Monterey van Astro Flight

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 26 dec 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    In de jaren 70 heb ik een drietal Monterey's gebouwd. Het betrof een tweeassige zwever van 2.5m.
    Ik ben feitelijk altijd verliefd geweest op dit toestel.

    Het lastenKohier:
    -Uitermate gemakkelijk en vlug te bouwen.
    -Zeer estetisch uitzicht.
    -Supersterk.
    -Gemakkelijk te vervoeren.


    'Bob Boucher', de ontwerper bij Astro Flicht heeft een ontwerp gemaakt die aan de gestelde verwachtingen voldeed.

    Het toestel vloog prima op de helling maar schoot duidelijk ietsje tekort voor wat betreft thermiek in open veld.
    De HY-FLY van Graupner scoorde wat dit betreft stukken beter.
    Ik heb vorige eeuw alles geprobeerd om dit tekort ongedaan te maken, tevergeefs.



    De gedachte dat ik deze klus niet heb kunnen klaren is voor mij altijd frustratie gebleven.
    Twintig jaar verder denk ik de oplossing te hebben gevonden.

    Ik heb gisteren het plan besteld en zal nogmaals een poging ondernemen om de Monterey tot zijn recht te laten komen.

    Aan de constructie en geometry hapert er volgens mij niks.
    Ik zal hem op de zelfde wijze bouwen of het origineel, met één niet onbelangrijk verschil.
    Ik voorzie de Monterey van rolroeren en wijzig grondig het profiel.
    Gezien de Monterey dezelfde geometry heeft van mijn Bergfalke zal ik de succesvolle profiel-combinatie van de Mu13 implementeren in het oorspronkelijkl ontwerp van de Monterey1.
    Dit betekent, in plaats van dit weinig fortuinlijk Aquilaprofiel zal ik
    een clark Y 12% profiel instaleren aan de wortelkoorde evoluerend naar een profiel met minder Philips Entry.
    Dus, geen Wash out.
    Dit moet en zal resulteren in een outstanding zwevertje om U tegen te zeggen, zonder twijfel.





    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Estetisch uitzicht.

    Nog een paar foto's uit de States voor wie mocht twijfelen aan het estetisch karakter van de Monterey.


    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Neus

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Neus

    Eens op mijn zolder rongeneust en heb nog een artefact gevonden van de neus van mijn Monterey.
    Het stuk dateert van het jaar 1978.
    Komt voor hergebruik niet meer in aanmerking.
    Wel weet ik hoeveel vislood ik in de neus stopte om het evenwicht te bereiken.
    Hieronder het onfortuinlijke profiel van de Monterey.
    Dit wordt vervangen door een beter profiel.

    [​IMG] [​IMG] .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Inderdaad een mooi model Aurectar! Zelf vlieg ik ook graag met tweeassers, ik heb net een Sagitta 900 gerestaureerd. Er ligt nog een Graupner Mosquito op de bouwplank. De Aquila van als ik mij niet vergis Lee Renaud staat ook nog op het lijstje. Als ik je stuk goed lees begrijp ik dat ik het originele profiel dan beter niet kan gebruiken? Groeten, Maarten
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Inderdaad, ik wijzig enkel het profiel en voeg er rolroeren aan toe.
    Ik heb net het plan terug besteld.
    Vijf maal eenvoudiger bouwen of het bouwen van de Mosquito.
    Zie tekst en uitleg hieronder.





    THIS LISTING IS FOR A PLAN ONLY


    – YOU ARE NOT BIDDING FOR A KIT OR AN AIRFRAME -


    This American design was published in the UK via the Radio Modeller plans service as RM88, by arrangement with R/C Modeller magazine & Astro Flight Inc. U.S.A, who also kitted the design.

    This 100” wingspan glider is of traditional built up construction and is a useful light wind slope soarer. It would also make a useful electric powered gilder for light wind conditions, and several modellers have tried that option.

    The completed model is easy to fly, but quite versatile, and is similar to the UK grown “Kamco Kloudrider” from the same mid 70’s era. Both these models will cope with a reasonable range of wind speeds & can be ballasted for stronger wind conditions. It represents a typical early 70’s cross-country model. The Monterey could be used as a slope soaring trainer, if used with a “buddy box” system. (Especially for the landings !)

    The Monterey built as shown on the plan has 2 channel rudder and elevator controls. You could, with a little ingenuity, incorporate spoiler type airbrakes with a 3rd channel. (i.e. - Hinged plate type behind main spar). You could easily add an electric motor and ESC if you wanted to an electric powered version for easy solo launching on a flat field (without the need to set up a tow-line, winch or bungee).

    With the exception of the cockpit canopy, the design does not require any special, or custom made, parts, so all necessary items should be readily available from your local model shop. If you wish to have a transparent canopy, then you could form one from your own plug, or adapt a commercial item to suit. Alternatively the canopy can be formed from foam and skinned in glass cloth & epoxy (Or brown paper, PVA, varnish & paint); or formed from a block, sheeted or planked structure.

    The fuselage has a simple box section cross section, and all formers are shown in full detail on the plan. The horizontal stabiliser and fin are all sheet construction and are shown fixed to the fuselage (But it is possible to make it detachable – if necessary).

    The wings are in two panels, joined to the fuselage with permanently fixed piano wire joiner rods. Each wing panel is of a double tapered planform, with a sweptback leading edge and swept forward trailing edge. Both wing panels are shown in full on the plan, as are all the wing ribs, which make it a delight to build. The original design intentionally uses 48” long stock wood for the wing panels (Which would be my preference), but the plan shows suggested splice details if only 36” stock wood is available.

    The build is straightforward and would not present any problems to an experienced kit builder. It would even suit a novice plan builder if the notes on the plan were followed diligently.

    This is a lovely build project of a much-respected classic soaring machine. It is straightforward, but satisfying to build. It has good potential for an electric glider conversion if you want a “duration” type flying machine. However, best of all there is not that much wood in the airframe. I would guesstimate that £20-£25 should be all you need for the wood – another “Credit Crunch” beater !!!! …. You could even buy the wood in instalments and make a kit of parts over a few evenings !!!!!!!


    Bidding starts at £7.50

    P&P / Delivery within UK via 1st Class Royal Mail will be £2.00 with plan supplied folded in large envelope .





    Plans for Monterey glider – Classic retro glider / soarer – 100” Span

    On offer is an unused copy of the plan (1 large sheet featuring crisp black print on white pager - Approx 51” x 33”) for the classic 1970’s lightweight slope/thermal soarer designed by R.J. & R.A.Boucher. The plan has been stored folded and has not been used to build a model. It is therefore ‘like new’ and free from cuts, pinholes, glue marks, stains etc.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2010
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Hmm, ik zou nog één tweede wijziging doorvoeren als je rolroeren toevoegd: V-stelling verminderen naar 2 à 3 graden per vleugel.

    Als je dat niet doet ga je een veel te stabiele kist op rol krijgen. Dat rolt niet fijn ...

    Gr. Dirk.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    v stelling

    Terechte opmerking.
    Dat was ik trouwens van plan.
    Hier nog een beeld (ergens gevonden op internet)van een Monterey.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    De eenvoud zelve

    [​IMG] Een Een Monterey bouwen is de eenvoud zelve.
    Zoals u trouwens kunt zien op het plan.
    Of hoe eenvoud en elegantie kunnen samengaan.
    Voor mij één van de mooiste en eenvoudigste realisaties van de jaren 70 van vorige eeuw.



    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    frustratie

    Ik heb ergens nog het plan liggen van de Sagitta.
    De Sagitta is als goede thermiekzwever eerder een Floater dan een Cross-Country model als de Monterey.

    Voor ik mijn Monterey bouwde had ik ervaring opgedaan met een paar Amigo's te bouwen.
    Goede toestellen maar met een beetje wind gingen die kisten geen meter vooruit.

    Zo ben ik destijds bij de Monterey terecht gekomen.
    De Monterey was een prima hellingzwever maar schoot ergens te kort in het puur zweven.

    Nadien heb ik nog een aantal zwevers gemaakt waar ik ook goede ervaringen mee opgedaan heb.

    Antares van Astroflite.
    Spirit van Great planes.
    Verso (eigen versie)
    Cumulus 2000.
    F3b toestel (eigen versie)
    BMI 555 om electro-ervaring op te doen.
    Mu 13 Bergfalke Plan MRA met gewijzigde vleugel (profiel en grootte rolroeren).

    Maar ergens is bij mij altijd de overtuiging blijven sluimeren dat er veel meer all-round potentieel zat het prachtig ontwerp (Monterey) van Bob Boucher.
    Dit wil ik bewijzen met hem na 30 jaar voor de derde maal te herbouwen.

    Ik wordt toch geen autist zeker.:eek:

    Het besef mijn verwachtingen met de Monterey niet te hebben kunnen inlossen is voor mij altijd een frustratie :mad: gebleven, en daar wil je op een bepaald moment van af, begrijp je.
    Nu ik de de oefening (bepalen van profiel en grootte rolroeren.) met succes heb afgerond met mijn Bergfalke Mu13 heef tmijn overtuiging nog versterkt dat dit moet lukken.

    Ik ben voorlopig nog met twee andere projecten bezig.
    O.a. een Fafnir van Karl-Heinz Lageman en een schaalmodel van de Titanic.

    Nu, wat betreft dit laatste kun je terecht in bouverslagen schepen op deze site.
    Het betreft één project die ik met de leerlingen in professioneel verband uitvoer.
    Maar dit is een heel ander verhaal waar ik hier niet verder op inga.
    Mvg.

    Aurectar


     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    neus

    Ik wacht nog steeds op mijn plan uit de States.
    Maar dit belet niet de werkzaamheden te starten.
    Afgaande van de oude neus die ik op mijn zolder gevonden heb, heb ik reeds een nieuwe neus in hardhout gezaagd.
    Het is harder en zwaarder dan balsa, maar uit ervaring weet ik dat je er toch lood in moet lijmen,dus.
    Daar moet ik nog twee gaten in boren.
    Een van 20 voor het lood en een van 4 voor het sleepslot.
    Mijn hoogteroer bestaat uit simpelweg een plankje van 5- of 4mm.
    Ik ben reeds begonnen met het beweegbare deel in aflopend profiel te schaven en te schuren.
    Feitelijk nog veel eenvoudiger of de Surprois.:)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Leuk!
    Ben erg benieuwd naar dit bouwverslag Aurectar. Het kistje heeft inderdaad een mooie uitstraling. Het is jammer dat de plannen nog op zich laten wachten.

    Succes!
    Groeten Rick
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    plan

    In het slechtste geval herteken ik zelf het plan.
    Ik weet nog ergens een wrak ervan aan het plafond hangen van de cantine van de vliegclub.
    Ik heb hier ook iets gevonden (zie hiervoor) op het internet waarmee ik zeker uit de voeten kan.
    Dat en de vroegere notities (van de jaren 70) moeten volstaan om zelf de tekening te reconstrueren.
    Het is de eenvoudige wijze van bouwen die me bevalt.


     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Plan Monterey1

    Ik heb 20 dagen geleden het plan besteld in de States en mijn betaling verricht via Western Union.
    Nog steeds niks in de bus gekregen.
    Nu, geen nood, een nobele onbekende hier op het forum heeft me al een alternatief aangeboden.
    Hij beweert het plan te bezitten en heeft een copie voor mij.
    Een lovenswaardig voorstel.
    Zo wordt het nut van dit forum weer eens bewezen.

    Mgv,
    Aurectar



    Die man
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    servo's positioneren

    Normaal moest ik vandaag al in het bezit zijn van mijn bouwplan maar wegens een staking in de post zal ik nog een paar dagen geduld moeten opbrengen.

    Nu, dit belet niet van reeds niet onbelangrijke voorbereidingen te treffen.
    Ik weet uit ervaring dat het interessant is van vooraf even je servo's op te meten om te weten waar je boringen voor je overbrengingen moeten komen.
    Je kunt beginnen een romp te bouwen en dan achteraf even kijken waar je je servo's kunt inbouwen.
    Fout natuurlijk.
    Beter van wat dit betreft alles even op een rij te zetten voor je de klus aanvat.
    Ik weet nu al dat de binnenkant van mijn romp minimum 56mm breed moet zijn wil ik gebruik maken van 3 standaardservo's die ik nog liggen had.
    De boringen komen op 50mm van elkaar wil ik de kabels langst de rand van de romp laten lopen.
    Waarom langst de rand.
    In RC groups heb ik een draadje gevonden van een vintagefanaat die net als ik zijn zoveelste Monterey aan het bouwen is (zie foto).
    Hij bouwt hem zo te zien zonder wijzigingen en compromis, getrouw naar het plan.
    Zijn overbrengstangen lopen zoals op het plan in het midden van de romp.
    Hij gebruikt de originele overbrenging door middel van houten stangen.
    Niet verkeerd maar ik zal met verwisselbare middenstukken werken.
    Een middenstuk voor het gewoon zweven en een middenstuk waar een brushless piloon in verwerkt wordt.
    Ik wil mijn batterij kunnen positioneren onder het zwaartepunt.
    Met overbrengstangen in het midden heb je geen ruimte om je LIPO's en regulateur onder te brengen.
    Daarom overbrengen langst de rand.

    Om de zelfde reden zal de buis waar mijn antenne in moet komen niet zoals in mijn BMI 555 tussen de servo's lopen maar ook langst de binnenkant van de flank.
    Dit alles vareist een degelijke voorbereiding en een goed doordachte lay-out van je besturing.
    De servo om de ontkoppelingshaak te bedienen komt latteraal voor de hoogte- en richtingservo's.
    Met dit allemaal eens op te meten en uit te tekenen bewerkstellig je een vlotte opbouw.

    Nu ga ik naar mijn werkplaats om mijn liggers te zagen.
    Je vind liggers van 1/10 inch maal 3/16 inch moeilijk in de handel.
    Dat heb je met die Amerikaanse toestanden.
    Ik kan moeilijk naar Engeland stomen om een paar liggers, begrijp je.
    Daarom moet ik ze zelf verzagen.
    Zal wel lukken.

    Aurectar



    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    liggers kun je ook 5x2 voor pakken en dan dubbelen met 1mm balsa .
    dbox maken en het zit sterk genoeg.
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    circelzaag

    Dan kom je niet aan 2.54mm of 1/10 inch.
    Heb ze net met mijn tafelcircelzaagmachine op maat kunnen zagen uit een plank spruce.
    Wel gezorgd dat het hout mooie rechte vezels had.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2011
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    bij de metrick zou ik ook 5x3 moeten gebruiken (afgeronde idiote engelsematen ) met een 5x2 vuren was het ook geklaard . maar ieder zijn eigen methodes , doel is dat het werkt .
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    2.54mm

    Serge ik begrijp je betoog.
    Bij een conventionele houtbouwconstructie zou ik jouw wijze hanteren en een 3 maal 10 of zoiets gebruiken.
    Maar hier in dit geval ligt de ligger aan de buitenkant van de vleugel.
    Dit is net het typische van de Monterey-Bouwwijze.
    Het is een eenvoudige methode waar de ligger in geintegreerd wordt met de beplanking.
    In het geval van de monterey is de beplanking 2.5mm of 1/10 inch.
    Dus ben ik ergens verplicht van een ligger van 1/10inch te gebruiken.
    Ik kan natuurlijk de beplanking op 3mm brengen zoals ik gedaan heb met mijn Bergfalke van 3m (zie foto).
    Voor de Monterey van 2.5m hou ik het best bij 2.5mm zoals op het plan.
    Een kwestie van toch een beetje het gewicht in ogenschouw te nemen.
    Ik voeg er al rolroeren aan toe, wat onvermijdelijk ook een gewichtstoename betekent.
    Je moet nu eenmaal keuzes maken.
    De eerste versie van de Monterey had zelfs geen ligger.
    Met harde balsa van de beste kwaliteit, geen probleem.
    Deze die ik bouw is de tweede versie met de ligger aan de oppervlakte.
    Er is dan ook een versie met knikvleugel.
    Die heeft een vleugel als deze van de Metrick met boven en onderligger.
    Meer in het bijzonder de Super-Monterey.
    Gelijkt trouwens als twee druppels water op jouw Metrick.
    Met die versie hebben ze het cross-countrypad verlaten en de vleugelopp. opgetrokken met de bedoeling er een floater van te maken.
    Deze versie was ook bedoeld voor electro-aandrijving.
    Dit was en is trouwens de core-Business van Astroflight.
    Mijn Monterey zal over een verwisselbaar middenstuk beschikken waar een pyloon ingewerkd wordt.
    De huidige Bruschless-Lipo technologie vereist geen grotere opp.
    Vroeger was dit mbt. gewicht een ander paar mouwen, begrijp je.

    Mijn opzet is een 2-assige cross-country zwever uit de jaren 70 te upgraden met de huidige technologie.
    Hier nog een interessant draadje in dit verband.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=150339&page=4

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aurectar,
    Wat bedoel je eigenlijk met een "cross-country zwever"?
     

Deel Deze Pagina