qua motoren moeten gaan denk ik, want met mijn slome 750kvers wordt dat niets ;)

    Ach eerst maar oefenen op rustige motoren, das al lastig zat voor mij denk ik!
    Ben absolute helinoob, dus moet "Das stickgfuhl entwikkeln" ;)
    Ik hoop dat het mij lukt! dat zou zo kewl zijn!
    Dan ben ik weer een stap dichter bij mijn ultime droomwens, een RC heli besturen!
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  6. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Haha, voordat je dat kan ben je inderdaad wel een tijdje verder. Ik had ook helemaal geen heli ervaring (oke een lama v4) en toch steeg ik zo op met mijn quadcopter. Ligt er gewoon aan of je het gevoel hebt of niet.
     
  7. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is officieel mode 3.
    Ik heb hem ook hierop gezet, omdat ik mijn vliegtuigjes mode 1 vlieg, en ik dacht eigenlijk dat je bij heli/quad altijd de swash op 1 stick moet hebben om een beetje fastoenlijk te kunnen vliegen.
    Maar Remy vliegt zijn quad toch gewoon in "echte" mode 1, dus swash links/rechts op rechterstick (aileron) en swash voor/achter op linkerstick (hoogteroer), dan is het gelijk aan de besturing van een vliegtuig in mode 1. Ben nu gaan twijfelen of dat toch niet beter is, omdat ik toch mode 1 gewend ben voor vliegtuigen... :?
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Correct Klaasie...
    Ja ik bedoel ook van vliegtuig mode 1, omdat het boardje ook op vliegtuig mode gevlogen word, in de zender, dan he ? (met heli heb je dus mixers actief in de zender, en dat moet dus niet)
    Ik wist idd dat de heli dan in mode 3 staat, met mijn instelling...
    Excuses voor de verwarring....

    Ik ben er zelf nog niet uit of ik "split swash wil", omdat ik ooit een echte heli wil,
    Maar goed, aan de andere kant is mode 3 denk ik dat het wel makkelijkst en logischse onthouden is, je hebt als het ware gewoon een bord op een stokje... Met een split swash, dus echt mode 1 vliegen met een quad lijkt me ook lastig eerlijk vliegen gezegd....

    Ik ga er eens over nadenken, ik kan nog alle kanten op qua besturing....
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  9. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    De mode waarin je een heli vliegt maakt in principe niet uit.
    Ik ben begonnen met vliegtuigen die ik in mode 1 vlieg.
    Daarna heli's erbij genomen.
    Ik wilde graag de hoofdrotor op 1 stick hebben maar kon niet wennen aan gas links.
    Dan blijft alleen mode 3 over.
    Dus vlieg ik nu de vaste vleugel in mode 1 en de heĆ­'s en hexakopter in mode 3.
    Met een DX8 en een ff10 is dat geen enkel probleem en het besturen levert me ook geen problemen op.
    Maar je kunt ook voor alles mode 1 aanhouden of mode 2.
    Ben
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik denk dat ik hem eerst ook gewoon op heli mode 3 zet. Dat leek me in eerste instantie het beste idee, en denk dat ik het zo houd, ik heb eventueel nog een hitec eclips 7, als het echt niet wil wennen, pak ik deze zender en zet ik het gas en rudder op links, en de swash op rechts...

    Keus genoeg ;)
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Jup, gewoon lekker in dezelfde mode blijven vliegen:) Nergens voor nodig om te switchen.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Uhm, wat bedoel je nu precies, dus de swash op 1 stick zetten?, of echt in mode 1 blijven, split swash ?
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    gas en roer links is mode 2 ...voor 90% van de heli vliegers dan en naar mijn id het meest logies.

    maar blijft een gevoels kwestie.
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Klopt, totdat je mode 1 vliegtuigen vliegt , dan word mode 3 het meest logische.
    En mij is mode 1 aangeleerd op vliegtuigen, dus ja.....
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik vlieg ook vliegtuig mode 1 en heli mode 3.
     
  16. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Heb net dit hele topic door gelezen. Ziet er echt zeer goed uit!
    Ken het een beetje van mezelf. Wil ook alles zo netjes mogelijk, liefst symmetrisch en alles weggewerkt hebben. Maar dat valt met al die draden helemaal niet mee.
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het totale project je nu gekost heeft (kan ik het eens vergelijken met mijn MK). Mocht je dit niet willen vertellen, dan begrijp ik dat...

    De eerste vlucht gaat in ieder geval erg spannend worden!
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2011
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complimenten, wbt je vraag:
    Lees post #21 nog eens GOED door ;)
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zie deze post voor de totaal kosten, daar koop je nog geen los MK board voor ;)
    Wil je verder met verschillende sensoren dan is het KKuk board natuurlijk geen optie.
    starters-multicopter-goed-instap-model-3

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 07-01-2011: Mijn eerste hop!

    Na alles gecontroleerd te hebben,

    Credits to original poster and auther,forums and users, rcgroups.com,and kkmulticopter.com and all the orhers i did not mentioned .

    De voorkant van de quad:
    [​IMG]

    De motor volgorde:
    [​IMG]

    De preflight checks:
    ADJUSTING:



    Transmitter throttle adjusting:
    -Turn on transmitter and flight controller.
    -If led does not turn on and stays on, lower your trim.
    -If still no go, you may need to reverse the throttle channel.
    On Tri v1.5 Quad v4.5 firmware above, you need to Arm your board by putting the left stick down and to the right for the LED to come on. If this does not happen, adjust your throttle and yaw trim down and to the right on your transmitter.


    Initial transmitter ATV/servo range settings:
    -pitch (elevator): 50%
    -roll (aileron): 50%
    -yaw (rudder): 100%
    Initial gain pot values is 50%. Increase until it starts to oscillate rapidly, then back of until it is stable again. Fast forward flight needs lower gain.
    Too low gain is recognized by hard to control and/or always want to tip over.



    ESC throttle range:
    -Turn yaw pot to zero.
    -Turn on transmitter.
    -Throttle stick to full.
    -Turn on flight controller.
    -Wait until the ESC's beeps twice after the initial beeps. (Plush and SS ESC's)
    -Throttle stick to off. ESC's beep.
    -Turn off flight controller.
    -Restore the yaw pot.



    Dit had ik al eerder ghedaan, dus deze kon ik overslaan ;)


    Checking transmitter channels:
    -Take off the propellers.
    -Turn on transmitter and flight controller.
    -Set throttle to about 1/4. Motors should start.
    -Move pitch (elevator) stick forward. Back motor should speed up. If not, reverse pitch (elevator) channel.
    -Move roll (aileron) stick to the left. Right motor should speed up. If not,reverse roll (aileron) channel.
    -Move yaw (rudder) stick to the left. Front and back motor should speed up. If not, reverse yaw (rudder) channel.


    Na deze controle , kon ik ALLE kanalen reversen ;)
    Houd rekening dat ook de arming procedure hierdoor veranderd is, deze moet nu naal rechts, ipv links


    Checking gyro directions:
    -Take off the propellers.
    -Turn on transmitter and flight controller.
    -Set throttle to about 1/4. Motors should start.
    -Tilt quad forward. Forward motor should speed up. If not, reverse pitch gyro.
    -Tilt quad to the left. Left motor should speed up. If not, reverse roll gyro.
    -turn quad CW. Front and back motor should speed up. If not, reverse yaw gyro.


    Wederom hier ook ALLE gyro kanelen reversen....

    Reversing gyros:
    1: Set roll gain pot to zero.
    2: Turn on flight controller.
    3: LED flashes rapidly 10 times.
    4: Move the stick for the gyro you want to reverse.
    5: LED will blink continually.
    6: Turn off flight controller.
    7: If there is more gyros to be reversed, goto step 2, else set roll gain pot back.


    Eingelijk moet je nu de final check doen... maa rja...
    Dit ga ik de andere keer nog doen,voordat ik de tuin in ga.
    Was uiterard wel slimmer om dat eerst te doen , maar ja je kent het, je bent super benieuwd wat hij doet, en OF hij het doet... Met voorzichtigheid moet het lukken.. Dus eerst een filmpje gemaakt...




    Nog te doen:

    Final check:
    Hold the quad firmly over our head, give about 1/2 throttle slowly. Hold it steady when you start increasing the throttle, becouse it calibrates its gyros when throttle leaves zero, and then the gyros need to be at rest. If it tries to twist away, check propeller and motor directions, gyro placement and trim settings. A slight twist is OK.

    If not, try to twist the quad. It should resist your movements. And also more gain gives more resistance. If it starts to oscillate, reduce the gain.
    If you need to reduce the gain below 40%, something might be wrong.


    Note: the correct procedure for taking off from the ground is as following:
    1: The quad and its propellers needs to be motionless.
    2: Increase the throttle (collective). Just as the throttle leaves zero, gyro calibration is performed.
    3: Enjoy! And remember to close the throttle if you lose control. Much less damage.

    NOTES:
    - Do not use bigger propellers than you need. Light propellers gives faster response and more stability.
    - Try to get it to hover at about midstick (1/3 to 2/3 throttle). Use smaller/bigger propeller, different motor Kv or more/less cells to achieve that.



    Totzover deze update.... Hopenlijk snel goed weer, en een ruime tuin om te oefenen! Ik zal proberen dit op film te zetten...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Aaalie

    Aaalie Guest

    Gefeliciteerd! Zag er goed uit, zeker voor een eerste hopje!
     

Deel Deze Pagina