Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Flyer, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij andere zenders nog nooit gehoord.

    Net als Aldert is mij niet duidelijk op welk probleem met LiPo's je doelt. Bedenk dat volle NiMH/NiCd cellen 1,5Volt geven.

    [sic]

    [sic]

    [sic]

    Zelfs ik als elektronicus durf mijn hand niet in het vuur te steken voor wat ik zie, ik heb SMD's gesoldeerd, laat staan een leek. We halen toch bij aanschaf van een auto de bougies niet uit de motor om te kijken of de cylinder goed gehoond is?

    Ik zou als firma HobbyKing/Turnigy niet blij zijn met wat je schreef, je hebt de zender vak- en terzake-kundig afgeserveerd.


    edit: sic -> [sic]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    V2 software

    Quasti,

    Het kan zijn dat de standaard V2 software voor velen goed genoeg is. Ik liep tegen een paar probleempjes aan waarvoor ik geen oplossing vond in de standaard V2 software.

    1/ Ik vlieg mode1 inverted gas. Stom natuurlijk, maar zo heb ik het geleerd. De V2 software kon hiermee niet omgaan. Geen throttle trim aan de "idle" kant, geen throttle alarm.
    2/ Ik vlieg veel modellen met 2 rolroer servo's. Met de V2 software zit servo2 op CH7. En ik kon (toen) bij HC geen 8 kanaals ontvangers bijkopen ...jaja backorder.

    Dus heb ik de firmware gemod ... naar TH9x rev 155.

    Oh ja, ik werd gek van die keiharde beep als je bij het aanzetten toevallig een schakelaar verkeerd had staan....en bij elk knopje wat je indrukt. En ik vlieg "model1" en heb 6 "mode"-s...Stom als je daar de eerste keer tegen aan loopt.

    Het DR/EXPO verhaal heb ik bij V2 ook geen last van gehad.
    Maar ik heb 2 maanden met V2 gevlogen, en het werkte zonder problemen.

    Nu heb ik 4 maanden met andere firmware gevlogen, and dat programmeert gewoon beter. Vliegen maakt niks uit. Als het er eenmaal in zit werken beide wel goed.

    battery: het batterij alarm voor de V2 software staat vast op 9V. Dit is dus niet gechikt voor 2S lipo. Je kunt in het apparaat gaan solderen om de zender te laten denken dat 7V (van de 2S lipo) gelijk is aan 9V. Om te voorkomen dat je constant in de alarm fase vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
  3. Flyer

    Flyer In Memoriam

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Bij de A12 en de A2
    Turnigy 9X 9Ch Transmitter

    Vandaag heb ik de set Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver en de Zippy Flightmax 2500 lipo voor de zender besteld, hij staat wel in backorder, dus afwachten wanneer het binnen is.
    Als de bestelling binnen is dan horen jullie mijn ervaring.
    De mensen die hebben gereageerd in dit draadje bedank ik voor de moeite en de adviezen.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mijn absoluut feilbare kennis klopt dit niet. Een uniek ID (GUID) is een zaak van de zender. Of je een verkeerd model kiest heeft daar niks mee van doen. Want de ontvanger in model A en de ontvanger in model B hebben allebei met dezelfde zender, dus hetzelfde ID te maken, de modelherkenning moet duidelijk ergens anders op gebaseerd zijn.

    Overigens staat er over deze zender hier een vrij uitgebreide review:
    Review: Turnigy 9X version 2
    De eindconclusie komt min of meer overeen met wat Quasti ook al schrijft - veel waar voor z'n geld, maar fabricagestandaard en eindcontrole lijken minimaal dus als je pech hebt heb je ook écht pech.
     
  5. Flyer

    Flyer In Memoriam

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Bij de A12 en de A2
    Het is vandaag een week geleden dat ik de set heb besteld bij HobbyKing met betaling via PayPal, wel met een uitgestelde betaling. Het bedrag staat nog steeds niet op op de rekening van HobbyKing volgens mijn account bij HobbyKing. Hoe lang zal dat nog duren? Wie weet hoe dat werkt?

     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet wat "uitgestelde betaling" betekent.
    Als het geld van jouw rekening is afgeschreven, en bij HobbyKing niet aangekomen, dan moet je misschien PayPal contacten.
     
  7. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Jammer dat je wederom uitgaat van je eigen vooringenomen mening, want dat is dus niet zo. Ik heb het getest met 4 Turnigy 8ch ontvangers en 3 HK 6ch ontvangers en twee Turnigy 9x zenders.

    Als je een ontvanger bind met zender A en je pakt vervolgens model 2 in je zender A en je bind daarop een 2e ontvanger, dan zul je nooit met model 1 van zender A die 2e ontvanger kunnen vliegen. (2e in de zin van voor model 1 heb je ook al een ontvanger gebind met zender A, dus niet 2 ontvangers op 1 model ofzo).

    Ook kun je níet met zender B op model 1 díe 2e ontvanger kunnen vliegen.

    Kortom, er wordt een ID gedeeld. Dat kán zoals ik al elders aangaf op een aantal manieren gebeuren en in dit geval wordt ook echt gewoon een identificatie van de zender meeverstuurd. Anders zou de andere zender op z'n minst storen en dat doet die niet. Hij kan de ontvanger echt pas aansturen wanneer ze gebind zijn. Kortom, er zit zowel een ontvanger ID als zender GUID in het Turnigy 9x zender/ontvanger systeem. Het gaat om digitale informatie die verzonden wordt, een identificatie reeks is echt heel eenvoudig mee te zenden, zelfs met FHSS.

    Ik vraag me in alle eerlijkheid en met alle respect dan ook een beetje af waar de eigenwijsheid in je opmerking vandaan komt.

    Als ik je goed begrijp voor wat betreft 'idle' dan zijn die trims zijn er wel hoor. Je hebt voor elk kanaal in ieder geval sowieso trims aan elke kant en je kunt ook bijbehorende end points instellen.

    Ik heb het net gecontroleerd maar inverted gas maakt niet veel uit. Bij mij begon mijn snelheidscontroller te protesteren dat ik met volgas m'n model aan zette (stick naar beneden). Ik had op dat moment de trim overigens gewoon op m'n gebruikelijke stand geheel naar onderen staan (-30%).

    Mogelijk werkt dit maar op 1 manier en bleef daardoor de motor lopen bij jou alsof het niet werkte? Dat zou betekenen dat je de gas trim niet naar boven moet zetten, iets wat ik eigenlijk meer per toeval gedaan had net.

    Misschien mis ik hier iets, ik weet het niet. Ik zal morgen eens wat uitgebreider kijken.

    Voor wat betreft je gas alarm kan ik wel kort zijn, dat ligt aan je snelheidscontroller denk ik, want als ik bij mijn mode 2 Turnigy 9x het gas omkeer en vervolgens de zender aanzet en het model aanzet met gas naar beneden (vol gas dus), dan hoor ik mijn motor en ESC protesteren dat ik eerst gas naar het nulpunt (naar boven dus) moet sturen.

    Kortom, als ik het goed begrepen heb, dan ligt dit niet aan de zender.

    Een ander alarm voor wat betreft gas heeft de zender verder niet, ongeacht de modus of manier waarop je vliegt. Maar ik kan me voorstellen dat een alarm handig kan zijn. Hoe is dat bij je huidige firmware geregeld?

    Alleen wanneer je idle up of andere knoppen op een afwijkende stand hebt staan, zul je een switch error alarm horen. Persoonlijk maakt mij die herrie niet zo uit, wat vervelender is is dat de zender het tot zeker 6V zou moeten doen en dat al bij 9v de zender constant gaat piepen dat je zender leeg raakt.



    2. Ja, kanaal 1 tot en met 4 zijn inderdaad gereserveerd voor wat zij aannemen de standaard besturing Elevator, Ailerons, Gas, Rolroer, (kanaal 5 zien ze als Gear) etc., máár...;

    met Prog.Mix en vervolgens een nieuwe Mix (Mix1, niet vergeten op Act te zetten) kun je een willekeurig kanaal mixen met een ander kanaal. Als je dus op kanaal 6 dat tweede rolroer wilt hebben dan kan dat ook. Je moet dan vervolgens de 1e FLP kiezen (dat is bij Glider als modeltype overigens) bij die mix als de Slave en je moet Aileron kiezen als de Master. Dan zal dat gewoon moeten werken zoals je gewend bent. Ik vlieg ook kisten met ailerons met twee servo's en dat werkt op die manier gewoon.

    Het zou als ik eerlijk ben ook wat vreemd zijn wanneer dit niet op redelijk logische wijze zou functioneren. Je ontvanger maakt niet uit, omdat je de kanalen gewoon kunt toewijzen. Wel moet je qua namen dan opletten hoe ze het noemen, maar dat kun je zien bij de Display functie in het menu. Kanaal 1 t/m 8 inclusief hoe ze ze noemen.

    Maar ik kan me voorstellen dat die open source firmware sowieso bijzonder interessant kan zijn. Het is naar mijn idee 1 van de sterke punten en zelfs een uniek gegeven. Ik heb er zelf nog geen behoefte aan gehad, maar aangezien ik twee zenders heb zou ik 1 zender best kunnen flashen naar een ander firmware.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat heb je toch een uitgesproken etterige manier van discussiëren. Zelfs als ik iets volslagen onzinnigs zou beweren, (wat niet zo is omdat, in elk geval bij DSM2, er geen signaal van de ontvanger naar de zender gaat) dan was dit nóg een onbeschofte manier van je uitdrukken.

    Zijn hier lezers die kunnen volgen wat hij schrijft? Ik begrijp er geen hout van. Mijn IQ zal niet toereikend zijn om de Grote Gedachten van meneer Kwastie te kunnen volgen.

    Zo te zien is de optie Ignore List verdwenen, ik kan hem in elk geval niet meer vinden. Pech gehad.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  9. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    ligt helemaal aan paypal, kan zo maar eens 2 weken duren
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waar ga jij dan doorgaans van uit in discussies? Van iemand anders' mening i.p.v. je eigen mening??? Kan ik me niet voorstellen van de mensen hier, en van jou al helemaaaaal niet.
    Hoe weet jij dat Bart vooringenomen is? Weet jij hoeveel/weinig Bart zich in deze materie verdiept heeft? Over vooringenomen gesproken, de pot verwijt de ketel ...

    Probeer mensen in hun waarde te laten en ga a.u.b. nooit in het onderwijs werken, kleineren is een grote didactische nono.

    Dat stukje was je vergeten te citeren Bart.

    <gebruikersnaam>
    -> Bekijk openbaar profiel
    -> Lijsten
    -> Aan negeerlijst toevoegen

    En/of
    Gebruikersinstellingen
    -> Negeerlijst wijzigen

    Quasti, mocht je volharden in je erg schurende manier van discussiëren, zoek dan eens op berichten waar 'Taurus' in voorkomt. Wellicht dat je dan inziet wat anderen en ik bedoelen als we commentaar geven.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Bedankt Ron.
    Waar is die Chinees toch gebleven?:)
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Misschien is ook enige bescheidenheid wat meer op zijn plaats als je het zelf ook niet helemaal weet. In een ander draadje heb ik je dat trouwens al op een vriendelijke manier laten merken. Enne ja, ook al lees ik de postings daar in z'n context en 'open minded', het is niet correct wat er staat. Op zich is dat geen doodzonde, maar neerbuigend doen t.o.v. anderen geeft dan helemaal geen pas. Trouwens, dat is altijd ongepast.

    V.w.b. modelherkenning is het bijv. niet zo, dat dit door meerdere nieuwe merken wordt gevoerd. Het is een gepatenteerd systeem, dat dus eigenlijk door slechts één merk gebruikt mag worden. Ook is het niet zo, dat een ontvanger een virtueel ID heeft (wat dat ook moge zijn). Het is de zender, die als aanvulling op zijn GUID een model-ID meestuurt. Tijdens het binden slaat de ontvanger deze ID's op.

    De problemen, die Volhout met de gasfunctie had, hebben niets met servo reverse van de gasfunctie te maken, maar vrijwel zeker met het ontbreken van een throttle reverse. Dat zijn twee verschillende begrippen. Deze functie ontbreekt bijv. ook bij veel JR-zenders (en dus ook bij Spektrum). Voor een brandstof vlieger, die met getrokken gas vliegt, zit er dan niets anders op dan de gasfunctie te (laten) omsolderen. Functies als stationair gas en throttle cut heb je daarbij nu eenmaal nodig.
    Nu heb ik voor deze Turnigy zender bij mijn weten nog niet eerder voor iemand de gasfunctie omgesoldeerd en momenteel ligt er hier ook niet zo'n zender, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat deze functie daadwerkelijk ontbreekt. Het is echter gekopiëerde software en het probleem komt zeer herkenbaar over.
     
  13. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    gas

    @Quasti:
    Misschien heb ik de instellingen in de V2 software verkeerd gemaakt, maar ik koos mode 1, en inverteerde de servo voor het throttle kanaal.
    In principe werkt het alles dan goed voor mij. Behalve, als ik het stationair toerental van mijn motor wilde veranderen (minimum gas), moet ik het end point in het menu instellen. De trim switch werkte niet. Maar wel bij vol gas.
    Misschien dat ik (zoals Jan ook al aangaf) een "throttle reverse" functie over het hoofd gezien heb.

    Bij de open source firmware is het een instelling in het setup menu. Zowel het alarm (als je de zender aanzet met de gas stick in een andere stand dan idle) als de trim (trim regelt alleen bij min gas). Ook is deze "throttle trim" functie uit te schakelen zodat hij over het hele bereik werkt, zoals de andere trims.

    Overigens heb ik het fenomeen wat jij beschrijft (met de modellen) niet kunnen dupliceren.
    Als ik (ik heb maar 1 zender) model 1 kies, en vliegtuig 4 aanzet, dan kan ik het gewoon bedienen. Eerlijk gezegd, ik weet (door heel dat gedoe met die open source firmware) redelijk hoe die zender inwendig werkt, en er is gewoon geen mogelijkheid dat de de modelkeuze op een of andere manier de digitale RF verbinding kan beinvloeden. De RF circuits krijgen alleen een PPM signaal, dat er net zo uit ziet als een signaal van een oude analoge zender.
    Het is (en dat heb ik getest met een zender van een vriend) wel zo dat zender B onmogelijk een toestel kan besturen wat is ge"bind" met zender A. Maar alle modellen die ge"bind" zijn met zender A werken allemaal onafhankelijk van de keuze van het model in het menu. Zover ik weet is dit alleen mogelijk met een "full digital" zender.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  14. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Ik ga niet uit van de meningen van anderen nee.

    Ik zal je niet vervelen met taalpurisme, maar vooringenomen betekent 'bevooroordeeld'. Een mening kan meer neutraal zijn, maar ook een heel stuk minder neutraal. Dat valt vooral op wanneer feiten een mening tegenspreken. Dat is het enige wat ik daarmee heb willen aangeven.

    Dat je uit gaat van je eigen mening voor wat betreft feiten is daarnaast een beetje vreemd wanneer het in deze discussie om zeer concrete dingen gaat. Dus jullie roepen dan maar wat? Tja, dat was nou precies wat ik al vreesde en dat is ook waarom met jullie geen discussie valt te voeren.

    Het gaat naar mijn idee om de feitelijke juistheid die je gewoon kunt constateren in praktijk. Ik ga dan ook uit van constateringen en bewijsvoering middels goede argumenten of voorbeelden uit de praktijk.

    Wat hier doorgaans normaal gevonden wordt is meewouwen met de heersende winden. Daar komt dan met regelmaat geen neutrale beeldvorming aan te pas!

    Overigens vind ik jou gezeur, wat riekt naar het willen aansmeren van een ban een beetje kinderachtig worden. Reageer dan niet, dat heb zelfs ik ook al eens gedaan, maar wederom lees je allerlei aggressie waar je dat helemaal niet moet zoeken. Als je je aangesproken voelt, dan is dat toch echt vooral jou probleem en als je het dan toch al over mensen in hun waarde laten hebt dat geldt natuurlijk ook andersom.
     
  15. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat ligt dan denk ik toch mogelijk aan je geflashde firmware of het ligt aan mij, want dat werkt bij mij wel.

    Heb je wel je je gebind terwijl je een ander model gekozen had? Dat heb ik wel gedaan namelijk. Geen idee of dat mogelijk van invloed is. Ik denk het niet eigenlijk, maar goed.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  16. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Het spijt me, maar daar malen die Chinezen echt niet om en vele grote merk concurrenten ook niet. Dat heb ik je eerder al proberen uit te leggen. Bovendien heeft elke fabrikant al wel zo haar eigen versie van wat in feite dezelfde oplossingen betreft. Een virtueel ID is overigens een digitaal ID wat niet vast staat, maar bijv. tot stand komt bij het bind process. Ik gaf daarbij al aan dat een mogelijkheid is voor wat betreft hoe de herkenning werkt. Naar mijn idee is het ongegrond te roepen dat dat per sé onmogelijk is.

    Al sinds de eerste 2,4Ghz systemen wordt goed gekeken hoe anderen problemen oplossen, dus een patent betekent niet veel. Hooguit dat een bedrijf zal moeten betalen wanneer hun eigen versie te veel op dat van de concurrent lijkt (of in essentie volledig hetzelfde werkt).

    Het is jammer dat je daar niet ook uitlegd wat dat verschil dan is, want dan kan ik kijken of dat inderdaad ontbreekt. Throttle reverse zit namelijk wel in de zender en zeker wanneer je dan de zender ook op mode 1 zet zodat je zender ook begrijpt dat je gas stick van plaats veranderd is, werkt het precies zoals het zou moeten werken als je op mode 2 vliegt.

    Kortom, ik kan er keihard naast zitten hoor, maar mogelijk is dat toch vooral omdat we het over wat anders hebben?

    Nu denk ik dat Volhout het wel weet, maar een throttle cut zit ook op deze zender, al moet je die natuurlijk wel activeren.
     
  17. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Er hoeft ook helemaal geen signaal van de ontvanger teruggezonden worden en dat is wel het LAATSTE wat ik heb geprobeerd te omschrijven.
    Ik weet dat het eenrichtingsverkeer is naar de ontvanger toe, maar dat betekent nog niet dat je op een bepaald moment een overschrijfbaar ID niet kun vaststellen. Daar zijn zat methodes voor te bedenken.
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Oeps, sorry. De naam zegt het eigenlijk al. Met throttle reverse draai je de werking van de gasknuppel om, eventueel met alle mixers die daar achter hangen (heli-menu). Hiertoe moet de zender een apart menu hebben met de benaming 'throttle reverse' of 'throttle atl' (óf je moet de mogelijkheid hebben 8 verschillende modi in te stellen). Met de functie servo reverse heb je niet het zelfde resultaat omdat dit alleen de draairichting van de gasservo cq de werking van de snelheidsregelaar omkeert. Bijv. de functie 'stationair trim' werkt altijd slechts aan één zijde van de knuppel. Normaal gesproken is dat aan de onderzijde en daarbij maakt het inderdaad niet uit of dit de linker knuppel is of de rechter. Er zijn echter heel wat vliegers, die met getrokken gas vliegen en dan moet stationair aan de bovenzijde zitten. Overigens kennen veel zenders, die voor de Amerikaanse markt zijn bestemd, uitsluitend de mode 1 en 2. Bij Europese zenders kennen we ook nog de modi 3 en 4, waarbij ook nog eens de functies aileron en richting onderling van positie ruilen. Vervolgens bestaan deze modi dan ook nog eens voor de gas-verkeerdom vliegers en dat zijn dan de modi 5 t/m 8. Bij veel zenders ontbreekt deze functionaliteit.

    :offtopic:
    Als je daarvan overtuigd bent kun je beter de discussie achterwege laten! Eerlijk gezegd ben ik van het tegendeel overtuigd. Op hoge uitzonderingen na zijn het hier op dit forum prima discussiepartners.


    Blijkbaar vind je het zelf normaal dit soort opmerkingen te maken, want het is niet de eerste keer. Dit is ronduit beledigend en ook nog ver bezijden de waarheid. Het zou te waarderen zijn als je hierop terugkomt.


    Dat verzin je zelf. Er is niet één groot merk, dat straffeloos patentrechten schendt. Je moest eens weten wat de sancties zijn en je zou ook eens moeten weten hoe goed de mededingingsautoriteit in bijv. Duitsland functioneert. Nu zijn er binnen de RC minder patenten dan menigeen veronderstelt, maar die er zijn worden door de grote merken gerespecteerd. Dat Chinese fabrikanten buiten schot blijven klopt, maar alleen zolang ze er geen officiële vertegenwoordiging op na houden.
     
  19. Yov

    Yov

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    497
    fieuw!
    Meningen zijn hier duidelijk ernstig verdeeld!!!
    Wie heeft er allemaal deze zender aangeschaft en gebruikt deze nog?
    Wat zijn jullie bemerkingen?
    En wie heeft deze aangeschaft en regelrecht in de vuilbak gesmeten?
    En wat zijn jullie bemerkingen? :) Op den duur lees je zoveel commentaar maar is dit vaak(let op vaak maar niet altijd!) zonder dat deze mensen zelf deze zender gehad hebben. Is deze zender aan te raden voor beginnende hobbyist? (met slechts 1 toestel waar deze aan gekoppeld zou zijn...) om te starten .?
    En zijn er vergelijkbare toestellen 9ch rond deze prijsklasse?
    grts!
     
  20. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Het antwoord op de laatste vraag is eenduidig 'nee'. Voor dit geld is deze zender eigenlijk de enige keuze. Het is overigens echt een 8 kanaals zender en geen 9 kanaals.

    Voor de beginnende hobbyist kan ik je de zender aanraden. De prijs is goed, de qualiteit als je er een ontvangt die werkt is top en het programmeren spreekt zo voor zich dat je geen handleiding nodig hebt. Geen nood een handleiding is op internet wel te vinden onder andere namen ( iMax 9c bijv.).

    Als een laag budget je voornaamste zorg is om in deze hobby te stappen, dan zou ik deze zender zondermeer adviseren. Dan heb je ook nog een zender waar je redelijk ver mee kunt komen, alvorens je tegen de beperkingen aan loopt. Die beperkingen moet je dan zoeken in zeer bijzondere mixes e.d.

    De 8 kanaals ontvanger is helaas vrij groot, maar je kunt ook 6 kanaals HK v2 ontvangers kopen, die werken ook.

    In de praktijk blijkt de zender betrouwbaar en kan zich goed meten met de bouwqualiteit van bijvoorbeeld de Esky zenders en een beetje de Spektrum zenders. In feite is de software die erin zit vrij basic, maar als beginner zit je toch niet te wachten op alleen maar verwarrende opties. Met deze zender krijg je een vrij stevige basis aan opties voor zwevers, motorvliegtuigen en heli's. Ik vlieg momenteel zowel heli's als gemotoriseerde zwevers met de zender en ben er goed over te spreken.

    Het is niet het beste sinds gesneden brood ofzo, begrijp me niet verkeerd. Maar het is zeker een zender waar een beginner goed mee uit de voeten kan.

    Helaas heb je overigens wel gelijk en wordt er op de diverse met name Nederlandse fora nogal vaak alleen maar negatief en laatdunkend gesproken over deze zender zonder dat iemand in de 'groep' (waarschijnlijk) ook maar de zender heeft aangeraakt.

    Ik zou wat dat betreft dan ook eens op YouTube zoeken voor wat meer directe informatie. Ik feite is alles te vinden zonder de eenzijdige commentaren van mensen die de zenders niet echt kennen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina